Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Har SONY digicams også "fringeproblemer"?
Fra : Peter Theglev

Dato : 08-07-03 08:42

Jeg er PISSETRÆT af fringing - og jeg er ligeglad med om det er
blændestørrelse, zoom ind og ud, lukkerhastighed og hvad ved jeg. Det
skal bare ikke være på mine billeder.

Derfor overvejer jeg at skille mig af med mit Canon S50, og kigger lidt
på Sonys nye lille lækkerbisken DSC-V1, men inden jeg kaster mig ud i
noget, vil jeg høre: Har nogle af jer SONY ejere kendskab til fringing
på SONYs kameraer?

/Peter

Fra : Trolle007

Dato : 08-07-03 09:39

kender desværre ikke så meget til netop den model du nævner - men har ikke
hørt om at Sony kamerae har problemer med den slags ! tag evt et kip på Sony
Cyber-shot DSC-F717 ! Hvis du køber det kamera vil du ALDRIG fortryde
det..har selv et og er meget meget glad for det... læs evt. mere her
http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/f717.html

/Trolle007

--
/ Trolle007
for direct mail please remove "FJERNDETTE" from email.

Fra : max

Dato : 08-07-03 09:43

> [...]
> på Sonys nye lille lækkerbisken DSC-V1, men inden jeg kaster mig ud i
> noget, vil jeg høre: Har nogle af jer SONY ejere kendskab til fringing

Dpreview har en test, det står vidst lige så galt til som med G5 på det
område.. Til gengæld skulle 5400'ern ikke have det problem..
Du kan ikke bruge dine CF-kort i Sony, you know that..!! -max-

Fra : Alex Linaa

Dato : 08-07-03 06:13

> [...]
> på Sonys nye lille lækkerbisken DSC-V1, men inden jeg kaster mig ud i
> noget, vil jeg høre: Har nogle af jer SONY ejere kendskab til fringing

Mit Minolta Dimage 7i har ingen problemer med fringing, og ud over dette er
det et pisselækkert kamera. Måske skulle du tage et kig den vej?

/Alex

Fra : U. Pedersen

Dato : 08-07-03 11:39

Peter Theglev skrev:

> [...]
>på Sonys nye lille lækkerbisken DSC-V1, men inden jeg kaster mig ud i
>noget, vil jeg høre: Har nogle af jer SONY ejere kendskab til fringing

Hej Peter

Jeg tror faktisk ikke du kan få nogle digi-kameraer der er fri for
fringing eller chromatic aberration.

Jeg får det også på mit Sony F717

Men der er da hjælp at hente på denne side
http://www.normankoren.com/Tutorials/Chromatic.html

U.P.

http://www.digifoto-nord.dk (min legeplads)

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 08-07-03 12:37

On Tue, 08 Jul 2003 12:38:41 +0200, U. Pedersen <info@digifoto-nord.dk>
wrote:

>Hej Peter
>
>Jeg tror faktisk ikke du kan få nogle digi-kameraer der er fri for
>fringing eller chromatic aberration.

Hvad er de 2 ting for noget?
Flemming Jacobsen
(Mulig mangel på mellemrum skyldes defekt tastatur)

Fra : U. Pedersen

Dato : 08-07-03 12:39

"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> skrev:

>Hvad er de 2 ting for noget?

Du kunne jo prøve at læse her

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 08-07-03 13:22

>Du kunne jo prøve at læse her
>http://www.normankoren.com/Tutorials/Chromatic.html

Har lige læst det, men fatter stadig ikke hvad manden mener da jeg ikke
er så vel-serset i teknisk photo engelsk.

Fra : Alex Linaa

Dato : 08-07-03 13:51

"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> wrote in message

> Har lige læst det, men fatter stadig ikke hvad manden mener da jeg ikke
> er så vel-serset i teknisk photo engelsk.

På dansk kan det vel kort forklares ved, at lys med forskellig bølgelængde
ikke brydes ens ved passage gennem en linse. Dette får som resultat at
billedet dannes forskellige steder på CCD'en, som giver de typiske violette
kanter.
Der er en tegning der viser problematikken her:

http://www.vanwalree.com/optics/chromatic.html

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 08-07-03 14:35

On Tue, 8 Jul 2003 14:50:50 +0200, "Alex Linaa"
<a@linaa.com@ingenspam.com> wrote:

> [...]
>kanter.
>Der er en tegning der viser problematikken her:

Synes ikke at jeg har bemærket den slags problemer med mit cam,
medmindre selvfølgelig at de kun viser sig når at man forstørrer
billedet vildt meget op?

Fra : Alex Linaa

Dato : 08-07-03 21:50

> Synes ikke at jeg har bemærket den slags problemer med mit cam,
> medmindre selvfølgelig at de kun viser sig når at man forstørrer
> billedet vildt meget op?

Du vil næsten altid kunne se det i en eller anden grad ved en vild
forstørrelse, men nogle kamerafabrikanter er bedre til (eller
heldigere/uheldigere på nogle modeller) at tage højde for problemet i
objektivet.
Prøv at finde nogle billeder taget med f.eks. Medion eller Sipix her på
nettet, så kan du nemt se hvad det betyder for det færdige billede at der
sidder noget BR-plastik i stedet for et kvalitetsobjektiv.

/Alex

Fra : Bo Bjerre

Dato : 09-07-03 17:11

"Alex Linaa" <a@linaa.com@ingenspam.com> wrote in message

> Prøv at finde nogle billeder taget med f.eks. Medion eller Sipix her på
> nettet, så kan du nemt se hvad det betyder for det færdige billede at der
> sidder noget BR-plastik i stedet for et kvalitetsobjektiv.

BR betyder vel i denne sammenhæng Billigt Ragelse...

Bo //

Fra : Alex Linaa

Dato : 09-07-03 17:21

"Bo Bjerre" <post@sidebanen.dk> wrote in message

> "Alex Linaa" <a@linaa.com@ingenspam.com> wrote in message

> BR betyder vel i denne sammenhæng Billigt Ragelse...

Eller det plastik BR Legetøj sætter på deres kameraer til børn.

/Alex

Fra : KTH

Dato : 09-07-03 17:29

"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> skrev i en
meddelelse news:p5blgvchsehsp93891rbafnnvhpqenn24s@4ax.com...
> On Tue, 08 Jul 2003 12:38:41 +0200, U. Pedersen <info@digifoto-nord.dk>
> wrote:
>
> Hvad er de 2 ting for noget?
> --
Se mere her - også hvordan du kan reparere på det i PS.

Fra : KTH

Dato : 09-07-03 18:58

"KTH" <nospam@adresse.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> meddelelse news:p5blgvchsehsp93891rbafnnvhpqenn24s@4ax.com...

> Se mere her - også hvordan du kan reparere på det i PS.

Undskyld, jeg glemte linket.

http://www.dpreview.com/learn/Glossary/Optical/Chromatic_Aberrations_01.htm

Fra : Felix

Dato : 09-07-03 23:58

On Tue, 08 Jul 2003 12:38:41 +0200, U. Pedersen wrote:

> [...]
>fringing eller chromatic aberration.
>
>Jeg får det også på mit Sony F717
>
>Men der er da hjælp at hente på denne side

Fin side, tak!

Opildnet af den foregående debat, fandt jeg nogle
højkontrast-billeder frem fra originalerne.

Det viste sig, at både et HP 812 og et Olympys C300z (=D550z)
giver synlig fringing (2-3-4 pixels ved billede på 3-4 Mbit) ved
forstørrelse på skærmen *over* 400% (og det kan jo ikke bruges
til noget fornuftigt, da de enkelte pixels så er synlige).

Det som undrer mig er, at fænomenet på de to kameraer udelukkende
optræder ved horisontale kontraster - de vertikale er (tæt på)
perfekte.
Det er i modsætning til de tidligere fremførte eksempler.

Jeg ville gerne kloge mig ud i en forklaring, som grunden til
misseren angav, at det var den fysiske udlægning af sensorerne
der var årsagen. Men min viden rækker ikke.

Problemet er faktisk ikke et problem for den almindelige amatør-
eller fritidsfotograf, som disse to kameraer henvender sig til.

Fra : max

Dato : 10-07-03 04:52

> [...]
>
> Problemet er faktisk ikke et problem for den almindelige amatør-
> eller fritidsfotograf, som disse to kameraer henvender sig til.

Felix..
Jeg har printet en stor stak billeder fra G5, 1200x1600 i 100%
og der er fringing meget tydelig.. Det er det også på skærmen,
en 15" tft, plasma eller hva de nu hedder..
Hvis du ikke kan se 2-4 pixel fringe i 100% på din skærm, så
lyder det lidt underligt, syns jeg, eller sidder du ved en meget
uskarp skærm..??
-max-