Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
lidt blandet digitale sprøgsmål
Fra : den glade dreng

Dato : 30-06-03 12:48

hejsa

Jeg har lige et par spørgsmål som jeg håber i kan svare på.

Hvor meget fylder et billede i Kb/Mb hvis det det skal have sådan
en kvalitet at det kan forstørres i 20x30 cm, så kvaliteten er på højde
med et billede forstørret fra et negativ.

Hvor lang tid vil det tage og overføre ca 110 billeder af den
kvalitet fra kameraet til ens computer?

Håber i kan hjælpe mig.

Vh

Per

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 30-06-03 12:54

den glade dreng <per1665@grafisk.dk> wrote:
> [...]
> en kvalitet at det kan forstørres i 20x30 cm, så kvaliteten er på højde
> med et billede forstørret fra et negativ.

Hvis man regner med 300 DPI, vil det være en små 9 millioner pixels,
eller omkring 25 megabyte i 24bit ikke-komprimeret tilstand.

Dette kommer jo selvfølgelig an på hvilket slags negativ man
sammenligner med... Og en god (tabsløs) komprimering vil kunne reducere
størrelsen noget også.

> Hvor lang tid vil det tage og overføre ca 110 billeder af den
> kvalitet fra kameraet til ens computer?

Kommer an på kameraet - men umiddelbart, længe.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : den glade dreng

Dato : 30-06-03 13:12

"Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller omkring 25 megabyte i 24bit ikke-komprimeret tilstand.

> Dette kommer jo selvfølgelig an på hvilket slags negativ man

24x36 er det ikke det de almindelige film også kaldes?

Og en god (tabsløs) komprimering vil kunne reducere størrelsen noget også.

Ok, men hvor store bliver de så, så de stadig kan forstørres til samme
kvalitetstype?

> Kommer an på kameraet - men umiddelbart, længe.

Jeg troede de var på et kort? som man så satte over i en dims
til kortet. Som var tilsluttet ens USB port. Men hvor længe?
flere timer?

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 30-06-03 13:14

den glade dreng <per1665@grafisk.dk> wrote:

> "Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> skrev i en meddelelse

> 24x36 er det ikke det de almindelige film også kaldes?

Jo, men det kommer an på hvilken slags 24x36-film der er brugt, også -
en 25 ASA Technical Pan-film giver et helt andet billede end en 3200 ASA
film.

> Og en god (tabsløs) komprimering vil kunne reducere størrelsen noget også.
>
> Ok, men hvor store bliver de så, så de stadig kan forstørres til samme
> kvalitetstype?

Det kommer helt an på billedet - der må være nogen herinde med praktiske
erfaringer?

> Jeg troede de var på et kort? som man så satte over i en dims
> til kortet. Som var tilsluttet ens USB port.

Det kan man nok også.

> Men hvor længe? flere timer?

Måske.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-06-03 14:38

"Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> wrote in message

> Hvis man regner med 300 DPI, vil det være en små 9 millioner pixels,
> eller omkring 25 megabyte i 24bit ikke-komprimeret tilstand.

Ikke mange kameraer kan levere 9MegaPixels. Kommer det fra en scanner ?

Mit Nikon Coolpix med 3.3Mpix bruger ca 750kby til at gemme i standard
kvalitet, og det rækker til pæne billeder i A4.

Lige en lille detalje: hvis man går tæt på og studerer kopien kan man godt
se at det er et digitalt billede. Jeg har den regel, at et billede skal
betragtes på en afstand, der gør at man kan se HELE billedet, og så lægger
man ikke mærke til det.

Jeg hender ca 150 billeder fra min CoolPix på under 10 minutter via USB

Bo //

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 30-06-03 14:38

Bo Bjerre <post@sidebanen.dk> wrote:

> "Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> wrote in message

> Ikke mange kameraer kan levere 9MegaPixels. Kommer det fra en scanner ?

Jeg svarede skam bare på spørgsmålet... Et negativ af god kvalitet vil,
fremkaldt rigtigt, kunne frembringe 20x30cm i 300 DPI eller bedre -
derfor er det det jeg har beregnet efter.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-06-03 14:42

Som tilføjelse: hvis du scanner en 200 IOS negativ (24x36mm) i 3000dpi, ser
du kornene i filmen, og det giver med min scanner ca 12Mpix. Med 3 bytes pr
pixel (8 bit pr farve) ender du på 36Mby for en scanning. Herefter kan man
komprimere mere eller mindre, men meget mere end 10:1 kompression kan ses.

Bo //

Fra : Michael Holm

Dato : 30-06-03 19:46

Et 5megapixel billede fylder typisk 2 megabyte.

Det tager ca. en time at overføre en gigabyte fra mit kamera (500 billeder)
Med en USB2 kortlæser og et hurtigt (dyrt) kort kan det muligvis gøres
hurtigere.

--M