Kattefoder til voksne og killinger?
Fra : Jette & Jesper Fonta~

Dato : 12-07-03 18:04

Kære Gruppe

Jeg kan forestille mig, at dette er et tilbagevendende spørgsmål, men jeg
har dog ikke kunnet finde noget i de tidligere poster, så jeg tillader mig
at spørge.

Hvilket kattefoder er næringsmæssigt bedst til henholdsvis killinger og
voksne katte?

Jeg har besøgt www.dk-fritid-dyr-kat.dk og læst anmeldelserne af de
forskellige produkter, men kriterierne synes snarere at gå på om kattene kan
lide foderet eller ej, og om hvorvidt de får dårlig mave af det. Vi fodrer
vores katte varieret med både tørfoder, vådkost og 'menneske mad' (vi
skelner naturligvis mellem killing- og voksenfoder). Vores katte er ikke
kræsne, og har sjældent tynd mave.

Vi går ikke efter et bestemt mærke, da de alligevel alle skriver og lover
det samme. På mig virker de alle lige utroværdige. Det er bl.a. derfor, vi
fodrer dem varieret. På et tidspunkt fik vi hos dyrlægen en prøve med hjem
af et Hills produkt, senere talte jeg med en dyrehandler om valg af foder,
og hvor meget de skulle have af det, hvortil han svarede (efter
hukommelsen): "Hills, hvorfor det? Er jeres kat syg? (...) Lad være med at
have mad stående fremme hele tiden, især hvis det er Whiskas, det er fyldt
med opium, og katten bliver sygeligt overvægtig."

Om Whiskas nu også er fyldt med opium eller ej er nok tvivlsomt (også om
hvorvidt han rent faktisk mente det), men det understreger meget godt, at et
produkt ikke er troværdigt, blot fordi det er dyrt. Dyrlægernes valg af
Hills virker også på mig, som om der ligger en underhåndsaftale bag. Der er
dog givetvis forskel på kvaliteten af produkterne, og jeg kunne godt tænke
mig at høre om jeres valg af foder - vi ønsker jo alle at give dem det bedst
mulige!

Venlig hilsen
Jesper Fontain
www.eskapisme.dk/artemis/ - vores katte!

Fra : KatjaStrofen

Dato : 12-07-03 18:11

"Jette & Jesper Fontain" <fontain@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Kære Gruppe

(...) Lad være med at
> have mad stående fremme hele tiden, især hvis det er Whiskas, det er fyldt
> med opium, og katten bliver sygeligt overvægtig."

Jeg har lige fået at vide hos min dyrlæge [grundet mit spørgsmål om jeg
skulle holde øje med kattens madindtag efter han blev en kastrat - kort
sagt, vil min kat blive fed.. efter at blive kastereret]

Dyrlægens svar var, at katte spiser det, som de bruger i energi.. altså de
stoppe med at spise, når de har opnået det energiindtag som passer med det
de bruger.

Kort sagt burde katten så ikke gå hen og blive FED af whiskas, men
simpelthen fordi den pludselig ikke kan styre hvad den indtager. Det kunne
ligeså godt være Hills eller andet.

Mvh Katja ... som tvivler på der er opium i whiskas.. selvom whiskas ikke er
helt billigt. *G*

Fra : Karin Offenbach Rasm~

Dato : 12-07-03 18:18

Hej
Det er noget vrøvl. Jeg ha

Fra : Karin Offenbach Rasm~

Dato : 12-07-03 18:20

Hej
Jeg har haft en kat som ikke kunne styre sit foder.Resultatet blev at han
blev den del overvægtig - og det er der mange kastrater der bliver. Han
rørte sig helst ikke og kun ud til foder skålen. Så den dyrlæge har altså
ikke helt styr på det.

MVH Karin

Fra : KatjaStrofen

Dato : 12-07-03 21:08

"Karin Offenbach Rasmussen" <karino@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> blev den del overvægtig - og det er der mange kastrater der bliver. Han
> rørte sig helst ikke og kun ud til foder skålen. Så den dyrlæge har altså

Hej

Det var vist mig der ikke fik forklaret mig ordentligt

normalt virker det sådan for katten.. Men.. når det ikke gør det.. så er det
ligemeget om det er whiskas eller kvali produkter...

Katja

Som dog også synes det virkede mærkeligt da hun sagde det..

Fra : Jette & Jesper Fonta~

Dato : 12-07-03 18:58

Hej Katja

Det er mit indtryk, at der er en hel del overvægtige katte, hvilket bl.a.
også indikeres af det store udbud af slanke produkter til katte. Men katte
er naturligvis også forskellige. Vores hankat, Kitter, spiser rigtig meget,
hvis han kan komme til det, hvorimod vores hunkat, Artemis, spiser mere
modereret. I dette tilfælde kan det være, det kommer af, at Kitter boede på
nabogården (inden vi flyttede til byen), hvor han kun fik det mad, han kunne
fange, og ingen kender som sagt dagen i morgen.

Jeg tror dog, det vil være en god idé at holde et vågent øje med ens kats
fødeindtagelse, så kan man jo se, om det virker rimeligt. Vores dyrlæge
advarer i alle tilfælde mod ubegrænset adgang mad. Jeg mener også at have
læst, at kastrerede katte kan have en tendens til at spise mere end de
forbrænder - dog uden at jeg skal gøre mig klog på det.

Venlig hilsen
Jesper Fontain
www.eskapisme.dk/artemis/ - Artemis, Kitter, Apollon, Villy og Zeus.

Fra : Dan Mortensen

Dato : 12-07-03 20:18

Jette & Jesper Fontain wrote:
> [...]
> tillader mig at spørge.
>
> Hvilket kattefoder er næringsmæssigt bedst til henholdsvis killinger

Jeg ville holde mig til niveauet over "supermarkeds foder", det kunne så
være Hills, Eukanuba, Royal Canin, Proplan....osv. Jeg tror ikke der at den
store forskel mærkerne imellem.

> [...]
> 'menneske mad' (vi skelner naturligvis mellem killing- og
> voksenfoder). Vores katte er ikke kræsne, og har sjældent tynd mave.

Tørfoder er helt sikkert det billigste da vådfoder indeholder i omegnen af
70% vand og det er der jo ligesom ikke nogen grund til at betale for
Hvad er forøvrigt menneskemad ?

> [...]
> jeres kat syg? (...) Lad være med at have mad stående fremme hele
> tiden, især hvis det er Whiskas, det er fyldt med opium, og katten

Whiskas har en historie hvor der er blevet tilsat et afhængigheds stof af en
slags om det var opium kan jeg ikke huske, men det skulle være ganske sandt.

> [...]
> produkterne, og jeg kunne godt tænke mig at høre om jeres valg af
> foder - vi ønsker jo alle at give dem det bedst mulige!

Hills er skam er super foder og dyrlægerne har deres egen serie som kun
må/kan sælges der.
Det er nogle herinde der er ret gode til at analysere indholdsfortegnelser
og der er altså forskel på kvalitet.
Hvis du vil give din kat det allerbedste vil jeg anbefale tørkost af et godt
mærke og droppe div. vådfoder og "menneske mad"
Bliver de lidt for runde kan man jo skifte til "light" i en periode hvis der
vel og mærke ikke er Killinger i huset

/Dan Mortensen
DK Sollok
http://www.sollok.dk/katte

Fra : KatjaStrofen

Dato : 12-07-03 21:13

"Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Tørfoder er helt sikkert det billigste da vådfoder indeholder i omegnen af
> 70% vand og det er der jo ligesom ikke nogen grund til at betale for

Vådfoder er dog godt, hvis ens kat ikke er så god til at huske at drikke
vand.

> [...]
> må/kan sælges der.
> Det er nogle herinde der er ret gode til at analysere indholdsfortegnelser

Hills er i mine øjne et godt produkt ingen tvivl om det, Men... der er da
klart også et økonomisk aspekt i, at dyrlægen anbefaler det, især da de ofte
anbefaler ligenetop det mærke de jo er de eneste der sælger.

> /Dan Mortensen
> DK Sollok
> http://www.sollok.dk/katte

Katja

Fra : Birgitte

Dato : 12-07-03 21:39

> "Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Vådfoder er dog godt, hvis ens kat ikke er så god til at huske at drikke
> vand.
> Katja

Hej Katja
Du har fat i den rigtige ende,- at give dåsemad et par gange i ugen skader
ikke katten,- men gavner katte som ikke altid drikker nok.
Faktisk er der lavet undersøgelser, der viser at de fleste katte ikke
drikker nok vand,- så her i huset servere vi også Whiskas vådfoder et par
gange i ugen som suplement.
Og faktisk vil jeg sige,- at vi har fået mindre pelsproblemer, siden vi
startede med det for et par år siden.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-07-03 00:52

"Birgitte" <birgitte@truetrust.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Faktisk er der lavet undersøgelser, der viser at de fleste katte ikke
> drikker nok vand,- så her i huset servere vi også Whiskas vådfoder et par

hos os får de pussi poser et par gange om ugen..... de er mest vilde med det
snask der er ved, så jeg hælder en pose i en skål og fylder op med vand....
somregel ligger kødet tilbage i skålen ;) men vandet og snasket er væk*G*
jeg gør det samme hvis jeg fodrer med almindeligt vådfoder.... altså putter
vand over... men samtidig får mine så også tørfoder ad libitum...

knus sabina

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 13-07-03 09:33

Birgitte skrev
<Faktisk er der lavet undersøgelser, der viser at de fleste katte ikke
drikker nok vand,- >

Ja.......Katte er "designet" til at optage væde fra deres
foder, så "tør"kost er faktisk en selvmodsigelse når det
handler om katte, uanset hvor god en kvalitet det så er.

Tørkosten er nok blevet "opfundet" af hensyn til ejere,
fremfor kattene, det _er_ jo nemmere.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Jette & Jesper Fonta~

Dato : 14-07-03 09:55

"Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> wrote in message
> Hvad er forøvrigt menneskemad ?

Det er kødrester fra aftensmaden, derudover tun, makrel, leverpostej og
rejer i ny og næ og hvad der ellers lige er.

Tina, tak for linket. Randi, jeg ser frem til din artikel og tak til jer
andre for de mange svar.

Venlig hilsen
Jesper Fontain

www.eskapisme.dk/artemis/ - miav!

Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 12-07-03 20:28

"Jette & Jesper Fontain" <fontain@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Kære Gruppe

> Hvilket kattefoder er næringsmæssigt bedst til henholdsvis killinger og
> voksne katte?

Hvis du kan vente én dag (måske 2) så er jeg endelig færdig med den artikkel
jeg - længe - har lovet at lave , der handler om hvordan man finder frem
til foder der er godt for nettop din kat. Jeg giver eks. på hvordan man
regner på proteinindhold o.s.v.

Men giv mig lige en dags tid så skulle den være klar

Randi

Fra : Tina

Dato : 12-07-03 20:41

> [...]
> at spørge.
>
> Hvilket kattefoder er næringsmæssigt bedst til henholdsvis killinger og

Hejsa

Jeg har det på samme måde som jer. En anbefaling af et foder siger ikke
noget om, HVAD der gør foderet til anbefalelsesværdigt. Så jeg satte mig for
at finde et vejledende skema over næringsindholdets sammensætning. Det var
heller ikke så let, for alle firmaerne lovpriser deres eget foder, men ikke
hvad der gør, at deres foder skulle være så godt.

Efter lang tids søgen på udenlandske sider, fandt jeg denne danske side, som
er ret god. http://www.dmm.dk/ernaering.shtml På siden er der også en kort,
men grundig, gennemgang af, hvad ernæring er for en størrelse. Jeg har
skrevet den anbefaling af der passer til min kat, og har den med rundt, når
jeg er ude og købe kattemad. Det kræver lidt benarbejde, men kun på den
måde, kan man fínde ud af, hvilket foder der kommer tættest på
anbefalingerne, og dermed er det optimale foder til ens kat. Derefter kan
ting som smag og lugt spille ind.
Jeg fodrer også med forskelligt foder, og har altid gjort det med mine dyr.
Resultatet er, at mine dyr kun meget, meget sjældent har dårlig mave, samt
at de ikke er kræsne. Det er også rart i nødstilfælde at kunne købe noget
andet foder end det sædvanlige, uden at dyrene får dårlig mave, eller er
blevet så kræsne, at de nægter at spise det.

Tina

Fra : Ida

Dato : 12-07-03 23:49

--
"Tina" <misstinadk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
kort,
> men grundig, gennemgang af, hvad ernæring er for en størrelse.

Tak for den side Tina - sådan en har jeg kigget efter længe

Jeg har fundet den her http://rocquoone.com/food_chart.htm som jeg har haft
glæde af - det er en side med en oversigt over indholdet i div kendte
mærker.

Ida

DK CorkyCoon
www.maine-coons.dk - forhåbentlig snart på banen igen :-|