Ang. kastration
Fra : Martin Petersen

Dato : 12-07-03 21:41

Vi har for 1½ uge siden fået vores hankat kastreret. Hvor længe går der
før han ændrer adfærd? Ændrer han overhovedet adfærd? Jeg ved ikke
rigtig hvad jeg skal forvente, så det vil jeg da gerne høre lidt om
også. Man hører jo om katte der bliver dovne og møgfede efter
kastrering, men gælder det alle?

Indtil videre er han fuldstændig som han altid har været. Lille og
nuttet indenfor, og den store jæger udenfor. :) Han er ikke til at
lokke ind igen når først han kommer igang. Gajoler i øjnene og halen i
vejret og så ellers rundt i haven i fuldt firspring.

De er nu kære de små kræ....

--
Martin Petersen

Fjern "FJERN" ved privat svar...

Fra : Camilla Scharff

Dato : 12-07-03 22:06

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]vvs.dk> skrev...
> Vi har for 1½ uge siden fået vores hankat kastreret. Hvor længe går der
> før han ændrer adfærd? Ændrer han overhovedet adfærd?

Hej Martin

Alt efter hvor gammel jeres kat var da han blev fikset, er det slet ikke
sikkert, at han ændrer adfærd pga. kastrationen...
Hankatte, som er blevet kønsmodne og render på damejagt i tide og utide mv.
vil typisk ændre adfærd på den måde, at de så vil holde op med at gå på
damejagt. De vil som regel også blive mindre aggressive over for andre
katte - og mennesker mv. i øvrigt, hvis den ellers har tillagt sig de vaner.
Disse vil holde sig i nærheden af hjemmet i højere grad, ikke strejfe så
langt, og måske blive mere "dovne" set med ejerens øjne...

Hvis katten *ikke* har udvist denne opførsel inden kastrationen, ja, så vil
adfærdsændringen være stort set umulig at få øje på - og så kan I bare glæde
jer over, at I ikke vil opleve en utilfreds hankat, som skriger efter damer
og afskrækker rivaler, måske med dyrlægebesøg efter kampene til følge.

Jeg ved ikke
> rigtig hvad jeg skal forvente, så det vil jeg da gerne høre lidt om
> også. Man hører jo om katte der bliver dovne og møgfede efter
> kastrering, men gælder det alle?

Det er lidt en skrøne - men der kan være noget i det jf. ovenfor... jeg vil
dog ikke kalde det at katten bliver doven, den holder bare op med at gøre
det, som den ellers har været optaget af som følge af "hormonernes rasen".
De fleste kastrater får derimod legelysten tilbage, som måske ellers har
været "glemt" pga. hormonerne.

Fedme - kommer bestemt ikke automatisk fordi katten bliver kastreret. Jeg
tror mere det kommer an på katten - nogle har tendens til fedme, andre har
ikke... og det gælder både han- og hunkatte. Selv har jeg en smældfed
kastrat og en rigtig flot normalvægtig kastrat, begge har været kastrerede i
mange år efterhånden og de får fuldstændig det samme at spise.

> [...]
> lokke ind igen når først han kommer igang. Gajoler i øjnene og halen i
> vejret og så ellers rundt i haven i fuldt firspring.

Og det tror jeg han bliver ved med, indtil alderen får ham til at slappe
lidt mere af - men det har ikke noget med kastrationen at gøre

Mvh. Camilla

Fra : Pia J

Dato : 13-07-03 08:55

"Camilla Scharff" <camilla@XXXburmese.dk> wrote in message

> [...]
> kastrat og en rigtig flot normalvægtig kastrat, begge har været kastrerede
> mange år efterhånden og de får fuldstændig det samme at spise.

Ja, jeg har 2 brødre som er kastreret samtidig, den ene er et delledyr som
spiser når han kan og ellers bruger meget tid på langs. Den anden er ude at
opdage verden og spiser kun lige hvad han kan nå. Sjovt nok modsat i forhold
til, hvordan jeg troede de ville blive som små! Desværre kan den tykke ikke
håndtere "måltider", han skal kunne spise i ny og næ ellers brækker han sig
konstant fordi han propper sig. Så jeg er nødt til at putte i skålen, så der
er nok til begge.

:Pia

Fra : KatjaStrofen

Dato : 12-07-03 22:56

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]vvs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rigtig hvad jeg skal forvente, så det vil jeg da gerne høre lidt om
> også. Man hører jo om katte der bliver dovne og møgfede efter

Min tigermis er også lige blevet kastrat, jeg fik at vide, at hormonerne
stadig vil være i kroppen i en månedstid, og nogle gange op til 3-4
måneder.. inden de er helt ude af systemet.

De skulle eftersigende ændre adfærd, Holde op med at strinte, urinen skulle
blive mere "behagelig" altså ikke en dunst uden lide, kalderiet på damnerne
skulle lægge sig lidt, damejagten bliver kort sagt indstillet og well en
mere rolig kat.

Jeg håber snart det sker.. men her er der så endnu ikke gået en uge endnu

> --
> Martin Petersen

Katja