Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Canon G5 mod Nikon 5700, Det afgørende val~
Fra : Doktoren

Dato : 06-07-03 12:15

I min søgen på det perfekte digital kamera til 6-9000 kroner har jeg
kigget er jeg nået lidt længere, og har læst endnu flere anmeldelser,
og er nu nået frem til ovenstående kameraer... Begge kameraer bruger
CF og det har været et af kriterierne for valget. Den optiske zoom og
makrofunktion er bestemt også vigtigt...

Nikon Coolpix 5700:
http://www.dpreview.com/reviews/nikoncp5700/
http://www.digit.no/Tester/nikon_5700/nikon5700_intro.htm
http://www.ephotozine.com/equipment/tests/testdetail.cfm?test_id=152
Canon G5
http://www.dpreview.com/reviews/canong5/
http://www.digit.no/Tester/canon_g5/ps_g5_intro.htm

Begge bliver rost meget - og derfor gør det valget lidt svært. Der er
ca. 1500 kroners forskel fra G5 til Nikon 5700. Er det pengene værd at
ofre det sidste ? Det er bl.a. 8xZoom i Nikon mod 4xZoom i G5.
Optikken har fået meget ros i Nikon, det har G5 også.... :(

Jeg er meget interesseret i kommentarer, som lige afgør valget

Max kommenterede mit tidligere indlæg, hvor han har oplevet problemer
med G5:

"Lars, jeg tror du skal satse på noget andet end G5'ern, den har
en MEGET stor skavank.. I områder med kraftig kontrast laver
den blåviolette overgange, eks silluetter mod en lys himmel, det
er meget meget grimt og for dårligt af Canon at de har sendt den
på markedet, har lige købt kameraet og trust me, det er ikke noget
man vender sig til.."

Er der andre der har oplevet samme ærgelige fejl... eller ved om det
er "standard" på G-modellerne ?

Kameraet er til min far, og han er selv aktiv fotograf, men har altid
holdt sig til sit Canon Spejlrefleks, da han altid har ment at så
længe han kunne se forskellen på alm film og et print af digi-foto,
med hans lille fotolup, så ville han ikke have digitalkamera... men nu
er han alligevel blevet interessert, og har bestemt sig.
Han vil dog ikke ofre de 15-20K for et digital SLR, da han stadig tror
mest på sit Analog kamera :)

På forhånd tak for hjælpen

Med venlig hilsen
Lars Koch Hansen
www.letsbeat.tk

Fra : Tommy Hansen

Dato : 06-07-03 12:41

"Doktoren" <REMOVElkh79@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg er meget interesseret i kommentarer, som lige afgør valget

Jeg stod i samme situation og valgte Nikon CP 5700, da jeg også er vant til
et spejlrefleks. For mig var det optikken, søgeren og de mange avancerede
muligheder på CP 5700 der gjorde udslaget.
Jeg har nu haft det i et par måneder og jeg har ikke fortrudt valget.

Mvh Tommy

Prøv evt. at se billeder som er taget af alm. mennesker med et CP5700 på
www.fotokritik.dk
Klik under kameraer og vælg Nikon og derefter CP 5700.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 06-07-03 12:46

"Doktoren" <REMOVElkh79@hotmail.com> wrote in news:be90c2$j7o$1@sunsite.dk:

> [...]
> er han alligevel blevet interessert, og har bestemt sig.
> Han vil dog ikke ofre de 15-20K for et digital SLR, da han stadig tror

Jeg har et G3 og det har ikke de kromatiske fejl i hvert fald ikke lige så
udpræget som Max fortæller de er på G5. Jeg kan se en svag lilla farve i
kanter med skarp kontrast, men det er virkelig minimalt og kun hvis jeg
zoomer ind i Photoshop at jeg kan se det.

Jeg har lige et kamera mere at overveje - nu når din far er rimelig glad
for spejlrefleks, hvad så med at købe et digitalkamera der minder lidt om
det i størrelse og håndtering (og stadig koster under 10000)?

Minolta har to modeller 7i og 7Hi som koster under 10000.

Begge er 4.92MP med 7.1x optisk zoom.

Anmeldelser kan ses her:
http://www.dpreview.com/reviews/minoltadimage7i/
http://www.dpreview.com/reviews/minoltadimage7hi/

Billeder taget med kameraerne kan ses her:
http://www.dpreview.com/gallery/minoltadimage7i_samples/
http://www.dpreview.com/gallery/minoltadimage7hi_samples/

Jeg overvejede det selv inden jeg endte med at vælge G3. Min kæreste ville
aldrig få taget billedet med Minoltaen - men kan fint klare auto på G3 :)

Mvh.
Flemming

Fra : Doktoren

Dato : 06-07-03 13:19

> [...]
> det i størrelse og håndtering (og stadig koster under 10000)?
>
> Minolta har to modeller 7i og 7Hi som koster under 10000.

bestemt også et alternativ.... dem vil jeg lige kigge nærmere på...
Er der nogle der har erfaringer med dem ?

--
Lars Koch Hansen

Fra : Flemming Joensson

Dato : 06-07-03 16:50

"Doktoren" <REMOVElkh79@hotmail.com> wrote in news:be942p$h06$1@sunsite.dk:

> bestemt også et alternativ.... dem vil jeg lige kigge nærmere på...
> Er der nogle der har erfaringer med dem ?

Jeg har ikke decideret erfaring, men har prøvet kameraet (7i) i en butik.
Jeg synes zoom delen er rigtig fed - man drejer på en gummiring på selve
linsen så den mekanisk kører ud og ind. På de andre digitalkameraer jeg har
prøvet der trykker man på en knap og må så vente på at linsen kører frem
eller tilbage. Ud over det med at zoom er manuelt styret har jeg ikke
rigtig nogen erfaringer med kameraet.

På fuij s602zoom er der også en ring man drejer på i stedet for en knap -
men ringen fungerer mere eller mindre som en knap. Selve linsen køres ud af
en motor, så det er stadigvæk automatik (den kører enten den ene eller den
anden vej, hastigheden er konstant).

Personligt synes jeg at den manuelle styring af optisk zoom er en fordel -
men det kan godt være at jeg ikke synes det når jeg får lært at bruge mit
G3 ordentligt, men så langt er jeg endnu ikke.

www.dpreview.com kan du også læse om user reviews. Altså kommentarer fra
folk der ejer kameraet og som ikke (nødvendigvis) er professionelle.

http://www.dpreview.com/reviews/read_opinions.asp?prodkey=minolta_dimage7i

Brugerne har givet kameraet en gennemsnitsrating på 4.55 ud af 5 mulige, så
generelt er tilfredsheden med det rimelig stor.

Flemming

Fra : Tommy Hansen

Dato : 06-07-03 17:31

> bestemt også et alternativ.... dem vil jeg lige kigge nærmere på...
> Er der nogle der har erfaringer med dem ?

Jeg kiggede også på sådan et, men kvalitetsindtrykket var dårligt. Flere
ting virkede plasticagtigt og monitoren ikke så god som CP5700 og G3/G5.

MVH Tommy

Fra : Trolle007

Dato : 06-07-03 19:20

Jeg ville nu stadig overveje Sony Cyber-shot DSC-F717 hvis jeg var dig eller
specielt din far - for det er ret tæt p åat være et digitalt SLR, men er det
ikke - dog har det mange fede og praktiske muligheder som andre kameraer
ikke har - f.eks. drejeligt kamerahus i forhold til linsen, 5x optisk zoom,
5 mpix, memory kort på op til 1 gb. og meget mere...

--
/ Trolle007
for direct mail please remove "FJERNDETTE" from email.

Fra : Jan Petersen

Dato : 06-07-03 19:41

Hvis han har et Canon spejlrefleks med dertilhørende objektiver, ville jeg
vente til Canons D10 var så langt nede i pris at det ligner dét 5700 koster
idag, så kan han (gen)bruge sine objektiver, dog med brændviddefaktor 1:1,6

Mvh Jan Petersen

PS: det ligger til 1600 $ for tiden!

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-07-03 20:44

> [...]

> CF og det har været et af kriterierne for valget. Den optiske zoom og
> makrofunktion er bestemt også vigtigt...

Hvad med Nikon 5400? Det minder mere om G5, og prisen bliver vel noget
af det samme. Men det er måske ikke kommet ud på markedet endnu.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : K

Dato : 07-07-03 20:27

Jeg har selv set på 5700:

Positivt:
- Zoom
- Kvalitet - såvel billede som mekanisk
- Faciliteter
- CF

Negativt:
- Manglende autofokuslampe
- Blitz kan ikke zoomes
- Blitz AF-hjælpelys kan ikke udnyttes
- Specialbatteri

Jeg har i forvejen en Canon S40 (et G2 i mindre format). Fremragende
billedkvalitet og faciliteter, men 3x zoom er for lidt - og det mangler
muligheden for ekstern blitz.

Nikon 5400 har samme svagheder som 5700 - men det har en stor fordel:
Brændvidde svarende til 28mm er meget anvendelig.