Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kodak PhotoCD eller tilsvarende
Fra : David List

Dato : 30-06-03 08:45

Jeg vil gerne have mine 35mm film overført til digitalt format, og det
helst i en "ordentlig" opløsning. Jeg har en scanner, der kan klare
opgaven, men jeg gider simpelthen ikke bruge så meget tid på at sidde
og kæmpe med støv og isætning af negativer som det kræver, så jeg er
nok nødt til at finde en løsning hvor jeg betaler mig fra det.

Jeg har set og hørt forlydender om at Kodak PhotoCD ikke laves
længere. Er det korrekt, og hvis det er, findes der så noget
tilsvarende som kan opfylde mine ønsker?

--
Med venlig hilsen / Best regards
David List

Fra : H. P. Holm

Dato : 30-06-03 09:21

David List skrev:

> Jeg har set og hørt forlydender om at Kodak PhotoCD ikke laves
> længere. Er det korrekt, og hvis det er, findes der så noget
> tilsvarende som kan opfylde mine ønsker?

Kodak PhotoCD i udgaven til almindelige fotografer laves ikke
mere (det var noget med 75 kr. pr. CD i opstart + lidt under
10 kroner/billede i efterbestilling hvis der var mange).
Den professionelle kvalitet med ekstra høj opløsning laves
stadigvæk i fast ordre, men det er urealistisk dyrt.

Gamle 35 mm strimler har problemer med støv, mystiske pletter
og ridser også selv om Kodak eller andre scanner dem, så man
slipper ikke for arbejdet alligevel.

--
Hans

Fra : David List

Dato : 30-06-03 11:31

On Mon, 30 Jun 2003 10:21:18 +0200,
H. P. Holm <hpholm@adresse.invalid>
wrote in <WGSLa.28$eh1.5@news.get2net.dk>:

> [...]
> Den professionelle kvalitet med ekstra høj opløsning laves
> stadigvæk i fast ordre, men det er urealistisk dyrt.

Hvor dyrt?
Kan der være forskel på prisen fra forretning til forretning?

> Gamle 35 mm strimler har problemer med støv, mystiske pletter
> og ridser også selv om Kodak eller andre scanner dem, så man
> slipper ikke for arbejdet alligevel.

Nu er det ikke gamle strimler jeg vil have overført, jeg har bare
erfaring for at hvis en strimmel har været uden for pakken i blot få
minutter i min stue betyder det at billederne på en scanning ser ud
som om der vokser hår på dem.

Fra : H. P. Holm

Dato : 30-06-03 16:07

David List skrev:

> Hvor dyrt?

Prisen jeg fik opgivet er fra sidste år og kan have ændret sig,
men den var over 25 kroner pr. billede, inden vi begyndte at
regne startgebyrer osv., så jeg sagde hurtigt nej tak selv om
Pro PhotoCD går op til 4096 x 6144 pixels fra et 35mm billede.

> Kan der være forskel på prisen fra forretning til forretning?

Naturligvis, men det er kun Kodak der laver Kodak PhotoCD.
En scanning til TIFF eller JPG kan være et godt alternativ.
Renholt foto tilbød at lave scanning i 6Mpix opløsning til
under 200 kroner pr. film sidste år - http://www.renholt.dk/

--
Hans

Fra : David List

Dato : 30-06-03 16:30

On Mon, 30 Jun 2003 17:06:54 +0200,
wrote in <jmYLa.1856$jW4.682@news.get2net.dk>:

> Prisen jeg fik opgivet er fra sidste år og kan have ændret sig,
> men den var over 25 kroner pr. billede, inden vi begyndte at
> regne startgebyrer osv....<snip>...

*host*

> [...]
> En scanning til TIFF eller JPG kan være et godt alternativ.
> Renholt foto tilbød at lave scanning i 6Mpix opløsning til

Interessant!

Fra : Henrik Torp

Dato : 30-06-03 23:12

"David List" <david@davidlist.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> erfaring for at hvis en strimmel har været uden for pakken i blot få
> minutter i min stue betyder det at billederne på en scanning ser ud

En mulighed er at investere i en filmscanner med støvfjernings software.
Flere producenter har det, men nikons teknik (DigitalIce - hedder det vist)
er bedst. Resultatet er lidt svært at forudsige, men du sparer eksorbitant
meget tid med photoshop eller hvad du ellers bruger.

Tilbage er der kun bøvlet med at proppe filmstrimlerne i og tidsforbruget
selvfølgelig.

Fra : David List

Dato : 01-07-03 20:23

On Tue, 1 Jul 2003 00:12:04 +0200,
Henrik Torp <henriktorp@mail1.stofanet.dk>
wrote in <3f00b5cf$0$7083$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>:

> En mulighed er at investere i en filmscanner ...<snip>...

Det bliver ikke lige en af de første dage.

Fra : Madsen

Dato : 30-06-03 13:44

H. P. Holm skrev:

> Gamle 35 mm strimler har problemer med støv, mystiske pletter
> og ridser også selv om Kodak eller andre scanner dem, så man
> slipper ikke for arbejdet alligevel.

Det er jeg enig i. Faktisk så har jeg flere gange bedt Kodak om
at gøre det om når jeg i sin tid bestilte PhotoCD'er og det var
ikke engang fra gamle negativer. Jeg afleverede blot filmen og så
sørgede de selv for fremkaldelsen og den efterfølgende scanning.
Nogle gange skulle man tro at scannerføreren sad med en islandsk
sweater som dryssede mere end godt var. Det kunne se forfærdeligt
ud og til den pris så var der i høj grad grund til at brokke sig.

Madsen.

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 30-06-03 17:28

"H. P. Holm" <hpholm@adresse.invalid> skrev i en meddelelse

> Kodak PhotoCD i udgaven til almindelige fotografer laves ikke
> mere

Forkert Kodak Picture cd laves stadig, ihvertfald er det noget som blandt
andet www.gabs.dk stadig tilbyder som et fast produkt.

> Den professionelle kvalitet med ekstra høj opløsning laves
> stadigvæk i fast ordre,

Korekt.

> Gamle 35 mm strimler har problemer med støv, mystiske pletter
> og ridser også selv om Kodak eller andre scanner dem, så man
> slipper ikke for arbejdet alligevel.

Også korekt.
--
Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk

Fra : H. P. Holm

Dato : 30-06-03 21:52

Tholo skrev:

> "H. P. Holm" <hpholm@adresse.invalid> skrev i en meddelelse

> Forkert Kodak Picture cd laves stadig, ihvertfald er det noget som blandt
> andet www.gabs.dk stadig tilbyder som et fast produkt.

Min sædvanlige fotohandler er en af Gabs' forhandlere så det undrer
mig meget hvis det skulle være tilfældet. Jeg har plaget ham mange
gange om at få fyldt min sidste PhotoCD fra juli 2001 helt op, og
han må gerne sende den til sønderjylland hvis prisen er rimelig.

--
Hans

Fra : David List

Dato : 01-07-03 20:21

On Mon, 30 Jun 2003 22:51:56 +0200,
wrote in <Pp1Ma.2994$Fy6.760@news.get2net.dk>:

> [...]
> gange om at få fyldt min sidste PhotoCD fra juli 2001 helt op, og
> han må gerne sende den til sønderjylland hvis prisen er rimelig.

Jeg ringede til Gabs i dag og spurgte dem, da jeg kunne se at de har
overtaget Kodak's laboratorie-aktiviteter i Danmark. Damen sagde at
Kodak Photo CD stadig laves, også da jeg bad hende tænke over om det
ikke var Kodak Picture CD hun mente.
Prisen var kr. 95.- for mediet og kr. 10,50 pr. billede (så vidt jeg
husker). Det var den pris man kunne forvente at skulle betale som
slutkunde hos forhandlerne ifølge damen.

Fra : H. P. Holm

Dato : 02-07-03 02:07

David List skrev:

> [...]
> husker). Det var den pris man kunne forvente at skulle betale som
> slutkunde hos forhandlerne ifølge damen.

Tak for oplysningen. Det bliver givet videre til min fotohandler, så
min Photo CD med 22 billeder kan blive fyldt op i løbet af sommeren!

--
Hans

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 02-07-03 08:33

> Tak for oplysningen. Det bliver givet videre til min fotohandler, så
> min Photo CD med 22 billeder kan blive fyldt op i løbet af sommeren!

Hvis din fotohandler ikke kan finde ud af det, så ring til gabs. og hør
nærmeste forhandler, og brug dem til det.

Fra : Madsen

Dato : 30-06-03 17:43

Tholo - www.tholofoto.dk skrev:

> Forkert Kodak Picture cd laves stadig, ihvertfald er det noget som
> blandt andet www.gabs.dk stadig tilbyder som et fast produkt.

Kodak PictureCD og Kodak PhotoCD er ikke det samme.

Kodak PhotoCD:
<http://www.kodak.com/global/en/service/faqs/faq1001.shtml?id=0.3.8.34.17.8.5&lc=en>

Kodak PictureCD:
<http://wwwca.kodak.com/CA/en/consumer/pictureCD/cdHelp.jhtml>

Madsen.

Fra : Ole

Dato : 30-06-03 10:28

(advarsel, der kommer en reklame)

Hej David

Jeg har tidligere brugt Ludvigsen Foto, Godthersgade, Kbh. for 100 kr / 40
stk. dias/negativer. Scanningerne er i 1950/dpi og billederne er 16MB i tiff
og hamrende flotte. Prøv det....

Ole
www.photos4u.dk

Fra : David List

Dato : 30-06-03 11:24

On Mon, 30 Jun 2003 11:27:52 +0200,
Ole <ole@atomb.dk>
wrote in <soTLa.34$Dj1.14@news.get2net.dk>:
> [...]
> stk. dias/negativer. Scanningerne er i 1950/dpi og billederne er 16MB i tiff

Det lyder faktisk som et ganske godt tilbud. Jeg vil snakke med dem om
hvad de bruger til scanningen og hvordan de bruger det.

Tak for svaret.