Sky discus
Fra : mkj

Dato : 02-04-01 13:01

Hvad kan subj. skyldes?
Det er en flok på 5 stk. unge discus, derudover er der også en lille flok
neonfisk og et par maller i akvariet (250 l.). Det er et forholdvist
nystartet akvarie (5 uger) og fiskene har kun været i akvariet i 2 uger.

MKJ.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 02-04-01 13:12

"mkj" <gonzo@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
> neonfisk og et par maller i akvariet (250 l.). Det er et forholdvist
> nystartet akvarie (5 uger) og fiskene har kun været i akvariet i 2 uger.

Diskus er normalt altid sky i starten.

Mit par flygtede bare jeg blinkede med øjnene den første måned.

Nu er de frygtelig nysgerrige.

Har de steder de kan gemme sig ? Det er vigtigt

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : mkj

Dato : 02-04-01 13:58

I hvert hjørne af akvariet er der noget de kan skjule sig bag. Men der er
ikke et sted hvor de kan skjule sig helt, jeg har nemlig hørt at man bare
risikere at de bliver endnu mere sky af det, er det rigtigt?

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 02-04-01 14:11

> I hvert hjørne af akvariet er der noget de kan skjule sig bag. Men der er
> ikke et sted hvor de kan skjule sig helt, jeg har nemlig hørt at man bare
> risikere at de bliver endnu mere sky af det, er det rigtigt?

Det er ikke den oplevelse jeg har haft.

Mine gemte sig meget i starten min ligeså stille er de blevet mere og mere
rolige.

Fra : Lynge

Dato : 08-04-01 14:26

Hej mkj

jeg selv har lige fået 8 stk. discus for ca. 4 uger siden og er ret ny hvad
diskus angår, men jeg fik nogle tips engang og dem har jeg gjort mig brug af
de var sky i de første 2 døgn og nu spiser de af hånden.
jeg gik meeeeeeeget langsomt når jeg skulle forbi eller hen til akvariet.

som andre i gruppen også siger - de skal have noget at skjule sig i.
måske skal de bare "afstresses" - prøv evt. at ligge et sort lagen eller
andet mørkt over halvdelen af akvariet - men når du fjerner det skal det gå
meget langsomt og desuden vil en mørk trøje sikket være godt i starten.

sæt dig i nærheden af dit akvarie så de kan se dig og husk - ingen hurtige
bevægelser
så kan du prøve at placere en flad hån på ruden og hold den der til de ser
dig - ikke sådan "smask" - værsgo - her har i min hånd, men stille og roligt
på ruden og efter nogle minutter fjerne den roligt igen.

prøv at fodre med noget de kan lide - eks. elsker mine de frosne røde larver

til min kæmpe overraskelse så jeg engang en prof. opdrætter smide den frosne
klup direkte i akvariet, men han sagde at det gjorte ikke noget.
det prøvede jeg så også og på en måde skal de jo "arbejde" mere på at få
noget mad og det kommer i små portioner og desuden holder det sig flydende.
efter nogle dage så prøv at holde den frosne mad i hånden lige under
vandoverfladen og se om de vil spise af din hånd - det vil mine nu

i det hele taget er mine discus nu så sjove at det er ligefør de kommer når
jeg kalder.

jo, jeg banker på ruden for hver gang jeg fodre - ganske sagte med neglen,
og nu ved de at der er fodringstid og så skal der guffes.

vh
lynge

PS: jeg har 3 katte som sidder lige ved siden af akvariet og kigger på og
sjovt - så meget harmoni har jeg længe ikke set i min stue *GGG*