Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
hvilken type kort er bedst (system) cf, sd~
Fra : chefen

Dato : 07-07-03 22:33

Hej alle i gr.
Jeg har påtænkt at investere i nyt kamera f.eks Canon's nye G5
der bruger cf kort (compact flash).

Men en sælger hos Japan foto, forklarede mig
at cf kortet er forældet og alt for langsomt og inden længe vil forsvinde ud
af markedet.
Det havde det faktisk næsten allerede gjordt. De havde nemlig ingen G5 og
får måske heller ikke nogen.
Grunden til, at G5 er udstyret med cf, mente ekspedienten er, da g5'eren var
på tegnebordet
ville canon bruge cf - typen. Jeg bemærkede at på væggen med flash ram kort
havde de enormt mange sd kort (SecureDigital Card) og de kameraer han gerne
ville sælge
var til typen sd kort. Man kan undre sig lidt, enten har han ret eller så
ville de gerne af med de kort
der var ca. er 50-100% dyrere i Japanfoto en de priser som kan ses i
edbpriser.dk

Hvis der skulle være en/flere venlige sjæle der har lyst til at
komentere/videregive
der viden. Vil det være great.

Hilsen Søren, Aalborg

ps Et link til en test side var ozz fedt!

Fra : Bo Bjerre

Dato : 07-07-03 23:31

"chefen" <chef@chefen.net.tk> wrote in message

> Men en sælger hos Japan foto, forklarede mig
> at cf kortet er forældet og alt for langsomt og inden længe vil forsvinde
ud
> af markedet.

Ak ja, man skal høre meget. CF kort har samme snitflade som en IDE disk.
Derfor er det understøttet af alle operativsystemer, uden specielle drivere.
Stikket er forskelligt, men en simpel adapter til små penge klarer det.

Mange industri computere bruger CF kort, og her forventer man en levetid på
10-15år for meget udstyr. Men det er muligt at de nye kameraer bruger andre
typer kort. At de skulle være langsommere end andre typer kort er vel så
meget sagt. Der er forskel på CF korts kapacitet og hastighed, præcist som
på harddiske. CF kort med 1Gby er almindelige. Efter at Hitachi har
overtaget IBM's udvikling af MicroDrive, der osse har CF form og interface,
kommer vi op på 4Gbytes. SD kort er fysisk mindre, og jeg har ikke set mere
end 256Mby på dem endnu.

Regn med at designere gerne vil lave tingene mindre og derfor ikke kan få
plads til det "store klodsede" CF kort.
Regn med at der kommer flere og flere pixels i kameraerne, og så vil kravene
til kuskommelse stige. Vi vil jo gerne have 1000 billeder fra sommerferien
med hjem på eet kort...

Nikon har valgt at bruge CF kort fra den mindste til den største model,
sikkert fordi de regner med, at de bliver på markedet i mange år endnu.
Nikon er heller ikke kendt for at lave små fikse designerkameraer, men
derimod robuste ting med lang levetid (Ja, jeg holder meget af Nikon...)

Jeg ville ikke gå i panik, på grund af en sælger, der lige har været på
propaganda kursus hos en SD leverandør...

Bo //

Fra : Lasse Riis Østergaar~

Dato : 08-07-03 06:48

Hej,

> [...]
ud
> af markedet.
> der var ca. er 50-100% dyrere i Japanfoto en de priser som kan ses i

Havde Japan foto overhovedet nogle Canon produkter? Hvis ikke kan det være
en gang lir for at lokke dig til at overveje de produkter han faktisk
forhandler. Problemet, som du jo også indirekte er inde på, er at avancen på
Canons produkter er relativt stor hvorfor der er stor konkurence på prisen.
Net-butikkerne som ikke har de samme omkostninger som almindelige
forretninger kan derfor sælge Canons produkter utrolig billigt. Det har, så
vidt jeg ved, fået flere forhandlere (også hos Japan foto) til helt at
droppe Canon.

Lasse

Fra : Tomas Skott

Dato : 08-07-03 08:10

Lasse Riis Østergaard wrote:
> [...]
> produkter utrolig billigt. Det har, så vidt jeg ved, fået flere
> forhandlere (også hos Japan foto) til helt at droppe Canon.

Det må siges. Jeg købte for 1½ uge siden et G5 i den omtalte butik i Aalborg
hos Japan Foto. Der var nu ikke problemer med at skaffe Canon produkter hos
dem

Fra : Per M

Dato : 08-07-03 08:33

Jeg tror, det svinger fra butik til butik, for jeg har lige købt et compact
flash kort i Japan Photo her i Odense, og så vidt jeg kunne se, havde de
masser af denne type på lager.
mvh
Per M