Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
16:9 format...Hvordan
Fra : Torben

Dato : 02-07-03 20:04

Hej Gruppe
Jeg har en masse jpg billeder som jeg vil ønsker i 16:9 format for visning
på mit TV. jeg forestiller mig at jeg "trækker" et rektangel i 16:9 format
over billedet, beskære det overskydende væk og forstørre resten så det for
den ønskede størrelse.
Jeg benytter Adobe Photoshop, men forslag med andre programmer er også meget
velkommen.
På forhånd tak
Torben

Fra : emj

Dato : 02-07-03 20:39

On Wed, 2 Jul 2003 21:04:06 +0200, "Torben"
<torbenf@FJERNDETTEpost12.tele.dk> wrote:

> [...]
>over billedet, beskære det overskydende væk og forstørre resten så det for

Det tror jeg ikke på, at du får noget godt ud af.
Kan dit TV ikke indstilles til at vise i et andet format. F.eks. 4:3

Hilsen emj

Fra : MiBO

Dato : 02-07-03 20:49

emj wrote:

> Det tror jeg ikke på, at du får noget godt ud af.
> Kan dit TV ikke indstilles til at vise i et andet format. F.eks. 4:3

16:9 er et helt fint wide-format, der er mange situationer hvor den med
fordel kan anvendes.

Det du skal gøre i photoshop (med dit billede åbnet/aktivt) er:
1. vælg "Rectangular marquee"
2. i "Style" angiver du "Fixed Aspect Ratio"
3. i hhv. width og height angiver 16 og 9 (pkt 2 + 3 låser forholdet)
4. Brug musen til at tegner din rektangel som du vil have den
5. i Image-menuen, vælg "Crop", og du får beskåret dit billede.

Mvh
Michael

Fra : Torben

Dato : 02-07-03 21:17

Tak for hjælpen
Jeg fandt ud af at i "Crop" kan jeg også Fixe Aspect Ratio, jeg har her sat
værdierne til 32 og 18, som giver en fornuftig størrelse at se på.
Mvh.
Torben