Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
forsinkelse på udløserknappen?????????????
Fra : -4500- Knudsen

Dato : 08-07-03 20:21

Så godt som alle digitale kamara, har forsinkelse på udløserknappen
hvilket jeg personligt syntes er irreterende, men jeg ved faktisk ikke
hvad grunden til denne forsinkelse skyldes og har fks. Digi-slr kamara
også denne forsinkelse modsat analog

Mvh.
Mikael

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 08-07-03 21:33

"-4500- Knudsen" <knu@worldonline.dk> wrote in message

> [...]
> hvilket jeg personligt syntes er irreterende, men jeg ved faktisk ikke
> hvad grunden til denne forsinkelse skyldes og har fks. Digi-slr kamara

Der er meget stor forskel på, hvor hurtigt autofocusfunktionen arbejder
på de billige digitalkameraer,
men på de dyre SLR-kameraer er det som vi kender det fra de tilsvarende
analoge.

Ved sportsfotografering kan du nogen gange komme ud over problemet ved
at
sigte på motivet, trykke udløseren halvt ned, og trykke helt af når
situationen er der. Jeg ved, at den ikke holder hver gang! Spontane
situationer, hvor det skal gå hurtigt, må man opgive.

Mvh. JIB

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-07-03 21:44

Jørn Ibsen <ji@iteration.dk> wrote:

> [...]
> situationen er der. Jeg ved, at den ikke holder hver gang! Spontane
> situationer, hvor det skal gå hurtigt, må man opgive.

Men er digitale kameraer værre end analoge? Er det ikke et problem på
alle kameraer med autofocus? Jeg blev selv ret irriteret over det for
snart ti år siden, da jeg fik et Yashica T4 med autofocus til erstatning
for mit Minox 35 GT med manuel fokus. Jeg spørger, fordi jeg kun har
prøvet mere jævne kameraer med autofocus. Jeg kender ikke de dyre
SLR-modellers autofocus.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 08-07-03 22:45

"-4500- Knudsen" <knu@worldonline.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>Så godt som alle digitale kamara, har forsinkelse på udløserknappen
>hvilket jeg personligt syntes er irreterende

Fænomenet kaldes på engelsk 'lag-time' eller 'latency-time' og er
beskrevet her:

http://www.dpreview.com/learn/Glossary/Camera_System/Lag_Time_01.htm

Et websted som http://www.dpreview.com/ angiver 'Lag Time' i deres
grundige anmeldelser af digital kameraer. Se under
http://www.dpreview.com/reviews/

>men jeg ved faktisk ikke
>hvad grunden til denne forsinkelse skyldes

Der er flere forklaringer. Én af dem er at autofokus-systemet i de små
compactkameraer ikke er hurtigt nok. Det kendes også fra film-baserede
små-kameraer. En anden grund kan være 'red-eye-correction', der skal
have tid til at fyre en ekstra blitz af for at undgå røde øjne.

En tredie grund - og den er specifik for digitalkameraer - er at
CCD-chippen skal nulstilles inden billedet tages. Det forrige billede,
man har taget, er simpelthen stadig gemt på chippen, og det skal
slettes først, før kameraet er klar til brug.

>og har fks. Digi-slr kamara
>også denne forsinkelse modsat analog

Nej. Men i et SLR-kamera er der jo en naturlig forsinkelse i og med,
at spejlet (i de fleste modeller) skal nå at flytte sig før billedet
kan tages.

Tiden, det tager, kan dog slet ikke sammenlignes med 'lag-time' på de
små digital-kameraer.

På denne side findes en oversigt over lag-time for forskellige
kameramærker:

http://www.fone.net/~rfrankd/CameraCompatibility6/CameraCompatibility6.htm

(det er egentlig fra en side om en kameraudløser til fotografering af
lyn).

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk