Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotoportal
Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 04-07-03 22:35

Har sat 1 måned af til at starte en fotoportal op i min ferie, men jeg
mangler nogle som har lyst at levere artikler. Da det er lysten der driver
værket kan jeg ikke betale de store summer, men har da lidt at give.

Eksempel:
http://www.fotoportal.dk/anmeldelser/digital_Fotografering.aspx
Anmeldelser af bøger, udstyr
Artikler der hjælper andre med foto emner - hvordan man gør forskellige
ting.
Generelt alle artikler om foto.

Hvad får du ud af det?
Ikke noget som sådan ud over at din viden kan hjælpe andre.

Hvad får jeg ud af det?
Ikke noget som sådan ud over jeg har det fedt med at lave siden.

Mister man sin egen ret til artikler?
Nej selvfølgelig ikke. Hvis jeg skal give penge for den ser jeg dog helst
den ikke kommer på andre sider.

Skulle det have fanget din interesse er alt hjælp velkommen. Ved godt siden
ikke er klar endnu, men det tager jo tid at skrive en god artikler, så
starter med at søge nu.

Venlig hilsen
Jan Emil Christiansen
info@webmasteren.dk

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 04-07-03 22:38

Glemte lige at jeg ville være MEGET interesseret i en FAQ artikel med de
emner som altid stilles igen og igen her.

Jan

Fra : Peter Andersen

Dato : 04-07-03 22:47

Jan Emil Christiansen wrote:
> Glemte lige at jeg ville være MEGET interesseret i en FAQ artikel med
> de emner som altid stilles igen og igen her.

Uden at vide ret meget om hvad der ellers findes af danske fotosider på
nettet, så virker dette jo som et glimrende initiativ, som måske ved at
blive nært tilknyttet NG'en kan blive både en FAQ, men også noget som kan
danne grundlag for nogle resultater i de diskussioner der løbende køres på
gruppen; for på den måde at få lidt hold på de ting der igen og igen dukker
op.

Men godt initiativ, ser spændende ud, men vil dog være glad for designet
blev lidt lysere.. det virker lidt "skummelt"

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 04-07-03 22:57

Hej Peter.
Der findes en del gode fotosider, men jeg vil gerne forsøge at lave en af de
bedste.

>nært tilknyttet NG'en
Jeg følger selv en del med i denne grupper, hvor jeg mest læser indlæggede.
Og der kommer jo temmelig mange spørgsmål om hvilket kamere man skal vælge
osv.

Jeg vil også gerne lave så man kan ligge sine fotos op på siden og så smide
sit link i nyhedsgruppen uden det giver problemer.

>det virker lidt "skummelt"
Takker for feedbak - skal gøre hvad jeg kan. Pt programmere jeg mest på de
forskellige funktioner som skal være på siden, men designet er selvfølgelig
også vigtigt - det skal i hvert fald ikke være det som skræmmer folk væk.

Jan

Fra : JD

Dato : 04-07-03 23:21

Hej Jan

Udmærket idé, og det er fint med udførlige anmeldelser.

Et par forslag til layoutet:

1) Artiklerne kan nemt gøres mere læsevenlige, så øjet har nemmere ved at få
hvile.
Overvej at dele teksten i artiklerne op i to kolonner, og indsæt gerne
en tom linje imellem to afsnit.
2) Hvad med en kort opstilling af de væsentligste fordele og ulemper ved det
anmeldte?

Venlig hilsen
Jeff

PS: Thomas Nykrogs "Jeg fotograferer" er, så vidt jeg ved, en neddroslet
udgave af "Politikens Fotobog". Det var måske også værd at nævne og evt.
sammenligne de to? Har man f.eks. som nybegynder behov for at lægge de
ekstra par hundrede kr. på bordet for "storebror", eller kan man klare sig
fint med "Jeg fotograferer"?

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 04-07-03 23:26

>neddroslet udgave af "Politikens Fotobog".
Det var jeg ikke klar over. Det vil jeg da undersøge.

Kigger lige på de andre forslag.

Jan

Fra : Peter Andersen

Dato : 04-07-03 23:35

> Det var jeg ikke klar over. Det vil jeg da undersøge.

I øvrigt er jeg efterhånden noget tvivlende mht. kvaliteten af Politikens
fotobog. Jeg syntes efterhånden jeg har set en håndfuld fejl og mangler i...
Bl.a. sådan en lille ting som at han påstår at digitalkamera er noget af der
har det største exponeringsspillerum overhoved, og at man generelt ved
spotlysmåling bør bruge det lyseste punkt, men som i praksis jo altid giver
underbelyste billeder....
Det er bare sådanne småting jeg har løbet ind i som er forkerte....

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 04-07-03 23:40

Er ikke selv så god til foto endnu at jeg fanger sådanne fejl.

Fra : JH

Dato : 05-07-03 08:56

> Det var jeg ikke klar over. Det vil jeg da undersøge.
>
> Kigger lige på de andre forslag.

Du kunne også kigge på den nyudgivne
og meget roste:
"Den Store Bog om Digital Foto"
af Michael Freeman.
Fra IDG Forlag.
Den er fremragende.

JH

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 05-07-03 09:06

Det vil jeg gøre.
Skulle du have lyst at skrive anmeldelsen vil det også være fedt.

Jan

Fra : JH

Dato : 05-07-03 10:00

Jan Emil Christiansen wrote:

> Det vil jeg gøre.
> Skulle du have lyst at skrive anmeldelsen vil det også være fedt.

Den er oversat fra amerikansk og ikke helt ny.
så der er allerede masser af anmeldelser,
at henvise til.
Kig her:
http://www.haun.dk/index.php?mode=1&artid=132

Vh JH

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 04-07-03 23:35

Jan Emil Christiansen wrote:

> Der findes en del gode fotosider, men jeg vil gerne forsøge at lave en af de
> bedste.

Hej Jan - det er ikke mit ønske at genere dit projekt, men jeg
bliver lige nødt til at fortælle dig, at det ikke er velset, at
du laver opslag efter arbejdskraf i en debatgruppe, og nej det
gør ingen forskel, at du efterlyser frivillige som vil arbejde
ulønnet.

Der findes en gruppe som hedder news:dk.stillinger som både er
til opslag af lønnede og ulønnede jobs og arbejdsopgaver.

Det er for at undgå, at alle grupper er fyldte med efterlysninger
af spejderledere, trænere til et lokalt lilleputhold og nogen som
lige vil lave en hjemmeside til en stikkeklub.

FUT: news:dk.admin.netikette

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Andersen

Dato : 04-07-03 23:46

Niels Ebbesen PowerBook wrote:
> [...]
> af spejderledere, trænere til et lokalt lilleputhold og nogen som
> lige vil lave en hjemmeside til en stikkeklub.

Hvis den generelle indstilling i gruppen er positiv overfor sådanne
projekter som jo er i samme ånd som hele gruppen, dvs. det handler jo om
foto det her og at højne kvaliteten af de medier der er, jamen så er det da
kun fint. Så kan vi vælge at være ligeglade med om det ligepræcis ikke
følger de generelle retningslinier, hvis ellers der bare kommer noget godt
ud af det.

Det du kommer med her, selvom du skriver du ik vil genere hvilket du jo
alligevel gør, er at du skyder dig selv i foden ved at blokere for sådanne
projekter, som kan være i de flestes interesse.
I øvrigt, uden at det skal være mudderkastning dette her, mener jeg at du
med dine altid ens indlæg om nye billeder på dit websted, bryder netiketten
for spam, og reklamer. Dit websted er en forretning, og der er kun få af
dine nye billeder der er bare lidt interessante fotogratisk set, så hvis det
handler om at gøre reklame, så lad os starte med at undgå dine!

--
Vh. Peter Andersen

--
Vh. Peter Andersen

Fra : .J.S...

Dato : 05-07-03 00:40

"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
det
> handler om at gøre reklame, så lad os starte med at undgå dine!

Enig !
Man skal ikke kaste med æbler når man selv er et skrog !

mvh/JS

Fra : MiBO

Dato : 05-07-03 06:04

> [...]
> ikke er klar endnu, men det tager jo tid at skrive en god artikler, så

Hej Jan

Først, rigtig god ide, og du er da på god vej med at få indhold til
portalen. Jeg syntes det er helt cool du melder ud at vi her i NG'en kan
deltage (selv om andre ikke kan lide det ).

Jeg har et par generelle hints, og det kan være du allerede har
overvejet dem:

1. Der mangler informationer om hvem der laver den, dvs. hvem som står
for den indholdsmæssige drift, hvem som godkender/sikrer at indhold ikke
er stødende etc., samt hvem som kan levere indhold. En "About" side med
formål, en "Contact" side med navne/adresse på relevante
kontaktpersoner, samt en "How-to" side med hvordan man levere indhold,
herunder formater, opsætning etc.

2. Der mangler en angivelse af rettighedsforholdende; dvs. hvem der ejer
materialet, hvordan materialet må anvendes etc. Du skriver i din mail at
man beholder ophavsrettetn, men at ved en evt. honorering skal der være
en hvis eksklusivitet (hvilket jeg syntes er fuldt ud fair), du bør dog
have en beskrivelse af de kontraktmæssige forhold med, og lad helst en
ophavsret-/media-jurist gå den igennem.

3. Du bør som anvsarshavende have en angivelse af hvordan materialet
bliver behandlet, dvs. aftaleforhold vedr. honerering m.v., både
her-og-nu, men ikke mindst om 9 måneder, når din portal er blevet en
dunder success, og Time/Warner/AOL gerne vil købe den af dig for 2,74
fantasillioner, hvordan vil du så honorerer alle indholdsleverandørerne,
hvad sker der så med materialet etc.

4. Reklamer, hvordan skal interesserede firmaer, der ønsker at reklamere
forholde sig, eller er reklamer helt yt? Dette påvirker ligeledes
honerering af dine indholdsleverandører, som har krav på at vide hvilke
former for reklamer deres materiale kan blive vist sammen med. Jeg ville
f.eks. have det skidt med at jeg lavede en artikel om glamout-foto, og
der på samme side var lettere pornografiske reklamer med.

Udover dette er siden meget /lidt/ færdig, så det mere specifikke
indhold og sitelayout vil jeg ikke adressere her.

Mvh
Michael

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 05-07-03 09:09

Kanon kommentar. Det vil jeg selvfølgelig gøre.

Jan

Fra : Anders Kvist

Dato : 05-07-03 08:50

> [...]
> ikke er klar endnu, men det tager jo tid at skrive en god artikler, så

Nu er jeg ikke den store fotograf, da jeg lige har planer om at gå igang
med at lege med et gammelt SLR jeg har købt...men jeg syntes ideen er
fed, eventuelt noget med at folk kan smide deres bedste billeder på...
månedlig konkurrence (eventuelt med sponsorerede premier eller helt
uden) kunne være interessant for nye fotografer som mig at man kunne
sende billederne på en portal hvor folk kunne give konstruktiv kritik om
ikke andet :)

MVH

Anders Kvist

Fra : Jan Emil Christianse~