Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
dybdeskarphed, - og uskarpe billeder
Fra : kim Igel

Dato : 29-06-03 19:38

Jeg har bl.a. taget et par billeder på laveste blændetrin (bl.3.5 eller 4
tror jeg) hvor det ser ud som om at kun noget af billedet er skarp. Bl.a.
http://foto.igel.it/images/lemans2003/Alle/billede0213.jpg

Linsen (en billig Cosina 28-210 mm. bl. 3.5-5.6) er blevet motioneret så
meget så jeg synes at 'næsen' kan rokke lidt mere end normalt, - men PW
Servicecenter f.ex. har mærket, ikke målt på den, og mener at det nok er
meget normalt...

Kan sådan et billede skyldes at jeg har taget det på den absolut mindste
dybdeskarphed, - måske har stået lidt skævt for motivet, - og derfor er der
forskel nok i afstand fra film til motiv på venstre og højre side at det ses
?

eller er der noget isenkram der skal strammes op ?

og kan det overhovedet være kameraet der kan gøre sådan noget ?

Jeg har masser af billeder der ser 'ens' ud, - faldt bare lige over dette
her.
Det er skannet på en gammel billig skanner i 300 dpi, - så kvaliteten er
ikke det bedste...

Jeg er med på at hvad forskellige blændetrin kan gøre for motivet, - og jeg
har mange eksempler hvor jeg er blever overrasket over den meget korte
dybdeskarphed, - men jeg har også kørt den ned på lavest mulige blændetrin
for at opnå kort dybdeskarphed, - det blev bare noget kortere end jeg lige
havde troet

men igen, - det er jo det man lærer af...

Kim.

Fra : KNL DtP

Dato : 29-06-03 20:11

"kim Igel" <eos5@igel.it> skrev i en meddelelse

> Kan sådan et billede skyldes at jeg har taget det på den absolut
mindste
> dybdeskarphed,

I højre side er de mange flasker jo ok skarp - men i venstre side kniber
det noget. Der kan være følgende grunde til sløringen:

- Du har stået skævt i forhold til motivet

- Du har bevæget kameraet på en måde, så højresiden har stået stille

- Optikken er ikke af super kvalitet og er uskarp i hjørnerne (specielt
i venstre side)

.... det er svært at sige, uden at kende omstændighederne hvorom billedet
blev taget. Hvis alle dine billeder ser sådan ud (det nævner du jo), kan
det være en defekt/fejl i dit objektiv. Det kan simpelthen være, at den
ikke tegner så skarpt ved f/3,5. En gammel tommelfingerregel siger, at
hvis man blænder to trin ned (dvs. fra f/3,5 til f/6,7) så tegner
objektivet skarpest.

Du kan teste dit objektiv ved at finde en ensartet murstensvæg og tage
et billede ved. f.eks. 28 mm og f/3,5 og f/8 - zoom derefter ind til
måske 50 mm og slut af med fuld zoom. Notér hvilke brændevidder og
blænder du anvender og husk stativ. Du skal naturligvis stå *helt* plan
med muren. Hvis billederne bliver slørede i kanterne har du svaret...

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : kim Igel

Dato : 29-06-03 20:20

takker.. havde allerede gjort mig de tanker.... mht. testen, - og tak for
tommelfingerreglen det vidste jeg ikke.

Der er ikke grund til at sætte et andet hus på ? Billedet er taget med et
brugt Eos 5 jeg har købt brugt (1 uge før Le Mans turen, - så jeg kender det
ikke så godt endnu)... ?

Fra : KNL DtP

Dato : 29-06-03 21:58

> [...]
et
> brugt Eos 5 jeg har købt brugt (1 uge før Le Mans turen, - så jeg

Det er objektivet der tegner billedet på filmen. EOS 5'eren (som jeg
også selv bruger) tror jeg næppe der er problemet.

Har du rigtig mange billeder, hvor den ene side er uskarp/sløret?

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : kim Igel

Dato : 30-06-03 00:00

nej,- det har jeg skrevet forkert så, for det har jeg ikke... de fleste
ligger på foto.igel.it

Jeg har flere hvor jeg bevidst at valgt en stor blændeåbning for at sløre
baggrunden (med et for voldsomt resultat), - men kameraet har gjort hvad jeg
bad om ...

Generelt har jeg valgt store blændeåbninger for at eksperimentere, - og med
Eos 5'erens øje kontrollerede fokusering er det snarere tilfældet at jeg har
fokuseret på noget andet end jeg nu kigger på, - og den lille dybdeskarphed
bevirker så at den jeg nu forventer skal være skarpt, - er sløret.

Jeg har fået fyret 8 ruller af med langsomme lukkertider, kort dybdeskarphed
og har helt glemt at tage 'sikre' billeder... det må blive næste år at jeg
husker at lave 1/1000 billeder med høje blændetal

Dette billede falder bare lidt uden for, - idet jeg egentligt forventede et
skarpt billede, - de flytter sig ikke særligt hurtigt sådan nogle flasker
, men bortset fra muligheden for at linsen er 'slidt' så køber jeg din
ide med at jeg må have bevæget kameraet imens. Jeg synes ikke der er nok
billeder der er uskarpe til at jeg vil betale for at få målt linsen
igennem... ikke endnu ihvertfald

Kim.