Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Luftfotofilm
Fra : Lars Kristensen

Dato : 28-06-03 00:10

Hej NG

Jeg ville høre, hvad I kan anbefale af film til luftfoto. Jeg skal tage
billeder af en fabrik. Billederne skal være så skarpe som absolut muligt.

Mvh Lars

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 28-06-03 08:43

Hej

Hvis du skal tage billeder fra fly skal du jo opveje fordele og ulemper
mellem filmens hastighed og filmens grovkornethed, ift. færre rystelser og
forstørrelser...

Hvis du skal tage billedet midt på dagen, er der formodentligt masser af
lys, og du kan få nogle rigtig hurtige lukketider på en ISO 400, men denne
er måske lige grovkornet hvis du skal op i de MEGET store forstørrelser, en
anden mulighed er en ISO 100, og så et fast objektiv, med en max blænde på
f.eks. 1,8, her får du fordelen af en hurtig lukketid, filmen er ikke
grovkornet, men du har ikke umiddelbart mulighed for at zoome ind og ud.

Kan du ikke fortælle lidt mere om hvordan det skal foregå, du skal måske
også have nogle filtre med, alt efter hvordan vejret er lige den dag.

En god regel jo også, tag en masse billeder, en bracketing på måske -½ ,
normal belyst, ½, du kan måske endda lave en bracketing der ligger en blænde
under og under eksponeret, hvis du skal lave det på farvenegativ film...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Rune Feldt-Rasmussen

Dato : 28-06-03 10:46

> [...]
>

> Jeg ville høre, hvad I kan anbefale af film til luftfoto. Jeg skal tage
> billeder af en fabrik. Billederne skal være så skarpe som absolut muligt.

Hvis det er ligemeget om det er farve eller S/H, så er S/H Kodak Tech Pan
måske en mulighed.
Den er som udgangspunkt meget langsom (iso 25), men jeg har brugt den op til
iso 100 uden katastrofale kvalitetstab, blot skal der fifles en del med
fremkaldelsen.
Filmen er ultra, ultrafinkornet, og hvis det er detalje du er ude efter, så
bliver det ganske enkelt ikke bedre i 35 mm (scannet på en Imacon begynder
nogle af mine skud næsten at få MF look
Fremkaldelse er selvsagt i hånden, jeg har brugt både D 76 , HC-110 og
Techxtol. De gør alle noget forskelligt, men er alle anvendelige, søg evt på
google for flere fif mht. Tech Pan, der er masser af gode råd at hente...
MVH.
Rune Feldt-Rasmussen

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 28-06-03 12:58

Lars Kristensen <97481133@tdcadsl.dk> wrote:
> Jeg ville høre, hvad I kan anbefale af film til luftfoto. Jeg skal tage
> billeder af en fabrik. Billederne skal være så skarpe som absolut muligt.

Umiddelbart ville mellemformat (6x6, 6x7?) give nogle betydeligt mere
'højopløste' billeder - men dog også til en noget anden pris.

Ud over det vil jeg foreslå Kodak's side om luftfoto:

http://www.kodak.com/go/aerial/

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD