Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvid balance
Fra : Søren Gørtz Olesen

Dato : 05-07-03 16:17

Kan man ændre hvid balancen på billeder der er tager?
Jeg er kommet til at tage nogle udendøresbilleder hvor hvidbalancen er
tvunget til indendøresbelysning.
Hvordan kan jeg rette dette?

Fra : Kenneth

Dato : 05-07-03 16:59

> Hvordan kan jeg rette dette?

Hvis de er taget i RAW kan du gøre det i konveteringen. Ellers forsøg i
Photoshop

Kenneth

Fra : Svend Jensen

Dato : 06-07-03 06:36

Hej!
Der findes en god dansk fotobog der hedder "MY WAY"
Den beskriver bl.a hvordan du ændre hvidbalancen ved hjælp af Photoshop.
Har selv lånt et eksemplar på biblioteket og testet - det virker!

Fra : MiBO

Dato : 06-07-03 06:56

Svend Jensen wrote:

> [...]
> Den beskriver bl.a hvordan du ændre hvidbalancen ved hjælp af Photoshop.
> Har selv lånt et eksemplar på biblioteket og testet - det virker!

Jeps, Ole Lind's "Photoshop My Way" er en kanongod _photoshop_ bog (er
/ikke/ foto bog); kommer fra forlaget Ajour (www.djh.dk/ajour), ISBN:
87-89235-62-2

En anden god bog er MArtin Evening's Photshop for Photographers fra
Focal Press, som findes i flere versioner.

Hvis du anvender andre billedbehandlingsprogrammer findes der sikker
bøger for disse, søg evt. på amazon.com eller lignende.

/michael

(svend, jeg rettede din qoute til nedenunder, pls. følge gør det selv
fremover)

Fra : Søren Gørtz Olesen

Dato : 06-07-03 10:24

Kan I så ikke poste hvordn jeg gør dette

Fra : max

Dato : 06-07-03 10:44

> Kan I så ikke poste hvordn jeg gør dette

En metode er at åbne curves og vælge pipetten, klikke på
noget du mener skal neutralt.. Prøv dig frem, det er easy..!
-max-

Fra : MiBO

Dato : 06-07-03 11:22

Søren Gørtz Olesen wrote:
> Kan I så ikke poste hvordn jeg gør dette

<snip>

hej søren

nej, jeg kan ikke poste hvordan du skal gøre, fordi:

1. du har ikke angivet hvilket billedbehandlingsprogarm du anvender, så
jeg kan ikke fortælle dig hvad du specifikt skal gøre.
2. der er flere måder at gøre det, og at beskrive dem alle her vil være
for omfattende.
3. de metoder der er angivet i de refererede bøger er beskrevet på lidt
mere end 1 side, og at gentage det her vil være brud på ophavsretten til
bøgerne.

derfor vil det være for omattende at dække sig en her.

derfor, gå på biblioteket eller køb en bog om billedbehandling og
farvekorrektion, lån den af en ven, anvend google (søg på "dit
billedprogram", whitepoint, colorbalance) og forsøg at finde nogle
tutorials, de findes derude på www.

mvh
michael

ps! jeg daffer på ferie nu, så du hører ikke mere fra mig i denne tråd,
og det er altså ikke fordi jeg ikke vil hjælpe dig, men jeg skal være
uden "indernet" i laaaaang tid nu (jibii )