Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Problemer med skarphed i foto
Fra : Lauridsen

Dato : 29-06-03 11:32

Hej
Jeg har lige erhvervet mig et Sony DSC-P2 og er ganske godt tilfreds. Jeg
har dog lidt problemer med at få skarphed i billederne. Jeg har lagt et
billede op dk.binaer under "Vedr. indlæg i dk.fritid.foto".
Kan nogen måske hjælpe mig med lidt info. omkring hvad jeg kan ændre for at
få bedre resultater?

Mvh.
Lars

Fra : Alex Linaa

Dato : 29-06-03 11:48

"Lauridsen" <dsl30271@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> billede op dk.binaer under "Vedr. indlæg i dk.fritid.foto".
> Kan nogen måske hjælpe mig med lidt info. omkring hvad jeg kan ændre for

Hej Lars

Så vidt jeg kan se er det ikke skarpheden den er gal med, men derimod en
kombination af en høj ISO (400) og en for hård komprimering, hvilket giver
støj i billedet.
Prøv at sætte komprimeringen til den bedste jpeg-kvalitet, og brug ISO
100-200, så tror jeg du får et klarere billede.

vh Alex

Fra : Lauridsen

Dato : 29-06-03 13:54

> [...]
> Prøv at sætte komprimeringen til den bedste jpeg-kvalitet, og brug ISO
> 100-200, så tror jeg du får et klarere billede.

Hej Alex
Takker indtil videre.
Jeg har postet et andet billede i samme tråd og der er ISO'en netop 100. Der
er dog stadig lidt støj på billedet. Hvad kan grunden til dette være på
dette billede?
Kameraet skulle være sat op til at tage billeder i bedste kvalitet.

Mvh.
Lars

Fra : Alex Linaa

Dato : 29-06-03 14:19

> [...]
> dette billede?
> Kameraet skulle være sat op til at tage billeder i bedste kvalitet.

Det tror jeg ikke det er.
Exif-data siger: CompressedBitsPerPixel - 2 (average), og uden at være
ekspert i Sonys notation, tror jeg der er en ganske høj kompression på
billedet.
Støjen ser i hvert tilfælde ud som jpeg-støj, som kommer ved at komprimere
for kraftigt.

Har du ikke et dagslysbillede at sammenligne med?

/Alex

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 29-06-03 14:42

Lauridsen skrev:

> Kan nogen måske hjælpe mig med lidt info. omkring hvad jeg kan ændre for at
> få bedre resultater?

Som Alex skriver, kan det være ISO-tallet der er for højt.

Jeg tror nu mere, du har målt lyset på himmelen. Billedet er så
blevet undereksponeret. Måske har du sat spotmåling til? Det kan
i den grad undereksponere et billede, hvis ikke man er klar over
hvordan den fungerer.

Personligt foretrækker jeg at måle lyset manuelt og bruge AE-lock
(eksponeringslås).

Jeg kan anbefale dig at sætte kameraet på stativ og så foretage
forskellige eksponeringer af det samme motiv. Så skal du bare se
hvor meget tegningen varierer i skygge og højlys.

--
Venlig hilsen
Svend Erik