Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Flash: Ledetal / Guide Number
Fra : Acoon

Dato : 30-06-03 22:26

Hejsa,

Er der ikke en venlig sjæl som kan forklare mig lidt om ledetal der så ofte
bliver nævnt i forbindelse med blitz.

Et eksempel fra Nikon SB-80DX: Guide Number of 125 (ISO 100/feet) at 35mm
position

Hvad menes der? Og hvad kan man bruge disse tal til?

Mvh
Thomas Petersen

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 30-06-03 22:29

Acoon <acoon@hotmail.com> wrote:
> [...]
> bliver nævnt i forbindelse med blitz.
>
> Et eksempel fra Nikon SB-80DX: Guide Number of 125 (ISO 100/feet) at 35mm

At med flashen indstillet på 35mm og en ISO 100 film, vil flashen kunne
oplyse 125 fod frem. Ifølge fabrikken, i alt fald.

Større ledetal = kraftigere blitz - hvilket typisk også indebærer at den
kan håndtere at levere flere små flashes i træk, hvilket jo kan være
meget behændigt.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Ernst Andreasen

Dato : 30-06-03 23:58

"Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> --
> Rune B. Broberg
> Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Er der ikke noget med at man skal dividere med blænden, de 125 fod er vel i
teorien ved bl 1,
og så vidt jeg husker kan man også gå den anden vej og dividere afstanden op
i ledetallet for at få blænden ?
M.v.h.
EA

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 01-07-03 00:01

Ernst Andreasen <ernst.andreasen@mail.fjernnospam.tdcadsl.dk> wrote:
> [...]
> teorien ved bl 1,
> og så vidt jeg husker kan man også gå den anden vej og dividere afstanden op

Det er nok meget rigtigt ;) så meget kan jeg ikke huske fra min
introduktion til det ...

Fra : 2rb1

Dato : 01-07-03 12:35

> [...]
>
> --
> Rune B. Broberg
> Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

ledetal : afstand = bl. v/100 iso