Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
TIFF - "fremkaldelse" / print
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 01-07-03 17:13

Hejsa!

Jeg har redigeret et RAW-billeder (Canons eget format), og gemt det
som TIFF. Min fotohandler kunne dog ikke læse billedet.

Nu sidder jeg, og kan uden problemer selv åbne billedet, men ser, at
de "guides" jeg har lavet i Photoshop stadig bliver vist - og jeg kan
forestille mig, at det var sådan noget der er problemet.

Hvordan gemmer jeg i et "råt" format, der "bare" er til print - helst
TIFF, da JPEG jo har destruktiv kompression.

Jeg kan se, at man åbenbart også kan gemme layers i TIFF, det anede
jeg ikke! Men jeg har som sagt behov for en fil der nemt kan printes
hos min fotohandler (Bingo Foto).

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/
- låsesmeden til din mobiltelefon!

Fra : ThomasM

Dato : 01-07-03 18:40

> [...]
>
> Jeg kan se, at man åbenbart også kan gemme layers i TIFF, det anede
> jeg ikke! Men jeg har som sagt behov for en fil der nemt kan printes

Jeg har før fået printet tiff-billeder hos Bingo (i Kolding) - dog ikke på
deres standard gør-det-selv-maskine. Prøv at spørge din forhandler.
Alternativt synes jeg at den bedste kvalitet jpeg er ganske acceptabel -
afhængig af antal pixels og størrelse selvfølgelig.

/ThomasM

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 01-07-03 18:49

ThomasM skrev:

>Jeg har før fået printet tiff-billeder hos Bingo (i Kolding) - dog ikke på
>deres standard gør-det-selv-maskine.

Jeg afleverede mit kort, så det var ikke via "kunde-maskinen". Han
sagde først, det var fordi der var punktum i filnavnet, men jeg bad
ham prøve at omdøbe den - det hjalp ikke. Jeg vil tro det har noget
med disse "guides" at gøre.

Hvordan gemmer jeg i "råt" TIFF-format i Photoshop? Ikke alt muligt
tingetangel, men kun selve billedet.

>Alternativt synes jeg at den bedste kvalitet jpeg er ganske acceptabel -
>afhængig af antal pixels og størrelse selvfølgelig.

Nu tog jeg billedet i RAW, og vil bruge GIF - netop for at undgå nogen
form for tab overhovedet...

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : ThomasM

Dato : 01-07-03 19:19

> Hvordan gemmer jeg i "råt" TIFF-format i Photoshop? Ikke alt muligt
> tingetangel, men kun selve billedet.

Prøv at vælge Clear Guides i View menuen, og Flatten Image i Layers. Ved
ikke om det virker...

Vel ikke GIF?

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 01-07-03 19:31

ThomasM skrev:

>Prøv at vælge Clear Guides i View menuen, og Flatten Image i Layers. Ved
>ikke om det virker...

Jeg kan jo ikke vide det før min fotohandler har prøvet - mine egne
programmer (PhotoShop, WinXPs viewer og IrfanView) kunne sagtens læse
det andet format... Jeg prøver, tak.

Nah, TIFF

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Peter Andersen

Dato : 01-07-03 22:17

Lasse Hedegaard wrote:

> [...]
> tingetangel, men kun selve billedet.

> Nu tog jeg billedet i RAW, og vil bruge GIF - netop for at undgå nogen

Hovsa... næ, det er ik en god ide. Gif er kun 8bit...
Mon ik du mener tiff

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 01-07-03 23:12

Peter Andersen skrev:

>Mon ik du mener tiff

Jow, selvfølgelig.

Jeg overvejer, om jeg skal bruge TGA i stedet? Jeg vil selvfølgelig
have bedst mulige resultat hos min fotohandler, men det skal jo også
være et format han kan læse. Er TGA løsningen? Det fylder ca. det
samme som TIFF kan jeg se.

Der kan jo åbenbart kan gemmes flere data end blot billedet i TIFF -
og det er her jeg tror problemet ligger. Gælder det samme for TGA,
eller er det RÅ billed-data? Og er der sandsynlighed for, at han
overhovedet kan tage TGA-formatet?

Det jeg ønsker er blot, at jeg i Photoshop nemt kan gemme de filer jeg
ønsker, uden alt mulig tingeltangel (som fx de guides, jeg godt nok
har brugt undervejs, men gør, at min fotohandler ikke kan læse filen).

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 02-07-03 08:40

> [...]
> have bedst mulige resultat hos min fotohandler, men det skal jo også
> være et format han kan læse. Er TGA løsningen? Det fylder ca. det

Hvis du bruger et lab der arbejder ud fra PS kan du sende stort set hvad som
helst format til dem, og de kan læse det, om der er stor forskel i kvali vil
jeg ikke lige gøre mig klog på, har altid brugt tiff, de kloge siger at det
er det bedste at bruge, at du ikke har flatten layers før du gemmer tiff,
betyder ikke noget så længe du bruger et lab der kan finde ud af andet end
blot at trykke på print knappen.
--
Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 02-07-03 19:54

Tholo - www.tholofoto.dk skrev:

>Hvis du bruger et lab der arbejder ud fra PS kan du sende stort set hvad som
>helst format til dem,

Det lignede absolut ikke PS, det glimt jeg fik kigger mig til.

>og de kan læse det, om der er stor forskel i kvali vil
>jeg ikke lige gøre mig klog på, har altid brugt tiff, de kloge siger at det
>er det bedste at bruge,

Det lykkedes også, jeg tror måske det var LZW han ikke kunne klare -
han vidste dog ikke noget om det selv. Jeg troede egentlig at kameraer
der kan gemme i TIFF altid brugte LZW (andet ville da være fjollet),
men det er måske ikke tilfældet?

>at du ikke har flatten layers før du gemmer tiff, betyder ikke noget

Jeg fik IrfanView til at gemme det som ukomprimeret TIFF, jeg ved dog
ikke om det var LZW eller layers der var problemet.

>så længe du bruger et lab der kan finde ud af andet end
>blot at trykke på print knappen.

Det passer sikkert meget godt til ham jeg har brugt Men resultatet
er fint nok. En pris på 16,95 kr. og en leveringstid på 30 minutter
(20x30) - jeg er tilfreds. Bare ærgerligt, at det kun er fra negativ
(altså ikke digital), at de tilbyder 20x30 kopier for 2,95 (!) - og
30x45 for 9,95 (indtil 23. august 2003).

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 02-07-03 08:27

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote in

> Nu tog jeg billedet i RAW, og vil bruge GIF - netop for at undgå nogen
> form for tab overhovedet...

Der er ikke nogen tvivl om at der vil være tab ved at bruge JPG i stedet for
TIFF, men det er tvivlsomt om du vil kunne se forskel (og det er jo det
vigtigste når det kommer til prints). Jeg kan ikke se forskel på de 20x30 cm
prints som jeg har fået lavet fra JPG (høj kvalitet) og TIFF filer...

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
http://www.darling.dk

Fra : Madsen

Dato : 02-07-03 00:17

Lasse Hedegaard skrev:

> Jeg vil tro det har noget med disse "guides" at gøre.

Det har jeg svært ved at tro på. Det er nok nærmere fordi at du
er kommet til at gemme TIFF-filen med enten LZW, ZIP eller JPEG-
komprimering. Hvis du vælger 'INGEN' i billedkompression, IBM PC
i byterækkefølge, evt. ingen farveprofil integreret og ellers
sørger for at billedet kun består af et baggrundslag, så burde
han kunne åbne det.

Madsen.