/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Langtids exponering
Fra : Anders Kvist


Dato : 01-07-03 16:57

Hej folkens

Jeg har lige købt et godt gammelt spejlrefleks kamera, med henblik på
virkeligt at skulle ud og lege med det..

Jeg har blandt andet som mål at prøve at lave langtidsexponeringer over
Aalborg by, så man kan få striber fra billygter osv... (skal jo nok
vente til engang til vinter, så jeg kan fange myldertrafikken i mørket)
Men spørgsmålet er...hvor let/svært er det at tage sådan et billede...
jeg ved godt at jeg selv skal vurdere hvor længe exponeringen skal
foretages, men det kræver vel stadigt at man er ret præcis?
Min far har en MEGET gammel lysmåler fra et kamera uden...skal jeg bruge
sådan en eller hvordan??

MVH

Anders Kvist


 
 
Rune B. Broberg (01-07-2003)
Kommentar
Fra : Rune B. Broberg


Dato : 01-07-03 17:06

Anders Kvist <akv@lnxbx.dk> wrote:
> Hej folkens
>
> Jeg har lige købt et godt gammelt spejlrefleks kamera, med henblik på
> virkeligt at skulle ud og lege med det..
>
> Jeg har blandt andet som mål at prøve at lave langtidsexponeringer over
> Aalborg by, så man kan få striber fra billygter osv... (skal jo nok
> vente til engang til vinter, så jeg kan fange myldertrafikken i mørket)
> Men spørgsmålet er...hvor let/svært er det at tage sådan et billede...
> jeg ved godt at jeg selv skal vurdere hvor længe exponeringen skal
> foretages, men det kræver vel stadigt at man er ret præcis?
> Min far har en MEGET gammel lysmåler fra et kamera uden...skal jeg bruge
> sådan en eller hvordan??

Du kan starte med et stykke papir, en farvenegativfilm og et stativ, og
så ellers stille dig op ved vejen og skyde løs - farvenegativ-film har
et dejligt bredt eksponerings-spillerum, og hvis du får skrevet dine
indstillinger ned, lærer du også noget af det.

I øvrigt kan den slags billeder sagtens tages i det lys vi har sent om
aftenen for tiden - eksponeringen skal bare tilpasses til det.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Anders Kvist (01-07-2003)
Kommentar
Fra : Anders Kvist


Dato : 01-07-03 17:13

Rune B. Broberg wrote:
> Anders Kvist <akv@lnxbx.dk> wrote:
>
>>Hej folkens
>>
>>Jeg har lige købt et godt gammelt spejlrefleks kamera, med henblik på
>>virkeligt at skulle ud og lege med det..
>>
>>Jeg har blandt andet som mål at prøve at lave langtidsexponeringer over
>>Aalborg by, så man kan få striber fra billygter osv... (skal jo nok
>>vente til engang til vinter, så jeg kan fange myldertrafikken i mørket)
>>Men spørgsmålet er...hvor let/svært er det at tage sådan et billede...
>>jeg ved godt at jeg selv skal vurdere hvor længe exponeringen skal
>>foretages, men det kræver vel stadigt at man er ret præcis?
>>Min far har en MEGET gammel lysmåler fra et kamera uden...skal jeg bruge
>>sådan en eller hvordan??
>
>
> Du kan starte med et stykke papir, en farvenegativfilm og et stativ, og
> så ellers stille dig op ved vejen og skyde løs - farvenegativ-film har
> et dejligt bredt eksponerings-spillerum, og hvis du får skrevet dine
> indstillinger ned, lærer du også noget af det.
>
> I øvrigt kan den slags billeder sagtens tages i det lys vi har sent om
> aftenen for tiden - eksponeringen skal bare tilpasses til det.
Vel ikke med så lange lukketider? der vil vel komme alt for meget lys
ind??? Og der er jo ingen biler på gaden fra midnat til kl 3 ;)

Sådan en farvenegativ-film...en speciel film? Hvad er der specielt ved
den i forhold til at købe en ganske almindelig i en fotohandel?? Og skal
jeg benytte sådan en når jeg så skal ud og tage billederne, eller kun
ved tests??

MVH

Anders Kvist


Rune B. Broberg (01-07-2003)
Kommentar
Fra : Rune B. Broberg


Dato : 01-07-03 17:17

Anders Kvist <akv@lnxbx.dk> wrote:
> Rune B. Broberg wrote:
>> I øvrigt kan den slags billeder sagtens tages i det lys vi har sent om
>> aftenen for tiden - eksponeringen skal bare tilpasses til det.
>
> Vel ikke med så lange lukketider? der vil vel komme alt for meget lys
> ind??? Og der er jo ingen biler på gaden fra midnat til kl 3 ;)

Ikke hvis man blænder tilstrækkeligt ned. Jeg kan huske jeg forsøgte mig
i foråret ved solnedgang, med 15 sekunder ved blænde 16 - det virkede
fint...

> Sådan en farvenegativ-film...en speciel film? Hvad er der specielt ved
> den i forhold til at købe en ganske almindelig i en fotohandel?? Og skal
> jeg benytte sådan en når jeg så skal ud og tage billederne, eller kun
> ved tests??

Normale film til farvebilleder er farvenegativ-film ... hvis du vil lave
langtids-eksponeringer, er det en fordel med en 100 ASA film.

Det "specielle" ved dem - i forhold til diafilm - er at man kan lave op
til flere blændetrins over/under-eksponering, uden at det ses på det
endelige resultat.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Anders Kvist (01-07-2003)
Kommentar
Fra : Anders Kvist


Dato : 01-07-03 17:22

Rune B. Broberg wrote:
> Ikke hvis man blænder tilstrækkeligt ned. Jeg kan huske jeg forsøgte mig
> i foråret ved solnedgang, med 15 sekunder ved blænde 16 - det virkede
> fint...
Okay..det må jeg jo ud og prøve :)

Men noget af det jeg havde tænkt på var at tage billeder over 5-10
minutter..måske mere!

Hvis man skal tage billeder af stjernehimlen/planeter, så gælder det
samme vel, at man må bare ud og forsøge med en masse forskellige tider?

Læste noget om at man bør fordoble tiden hver gang?

> Normale film til farvebilleder er farvenegativ-film ... hvis du vil lave
> langtids-eksponeringer, er det en fordel med en 100 ASA film.
>
> Det "specielle" ved dem - i forhold til diafilm - er at man kan lave op
> til flere blændetrins over/under-eksponering, uden at det ses på det
> endelige resultat.

Pga at man når billederne bliver fremkaldt kan ændre det hele der? eller?

Har også overvejet selv at lege med fremkaldelse af filmene, der kunne
jeg vel spare nogle penge, og så vurdere billederne i sort/hvid inden
jeg bestemmer om nogle skal laves i større opløsning i farver eller?

MVH

Anders Kvist


Rune B. Broberg (01-07-2003)
Kommentar
Fra : Rune B. Broberg


Dato : 01-07-03 17:26

Anders Kvist <akv@lnxbx.dk> wrote:
> Rune B. Broberg wrote:
>> Ikke hvis man blænder tilstrækkeligt ned. Jeg kan huske jeg forsøgte mig
>> i foråret ved solnedgang, med 15 sekunder ved blænde 16 - det virkede
>> fint...
> Okay..det må jeg jo ud og prøve :)
>
> Men noget af det jeg havde tænkt på var at tage billeder over 5-10
> minutter..måske mere!

Ja, så bliver teknikken en helt anden - så må du rimeligt sikkert have
fat i et grå-filter for at reducere lyset... Filmen begynder også at
reagere helt anderledes når man når de tider.

> Hvis man skal tage billeder af stjernehimlen/planeter, så gælder det
> samme vel, at man må bare ud og forsøge med en masse forskellige tider?

Ja

> Læste noget om at man bør fordoble tiden hver gang?

En fordobling af tiden svarer til et helt blændetrin, ja, så det er
nemmest at regne med.

>> Normale film til farvebilleder er farvenegativ-film ... hvis du vil lave
>> langtids-eksponeringer, er det en fordel med en 100 ASA film.
>>
>> Det "specielle" ved dem - i forhold til diafilm - er at man kan lave op
>> til flere blændetrins over/under-eksponering, uden at det ses på det
>> endelige resultat.
>
> Pga at man når billederne bliver fremkaldt kan ændre det hele der? eller?

Ja, blandt andet.

> Har også overvejet selv at lege med fremkaldelse af filmene, der kunne
> jeg vel spare nogle penge, og så vurdere billederne i sort/hvid inden
> jeg bestemmer om nogle skal laves i større opløsning i farver eller?

Nej. Du kan ikke umiddelbart fremkalde farvefilm som sort-hvid "selv",
og C41 er slet ikke værd at begive sig ud i, med mindre man har en
maskine til hjælp - processen er ubehageligt følsom. (og forholdsvist
dyr, endda, hvis man kun skal lave små mængder)

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Anders Kvist (02-07-2003)
Kommentar
Fra : Anders Kvist


Dato : 02-07-03 12:29

Rune B. Broberg wrote:
> Ja, så bliver teknikken en helt anden - så må du rimeligt sikkert have
> fat i et grå-filter for at reducere lyset... Filmen begynder også at
> reagere helt anderledes når man når de tider.
Okay, hvilke tider kan det anbefales at lave sådan nogle billeder med så?

> En fordobling af tiden svarer til et helt blændetrin, ja, så det er
> nemmest at regne med.
Dvs jeg kunne sætte den på minimum blænde (eller er det max) og lade så
meget lys komme ind som muligt... se hvad lukketid den selv måler (hvis
den da kan), og så gange op?

Kan man gøre det samme med ISO? hvis nu jeg vil tage billedet med en ISO
100, men jeg måler lysstyrken i forhold til en iso 1600 på kameraet for
at få et cirka bud på hvad lukketiden skal være?? Eller er lysmåleren
ikke præcis nok til at lave det trick?

> Nej. Du kan ikke umiddelbart fremkalde farvefilm som sort-hvid "selv",
> og C41 er slet ikke værd at begive sig ud i, med mindre man har en
> maskine til hjælp - processen er ubehageligt følsom. (og forholdsvist
> dyr, endda, hvis man kun skal lave små mængder)

Så er jeg forviret...mener da at dengang jeg sidst legede med
fremkaldelse (i 7. klasse), der brugte vi alm farvenegativ film og
fremkaldte dem og lavede sort/hvid billeder ud fra det... men det har
måske været sort/hvid film og bare mig der husker helt galt?

MVH

Anders Kvist


Knud Gert Ellentoft (02-07-2003)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 02-07-03 13:07

Anders Kvist <akv@lnxbx.dk> skrev :

>Så er jeg forviret...mener da at dengang jeg sidst legede med
>fremkaldelse (i 7. klasse), der brugte vi alm farvenegativ film og
>fremkaldte dem og lavede sort/hvid billeder ud fra det... men det har
>måske været sort/hvid film og bare mig der husker helt galt?

Hvis det er farvenegativfilm med maske [1], så kan man ikke lave
tilfredsstillende sort/hvide billeder fra dem uden brug af
speciel papir.

Det bliver billeder uden kontrast.

Alm. sort/hvid papir er jo ikke følsomt over for orange lys og i
en farvenegativfilm er der jo en orange maske.

Både Kodak og Agfa har haft pair til det, om det findes mere ved
jeg ikke.

Kodaks hed(der) Panalure.

[1] Det er alle farvenegativfilm i dag og har været det i sidste
30 år.
--
Knud

Anders Kvist (02-07-2003)
Kommentar
Fra : Anders Kvist


Dato : 02-07-03 13:19

Knud Gert Ellentoft wrote:
> Anders Kvist <akv@lnxbx.dk> skrev :
>
>
>>Så er jeg forviret...mener da at dengang jeg sidst legede med
>>fremkaldelse (i 7. klasse), der brugte vi alm farvenegativ film og
>>fremkaldte dem og lavede sort/hvid billeder ud fra det... men det har
>>måske været sort/hvid film og bare mig der husker helt galt?
>
>
> Hvis det er farvenegativfilm med maske [1], så kan man ikke lave
> tilfredsstillende sort/hvide billeder fra dem uden brug af
> speciel papir.
>
> Det bliver billeder uden kontrast.
>
> Alm. sort/hvid papir er jo ikke følsomt over for orange lys og i
> en farvenegativfilm er der jo en orange maske.
>
> Både Kodak og Agfa har haft pair til det, om det findes mere ved
> jeg ikke.
>
> Kodaks hed(der) Panalure.
>
> [1] Det er alle farvenegativfilm i dag og har været det i sidste
> 30 år.

Ja okay, det kan jeg godt se... så dur det jo ikke helt :)

Tak for svaret :)

MVH

Anders Kvist


Rune B. Broberg (02-07-2003)
Kommentar
Fra : Rune B. Broberg


Dato : 02-07-03 13:46

Anders Kvist <akv@lnxbx.dk> wrote:
> Rune B. Broberg wrote:
>> Nej. Du kan ikke umiddelbart fremkalde farvefilm som sort-hvid "selv",
>> og C41 er slet ikke værd at begive sig ud i, med mindre man har en
>> maskine til hjælp - processen er ubehageligt følsom. (og forholdsvist
>> dyr, endda, hvis man kun skal lave små mængder)
>
> Så er jeg forviret...mener da at dengang jeg sidst legede med
> fremkaldelse (i 7. klasse), der brugte vi alm farvenegativ film og
> fremkaldte dem og lavede sort/hvid billeder ud fra det... men det har
> måske været sort/hvid film og bare mig der husker helt galt?

Ja, det har det nok været...

Dine øvrige spørgsmål lader til at være besvaret andetsteds.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Anders Kvist (02-07-2003)
Kommentar
Fra : Anders Kvist


Dato : 02-07-03 14:02

Rune B. Broberg wrote:

> Dine øvrige spørgsmål lader til at være besvaret andetsteds.
Næsten..mangler stadigt svar på den her:

"Dvs jeg kunne sætte den på minimum blænde (eller er det max) og lade så
meget lys komme ind som muligt... se hvad lukketid den selv måler (hvis
den da kan), og så gange op?

Kan man gøre det samme med ISO? hvis nu jeg vil tage billedet med en ISO
100, men jeg måler lysstyrken i forhold til en iso 1600 på kameraet for
at få et cirka bud på hvad lukketiden skal være?? Eller er lysmåleren
ikke præcis nok til at lave det trick?"

:)

MVH

Anders Kvist


Rune B. Broberg (02-07-2003)
Kommentar
Fra : Rune B. Broberg


Dato : 02-07-03 14:06

Anders Kvist <akv@lnxbx.dk> wrote:
> Rune B. Broberg wrote:
>
>> Dine øvrige spørgsmål lader til at være besvaret andetsteds.
> Næsten..mangler stadigt svar på den her:
>
> "Dvs jeg kunne sætte den på minimum blænde (eller er det max) og lade så
> meget lys komme ind som muligt... se hvad lukketid den selv måler (hvis
> den da kan), og så gange op?

"Det kan du nok godt" - jeg kan ikke helt gennemskue meningen i at gøre
det, men det er da en måde..

> Kan man gøre det samme med ISO? hvis nu jeg vil tage billedet med en ISO
> 100, men jeg måler lysstyrken i forhold til en iso 1600 på kameraet for
> at få et cirka bud på hvad lukketiden skal være?? Eller er lysmåleren
> ikke præcis nok til at lave det trick?"

Ja - når en ISO-værdi fordobles, er der eet blænde-trins forskel.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Anders Kvist (02-07-2003)
Kommentar
Fra : Anders Kvist


Dato : 02-07-03 14:11

Rune B. Broberg wrote:
> "Det kan du nok godt" - jeg kan ikke helt gennemskue meningen i at gøre
> det, men det er da en måde..

Det skulle jo være for at få en nogenlunde ide om hvor længe jeg skal
exponere filmen... og så tage med halv og dobbel lukketid på siderne
omkring...så sparer jeg jo noget film :)

Anders


Rune B. Broberg (02-07-2003)
Kommentar
Fra : Rune B. Broberg


Dato : 02-07-03 14:15

Anders Kvist <akv@lnxbx.dk> wrote:
> Rune B. Broberg wrote:
>> "Det kan du nok godt" - jeg kan ikke helt gennemskue meningen i at gøre
>> det, men det er da en måde..
>
> Det skulle jo være for at få en nogenlunde ide om hvor længe jeg skal
> exponere filmen... og så tage med halv og dobbel lukketid på siderne
> omkring...så sparer jeg jo noget film :)

Jeg tror jeg fik fat i det nu ;)

Du skal også huske at en eksponering med et blændetrin mindre lys, og
dobbelt så lang tid ikke altid - faktisk sjældent - er det samme når
eksponeringen er mere end 10-15 sekunder. Tit skal filmen have "lidt
ekstra" ved den slags eksponeringer - og der vil også komme et mindre
farveskift. Filmproducentens hjemmeside (hvis de hedder Kodak) ved den
slags.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Anders Kvist (02-07-2003)
Kommentar
Fra : Anders Kvist


Dato : 02-07-03 17:48

I skal ihvertfald have tak i første omgang her... nu er der da lidt
basis for at få afprøvet det hele når jeg får mit kamera..venter spændt
som et lille barn :)

Endnu et lille spørgsmål..Rune du skrev mht at jeg skulle benytte en
farvenegativfilm til de der natfotografier, hvilken ISO er mest
anvendelig, vil jo også gerne have noget der ser ud af noget i en større
opløsning :)

Tidligere sagde en kammerat til mig at han stort set altid brugte DIAS
film til at tage billeder, da de blev flottere...hænger det sammen? og
hvordan?

MVH

Anders Kvist


Rune B. Broberg (02-07-2003)
Kommentar
Fra : Rune B. Broberg


Dato : 02-07-03 17:50

Anders Kvist <akv@lnxbx.dk> wrote:
> I skal ihvertfald have tak i første omgang her... nu er der da lidt
> basis for at få afprøvet det hele når jeg får mit kamera..venter spændt
> som et lille barn :)
>
> Endnu et lille spørgsmål..Rune du skrev mht at jeg skulle benytte en
> farvenegativfilm til de der natfotografier, hvilken ISO er mest
> anvendelig, vil jo også gerne have noget der ser ud af noget i en større
> opløsning :)

Jeg ville bruge ASA 100. Så kan du eksponere filmen længere, uden brug
af gråfilter, i forhold til en 200 eller 400 ASA film.

> Tidligere sagde en kammerat til mig at han stort set altid brugte DIAS
> film til at tage billeder, da de blev flottere...hænger det sammen? og
> hvordan?

Måske? Men om ikke andet har negativfilm et brede eksponeringsrum end
diafilm, og er derfor nemmere at arbejde med - i alt fald indtil du får
det lært.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Anders Kvist (02-07-2003)
Kommentar
Fra : Anders Kvist


Dato : 02-07-03 18:24

Rune B. Broberg wrote:
> Måske? Men om ikke andet har negativfilm et brede eksponeringsrum end
> diafilm, og er derfor nemmere at arbejde med - i alt fald indtil du får
> det lært.

Dvs at DIAS filmen er meget mere følsom for over/underexponering??

Anders


Morten Frederiksen (01-07-2003)
Kommentar
Fra : Morten Frederiksen


Dato : 01-07-03 18:26

Prøv at få fat på "Night Photography" af Andrew Sanderson. Den beskriver
teknikken bag fotografering om natten. Blandt andet giver den gode råd om
valg af stativ og film og beskriver hvordan lysmåling foretages og hvordan
lukkertider beregnes. Den findes på biblioteket (når jeg har afleveret den
:)

mvh
Morten Frederiksen



Jeppesen (01-07-2003)
Kommentar
Fra : Jeppesen


Dato : 01-07-03 18:57

"Anders Kvist" <akv@lnxbx.dk> skrev i en meddelelse
news:bdsb1c$6i1$1@sunsite.dk...
> Hej folkens
>
SNIP
> Jeg har blandt andet som mål at prøve at lave langtidsexponeringer over
> Aalborg by >SNIP<

Hej Anders

Hvis du kan forstå engelsk kan du finde en del interessante websider om
netop natfotografering. Start evt. på http://www.thenocturnes.com/index2.htm
fulgt op med http://www.lostamerica.com/how/how.html evt læsende videre på
http://www.gorillasites.com/nightphotos/

Så er det også ved at være så mørkt at du kan komme igang

Mvh Kim



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408899
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste