Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Foto på tv
Fra : Bjarne Kristensen

Dato : 05-07-03 12:31

Hej

Jeg har tænk mig at lægge mine foto på en cd'er
i JPG format, og de skal jo helst ikke fylde mere end
højest nødvendig, er der nogen der kan oplyse mig
hvor mange billedpunkter et tv har lodret og vandret

Hilsen Bjarne

Fra : Gerner

Dato : 05-07-03 13:00

On Sat, 05 Jul 2003 13:30:42 +0200, Bjarne Kristensen <bjarne@thjalfe.dk> wrote
in dk.fritid.foto:

> [...]
>højest nødvendig, er der nogen der kan oplyse mig
>hvor mange billedpunkter et tv har lodret og vandret

Hvad type tv ?

--
Gerner aka Gerner
http://www.vatsim.net/ Get a CID/PID

Fra : Bjarne Kristensen

Dato : 05-07-03 13:38

On Sat, 05 Jul 2003 14:00:15 +0200, Gerner <nospamadress@postkasse.dk>
wrote:

>On Sat, 05 Jul 2003 13:30:42 +0200, Bjarne Kristensen <bjarne@thjalfe.dk> wrote
>in dk.fritid.foto:

>Hvad type tv ?

28 tommer analog.

Fra : Anders Kvist

Dato : 05-07-03 13:38

Bjarne Kristensen wrote:
> 28 tommer analog.

640x480 :)

Men fordelen ved at have dem i en større opløsning (originalen måske),
var jo at du kan zoome ind på dem (det kan min DVD ihvertfald)....

MVH

Anders Kvist

Fra : Gerner

Dato : 05-07-03 16:14

On Sat, 05 Jul 2003 14:38:01 +0200, Bjarne Kristensen <bjarne@thjalfe.dk> wrote
in dk.fritid.foto:

>28 tommer analog.
Ja naturligvis, men 4:3 eller 16:9 ?

Fra : Bjarne Kristensen

Dato : 05-07-03 17:33

On Sat, 05 Jul 2003 17:14:16 +0200, Gerner <nospamadress@postkasse.dk>
wrote:

>On Sat, 05 Jul 2003 14:38:01 +0200, Bjarne Kristensen <bjarne@thjalfe.dk> wrote
>in dk.fritid.foto:

>Ja naturligvis, men 4:3 eller 16:9 ?

4:3

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-07-03 14:12

"Gerner" <nospamadress@postkasse.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad type tv ?

Findes der da flere slags, når vi ser bort fra diverse udenlandske
standarder (NTSC, SECAM)?

--
-Jens B.

Fra : Anders Kvist

Dato : 05-07-03 14:21

Jens Bruun wrote:
> Findes der da flere slags, når vi ser bort fra diverse udenlandske
> standarder (NTSC, SECAM)?

Jep...det gode gamle analoge og så den nye digitale HLTV eller HDTV..det
kan jeg ikek huske, men det kører en væsenligt højere opløsning :)

MVH

Anders Kvist

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-07-03 14:31

"Anders Kvist" <akv@lnxbx.dk> skrev i en meddelelse

> Jep...det gode gamle analoge og så den nye digitale HLTV eller
HDTV..det
> kan jeg ikek huske, men det kører en væsenligt højere opløsning :)

Dem kan du da ikke købe i DK, da der ikke er noget marked (endnu?).

--
-Jens B.

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 05-07-03 14:32

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:
> "Anders Kvist" <akv@lnxbx.dk> skrev i en meddelelse

> HDTV..det
>
> Dem kan du da ikke købe i DK, da der ikke er noget marked (endnu?).

... der er vel ikke importforbud?

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Anders Kvist

Dato : 05-07-03 14:36

Rune B. Broberg wrote:
> .. der er vel ikke importforbud?

Spørgsmålet er hvor meget du kan bruge det til endnu... :)

MVH

Anders Kvist

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-07-03 14:40

"Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> skrev i en meddelelse

> .. der er vel ikke importforbud?

Nej, men man ville vel være en smule dum, hvis man som
forhandler/distributør markedsførte et tv med en standard, der ikke blev
understøttet af nogen. Mig bekendt kan du stadig ikke modtage HDTV i
Danmark (Europa).

--
-Jens B.

Fra : Anders Kvist

Dato : 05-07-03 13:20

Bjarne Kristensen wrote:
> [...]
> højest nødvendig, er der nogen der kan oplyse mig
> hvor mange billedpunkter et tv har lodret og vandret

544 × 372

Efter hvad jeg kunne finde...hvis det drejer sig om et gammelt analogt
tv, vel at mærke. Dvs med en std. opløsning på 640x480 burdte det hele
virke ordenligt :)

MVH

Anders Kvist

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 05-07-03 15:17

On Sat, 05 Jul 2003 14:20:18 +0200, Anders Kvist <akv@lnxbx.dk>
wrote:

> [...]
>
>Efter hvad jeg kunne finde...hvis det drejer sig om et gammelt analogt
>tv, vel at mærke. Dvs med en std. opløsning på 640x480 burdte det hele

Man kan få 100 hz tv, og der står billederne meget mere rolige
mvh Ebbe

Fra : emj

Dato : 05-07-03 15:31

On Sat, 05 Jul 2003 16:16:53 +0200, Ebbe Hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Man kan få 100 hz tv, og der står billederne meget mere rolige
....og nogle med mulighed for at indbygge VGA, så man får sin TV-skærm
transformeret til en VGA-monitor.
Hilsen emj

Fra : Anders Kvist

Dato : 05-07-03 15:59

emj wrote:
> ...og nogle med mulighed for at indbygge VGA, så man får sin TV-skærm
> transformeret til en VGA-monitor.

Jeg tvivler meget på at opdaterings frekvensen eller opløsningen bliver
lavet spor om pga det..så hvad skulle man vinde der? Tror det er dyrere
end et ganske almindeligt gfx kort med tvout idag :)

Just a thought :)

MVH

Anders Kvist

Fra : Pico

Dato : 05-07-03 16:27

Anders Kvist wrote:

> Jeg tvivler meget på at opdaterings frekvensen eller opløsningen
> bliver lavet spor om pga det..så hvad skulle man vinde der? Tror det
> er dyrere end et ganske almindeligt gfx kort med tvout idag :)

Nu har I været gennem forskellige TV standarder mm., men hvilke pixel/tomme
bruger I til en almindelig CD med jpg billeder beregnet til visning på TV fra DVD
afspilleren ? 72, 150 eller 300 pixel/tomme ?
Pico

Fra : Anders Kvist

Dato : 05-07-03 16:51

Pico wrote:
> Nu har I været gennem forskellige TV standarder mm., men hvilke pixel/tomme
> bruger I til en almindelig CD med jpg billeder beregnet til visning på TV fra DVD
> afspilleren ? 72, 150 eller 300 pixel/tomme ?

Det har jeg ingen ide om... men eftersom opløsningen er ens på et stort
og et lille fjernsyn...sååå må mit bud være variabel :)

DVD har en højere opløsning end almindeligt TV signal... du kan jo også
tit zoome lidt i det inden det bliver grimt :)

MVH

Anders Kvist

Fra : emj

Dato : 05-07-03 17:25

On Sat, 05 Jul 2003 16:59:01 +0200, Anders Kvist <akv@lnxbx.dk> wrote:

>Jeg tvivler meget på at opdaterings frekvensen eller opløsningen bliver
>lavet spor om pga det..så hvad skulle man vinde der?

Man vinder da det, at man kas se alt, hvad man laver på sin PC på TV
og i en meget bedre kvalitet.

>Tror det er dyrere
>end et ganske almindeligt gfx kort med tvout idag :)

Der er himmelvid forskel på kvaliteten at have VGA indbygget i sit TV.
Det kan overhovedet ikke sammenlignes med billedvisning via TVout.

Hilsen emj

Fra : Anders Kvist

Dato : 05-07-03 22:50

emj wrote:
> Man vinder da det, at man kas se alt, hvad man laver på sin PC på TV
> og i en meget bedre kvalitet.

Nu vil jeg umiddelbart sige at jeg INTET kan få ud af mit fjernsyn når
den står som skærm, billederne ser fine ud, men tekst er umulig at
tyde... dog også kun et gammelt 21"! Men den står knaldskarpt når der
bliver vist film...

> Der er himmelvid forskel på kvaliteten at have VGA indbygget i sit TV.
> Det kan overhovedet ikke sammenlignes med billedvisning via TVout.

Det ved jeg godt, men de FLESTE har altså en chip der godt kan klare
det...og så meget koster de ikke, eneste jeg har set der ikke fungerer
ordenligt er en integreret i det bundkort jeg har i min server (Epia
800), hvor chippen altså ikke helt kan følge med i hastigheden :/

MVH

Anders Kvist

Fra : emj

Dato : 06-07-03 00:15

On Sat, 05 Jul 2003 23:50:02 +0200, Anders Kvist <akv@lnxbx.dk> wrote:

> [...]
>den står som skærm, billederne ser fine ud, men tekst er umulig at
>tyde... dog også kun et gammelt 21"! Men den står knaldskarpt når der

Derfor er det også genialt, at man nu kan indbygge en VGA i sit TV.
Det er dog kun Loewe, der har muligheden endnu, men Grundig skulle
også være med på vognen nu med deres sidst nye TV

> [...]
>ordenligt er en integreret i det bundkort jeg har i min server (Epia
>800), hvor chippen altså ikke helt kan følge med i hastigheden :/

Jeg snakker om super grafikkort i en super PC koblet op med et TV med
indbygget VGA contra TV-out
Jeg tror simpelthen ikke, at du har set det, for så ville du ikke
snakke om opdateringshastigheder på en PC
Hilsen emj

Fra : Anders Kvist

Dato : 06-07-03 09:59

emj wrote:
> Derfor er det også genialt, at man nu kan indbygge en VGA i sit TV.
> Det er dog kun Loewe, der har muligheden endnu, men Grundig skulle
> også være med på vognen nu med deres sidst nye TV
Jamen...hvad er pointen i den? Er fjernsynet lavet med en større
opløsning????

> Jeg snakker om super grafikkort i en super PC koblet op med et TV med
> indbygget VGA contra TV-out
> Jeg tror simpelthen ikke, at du har set det, for så ville du ikke
> snakke om opdateringshastigheder på en PC
Den lidt større udgave af det bundkort jeg har, har fået en bedre TV-Out
chip, og den kan sagtens følge med og benyttes som DVD player på en
1000Mhz VIA C3 cpu...der kan min 800 Mhz ikke følge med...så et super
grafikkort ved jeg nu ikke helt om det kræves :)

Men det er sandt...jeg ved INTET om et fjersyn med VGA indbygget...så
derfor fortæl om det... opløsning, frekvens osv...hvordan fungere den? :)

MVH

Anders Kvist

Fra : emj

Dato : 06-07-03 15:03

On Sun, 06 Jul 2003 10:59:19 +0200, Anders Kvist <akv@lnxbx.dk> wrote:

>Jamen...hvad er pointen i den? Er fjernsynet lavet med en større
>opløsning????

Nej opløsningen er da selvfølgelig den samme på dit TV, hvadenten du
har VGA indbygget eller ej.
Du får bare samme kvalitet af dine billeder på TV, som du har på din
PCskærm, uanset om det er tekst eller grafik eller du bare surfer
rundt på www på dit TV i stuens bedste lænestol.

Hilsen emj

Fra : Anders Kvist

Dato : 06-07-03 15:09

emj wrote:
> [...]
> PCskærm, uanset om det er tekst eller grafik eller du bare surfer
> rundt på www på dit TV i stuens bedste lænestol.

Det kan jeg slet ikke se hvordan er muligt.... pixelene på fjernsynet er
jo alt for store og med for stor mellemrum til at man ville kunne læse
tekst........ det er ihvertfald mine erfaringer...men ok, hvis du laver
teksten stor nok, så virker det da, men det er jo også ufedt :)

MVH

Anders Kvist

Fra : emj

Dato : 06-07-03 15:41

On Sun, 06 Jul 2003 16:09:25 +0200, Anders Kvist <akv@lnxbx.dk> wrote:

> [...]
>tekst........ det er ihvertfald mine erfaringer...men ok, hvis du laver
>teksten stor nok, så virker det da, men det er jo også ufedt :)

Det er jo også kun muligt, fordi jeg har et TV med indbygget VGA )

Hilsen emj

Fra : Anders Kvist

Dato : 06-07-03 15:45

> Det er jo også kun muligt, fordi jeg har et TV med indbygget VGA )
Jamen... du har ikke flere pixels til rådighed... og hvis der er 3
pixels til et bogstav på mit fjernsyn...er der vel heller ikke flere på
dit????

Kan altså ikke følge hvordan det skal fungere ....

MVH

Anders Kvist

Fra : emj

Dato : 06-07-03 16:08

On Sun, 06 Jul 2003 16:45:29 +0200, Anders Kvist <akv@lnxbx.dk> wrote:

> [...]
>dit????
>
>Kan altså ikke følge hvordan det skal fungere ....

Kan du ikke forestille dig, at man kan nedsætte opløsningen på sin
PCskærm til 640x480 og herefter glemme alt om sin PC-skærm (smide den
ind i et skab), og sætte sig tilbagelænet i stuens bedste stol med sit
trådløse PC-tastatur ?
Man kan ikke samtidig bruge sin PC-skærm til noget pga at dens
opløsning er helt utålelig at arbejde med, men man kan bruge sin PC og
styre alt med sit tastatur og se det hele på sin 32 tommer widescreen
i stedet for.

Man kloner billedet fra sin PC-skærm over på TV.

Hilsen emj

Fra : Jacob Waage

Dato : 06-07-03 10:50

"Bjarne Kristensen" <bjarne@thjalfe.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> højest nødvendig, er der nogen der kan oplyse mig
> hvor mange billedpunkter et tv har lodret og vandret

Et PAL tv-billede er 720 x 576 pixels.

Hilsen
Jacob

Fra : Anders Kvist

Dato : 06-07-03 10:56

Jacob Waage wrote:
> Et PAL tv-billede er 720 x 576 pixels.

Ja, det er vist rigtigt nok... ihvertfald fra en DVD...men opløsningen
på selve tv-skærmen er meget lavere :)

MVH

Anders Kvist

Fra : Jacob Waage

Dato : 06-07-03 21:51

> Ja, det er vist rigtigt nok... ihvertfald fra en DVD...men opløsningen
> på selve tv-skærmen er meget lavere :)

Nej, det er den ikke. Billedet bliver beskåret en smule på de fleste
consumer-tv-apparater (såkaldt "overscan"), men opløsningen er den samme.

Hilsen
Jacob

Fra : Gerner

Dato : 10-07-03 15:14

> [...]

>højest nødvendig, er der nogen der kan oplyse mig
>hvor mange billedpunkter et tv har lodret og vandret

Jeg har lige fået et nyhedsbrev fra ACD systems Hvor de sælger et program der
samle et "vidio show" som kan vises på et tv via ens dvd afspiller.
Det kræver naturligvis man kan brænde en cd og har en dvd til tv'et.
Her er hvad deres beskrivelse ser ud.

>PhotoShow is a fun and easy way to make multimedia slideshows with your digital photos. Choose a soundtrack, transitions and effects and then drag and drop animated clip art and captions to experience your photos like never before.
>
>When you're done, share your show online, make a video CD for playback on your TV with a DVD player, burn to CD-Rom, use it as your screen saver or even publish it on your own website.

Jeg vil tro at et sådant program bare viser billederne som de skal vises uden at
man skal spekulere på pixsels og billedbredde m.m.

Fra : slet 54ZA7

Dato : 12-07-03 21:21

Man kan få en masse information, råd og gratis software til den
slags på www.vcdhelp.com. På de anvisninger de giver har jeg lavet
sådan en CD med noget så simpelt som NERO, det kan så kun blive
med 99 billeder da det kommer til at ligge som filmklip. Det er så
filmklip som "står stille" og man kan selv vælge at sætte tid på
skift af billede nå man brænder sin CD som VCD/SVCD eller uden tid
selv at skifte til næste billede med fjernbetjeningen. Formatet på
billedet rettet den selv ind, og som med DVD-film kan man zoom-
funktion med sin fjernbetjening (hvis maskinen har det
naturligvis). Jeg mener at den nyere versioner af NERO har langt
flere funktioner til den slags som menu, tekst på billeder og vist
også musik under visningen hvis man vil have det. Ellers er der
også både shareware og freeware som kan den slags, et sted at
starte kunne være www.ing.dk. Der er et link til noget som hedder
Photo2VCD, "Lav lydbilledshows af dine digitale billeder og afspil
dem på din dvd-afspiller" skriver de og det er shareware uden
tidsbegrænsning.

Med venlig hilsen Kim