Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Polfilter+CF-card til Nikon Coolpix 5700?
Fra : Jens Bruun

Dato : 30-06-03 11:35

Så fik jeg taget mig sammen og har nu bestilt mit længe ønskede Nikon
Coolpix 5700. Jeg ledte forgæves efter et polfilter til kameraet, men
fandt intet. Er det ikke muligt at påmontere polfilter på denne model og
hvis jo, hvilket og hvor finder jeg det? Derudover vil jeg gerne have et
tip til passende CF-card, dvs. et kort med god hastighed (altså ikke
SanDisk og til en rimelig penge, f.eks. 256MB eller 512MB. Skal jeg
seriøst overveje at spare sammen, og så købe 1GB IBM Microdrive i stedet
for?

--
-Jens B.

Fra : Peter Andersen

Dato : 30-06-03 11:42

Jens Bruun wrote:
> [...]
> (altså ikke SanDisk og til en rimelig penge, f.eks. 256MB eller
> 512MB. Skal jeg seriøst overveje at spare sammen, og så købe 1GB IBM

Et 1GB microdrive i tyskland koster kun 1300kr... så hvis du kan finde dig i
at det køre lidt langsommere end et CF kort så er der ik så meget at betænke
dig på.
Check http://www.technikdirekt.de hvor du i øvrigt kan få dit Coolpix til
lidt over 8600kr.

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-06-03 12:07

"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
dig i
> at det køre lidt langsommere end et CF kort så er der ik så meget at

Jeg troede, det var hurtigere end CF (bortset fra under opstart).

Har lige købt det hos www.itbutikken.dk til 8.418,-

--
-Jens B.

Fra : Tommy Hansen

Dato : 30-06-03 15:17

> Check http://www.technikdirekt.de hvor du i øvrigt kan få dit Coolpix til
> lidt over 8600kr.

Hvilket jeg også gav for mit CP 5700 for over en måned siden (hos en dansk
fotoforhandler). Hvorfor så have besvær med at handle i Tyskland ?

Mvh Tommy

Fra : Alex W

Dato : 30-06-03 15:43

Du kan ikke sætte filtre på CP5700. De har lavet det så "fikst" at de ikke
har lavet gevind til filtre.
Men, hvis man køber den dims til forsatslinser, så kan man montere Chokin A
filterholder og filtre på den.. (filterholderen skubbes på dimsen, som
passer præcist i omkreds. )

/Alex

Fra : Peter Andersen

Dato : 30-06-03 16:36

Tommy Hansen wrote:
> [...]
>
> Hvilket jeg også gav for mit CP 5700 for over en måned siden (hos en
> dansk fotoforhandler). Hvorfor så have besvær med at handle i

Tja, nu har jeg ikke lige checket danske prisen på det 5700, men ik dette
tilfælde er der så ikke noget at spare hvilket jo kun er godt!
I andre tilfælde er der rigtig meget at spare. I mit tilfælde på Canon
udstyr.

--
Vh. Peter Andersen

Fra : El Ducce

Dato : 02-07-03 09:01

øhhh ikke for at gøre jer kede af det men Nikon Coolpix 5700 sælges til ca.
7500 (ilfg. en reklame i BT/EB)

Lars

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-07-03 09:33

"El Ducce" <dsl9821a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> øhhh ikke for at gøre jer kede af det men Nikon Coolpix 5700 sælges
til ca.
> 7500 (ilfg. en reklame i BT/EB)

Hvor?

--
-Jens B.

Fra : El Ducce

Dato : 04-07-03 14:42

Jeg tror at det var Bingo foto men jeg er ikke sikker.

Mener at artiklen var fra omkring den 15/6.

Lars

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-07-03 09:23

> Jeg tror at det var Bingo foto men jeg er ikke sikker.
>
> Mener at artiklen var fra omkring den 15/6.

Jeg tror, du tager ganske fejl. Hvorom alting er, så afbestilte jeg mit
kamera hos ITButikken, da deres leveringstid blev forlænget, og gik
derefter ned i min lokale Bingo, hvor jeg efter lidt forhandling købte
kameraet til 9.000,- inkl. Lowepro taske. Han havde ikke kameraet i sin
egen butik, så jeg blev efterfølgende sendt ned til Platan Foto for at
hente det! Nu afventer jeg bare ankomst af mit 1 GB Microdrive fra
technikdirect.de.

--
-Jens B.

Fra : Ole Sundberg

Dato : 30-06-03 21:05

In article <bdp3ok$2hh6$1@news.cybercity.dk>,
"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
> SanDisk og til en rimelig penge, f.eks. 256MB eller 512MB. Skal jeg
> seriøst overveje at spare sammen, og så købe 1GB IBM Microdrive i stedet

-----

Nu fotograferer du jo faktisk digitalt -ikke analogt! Og dermed
har du principielt ikke brug for filtre af nogen slags..!

Et digitalkamera registrerer reflektionen af det tilstedeværende
lys fra motivet, farvetemperatur etc. som digitale impulser.
Disse ønsker du ikke at ændre i processen - altså medens disse
registeres af CCD chippen - først i efterbehandligen f.eks. i
photoshop!
I den 'rå' proces har du brug for al den data chippen kan levere, uden
at 'pløre' billedet til med filtre mv., der stensikkert resulterer i
skæv farvebalance, tab af kontrastomfang -og et mega arbejde med at
justerere billedet til et seværdigt resultat.

I 'gammeldags' analog fotografering kan korrektionen ske i to led:

- Ved optagelsen, hvor lyset der når filmen (emulsionen) kan manipuleres
med div. filtre for ændret farvetemperatur, polarisering, gråfiltrering
osv.

- Ved den kemiske proces ifm. fremkaldelse og kopiering.

Ved digital fotografering:

- Så mange rene data som muligt ved optagelsen.

- Efterbehandling 'is everything'. Der kan du ændre farvemætning,
farvebalance, belysning, hårdhed osv. så meget du lyster.

Enkeltstående undtagelse fra ovenstående kan være specielle effekter,
hvor man ønske at polarisere lyset ved foto af f.eks. ruder, eller
stillestående vand m.v., ellers er filtre absolut no-no ved digital
foto.

Lidt brutalt: sørg for at have råd til et ordentligt billedbehandlings-
program også -og lær at bruge det!

Ole

Fra : .J.S...

Dato : 30-06-03 21:38

"Ole Sundberg" <berg@post1.tele> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvor man ønske at polarisere lyset ved foto af f.eks. ruder, eller
> stillestående vand m.v., ellers er filtre absolut no-no ved digital

Nu er det er jo netop et polfilter manden efterlyser !

Graduerede gråfiltre kunne evt også være nyttige i nogle situationer.
Man kan opnå noget tilsvarende ved at mixe flere forskellige exponeringer,
men det kræver en del efter-arbejde.

> Lidt brutalt: sørg for at have råd til et ordentligt billedbehandlings-
> program også -og lær at bruge det!

Ja f.eks PaintShop Pro til 99$ kan de fleste vel få råd til, og kun de
færreste har brug for mere.

mvh/JS

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 01-07-03 09:07

On Mon, 30 Jun 2003 22:05:10 +0200, Ole Sundberg
<berg@post1.tele> wrote:

klip
> [...]
>hvor man ønske at polarisere lyset ved foto af f.eks. ruder, eller
>stillestående vand m.v., ellers er filtre absolut no-no ved digital
Jeg vil gerne have en beskyttelse af linsen, så jeg bruger et
skylight filter. Ville et UV filter være mere neutralt ?
mvh Ebbe

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 01-07-03 09:29

Ebbe Hansen <ebbeh@mail1.stofanet.dk> wrote:
> Jeg vil gerne have en beskyttelse af linsen, så jeg bruger et
> skylight filter. Ville et UV filter være mere neutralt ?

Ja.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 01-07-03 09:36

mang tak for svar
mvh Ebbe

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-07-03 09:55

"Ole Sundberg" <berg@post1.tele> skrev i en meddelelse

> Nu fotograferer du jo faktisk digitalt -ikke analogt! Og dermed
> har du principielt ikke brug for filtre af nogen slags..!

Mig bekendt er det ikke muligt at fjerne polariseret lys efterfølgende,
men måske jeg ikke er godt nok inde i billedbehandling (og fysikkens
love)?

> [...]
> hvor man ønske at polarisere lyset ved foto af f.eks. ruder, eller
> stillestående vand m.v., ellers er filtre absolut no-no ved digital

Og det var sådan set et filter til dette ene formål, jeg var på udkig
efter.

> Lidt brutalt: sørg for at have råd til et ordentligt
billedbehandlings-
> program også -og lær at bruge det!

Ja, deri kan jeg kun være helt enig.

--