Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Udtræk af EXIF/IPCT-information til databa~
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-07-03 13:03

Hej gruppe. Jeg har en række billeder jeg gerne vil lægge på
nettet. Selve galleriet kan jeg selv stå for, men jeg vil gerne
kunne benytte EXIF- og IPTC-data i det. Derfor leder jeg efter en
mulighed for at udtrække disse oplysninger i et kommasepareret
format (de skal over i en database).

Programmet ECIFutils (<http://www.hugsan.com/EXIFutils/index.html>)
ser ud til at kunne det - det koster bare penge. Jeg vil gerne
betale hvis det er pengene værd, men inden da vil jeg lige høre om
der er gratis alternativer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Greenwich nedrig gang: Ny Delhi (GMT +5.5), Badutspring By (GMT

Fra : Flemming Joensson

Dato : 07-07-03 13:14

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote in

> [...]
> ser ud til at kunne det - det koster bare penge. Jeg vil gerne
> betale hvis det er pengene værd, men inden da vil jeg lige høre om

http://graphicssoft.about.com/cs/exifsoftware/

Så er det bare med at finde det som kan lige præcis det du har brug for :)

Flemming

Fra : Flemming Joensson

Dato : 07-07-03 13:22

Flemming Joensson <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote in

> http://graphicssoft.about.com/cs/exifsoftware/
>
> Så er det bare med at finde det som kan lige præcis det du har brug
> for :)

Hvis du bruger PHP så findes der et library til PHP kaldet php_exif.dll -
det kan læse informationerne fra dine billeder og trækker dem ud i et
associativt array som du så selv kan lægge over i en database eller
kommasepareret fil om du vil.

Se mere her: http://www.dk.php.net/manual/en/function.exif-read-data.php

Der er så nogle der ikke mener PHP's indbyggede exif reader er god nok, så
de har lavet et mere udvidet bibliotek til PHP -
http://www.offsky.com/software/exif/index.php

Håber det var tilstrækkeligt.

Mvh.
Flemming

Fra : Flemming Joensson

Dato : 07-07-03 15:32

> Der er så nogle der ikke mener PHP's indbyggede exif reader er god
> nok, så de har lavet et mere udvidet bibliotek til PHP -
> http://www.offsky.com/software/exif/index.php

Jep jeg bliver ved :)

Ovenstående har den fordel, at et ikke kræver at der er noget software der
installeres på serveren. Exif readeren er simpelthen lavet i PHP, så man
behøver ikke engang have adgang til andet end at lægge php filer på en
server for at det virker :)

Flemming

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-07-03 21:17

Flemming Joensson skrev:

> Jep jeg bliver ved :)

- tak for indsatsen ;)

> [...]
> simpelthen lavet i PHP, så man behøver ikke engang have adgang
> til andet end at lægge php filer på en server for at det

Egentlig arbejder jeg kun i asp og asp.net - men det kan tænkes at
jeg kommer til at prøve med lidt PHP nu. Kan Exif-readeren også
hente IPTC-informaition?

NB: Det er selvfølgelig fint at der er mulighed for at trække
oplysningerne ud runtime, men egentlig ville jeg bare have dem ud
en enkelt gang, og så lægge oplysningerne i en database.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
Velkommen hen til Paris International!

Fra : Flemming Joensson

Dato : 07-07-03 22:10

> NB: Det er selvfølgelig fint at der er mulighed for at trække
> oplysningerne ud runtime, men egentlig ville jeg bare have dem ud
> en enkelt gang, og så lægge oplysningerne i en database.

Ok, så er Jhead programmet et fint valg til opgaven.

http://www.sentex.net/~mwandel/jhead/

Det kan du sikkert også kalde fra asp eller asp.net - kan de ikke afvikle
systemkommandoer? Hvis du kan finde ud af asp.net, kan du jo bare skrive et
program i C# eller VB og så kompile det så det gør det du vil have.

Jeg ved ikke hvad IPTC-information er - er det kun specielle kameraer der
lægger sådanne info i billedet eller?

Jeg tror ikke en exif reader kan hente det, måske findes der IPTC readere
:)

Flemming

Fra : Flemming Joensson

Dato : 08-07-03 09:52

> [...]
> afvikle systemkommandoer? Hvis du kan finde ud af asp.net, kan du jo
> bare skrive et program i C# eller VB og så kompile det så det gør det

Jeg mener her et program der anvender jhead eller lignende og så indsætter
de info du vil have med, i din kommaseparerede fil.

Flemming