Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sigma objektiver?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 07-07-03 11:03

Jeg har bemærket at Sigma er det aktuelt mest udbredte alternative
mærke inden for objektiver, men hvordan er kvaliteten sammenlignet med
originale Nikon? Der er jo sikkert mange glade Sigma-ejere der vil
sige: "Jeg har et xx-xxx mm og det er jeg ganske godt tilfreds med",
men jeg kunne godt tænke mig lidt mere konkret viden.

Er der nogle objektive tests af Sigma, eventuelt nogle sammenligninger
med andre? Med Google har jeg fundet indlæg på diverse messageboards,
men jeg sidder tilbage med det indtryk, at det mestensdels er
Nikon-freaks (som mig selv) der svarer

Er der 2, 3 eller 5 Sigma-objektiver der er særligt berømmet for
fremragende kvalitet?

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 07-07-03 12:03

http://www.photodo.com/ har 'videnskabelige' tests.

> Er der 2, 3 eller 5 Sigma-objektiver der er særligt berømmet for
> fremragende kvalitet?

Deres 90mm (eller er det 105mm?) macro er ret 'berømt'.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Jeppesen

Dato : 07-07-03 15:26

"Kurt Hansen" <kurtFJERNDETTE@towle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med andre? Med Google har jeg fundet indlæg på diverse messageboards,
> men jeg sidder tilbage med det indtryk, at det mestensdels er

Objektive tests er jo en mangelvare - men på www.photo.com har de gjort
forsøget med et såkaldt MTF test. Siden er dog ikke opdateret siden 2000, så
måske har de opgivet forsøget.

Men sæt dig ind i hvad testen går ud på - objektiverne testes nemlig kun på
bestemte blænder (uanset objektivets største blænde) og på uendelig fokus.
Det gi´r et lidt skævt resultat - men testen er objektiv og kender man
kriterierne er den god nok.

> Er der 2, 3 eller 5 Sigma-objektiver der er særligt berømmet for
> fremragende kvalitet?

Generelt er Sigma´s EX serie at foretrække.

Mvh Kim
En Nikonfreak

Fra : Henrik Torp

Dato : 07-07-03 21:25

> [...]
> men jeg kunne godt tænke mig lidt mere konkret viden.
>
> Er der nogle objektive tests af Sigma, eventuelt nogle sammenligninger

Jeg vil anbefale dig at kigge her:
http://www.popphoto.com/default.asp?section_id=2. En del Sigma-objektiver
fuldt eller næsten på højde med nikons.

Popular Photography er efter min mening det engelsk-sprogede fotomagasin med
de bedste tests, når det kommer til teknik. Derimod er andre magasiner
stærkere på det kreative område.

--
Venlig hilsen
Henrik Torp

----------------------------
I forbindelse med nyhedsgrupper bruges henriknojunktorp@hotmail.com ved
personligt svar.

Fra : max

Dato : 07-07-03 21:31

> [...]
> de bedste tests, når det kommer til teknik. Derimod er andre magasiner

Ehem, har du set Sigmas annoncer i bladet..
Jeg har selv et par Sigma objektiver med Nikon fatning og de er
udemærkede, fungerer også på S2 selvom Fuji siger de ikke er
kombatible..-max-

Fra : Brian Urth

Dato : 08-07-03 22:38

On Mon, 7 Jul 2003 22:24:42 +0200, "Henrik Torp"

>Popular Photography er efter min mening det engelsk-sprogede fotomagasin med
>de bedste tests, når det kommer til teknik. Derimod er andre magasiner
>stærkere på det kreative område.

Hvilke blade er så bedre på det kreative område ?

Især sort/hvid.

Brian

Fra : BK

Dato : 09-07-03 21:26

Black & white Photography
www.gmcmags.com

Bjarne

Fra : Henrik Torp

Dato : 11-07-03 09:09

"Brian Urth" <brian@urth.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilke blade er så bedre på det kreative område ?
>
> Især sort/hvid.

Det svenske fotoblad Foto (http://www.allersforlag.se/) har i hver nummer
Bildskolan-artikler. Som regel ret gode. Både farve og sort/hvid.

Det engelske Practical Photography
(http://www.practicalphotography.co.uk/mediapack.htm) er også ret godt. Var
det i hvert for et par år siden. Idag abonnerer jeg kun på
OutdoorPhotographer (http://www.outdoorphotographer.com/).

PCPhoto (http://www.pcphotomag.com/) er et af utallige nye for den digitale
fotograf.

NB: Jeg er ikke fotograf.