Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
[Analog] Brug af flash i dagslys
Fra : Kurt Hansen

Dato : 27-06-03 14:40

I alle de år jeg har fotograferet, har jeg kun brugt flash de gange,
hvor jeg er blevet tvangsindlagt til at fotografere til familiefester.

Nu har jeg købt mig en brugt Nikon SB-24 til mine to kamerahuse, FE og
FM2. På flashen er der 4 indstillinger: Auto, Manuel, Stroboskop og
TTL. De to første kan jeg vel til nød finde ud af, men hvad bruges
Strobo til? Er det lige som de målsøgerkameraer der har
anti-rødøje-flash?

Hvis jeg vil bruge flash til opblødning af skygger i dagslys, hvilke
indstillinger skal jeg så bruge på kameraet? Flash synkroniseringen
siger 1/125 for FE og 1/250 for FM2. Hvis lukkertiden skal ligge fast
(eller i det mindste under disse tider), bliver man vel nødt til at
vælge den blænder der passer til i henhold til lysmåleren ude i
virkeligheden og ikke den der står på skalaen på flashen, eller hyr?

Nu ved jeg godt i vil sige, at jeg skal lave nogle tests og det var
også meningen, men jeg har ikke haft tid og nu VIL jeg bruge den sk*de
flash til et gardenparty i weekenden, så hvad gør jeg?

Er der nogen der har erfaringer med en tilsvarende flash til et
tilsvarende kamera og vil give mig nogle retningslinier for hvordan
jeg skal betjene skidtet, så der kommer brugbare billeder ud af det.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : enrico

Dato : 27-06-03 15:12

On Fri, 27 Jun 2003 15:40:00 +0200, Kurt Hansen
<kurtFJERNDETTE@towle.dk> wrote:

men hvad bruges
>Strobo til?

Med åben lukker kan du i mørke få mange belysninger af f.eks, et motiv
i bevægelse. Du fastfryser så at sige mange enkelbilleder af en
bevægelse i een og samme optagelse

>Hvis jeg vil bruge flash til opblødning af skygger i dagslys, hvilke
>indstillinger skal jeg så bruge på kameraet?

Du kan bruge alle lange lukkertider indtil dit kameras korteste
flashsynkroniserings lukkertid. (Gælder for spaltelukkere)

Er din korteste synkrotid 1/125 sek. vil du kun få et halv billede
flasbelyst på 1/250, da lukkeren kun står halvt åben når flashen går
af.

Her kommer et guldkorn:
Dagslyset styres med lukkertiden
Flashlyset styres med blænden.

Flashen er ligeglad med hvilken lukkertid du kører (undtaget de
hurtigere førnævnte lukkertider). Den når at fyre det hele af uanset
lukkertid.

Ergo styrer du om flashen skal over- under- eller korrekt belyses med
din blændeindstilling.

Vil du opbløde med flash f.eks 2 bl. under (svag opblødning, der ikke
ser unaturlig glansbilledagtig ud) skal du måle dagslyset som f.eks er
1/60 bl. 8. Herefter skal su sørge for at din flash giver bl. 4 enten
ved at drosle den ned eller flytte den til eller fra motivet.

Skulle det nu ske at din flash skal stå et bestemt sted - og at den
her giver bl 8 er du nødt til at sætte kameraet på bl. 16. For at
undgå underbelysning skal du derfor (istedet for 1/60 bl 8) nu køre
1/15 bl. 16 for at korrektbelyse dagslyset ligesom før.

Dagslyset styres med lukkertiden
Flashlyset styres med blænden

-enrico

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 27-06-03 15:22

enrico <enricoool@hotmail.com> wrote:
> [...]
[snip]
> Her kommer et guldkorn:
> Dagslyset styres med lukkertiden
> Flashlyset styres med blænden.
[snap]

Utroligt! Du har lige lært mig en masse om flash jeg ikke vidste ;) Hvor
har du selv lært dette? Findes der nogle gode sider/bøger hvor denne
viden er nærmere beskrevet?

På forhånd tak

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : enrico

Dato : 27-06-03 15:29

On Fri, 27 Jun 2003 14:22:26 +0000 (UTC), "Rune B. Broberg"
<usenet@mihtjel.dk> wrote:

>Utroligt! Du har lige lært mig en masse om flash jeg ikke vidste ;) Hvor
>har du selv lært dette? Findes der nogle gode sider/bøger hvor denne
>viden er nærmere beskrevet?

Jeg har såmænd lært det på fagskolen - jeg er fotograf.

Der er ikke mere at lære...

Fra : kim Igel

Dato : 27-06-03 15:45

> Jeg har såmænd lært det på fagskolen - jeg er fotograf.
>
> Der er ikke mere at lære...

2 hurtige spørgsmål : på mit Eos 5 kamera med en Speedlite 540 flash på, har
jeg læst at man bare tænder flashen og så bruger den 'udfyldningsflash' når
'den' opdager at der er lys nok på motivet, - og vil Kurt's Nikon grej ikke
bare kunne det samme ? Kameraet har vel låst sig fast på en bestemt
lukkertid og blænde i det øjeblik man tager billeder, - og er det dermed
flashen der 'lukker' når flashen selv synes der er lys nok, - eller bevirker
TTL at den styres af kameraet (through - the - lens) ?

og omvendt, - jeg har taget en del billeder på Lemans, - og nattebilleder,
med en flash, bag et hegn, er ikke af det gode Hegnet er oplyst helt
korrekt, - og gør at man intet kan se bag hegnet.. hvor bilen er Er det
så TTL'en der egentligt rammer 'forkert', og ville det være bedre at vride
flashen på manuel, for at få max. lys ud af den... eller er det en helt
anden ting.... se fx.
http://foto.igel.it/images/lemans2003/Alle/billede0506.jpg

Kim.

Fra : enrico

Dato : 27-06-03 15:53

On Fri, 27 Jun 2003 16:45:04 +0200, "kim Igel" <eos5@igel.it> wrote:

> [...]
>'den' opdager at der er lys nok på motivet, - og vil Kurt's Nikon grej ikke

Jeg kender ikke kameraet, men mange nye kameraer kan alle disse ting.
Jeg forklarer bare om princippet hvis du vil gøre dig fri af dit
kameras specifikke indstillinger.

>og omvendt, - jeg har taget en del billeder på Lemans, - og nattebilleder,
>med en flash, bag et hegn, er ikke af det gode Hegnet er oplyst helt
>korrekt, - og gør at man intet kan se bag hegnet.. hvor bilen er

Det er nok flashen, der slukker, når den har belyst hegnet nok
Du kan sikkert også korrektbelyse bilerne, men hegnet er stadig i
vejen og vil blive voldsomt overbelyst. Find et andet sted at
fotografere fra.

-enrico

Fra : kim Igel

Dato : 27-06-03 15:58

> [...]
> Du kan sikkert også korrektbelyse bilerne, men hegnet er stadig i
> vejen og vil blive voldsomt overbelyst. Find et andet sted at

ja det er lige det.... tak for det hurtige svar.

Fra : Peter Andersen

Dato : 27-06-03 16:01

kim Igel wrote:
> [...]
> tager billeder, - og er det dermed flashen der 'lukker' når flashen
> selv synes der er lys nok, - eller bevirker TTL at den styres af

Med TTL burde det ikke være noget problem. Jeg har brugt det meget og det
har fungeret fint (på Pentax grej). Dog kan det være en god ide at sætte
flashen et stop ned eller du kan sætte en omnibouncer på der reducerer lidt.
Det gør altid godt i sådan et tilfælde...

> [...]
> 'forkert', og ville det være bedre at vride flashen på manuel, for at
> få max. lys ud af den... eller er det en helt anden ting.... se fx.

Den vil du aldrig få lavet ordentligt... Selvom du udstyrer din flash så
meget og med en stor blænde, så vil du altid få det hegn med. Du må hen og
op på tæerne for at undgå at få hegnet med. Eller løfte flashen op over
hegnet, så kan du ik se det.

--
Vh. Peter Andersen

Fra : kim Igel

Dato : 27-06-03 17:52

> [...]
> op på tæerne for at undgå at få hegnet med. Eller løfte flashen op over

der er bare så pokkers meget hegn rundt om den bane...

jeg havde købt Eos 5 kameraet 1 uge før og havde ikke engang nået at tage
en testrulle..... så der blev eksperimenteret meget, - og een af tingene jeg
opdagede er netop det du siger her...

Fra : Peter Andersen

Dato : 27-06-03 18:49

kim Igel wrote:
> [...]
> tage en testrulle..... så der blev eksperimenteret meget, - og een af
> tingene jeg opdagede er netop det du siger her...

I øvrigt kan jeg ikke lade være med at udtrykke min begejstring for 550EX
blitzen. Der behøver man ikke tænke på blænde eller hvad til hvilket formål,
den giver en perfekt belysning hvergang. HVER GANG! også ved highspeed
sync. man kan stole på den hele tiden.
Men i dette tilfælde med hegnet er det jo ligemeget.

Men hold da op hvor er den blitz altså god!!

(Kunne ikke dy mig

--
Vh. Peter Andersen

Fra : KNL DtP

Dato : 27-06-03 21:54

"kim Igel" <eos5@igel.it> skrev i en meddelelse

> der er bare så pokkers meget hegn rundt om den bane...

He he - jep, Le Mans er pakket lidt for godt ind i hegn, men hvis du på
ydresiden af banen går op til Esset, så kan du faktisk lige finde et
(velbesøgt) fotosted, hvor man kan tage ret gode billeder uden hegn. Jeg
tog en god håndfuld der i år - ligeledes med EOS 5 og så en 400 mm tele
og stativ.

Se her:
<http://www.24h-le-mans.dk/index.htm?media.asp?typen=1&billedtype=6&side
=11>

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jeppesen

Dato : 27-06-03 19:11

"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
lidt.
> Det gør altid godt i sådan et tilfælde...

En omnibounce reducerer kun flash udladningen i det omfang den lukkes af for
fuld styrke. Omnibouncen spreder lyset bedre end en flash uden - og dermed
belyses hovedmotivet fra flere retninger med et bedre resultat til følge.

For jo mere du sætter foran flashen des større flashudladning vil den lave -
når vi taler TTL.

Mvh Kim

Fra : Peter Andersen

Dato : 27-06-03 20:01

Jeppesen wrote:
> [...]
> resultat til følge.
>
> For jo mere du sætter foran flashen des større flashudladning vil den

Teoretisk set ja, men i praksis er det helt et spørgsmål om hvad det er for
et TTL system.

Hvis der er preflash så kan det måles ud fra reflektionen fra selve
filmoverfladen, eller en måling den laver igennem opbejtivet eller også
sidder der en måler på flash hovedet.

Så i praksis hvis man ikke bruger Canon ETTL så må man finde ud af hvordan
ens flash arbejder og i hvilke situationer et er godt og noget andet bedre
osv

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Jeppesen

Dato : 29-06-03 12:41

> Teoretisk set ja, men i praksis er det helt et spørgsmål om hvad det er
for
> et TTL system.

TTL måling af flash er vel næppe at betegne som teoretisk - siden starten af
80´erne har det været standard for alle mærker. Uden TTL var der næppe ret
mange der brugte omnibounce eller drejeligt hoved med skud mod væg eller
loft.

> Hvis der er preflash så kan det måles ud fra reflektionen fra selve
> filmoverfladen, eller en måling den laver igennem opbejtivet eller også
> sidder der en måler på flash hovedet.

Der findes flere metoder til TTL, men fælles for dem er, at de måler
flashudladnings styrke udfra hvad der kommer gennem objektivet - nogle
bruger preflash til denne måling, men det kan gøres uden.

> Så i praksis hvis man ikke bruger Canon ETTL så må man finde ud af hvordan
> ens flash arbejder og i hvilke situationer et er godt og noget andet bedre
> osv

På kameraer idag skal du ligefrem vælge at køre uden TTL, hvilket de
færreste jo gør. Og bruger du TTL, så er det sådan, at jo mere du sætter

Fra : N/A

Dato : 27-06-03 19:14

Fra : kim Igel

Dato : 27-06-03 19:14

> Sike et flot hegn
> Ja undskyld, jeg kunne ikke dy mig, skal aldrig ske igen.
> --
> Med venlig hilsen
> Pico

hædr.. ja og der er mange af slagsen, f.ex.
http://igel.it/foto/images/lemans2003/Alle/billede0334.jpg.... men ellers
kig på foto.igel.it, - under lemans2003 og Alle, - så kan I klage....

Fra : Bo Bjerre

Dato : 27-06-03 21:31

"kim Igel" <eos5@igel.it> wrote in message news:bdi1gp$nm7$1@sunsite.dk...
> hædr.. ja og der er mange af slagsen, f.ex.
> http://igel.it/foto/images/lemans2003/Alle/billede0334.jpg.... men ellers
> kig på foto.igel.it, - under lemans2003 og Alle, - så kan I klage....

Hvorfor brokke sig, du har jo lært noget af det, og der er da osse billeder
af bilerne i dagslys. Smid de dårlige væk, og nyd dem, der blev gode.

Bo //

Fra : kim Igel

Dato : 28-06-03 08:05

"Bo Bjerre" <post@sidebanen.dk> wrote in message

> Hvorfor brokke sig, du har jo lært noget af det, og der er da osse
billeder
> af bilerne i dagslys. Smid de dårlige væk, og nyd dem, der blev gode.
>
> Bo //

Århj, - jeg brokker mig skam ikke, - det var virkeligt fedt at kunne brænde
en masse film af og intentionen var netop at eksperimentere, - og
lære, - og jeg har skam fået meget ud af det, og mere end 50% af dem er
'brugbare', - så det var en yderst vellykket foto-ekspedition (syns jeg
altså selv). At der så også var racerbiler var en god side-gevinst

Kim.

Fra : Peter Rongsted

Dato : 30-06-03 13:51

"kim Igel" <eos5@igel.it> wrote:
[snip]
> [...]
>flashen der 'lukker' når flashen selv synes der er lys nok, - eller bevirker
>TTL at den styres af kameraet (through - the - lens) ?

Kurts Nikon udstyr er ikke helt nyt. Jeg mener, at FE'en kan køre TTL
flash, men FM2 kan helt sikkert ikke.

> [...]
>flashen på manuel, for at få max. lys ud af den... eller er det en helt

Problemet er afstanden til hegnet i forhold til afstanden til bilen.
Lysstyrken falder med kvadratet på afstanden. Derfor vil hegnet blive
ramt af meget mere lys end bilen.

Noget andet er, at du skulle have sat kameraet til at synkronisere på
bageste lukkergardin. Så ville lyset i lygterne ikke være foran bilen.

Peter

Fra : kim Igel

Dato : 30-06-03 16:36

> Noget andet er, at du skulle have sat kameraet til at synkronisere på
> bageste lukkergardin. Så ville lyset i lygterne ikke være foran bilen.
>
> Peter

Ava?! Kan du uddybe det lidt ?

jeg har spottet at jeg på Eos 5'eren kan vælge det med en custom function, -
og nu du siger det, kan jeg godt forestille mig effekten med lygterne,- idet
den så bruger flashen til at 'fange' billedet ved slutningen af åbningen, og
ikke i starten (hvorefter bilen når at flytte sig lidt, - og lyset 'flyder'
ud foran bilen)

er der nogen tommelfinger regler for hvornår man skal bruge det ? man kan
vel ikke bruge det generelt....

eller er det netop en 'lidt lys' - 'med flash' situation, - hvor noget
bevæger sig, - at man skal ..?

nu er custom functions på Eos'erne ikke det hurtigste 'lige' at skifte
billede til billede (jeg er mest til point-and-shoot ) så kan man sige
noget generelt om det ?

Kim.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-06-03 18:35

Mon, 30 Jun 2003 12:51:09 GMT, skrev Peter Rongsted:

>"kim Igel" <eos5@igel.it> wrote:
>[snip]
>
>Kurts Nikon udstyr er ikke helt nyt. Jeg mener, at FE'en kan køre TTL
>flash, men FM2 kan helt sikkert ikke.

Jeg har søgt på Google, men kan ikke finde noget om det. Måske har jeg
brugt de forkerte søgeord? (nikon, FE, SB-24, flash).

Er der nogen der ved noget om dette, eller kan henvise til en URL?

Fra : Peter Rongsted

Dato : 01-07-03 09:05

> [...]

>Jeg har søgt på Google, men kan ikke finde noget om det. Måske har jeg
>brugt de forkerte søgeord? (nikon, FE, SB-24, flash).

Jeg huskede galt. Nikon FE kan ikke bruge TTL flash - der skal man frem
til FE2 modellen.

http://mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonfeseries/fe/tech5.htm

Peter

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-07-03 10:56

Tue, 01 Jul 2003 08:04:58 GMT, skrev Peter Rongsted:

>[snip]

>Jeg huskede galt. Nikon FE kan ikke bruge TTL flash - der skal man frem
> [...]

Tak for et godt link. Faktisk må jeg beskæmmet indrømme, at jeg godt
kendte den side om FE, men jeg havde bare ikke lige læst det relevante
afsnit

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-06-03 18:35

Fri, 27 Jun 2003 16:11:34 +0200, skrev enrico:

>On Fri, 27 Jun 2003 15:40:00 +0200, Kurt Hansen
><kurtFJERNDETTE@towle.dk> wrote:

>Her kommer et guldkorn:
>Dagslyset styres med lukkertiden
>Flashlyset styres med blænden.

[ritsch]

> [...]
>undgå underbelysning skal du derfor (istedet for 1/60 bl 8) nu køre
>1/15 bl. 16 for at korrektbelyse dagslyset ligesom før.

Det lyder som om jeg skal have min Texas Algebra med i felten

Jeg har printet dit indlæg ud og læser det hver aften inden jeg går i
seng. Nu er der ikke længere nogen vej uden om: jeg må ofre et par
film og lave nogle forsøg. Tak for guldkornene.

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-06-03 22:47

Jeg har anvendt en Canon 420EX ekstern flash sammen med min Canon G2 og i
dagslys, specielt indendørs med stærkt lys udefra har jeg anvendt flashen
til fill-in. Jeg har typisk sat den på tidsstyret på 1/250 og E-TTL,
hvordefter resten er automatisk. Det har resulteret i perfekt eksponerede
billeder med passende lys fra flashen, hvor lysmængden fra flash er
automatisk reguleret. Jeg har ikke eksperiementeret så meget med forskellige
lukketider for at se blandingen mellem naturligt lys og flashen.
Mvh, Hans