Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
"Fringing" (hedderdetdet?) på S50
Fra : Peter Theglev

Dato : 04-07-03 07:14

Hejsa

Jeg har for nylig købt et Canon S50, og som sådan er jeg nogenlunde
tilfreds med det, men der er sq noget, der irriterer mig:

Når jeg tar billeder i modlys, eller billeder, hvor meget lyse objekter
grænser op til mørke kommer der en ret tydelig lilla "kant" i overgangen
mellem lyst og mørkt.

Det ser ikke særlig lækkert ud, og jeg tænker, at det måske er en fejl i
kameraet, der evt. skal repareres, men inden jeg farer afsted vil jeg
høre, om andre har lignende erfaringer?

Venligst
/Peter

Fra : .J.S...

Dato : 04-07-03 09:02

"Peter Theglev" <peter.theglev@adpeople.dk> wrote in message
> [...]
>
> Det ser ikke særlig lækkert ud, og jeg tænker, at det måske er en fejl i
> kameraet, der evt. skal repareres, men inden jeg farer afsted vil jeg

Sådan gør mit også, ligger et grimt eksempel her :
http://home5.inet.tele.dk/joska/pics/pfringe.jpg

Det synes at være et problem med sensoren, G5 er i den netop udkomne test på
dpreview blevet kritiseret for præcis det samme.
(Mener de bruger den samme sensor)
Kønt er det ikke, men dog har jeg kun set det i billeder hvor der er så
meget kontrast at højlysene er helt uden for sensorens dynamik område.
Mit eksempel i linken ovenfor har jo ekstremt meget kontrast og burde også
have været belyst en tand mindre.

mvh/JS

Fra : Henrik Torp

Dato : 04-07-03 10:32

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> meget kontrast at højlysene er helt uden for sensorens dynamik område.
> Mit eksempel i linken ovenfor har jo ekstremt meget kontrast og burde også

For mig ligner det et problem med objektivets kromatiske forskydelse, altså
det at de røde, blå og grønne farver placeres på et forskudt plan - og
derved forskydes en lille smule i forhold til virkeligheden. Et typisk
problem i højkontrast billeder, hvis man bruger objektiver, der ikke er
apo-kromatiske.

Læs evt. www.luminous-landscape.com/reviews/chromatic.shtml eller
http://www.dpreview.com/learn/Glossary/Optical/Chromatic_Aberrations_01.htm

Er dog lidt i tvivl om denne objektivfejl er et problem ved digital foto.

--
Venlig hilsen
Henrik Torp

----------------------------
I forbindelse med nyhedsgrupper bruges henriknojunktorp@hotmail.com ved
personligt svar.

Fra : .J.S...

Dato : 04-07-03 11:14

"Henrik Torp" <henriktorp@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
>
> Er dog lidt i tvivl om denne objektivfejl er et problem ved digital foto.

Noget tyder dog på at fenomenet opstår nede på sensoren eller i et samspil
mellem sensoren og objectivet. F.eks er problemet større på Canon G5 end på
G3 selvom de bruger samme objectiv.
Jeg så også en test fornylig af et SLR objectiv (Kan ikke lige finde linket,
en finsk site tror jeg) hvor man testede et objectiv på både en DSLR
(canon10d) og på et analogt SLR. Der var problemet der kun i forbindelse med
det digitale kamerahus.
Hvorfor problemet bliver mindre hvis man blænder ned kan jeg ikke helt
gennemskue.
Man får jo så mindre lys ind men i længere tid, måske det giver mindre
spredning af lyset ?

mvh/JS

Fra : Felix

Dato : 04-07-03 12:14

On Fri, 4 Jul 2003 12:13:31 +0200, .J.S... wrote:

>Hvorfor problemet bliver mindre hvis man blænder ned kan jeg ikke helt
>gennemskue.

Det er fordi der kun udnyttes en mindre del af optikken
(centrum).

De lysstærke linser er meget vanskelige at korrigere ved fuld
blænderåbning (de yderste kanter udnyttes).

I praksis kan en skotøjsæske bruges som kamera hvis der blot
prikkes et hul med en stoppenål i den ene ende, og der placeres
et stykke film i den anden ende.
Og jo, det har selv prøvet mange gange i min barndom; og
resultatet var tilfredsstillende - efter omstændighederne.

m. v. h.

Fra : .J.S...

Dato : 04-07-03 12:26

"Felix" <Felix@nowhere.invalid> wrote in message

> Det er fordi der kun udnyttes en mindre del af optikken
> (centrum).
>
> De lysstærke linser er meget vanskelige at korrigere ved fuld
> blænderåbning (de yderste kanter udnyttes).

Ja det forklarer hvorfor et problem i selve objectivet bliver mindre.
Problemet var at få teorien om det var noget som opstod nede på sensoren til
at hænge sammen med at fejlen blev mindre når man blændede ned ?

mvh/JS

Fra : Felix

Dato : 04-07-03 13:31

On Fri, 4 Jul 2003 13:26:06 +0200, .J.S... wrote:

> [...]

>Problemet var at få teorien om det var noget som opstod nede på sensoren til
>at hænge sammen med at fejlen blev mindre når man blændede ned ?

Lad det være sagt straks: Her er jeg ude hvor jeg ikke kan bunde!

Min teori er, at objektiverne til alm. fotografi er justeret, så
de giver perfekte resultater på alm. film, som jo består at flere
lag filmmateriale med en vis tykkelse.
Objektiverne er optimeret til at fokucere hver farve i hver sit
lag med samme forstørrelsesgrad, så der opnåes sammenfald for
alle farver.

Sensorerne er også opbygget af flere lag, men med en væsentlig
mindre tykkelse.
Derfor kan der IKKE opnåes sammenfald af alle farver med
objektiver som er beregnet til alm. film.

Just my cent.

m. v. h.

Fra : .J.S...

Dato : 04-07-03 14:11

> [...]
> alle farver.
>
> Sensorerne er også opbygget af flere lag, men med en væsentlig

Jeg mener ikke at sensorerne har flere lag ?
Er det ikke en matrix med et lag hvor der er Rød/Grønt/Blåt glas foran de
enkelt pixels ?
Det er vist kun Foveon som laver en sensor med flere lag.
Lidt reklame fra deres side :
http://www.foveon.com/X3_better.html

Min teori går ud på at farvefejen opstår i farvefiltrene foran sensoren.
At det bliver værre ved store blendeåbninger kunne skyldes at lyset rammer
glasset fra flere skarpere vinkler ved store blændeåbninger ?

Men jeg har også læst teorier om at det skyldes blooming, altså en slags
afsmitning de enkelte pixels imellem ?

Men som du siger så er vi vist ude på dybt vand

mvh/JS

Fra : Felix

Dato : 04-07-03 20:45

On Fri, 4 Jul 2003 15:10:49 +0200, .J.S... wrote:

>Jeg mener ikke at sensorerne har flere lag ?

Det har du på en måde ret i. Det jeg tænkte på, var at chippene
opbygges af flere lag ledere, isolatorer og sensorer; således vil
selve de lysfølsomme sensorer ikke nødvendigvis (men næsten)
ligge i samme plan, hvorfor der *vil* forekomme fejl p.gr.a.
objektivets kromatiske forskydelse (som er optimeret til
tykkelsen på alm. film hvorfor de ikke umiddelbart kan bruges til
de digitale chips).

>Lidt reklame fra deres side :
>http://www.foveon.com/X3_better.html

Den beskriver på udmærket vis en del af problematikken. Tager vi
også forklaringen og linkene fra Henrik Torp's indlæg, er vi nok
tæt på sandheden.

>Min teori går ud på at farvefejen opstår i farvefiltrene foran sensoren.
>At det bliver værre ved store blendeåbninger kunne skyldes at lyset rammer
>glasset fra flere skarpere vinkler ved store blændeåbninger ?

Det er vanskeligt at vurdere, når "man" nu véd så lidt om emnet.
En mulig forklaring kan også være, at coatningen (farvefiltrene
foran hver pixel) ikke er optisk ens, så problemet derfor opstår.
Eller at den optiske isolering af hvert enkelt pixel er
utilstrækkelig.

Som du selv skrev: "F.eks er problemet større på Canon G5 end på
G3 selvom de bruger samme objectiv", er der jo belæg for at give
skylden til sensoren.

>Men jeg har også læst teorier om at det skyldes blooming, altså en slags
>afsmitning de enkelte pixels imellem ?

Den er vanskelig at forholde sig til. Dels kan der være tale om
elektrisk støj (for høj aflæsningsfrekvens?) og dels dårlig
isolering (for lille lederafstand?) + optiske problemer imellem
de forskellige pixels.

>Men som du siger så er vi vist ude på dybt vand

Ja; desværre. Selvom jeg finder emnet dybt interessant, kan vi
kun bruge de resultater som fabrikanterne tilbyder os. Men selv
om årsagerne til problemerne ikke kan findes, så kan vi da bruge
de rewieves som er tilgængelige.

m. v. h.

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-07-03 09:23

Problemet kan minimeres med større blænde.
Mvh, Hans

Fra : .J.S...

Dato : 04-07-03 09:44

> Problemet kan minimeres med større blænde.
Ja det er rigtigt.
(Altså større blænde tal, dvs. mindre blænde åbning)
Derfor ser man det heller ikke så meget på billeder hvor alting er lyst,
fordi der har kameraet blændet ned. Det er typisk hvor der er stor kontrast
så man har belyst efter et mørkere område (stor blænde åbning) at problemet
opstår.

mvh/JS