Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Analog - gammelt kamera og batterier
Fra : Guv

Dato : 08-07-03 17:59

Hej Alle

Mens mit Nikon er på værksted for at få fixet autofokus sidder jeg med
et gammelt Konica Autoreflex TC som er fundet frem fra gemmerne for at
finde hæderfuld genanvendelse som reservist i ferien.

Lysmåleren tager 1,35V batterier af typen Mallory PX-625 (kviksølv -
er udgået) og jeg skal nu bruge en moderne erstatning.

Er der nogen der kender et sted i Københavnsområdet hvor denne type
batterier (anvendes vist også i Canon F1, Rollei 35, Olympus OM-1,
Leica M5) føres som lagervare?

På forhånd tak,

Stig

Fra : Børge Larsen

Dato : 08-07-03 18:16

Århus Radio Lager har med garanti PX-625 el. tilsvarende.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-07-03 18:25

Guv <smySLETTES@bash.dk> skrev :

>Er der nogen der kender et sted i Københavnsområdet hvor denne type
>batterier (anvendes vist også i Canon F1, Rollei 35, Olympus OM-1,
>Leica M5) føres som lagervare?

Kender ikke noget sted i københavnsområdet, men kan købes på
http://www.px625.com/px625/main.cgi.

Men en lidt besværlig måde at købe et batteri, der engang stort
set var det mest gængse i kameraer.

Men det skyldes at kviksølvbatterier ikke er lovlige at sælge i
USA bl.a.

Varta laver en alkalineerstatning, hvilket dog langt fra er
optimalt, da spændingen på et alkalinebatteri falder med tiden og
derfor vil give underbelyste billeder.

Se evt. http://www.acecam.com/magazine/battery1.html
--
Knud

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-07-03 21:37

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> wrote:

> Varta laver en alkalineerstatning, hvilket dog langt fra er
> optimalt, da spændingen på et alkalinebatteri falder med tiden og
> derfor vil give underbelyste billeder.
>
> Se evt. http://www.acecam.com/magazine/battery1.html

Til gengæld er spændingen højere til at starte med, så det opvejes af
overbelyste billeder det første stykke tid. I det mindste er det da en
brugbar løsning. Alkaline model kan også købes hos
<http://www.photobattery.com/>.

Jeg bruger selv alkaline erstatning i mine Minox, der eller brugte PX
27. I praksis fungerer det fint. Lysmåleren på så gammelt et kamera er
sjældent særlig nøjagtig alligevel. Desuden har moderne farvenegativfilm
et meget bredt belysningsspillerum.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : den glade dreng

Dato : 08-07-03 20:06

Er der nogen der kender et sted i Københavnsområdet hvor denne type
batterier (anvendes vist også i Canon F1, Rollei 35, Olympus OM-1, Leica M5)
> [...]

Hvad med photografica i skinnergade?

http://www.photografica.dk/

Vh

Per

Fra : Henrik

Dato : 09-07-03 02:52

I Tiger butikkerne sælger de et kort med 10 forskellige celler nogen af dem
er der 1 andre 3 AG-13 som passer størelse med PX 625 til 10kr.

Mvh Henrik