Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Undervandsfotos og billedmanipulation
Fra : Peter Kjær

Dato : 06-07-03 09:18

Hejsa,

Lige kommet hjem fra en dykkerferie, melder problemet sig. Kan man tillade
sig at "pille" lidt ved billederne så de ligner mere det man så eller skal
man holde fingrene væk.

Hvad syntes i? eksempel kan ses på http://www.dacor.dk/eks.asp

--
Ses,
Peter

Fra : max

Dato : 06-07-03 10:16

> [...]
> sig at "pille" lidt ved billederne så de ligner mere det man så eller skal

Dejligt billede, hvor er det taget.?
Du skal bare pille løs, så længe billedet blir flottere, som det ex.
du har postet her, det er helt vildt så meget farve der gemte sig
i originalen, hva..
-max-

Fra : Anders Kvist

Dato : 06-07-03 10:25

Peter Kjær wrote:
> [...]
> sig at "pille" lidt ved billederne så de ligner mere det man så eller skal

Wow... det var da imponerende! Jeg har nogle billeder fra en sommer i
grækenland liggende..minder meget om dit første...dog taget med et
billigt engangs kamera...men måske man skulle overveje at få dem
digitaliseret og så pille lidt ved dem....

Hvad gjorde du helt præcist for at få den grønne farve væk, bare
justerede den ned???

MVH

Anders Kvist

Fra : Esben

Dato : 06-07-03 11:36

"Anders Kvist" <akv@lnxbx.dk> skrev i en meddelelse
> Peter Kjær wrote:
>
> Hvad gjorde du helt præcist for at få den grønne farve væk, bare
> justerede den ned???

Det er faktisk nok bare at køre en auto-levels.

--
Esben

Fra : Anders Kvist

Dato : 06-07-03 11:38

Esben wrote:
> Det er faktisk nok bare at køre en auto-levels.

LET! Det vil jeg altså liige have prøvet...så må vi se om jeg er lige så
heldig :)

Hvordan endte resten af billederne?

MVH

Anders Kvist

Fra : Arne

Dato : 06-07-03 11:46

han har garanteret brugt linolie......

Eivind

Fra : Anders Kvist

Dato : 06-07-03 11:47

Arne wrote:
> han har garanteret brugt linolie......
Det var jo ikke Flemming Leth der skrev, vel? ;)

MVH

Anders Kvist

Fra : Sune Kjærgård

Dato : 06-07-03 18:52

lol

--
Mvh Sune

Udskift nejtaktilspam med indbakke hvis du vil maile!

Fra : SpookiePower

Dato : 06-07-03 13:12

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> wrote in message

> Det er faktisk nok bare at køre en auto-levels.
>
> --
> Esben

Findes den i Paint Shop Pro 6.0 ? Jeg syntes ikke jeg kan finde noget ved
det navn.

Fra : Anders Kvist

Dato : 06-07-03 13:16

SpookiePower wrote:
> Findes den i Paint Shop Pro 6.0 ? Jeg syntes ikke jeg kan finde noget ved
> det navn.

Tror der snakkes Adobe Photoshop... den nye 7'er kan man hente en
trailversion af gratis på deres hjemmeside...men den koster jo det hvide
ud af øjnene at anskaffe....som at gratis alternativ (faktisk med næsten
de samme funktioner bare placeret på andre måder), kan The Gimp anbefales:)

www.gimp.org

MVH

Anders Kvist

Fra : Esben

Dato : 06-07-03 18:50

"SpookiePower" <boxjunk2600@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Findes den i Paint Shop Pro 6.0 ? Jeg syntes ikke jeg kan finde noget ved
> det navn.

Der må være en lignende funktion i PSP - jeg bruger selv Corel Photopaint 8.

--
Esben

Fra : Peter Kjær

Dato : 06-07-03 13:50

> Hvad gjorde du helt præcist for at få den grønne farve væk, bare
> justerede den ned???
>

> MVH
>
> Anders Kvist

Jeg benyttede auto-levels funktionen i ACDSee

Fra : Pico

Dato : 06-07-03 16:47

Peter Kjær wrote:

> Jeg benyttede auto-levels funktionen i ACDSee

Hvad er alternativet ? Du har enten et billed (før) der ikke dur eller
du har alle tiders billed (efter), så det er efter min opfattelse fjollet
ikke at "pille".
Pico

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 06-07-03 11:07

"Peter Kjær" <Peter@dacor.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sig at "pille" lidt ved billederne så de ligner mere det man så eller skal

Hej Peter

Imponerende billede. Min smag er, at man gerne må rette op i farver, ganske
som du har gjort, det er jo blot en klar forbedring af billedet.

MVH
Thomas

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 06-07-03 11:49

"Peter Kjær" <Peter@dacor.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>Lige kommet hjem fra en dykkerferie, melder problemet sig. Kan man tillade
>sig at "pille" lidt ved billederne så de ligner mere det man så eller skal
>man holde fingrene væk.

Jeg opfatter ikke din farvejustering som 'manipulation'. Der er tale
om alm. 'mørkekammer'-arbejde, hvor du har kompenseret for det
grumsede vand, kameraets mangler, lysets kvalitet etc. etc.

Men lad os nu antage, at der sekunder for inden havde havde ligget
endnu en fisk ovenpå fisken på skjoldet, men da du får kameraet frem,
så er den væk.

Så er det i mine øjne 'fy-fy' at kopiere en fisk magen til ind i
billedet via computeren.

Man kan mange ting i Photoshop, som man ikke kunne i traditionelt
fotografi, men jeg tror man gør fotografiet en stor bjørnetjeneste ved
at blot at fylde effekter på, i hvert fald hvis det er virkeligheden,
man vil skildre.

For nylig diskuterede vi et billede her i gruppen, hvor en person
havde skrevet sit navn med lys på et billede. Den første reaktion på
billedet var, at 'det jo bare var lavet i Photoshop'. På den måde kan
billedbehandlingssoftware være med til at underminere fotografiets
troværdighed, hvis vi ikke passer rigtigt meget på.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk