Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
IXUS V2 shaking
Fra : Hans-Henrik Skall

Dato : 06-07-03 10:56

Er der en der kan se hvad det er der sker med dette billede
http://home1.stofanet.dk/skall/shaking.JPG
Der var ca. 5 stk som dette ud af 20 det er taget med blitz
Hvad kan der være galt ?
(har ikke den store erfaring)
Regards / Med Venlig Hilsen

Hans-H Skall
www.skalls.dk

Fra : Anders Kvist

Dato : 06-07-03 11:04

Hans-Henrik Skall wrote:
> [...]
> http://home1.stofanet.dk/skall/shaking.JPG
> Der var ca. 5 stk som dette ud af 20 det er taget med blitz

Nu har jeg heller ikke den helt store erfaring...men umiddelbart for
lidt lys hvorfor kameraet har valgt en længere lukketid, og så kan du
bare ikke stå stille med kameraet..

Der ligger nogle infoer om billedet...lukketid, blende osv...dem gemmer
digital kameraer i det... har desværre ikke et program der kan se dem,
men hvis du har et program som Acdsee, så mener jeg at det kan :)

MVH

Anders Kvist

Fra : max

Dato : 06-07-03 11:12

> [...]
> digital kameraer i det... har desværre ikke et program der kan se dem,
> men hvis du har et program som Acdsee, så mener jeg at det kan :)

Original date/time: 2003:07:05 21:03:33
Exposure time: 1/2
Shutter speed: 1/2.00
F-stop: 4.0
Focal length: 10.8125
Flash: 73
Aperture: 4.0000

Måske har du flashen indstillet til udfyldnings lys.??
-max-

Fra : max

Dato : 06-07-03 11:19

Lidt mere info fra dit billede, ved ikke om du kan
bruge det til noget..? -max-

[...]
Orientation: Top-left
Aperture: 4.0000
Exposure bias: 0.0000
Metering mode: Pattern
Digitized date/time: 2003:07:05 21:03:33
Modified date/time: 2003:07:05 21:03:33
User comment:
Compression: 6
Canon macro mode: Normal
Canon self-timer: 0
Canon quality: Superfine
Canon flash mode: Slow synchro
Canon drive mode: Single
Canon focus mode: Single
Canon image size: Large
Canon easy shooting mode: Manual
Canon digital zoom: None
Canon contrast: Normal
Canon saturation: Normal
Canon sharpness: Normal
Canon ISO: 50
Canon metering mode: Evaluative
Canon focus type: Auto
Canon AF point: Auto-selected
Canon exposure mode: Easy shooting
Canon long focal length: 346
Canon short focal length: 173
Canon focal length units: 32
Canon flash activity: 65535
Canon flash details: 8192
Canon G1 focus mode: Single
Canon white balance: Auto
Canon burst sequence: 1
Canon flash bias: 0.000000
Canon firmware version: Firmware Version 1.00
Canon image number: 1070720
Canon owner name:
Camera make: Canon
Camera model: Canon DIGITAL IXUS v2
X resolution: 180.0000
Y resolution: 180.0000
Resolution unit: Inches
Colorspace: sRGB
File source: DSC
JPEG format: 2036
JPEG format len: 5293
YCbCr positioning: 1
EXIF version: "0220" ,30,32,32,30
Component configuration: "" ,01,02,03,00
Compressed pixel size: 5.0000
Maximum aperture: 3.0
FlashPix version: "0100" ,30,31,30,30
EXIF Width: 1600
EXIF Height: 1200
EXIF Interop Offset: 1412
Focal plane X-Res: 7766.9903
Focal plane Y-Res: 7741.9355
Focal plane unit: Inch
Sensing method: One-chip color area

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-07-03 20:44

max <ma22x@hotmail.com> wrote:

> Lidt mere info fra dit billede, ved ikke om du kan
> bruge det til noget..? -max-

Det var ellers imponerende. Ligger der virkelig så meget infor i en
JPEG, som man f.eks. lægger på en hjemmeside? Hvad med ISO-værdien? Kan
man også få den frem? Nu tør jeg næsten ikke spørge, hvilke programmer,
man bruger til det, for jeg bruger Mac. Men det kunne da være sjovt at
finde et.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Frederik Sørensen

Dato : 06-07-03 21:12

> [...]
> man også få den frem? Nu tør jeg næsten ikke spørge, hvilke programmer,
> man bruger til det, for jeg bruger Mac. Men det kunne da være sjovt at

Du kan brug GraphicConverter Picture/information, eller iPhoto
File/Show photo info, og selfølig Photoshop
--
Frederik Sørensen
http://www.frynse.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-07-03 00:12

Frederik Sørensen <fsenREMOVE@mac.com> wrote:

> Du kan brug GraphicConverter Picture/information, eller iPhoto
> File/Show photo info, og selfølig Photoshop

Jeg bruger iPhoto som arkiv, så det havde jeg set. Der var bare ikke nær
så mange info. GraphicConverter har jeg naturligvis også, men ligesom i
iPhoto savner jeg ISO-værdi. Desuden er den lidt spøjs:

Exposure Time: 1/60s
F-Number: 4,900
Exposure Program:
ISO Speed Rating:
Date: 2003:07:05 19:48:05
Comp. Bits per Pixel: 3,0
Shutter Speed: 5,9
Aperture Value: 4,6
Exposure Bias Value: Unknown
Max Aperture Value: 4,6
Subject Distance:
Metering Mode: Vendor Unique
Light Source:
Flash: on
Focal Length: 21,3mm
Scanner: Canon PowerShot S45
Manufacturer: Canon
Software:

Jeg troede, F-number var blænden. Men hvad er så Aperture Value? Jeg kan
godt forstå, at lukkertiden er 1/60 sek. Men hvad betyder shutter speed?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 06-07-03 21:48

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) skrev i dk.fritid.foto:

>Det var ellers imponerende. Ligger der virkelig så meget infor i en
>JPEG, som man f.eks. lægger på en hjemmeside?

Kun hvis EXIF-informationerne[1] i billedet er blevet bevaret. I det
konkrete tilfælde er billedet optaget i JPG og kopieret ud på
serveren. Det har altså ikke været omkring et
billedbehandlingsprogram, som i nogle tilfælde stripper disse
EXIF-data væk.

>Hvad med ISO-værdien? Kan
>man også få den frem?

Den fremgår af indlægget
<news:uISNa.12031$Kb2.525377@news010.worldonline.dk>. Her står der

Canon ISO: 50

>Nu tør jeg næsten ikke spørge, hvilke programmer,
>man bruger til det, for jeg bruger Mac. Men det kunne da være sjovt at
>finde et.

Jeg vil tro at du kan finde masser af billedbrowsere til Mac, der kan
læse disse informationer. Prøv dig lidt frem på http://mac.tucows.com/

Ellers er der i hvert fald denne: http://homepage.mac.com/aozer/EV/

[1] EXIF står for 'EXchangeable Image File format' og er en standard
udviklet af en japansk sammenslutning af elektronik-virksomheder.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-07-03 00:12

Jens Tønnesen <usenet@pressefoto.invalid> wrote:

> [...]
> serveren. Det har altså ikke været omkring et
> billedbehandlingsprogram, som i nogle tilfælde stripper disse

Sikken meget nyt, jeg lærer. Det må vel være en del af JPEG standarden,
at EXIF-information kan være med.

> Den fremgår af indlægget
> <news:uISNa.12031$Kb2.525377@news010.worldonline.dk>. Her står der
>
> Canon ISO: 50

Det gør der da også. Jeg synes, jeg havde ledt og endda søgt på ISO i
indlægget. Sagen er, at med mine programmer er der kun få informationer
i forhold til de nævnte, og linien med ISO er ikke udfyldt. Der står jo
også Canon ISO, og det betyder måske, at det er en speciel Canon-værdi
og ikke en standard EXIF-værdi. Det kunne da være sjovt at se ISO, når
man stiller kameraet på automatik.

> Jeg vil tro at du kan finde masser af billedbrowsere til Mac, der kan
> læse disse informationer. Prøv dig lidt frem på http://mac.tucows.com/
>
> Ellers er der i hvert fald denne: http://homepage.mac.com/aozer/EV/

Tusind tak. Det er godt nok et fikst lille program. Desværre har den
heller ikke angivelse af ISO, men ellers står alle de væsentlige
oplysninger der.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : max

Dato : 07-07-03 04:13

> Tusind tak. Det er godt nok et fikst lille program. Desværre har den
> heller ikke angivelse af ISO, men ellers står alle de væsentlige
> [...]

Jeg ved ikke om ThumbsPlus kan køre på mac, men jeg fik det
anbefalet engang og har ikke haft brug for at kigge efter andre
programmer siden, den arbejder også med IPTC info, som jeg af en
eller anden grund havde brug for.. Kan ikke lige huske hvad det
er jeg har glemt, men mon ikke Jens Tønnesen ved hvorfor IPTC
er en g' ting.. Undskyld hvis jeg sætter dig på arbejde her, men ff.
jeg nyder din viden og klare forklaringer, Jens..)
-max-

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 07-07-03 11:06

"max" <ma22x@hotmail.com> skrev i dk.fritid.foto:

>Jeg ved ikke om ThumbsPlus kan køre på mac

Mig bekendt er det et Windows-only program

>den arbejder også med IPTC info, som jeg af en
>eller anden grund havde brug for.. Kan ikke lige huske hvad det
>er jeg har glemt, men mon ikke Jens Tønnesen ved hvorfor IPTC
>er en g' ting..

IPTC og EXIF er to forskellige ting, der udelukkende har det tilfælles
at der er tale om informationer, der indkapsles i filen.

EXIF er som nævnt en standard, der lagrer informationer om kameraet
(tid, blænde, ISO, brændvidde, fokuseringspunkt, hvidbalance etc.) i
den digital fil, der gemmes på hukommelseskortet, hvadenten der er
tale om RAW, TIFF eller JPEG-optagelser. Den nyeste version af EXIF
kan også bruges til at farvejustere EXIF-kompatible printere, men det
er ikke et område, jeg ved ret meget om.

IPTC er en standard udviklet af The International Press
Telecommunications Council (http://www.iptc.org/) til brug for
elektronisk forsendelse af billedfiler til brug for aviser.
IPTC-felterne kan f.eks. indeholde oplysninger om optagested,
fotokredit, billedbeskrivelse og kategorier. IPTC har bredt sig fra
medieverdenen til resten af billedforbrugerne og bruges bl.a. af
billeddatabaser.

Groft sagt kan man sige, at EXIF-data indsættes ved optagelsen (af
kameraet), mens IPTC-data indsættes (af fotografen) ved
færdiggørelsen.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Doktoren

Dato : 06-07-03 12:25

> Måske har du flashen indstillet til udfyldnings lys.??
> -max-

Det tror jeg Max har helt ret i. Jeg har et Ixus V3, og det har
bestemt meget at sige om du har normal flash eller udfyldningsflash...
På Ixus modellen hedder det Langsom Synkronisering (symbol af person
med stjerne). Her justeres blitsen til langsomme lukketider hvis der
er for lidt lys tilstede...

Jeg har taget nogle ret fede nat-billeder med denne funktion, hvor en
kammerat svinger med et par kæder med en kugle forenden. Denne kugle
er af "stof" vædet i tændvæske, og så er der sat ild i. Det ser super
godt ud. Det kræver selvfølgelig at personen du tager billedet af står
rimeligt stille, ellers vil han også "tværes ud"...

Prøv de andre indstillinger med blitzen og se om det ikke hjælpen :)

Hygge

Lars

Fra : max

Dato : 06-07-03 12:28

> [...]
> rimeligt stille, ellers vil han også "tværes ud"...
>
> Prøv de andre indstillinger med blitzen og se om det ikke hjælpen :)

*ROTFLOL*
-max-

Fra : Anders Kvist

Dato : 06-07-03 12:31

Doktoren wrote:
> [...]
> godt ud. Det kræver selvfølgelig at personen du tager billedet af står
> rimeligt stille, ellers vil han også "tværes ud"...

Må vi se? :))

MVH

Anders Kvist

Fra : Doktoren

Dato : 06-07-03 12:34

Jeg ved ikke lige hvor jeg kan poste det ?

Dr. Koch
----------------------------------
tryk her hvis du vil se billige tilbud på mobiltelefoner osv..
www.wanna-save.com/default.asp?Bid=1&GuestID=11063794
----------------------------------

Fra : Anders Kvist

Dato : 06-07-03 12:36

Doktoren wrote:
> Jeg ved ikke lige hvor jeg kan poste det ?

blev anbefalet www.fotokritik.dk igår...der kan man smide nogle billeder
på og få folk til at vurdere dem...har selv allerede smidt nogle på :)

Ellers kan du sende en mail til mig, så smider jeg det online på min
server :)

MVH

Anders Kvist

Fra : Doktoren

Dato : 06-07-03 12:39

jeg opretter mig lige... :)

Fra : Doktoren

Dato : 06-07-03 12:55
Fra : Anders Kvist

Dato : 06-07-03 12:58

Doktoren wrote:
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=33670
Syret....det ser fedt ud :)

MVH

Anders Kvist

Fra : Frank N

Dato : 06-07-03 11:09

Hej Hans-Henrik,

På Ixus V2 kan man sætte om der skal være lang lukkertid (som med fordel kan
benyttes ved mørke omgivelser)... Det er sandsynligvis dét der er sket. Jeg
har lige siddet og kigget på min egen Ixus, men kunne ikke lige umiddelbart
finde funktionen, men det burde stå i din manual.

Mvh Frank

Fra : Hans-Henrik Skall

Dato : 06-07-03 15:40

Tak til alle, nu er der lidt at arbejde vidre med.
Regards / Med Venlig Hilsen

Hans-H Skall
www.skalls.dk