Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Minolta s304 skærer motivet af
Fra : Peter Knudsen

Dato : 29-06-03 16:43

Jeg har et Minolta S304. Når jeg ser igennem de optiske søger er motivet
beskåret i forhold til LCD billedet. Dette er sandsynligvis en "svaghed" ved
dette kamera.
Finders der nogle kameraer, hvor man ser selve LCD-skærmen i den "optiske
søger" -således at man ikke er på "herrens mark" i skarp solskin.

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 29-06-03 17:57

Hej Peter.

Jeg tror Olympus har nogle modeller. De har lavet nogle, hvor du har en
lille skærm i søgeren, og der ser du hvad du ser gennem linsen, men om du
får hele billedet med, ved jeg til gengæld ikke.

MVH
Thomas

Fra : Alex Linaa

Dato : 29-06-03 19:20

"Peter Knudsen" <krebsen33@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> Finders der nogle kameraer, hvor man ser selve LCD-skærmen i den "optiske
> søger" -således at man ikke er på "herrens mark" i skarp solskin.

Minolta Dimage 7i og 7Hi har en LCD-skærm i den "optiske" søger.

vh Alex

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-06-03 20:28

> [...]

> Jeg har et Minolta S304. Når jeg ser igennem de optiske søger er motivet
> beskåret i forhold til LCD billedet. Dette er sandsynligvis en "svaghed"

Det er helt almindeligt. Ved mange kameraer ser men kun 80-85 % af
motivet i søgeren. Jeg ved ikke, om det er med vilje. Det kræver jo ikke
så nøjagtig en justering af søgeren fra fabrikken. Og så slipper de for
klager over, at noget ikke kom med. Til gengæld har mange det med at
have for meget luft omkring motivet. Det bliver kun værre, når der
kommer mere med, end de tror.
Ved almindelige filmkameraer udlignes det dog lidt af, at mange
fremkaldeanstalter også klipper en del af billedet, når de kopierer. Men
det sker ikke med digitale kameraer. Jeg har lige fået et digitalt
Canon, og der er godt nok heller ikke ret meget med i den optiske søger.
Jeg kan se i anmeldelser på nettet, at det samme gælder mange andre
kameraer.
--
Henrik Münster
Esbjerg