Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
28-135 USM IS eller Sigma EX 28-70 2,8 DF
Fra : Jack

Dato : 29-06-03 21:22

Jeg har først nævnte, men overvejer om jeg bør skifte til sidst nævnte. Det
er hovedsageligt bl. 2,8 der får mig til at overveje det.
Kan sigma's AF hamle op med Canon's USM?
Den skal side på et Eos 30, vil "øje-fokus" fortsat virke?

Nogen meninger?

Fra : Peter Andersen

Dato : 29-06-03 22:37

Jack wrote:
> [...]
> Kan sigma's AF hamle op med Canon's USM?
> Den skal side på et Eos 30, vil "øje-fokus" fortsat virke?

Ja, det vil stadig virke.

Tja, det er jo lidt op til hvad brug og krav du gør til dine opbektiver. Jeg
har et 24-70mm bl.2,8 Sigma, og det er et fornuftigt objektiv. Og jo, Sigmas
er i dette tilfælde en tand bedre end din Canon.
Men 28-135 er betydeligt mere "universelt" end Sigmaen, så det hele er jo
afhængig af dit brug. Men bl. 2.8 er altid godt, og hvis du ikke sætter en
masse penge til på det så er det nok værd at tænke på.

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Jack

Dato : 30-06-03 19:34

Tak for det.
Nej jeg sætter ikke penge til. Faktisk er prisen på en brugt 28-135 ca den
samme som en ny sigma 28-70.

Fra : Michael Holm

Dato : 30-06-03 19:43

28-135IS bruges som "walkaround" objektiv for rigtig mange fotografer i
verdenen, og er et enormt objektiv. Jeg har selv et siddene p[ mit kamera
det meste af tiden, og skifter kun hvis jeg skal bruge en 300mm.

Det kan VARMT anbefales.

Kig evt. Canon SLR talk forumet på www.dpreview.com - søg efter 28-135

--Michael

Fra : Michael Holm

Dato : 30-06-03 21:59

....et enormt FEDT objektiv....

--M

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 01-07-03 17:28

Hej Gruppe

Jeg har selv adskillige gange overvejet Canon-objektivet. Men selv om det
bruges af rigtig mange fotografer - også bl.a. professionelle
naturfotografer - har jeg endnu ikke købt det. Grunden er lysstyrken eller
rettere mangel på samme. Desuden er det næppe helt så skarpt som den nyeste
udgave af Sigmas 27-70 f:2.8.

Jeg har selv Sigmaen, og den har for alvor bestået sin prøve under en nys
gennemført tur til Italien. Pivende skarpe billeder, flot brillans og
kontrast og nærmest perfekte farver. Eneste anke er en udtalt fortegning i
siderne ikke mindst ved korte brændvidder. Så hvis du ikke lige fotograferer
en masse arkitektur eller f. eks. piger der læner sig op ad et eller anden
lodret synes jeg, du skal prøve at låne et Sigma hos en eller anden
forhandler og selv skyde en film med det inden du beslutter dig. Jeg synes
absolut dette objektiv er et forsøg værd.

Det er i øvrigt testet til - bortset fra den fortegning i siderne jeg
nævner - at være bedre end både Canons og Nikons nyeste 28-70 mm med
lysstyrke 2.8 i et af de tyske fotoblade.

vh Carsten