Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
IXUS V3 vs. SONY CyberShot P72
Fra : Jacob Vedel Nielsen

Dato : 02-07-03 23:09

Hej!

Jeg står overfor at skulle købe et digitalkamera og kredser efterhånden om
Canon IXUS v3 og SONY CyberShot P72.

Efter at have læst adskillige anmeldelser hælder jeg mest mod P72, da jeg
bestemt ikke har noget i mod at det er lidt større end IXUS v3, det har 3 x
optisk zoom, det kan optage MPEG-video kun begrænset af hukommelsesmængden,
det har ikke så mange problemer med red-eye som IXUS (selvom IXUS v3 dog
generelt leverer lidt bedre billeder end P72).

P72 virker alt i alt som et bedre køb til færre penge (hvis man er ligeglad
med størrelsen), og der findes mere udstyr til dette end til IXUS'et.
Jeg er ellers lidt af en nørd, men det er mit første digitalkamera jeg skal
købe, og jeg vil derfor meget gerne høre fra folk der har erfaringer med
IXUS v3 og/eller P72! Er fx 3 x zoom et must? Får man i alm. situationer
brug for at indstille blændtid/lukketid, som man kan med IXUS v3, men ikke
P72? Hvad er der at sige om den generelle billedkvalitet og
indstillingsmulighederne for de to? Og endelig er der andre kameraer i
prisklassen under 3500 kr. (med max størrelse omkring P72), der er værd at
se på - evt. Samsung Digimax V4?

Kameraet skal bruges som et hjemme-kamera, billeder skal lejlighedsvist
printes ud (i normal billedstørrelse), og det vil blive ligeligt indendørs
og udendørs.

På forhånd tak for Jeres svar!

Venligst

Jacob Vedel Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-07-03 09:33

Jacob Vedel Nielsen <stud.jur@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> hukommelsesmængden, det har ikke så mange problemer med red-eye som IXUS
> (selvom IXUS v3 dog generelt leverer lidt bedre billeder end P72).

Du kan bedst afgøre det. Læs test og se billeder på nettet. Vælg så det
kamera, der bedst opfylder dine behov. Det er også godt at have dem i
hænderne. Man skal også kunne lide at holde kameraet.

> [...]
> købe, og jeg vil derfor meget gerne høre fra folk der har erfaringer med
> IXUS v3 og/eller P72! Er fx 3 x zoom et must?

Jeg fik min første zoom i sidste uge med mit Canon S45. Jeg lagde de
store klodsede kameraer på hylden for 20 år siden og har siden
fotograferet med kompakte kameraer med 35 mm objektiv. Det har jeg
klaret mig fint med. Kun på skiferier, eller hvis børnene optræder i
skoleteatret, har jeg savnet længere brændvidde. Så det afhænger af dine
motiver, om du har brug for så meget zoom. Du kan også klare dig helt
uden. Zoom-objektiver tager alt andet lige dårligere billeder og er
mindre lysfølsomme, da de er mere komplicerede.

> Får man i alm. situationer brug for at indstille blændtid/lukketid, som
> man kan med IXUS v3, men ikke P72?

Sikkert ikke. Er man selv klogere end en lysmåler? Det er rart at kunne
påvirke billederne noget, men det kan man med stort set alle digitale
kameraer. De har alle forskellige programmer og man kan kompensere for
eksponeringsfejl. Man kan til gengæld ikke altid direkte vælge blænder
og lukkertid. Men spørgsmålet er også, om man virkelig har brug for det.

> [...]
> indstillingsmulighederne for de to? Og endelig er der andre kameraer i
> prisklassen under 3500 kr. (med max størrelse omkring P72), der er værd at

Kan du lige manuelle muligheder, så er der Canon PowerShot A70. Det har
nok flest indstillingsmuligheder i prisklassen.

Valget er da en no-brainer Se nogle eksempler. De bør tale for sig
selv. Du kan nok regne ud, hvilket kamera, der er fra, ud fra URL'en:

<http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/sony_p72/samples/DSC00037.J
PG>,
<http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/s230/samples/IMG_0141.JPG>,
<http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/a70/samples/IMG_8567.JPG>

og

<http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/sony_p72/samples/DSC00144.J
<http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/s230/samples/IMG_0105.JPG>,
<http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/a70/samples/IMG_8579.JPG>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jacob Vedel Nielsen

Dato : 03-07-03 09:58

Tak for svaret!

Jeg tror efter at have læst dette, og lidt flere anmeldelser, at det munder
ud i IXUS v3 (lad os håbe det var dét du mente var no brain'eren .
Det er meget mindre kornet, mere farveægte og jeg har også fundet ud af, at
P72 ikke skulle være særlig godt i lav belysning. Dog kan man jo købe
ekstern blitz dertil...

Er der nogle IXUS v3 ejere, der kan fortælle mig om røde øjne er noget der
forekommer tit (jeg ved at det nemt kan afhjælpes i Photoshop), og hvordan
klarer kameraet sig i almindelige situations-billeder - indendørs og
udendørs?

Venligst

Jacob Vedel Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-07-03 10:38

Jacob Vedel Nielsen <stud.jur@stofanet.dk> wrote:

> Jeg tror efter at have læst dette, og lidt flere anmeldelser, at det munder
> ud i IXUS v3 (lad os håbe det var dét du mente var no brain'eren .

Det var ment lidt med et glimt i øjet. Det er jo ikke så let at vælge,
og det afhænger også af ens personlige smag og behov. Jeg synes nu også,
at Canon er mere skarp og har pænere farver end Sony på de billeder.
Måske har A70 endda en smule flere detaljer end Ixux V3. Hvis det altså
er et Ixus V3, for jeg kan ikke rigtig finde ud af de amerikanske
modeller.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Dennis H

Dato : 03-07-03 11:44

> Hvis det altså
> er et Ixus V3, for jeg kan ikke rigtig finde ud af de amerikanske
> [...]

har fået at vide det hedder S230

mvh
Dennis

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-07-03 17:07

"Dennis H" <@> wrote:

> har fået at vide det hedder S230

Fint! Så valgte jer rigtigt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael H

Dato : 03-07-03 18:19

Bare for at blande mig lidt i denne debat.

Jeg har for 1 måned siden købt mit første rigtige digitalkamera, og der
faldt valget på Sony P72, med et 128 kort og lidt ekstra batterier.

Og jeg skal sige at jeg IKKE har fortrudt købet - det blev købt onlie så der
var en del at spare - og jeg måtte give i alt 3500.

Jeg mener det tager nogle udemærkede billeder, jeg har kun en enkelt gang
været ude for at blitzen ikke gik af -ellers tager det fine billeder i
mørke.

At det kan optage små videoer med lyd er da kun en yderligere deltalje som
vi har haft en del sjov ud af.

Michael

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-07-03 18:29

Michael H <hedefelt@hotmail.com> wrote:

> [...]
> mørke.
>
> At det kan optage små videoer med lyd er da kun en yderligere deltalje som

Jamen det er da også et rigtig godt kamera. Ingen tvivl om det. Det er
alle kameraer af anerkendt fabrikat og en hvis prisklasse. Jeg kan ikke
umiddelbart komme i tanker om et katastrofalt dårligt kamera, som man
skal holde sig fra, hvis førnævnte forudsætninger er opfyldt. Nogen der
har eksempler?
Sjovt nok er folk helt hysteriske med at købe det rigtige
digitalkamera. De undersøger alting og spørger eksperter til råds. Men
der er ikke noget kamera, der bare er det bedste. De har alle fordele og
ulemper. Det er ligesem med f.eks. biler.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael H

Dato : 03-07-03 18:39

Ja vi spørger os for - det var da også noget af en investering for mig - så
jeg søgte op og ned i nettet for at finde oplsyninger. (affødt af en auktion
på nettet hvor en anden bruger var så flink at fortælle om denne nyere
model). Da jeg ikke har taget billeder i større målestok de sidste 10 år,
har jeg ikke noget forhandler jeg lige kunne spørge til råds. Her er det jo
nettet kommer til hjælp. Jeg fandt under søgningen ingen dårlige
kommentarer, men kun rådet om at købe et stort kort. Derudover var rådet at
tjekke edbpriser.dk og her fandt jeg en lokal forhandler som næstbilligst og
så var jeg solgt.

Når jeg køber bil kigger jeg også på nettet for gode og dårlige ting ved den
model jeg kigger på - er der en der skriver lortebil - finder jeg en anden
model! - der er jo ingen grund til at lave den samme fejl som andre har
været så flinke at begå for mig!

Fra : Jacob Vedel Nielsen

Dato : 03-07-03 20:40

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> wrote in message
> [...]
> der er ikke noget kamera, der bare er det bedste. De har alle fordele og
> ulemper. Det er ligesem med f.eks. biler.

Ja, det er ganske rigtig, og jeg falder ind under kategorien af absolut
hysteriske
Jeg HADER at stå med et produkt som jeg fortryder købet af efter en måned,
hvilket jeg kunne have undgået, hvis blot der forinden var blevet foretaget
lidt research. Det er kun sket et par gange, men nok til at man lærer af
sine fejltagelser.
Jeg er naturligvis klar over at der ikke findes noget vidunder-kamera, men
det skader jo ikke her, hvor det drejer sig om et kamera til hjemme-/ikke
professionelt brug, at høre fra almindelige folk, hvordan kameraet er i brug
(fx om det ofte giver røde øjne, hvilket ville skabe irritation efter noget
tid for mit vedkommende) - jeg tror da heller ikke det var dét Henrik mente

Jeg vil dog, som du Henrik også foreslog, gerne stå med kameraerne i hånden,
og evt. tage et par billeder til at lægge over på min iPAQ og printe ud
derhemme.

Jeg siger i hvert fald mange tak for alle Jeres svar - de HAR været
brugbare. LIGE NU hælder jeg faktisk mest til P72. Hvis billedkvaliteten
ikke skuffer (hvilket ikke lader til at være tilfældet), så er den
ubegrænsede video-funktion da kewl at have og jeg elsker ganske enkelt form
factoren! Vi får se hvordan det ender, og så kan jeg måske give en kommende
køber mit b7 med til den udvalgte af modellerne

Venligst

Jacob

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-07-03 22:15

Jacob Vedel Nielsen <stud.jur@stofanet.dk> wrote:

> Ja, det er ganske rigtig, og jeg falder ind under kategorien af absolut
> hysteriske

Det var bestemt ikke personligt ment mod hverken dig eller Michael H.
Jeg glemte vist at skrive, at jeg ikke har været bedre. Jeg har læst,
læst og læst på nettet om kameraer i flere måneder. Men der er et eller
andet som gør, at folk er ekstra hysteriske med digitale kameraer. Sådan
er det ikke med andre ting. Kan man lide en Opel, kan ti vilde heste og
nok så gode anmeldelser ikke få en til at købe en Ford. De gamle
kameraer, der læste man tekniske data i brochurerne, men før internettet
var det så som så med at finde test og erfaringer fra andre brugere. Man
købte mere på fornemmeren og de tekniske data. Hvis man gjorde det samme
i dag, ville man ganske givet være helt tilfreds med sit køb. De laver
alle sammen gode kameraer. Køber man det, man føler sig bedst tilpas
med, som ligger bedst i hånden og hvis image tiltaler en mest, så tror
jeg ikke man fortryder det, uanset hvad man vælger.

> [...]
> hvilket jeg kunne have undgået, hvis blot der forinden var blevet
> foretaget lidt research. Det er kun sket et par gange, men nok til at man

Helt sikkert. Men køber man et kendt mærke, så tror jeg, de alle er
gode. Det største fare er nok, at man kan blive lokket til at købe en
gammel model for dyrt.

> Jeg vil dog, som du Henrik også foreslog, gerne stå med kameraerne i
> hånden, og evt. tage et par billeder til at lægge over på min iPAQ og
> printe ud derhemme.

Det vigtigste er, at du kan lide kameraet og synes, det er rart at
arbejde med. Så kan man komme langt ved at lære kameraet at kende og
arbejde indenfor dets muligheder. Og som jeg læste i en test engang, så
skal du ikke være ked af det, hvis man ikke får markedets allerbedste
kamera. Du skal alligevel have et nyt om 3-4 år. Den tid er forbi, hvor
man fik et kamera til konfirmation og beholdt det resten af livet.
Moderne elektronik bliver hurtigt forældet.

> [...]
> form factoren! Vi får se hvordan det ender, og så kan jeg måske give en
> kommende køber mit b7 med til den udvalgte af modellerne

Jamen så er det lige kameraet for dig. Hvis du kan lide dets udformning
og videofunktionen, som du siger, så tiltaler det dig jo. Jeg havde også
P72 med inde i mine overvejelser. Du har vel læse Steves konklusion:

"The DSC-P72's images are excellent. It may be fairly small in size but
there's nothing small about the 2048 x 1536 pictures that it creates and
8x10" prints that you'll be proud of. The indoor pictures of people with
flash do very well and print nicely (see Sample Photos page) . The P72
is accurate even in low light conditions. The overall image quality,
sharpness and color balance is on the same level as much larger and more
expensive cameras with the same image resolution capabilities."
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-07-03 14:20

Henrik Münster wrote:
> [...]
> altså
> er et Ixus V3, for jeg kan ikke rigtig finde ud af de amerikanske

Ja - lidt underligt at IXUS'er er så populære, men det er vel fordi de
ikke
fylder så meget og i nogles øjne ser smartere ud

For der er ingen tvivl om at A70 et bedre kamera end IXUS V3 - og
med væsentlig flere muligheder - og samtidig til en noget billigere
pris.

Men det fylder så lidt mere - og ser måske ikke helt så "smart" ud.

--
M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : SvendeBent

Dato : 03-07-03 19:58

"Jacob Vedel Nielsen" <stud.jur@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forekommer tit (jeg ved at det nemt kan afhjælpes i Photoshop), og hvordan
> klarer kameraet sig i almindelige situations-billeder - indendørs og

Ja, det fremkommer rimelig tit når man bruger blitz.. dog som du selv siger,
tager det 20 sek at ordne det i diverse programmer.

mvh en meget glad V3 ejer.