vaccinations-kløe ???
Fra : Ukendt

Dato : 03-07-03 20:14

Hej

Er der nogen der har kendskab til div. ulemper ved den årlige
kattevaccination? Det virker som om vores hankat, der lige er blevet
vaccineret i dag, klør over hele kroppen? Er der nogen der evt. har et godt
råd?

Hilsen
fam. Hansen

Fra : Denise

Dato : 03-07-03 21:01

"soli" <.> skrev i en meddelelse
> [...]
> kattevaccination? Det virker som om vores hankat, der lige er blevet
> vaccineret i dag, klør over hele kroppen? Er der nogen der evt. har et

Hej
De eneste ulemper jeg kender til er, at der kan komme en knude efter
indsprøjtningen i nakken, og så nogle gange at kattene kan være dårlige op
til 1½ døgn efter vaccinationen.
Har set en alergisk reaktion efter en binyrebark indsprøjtning, men aldrig
efter en almindelig kattevaccine, dermed ikke sagt, at det ikke kan ske.
Prøv og se om der er en hævelse hvor stikket er, men så ville det jo nok
især være der, han kløede sig. Hvis det ikke holder op snart, må du hellere
få fat i dyrlægen.
Hilsen Denise

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 03-07-03 21:39

In article <be221r$8he$1@sunsite.dk>, Denise <reindel*NOSPAM*@c.dk>
wrote:

> Har set en alergisk reaktion efter en binyrebark indsprøjtning

Jam?? binyrebarkhormon modvirker / undertrykker da normalt allergiske
reaktioner? Fortæl mere, please

Fra : Denise

Dato : 04-07-03 06:33

"Ann Rudbeck" <webmaster@FJERNESsiamis.com> wrote in message

> Jam?? binyrebarkhormon modvirker / undertrykker da normalt allergiske
> reaktioner? Fortæl mere, please
>
> --

Hej Ann
Ja, gæt hvilken kat det var. Blonde selvfølgelig. Det var dengang han havde
rigtig meget allergi, vel 4-5 år siden. Jeg har ikke mine notater her, og
kan ikke huske hvorfor vi var til dyrlægen, men han fik en indsprøjtning i
nakken med Hoect? binyre præparat. Dyrlægen bor 5 min væk, og da Blonde kom
ud af kassen derhjemme gik han fuldstændig amok. Han for rundt og kløede sig
i nakken, kurrede på ryggen for at klø sig, det var ligesom om han havde
kriple/kraple et eller andet. Han hyperventilerede og savlede og jeg kunne
ikke fange ham, det var virkelig skræmmende.Det var som om han troede der
sad et dyr og stak ham i nakken og ville fjerne det. Dyrlægen kom ret
hurtigt på grund af panikken i min stemme. Først troede han ikke rigtig på
mig, indtil han så katten, og så bulen i nakken var kæmpestor og helt
rød/brun, af krasseriet går jeg ud fra. Så kan det nok være han fik den
alvorlige mine på. Blonde fik en smertestillende indsprøjtning (tror jeg det
var), så kan kunne slappe af, og efterhånden klingede det af. Dyrlægen havde
aldrig set noget lignende i sine vel 35 år (vil jeg skyde på, da jeg første
gang brugte ham i 68) som dyrlæge, og anede ikke hvad det kunne være, det
kunne næsten ikke være andet end konserveringsmidlet. Et par dage derefter
var Blonde meget bange af sig og hver gang man kom løb han ind under vores
bord, og stod hele tiden klar under bordbenene til at smutte væk.
Ja, stakkels Blonde, han har godt nok været ude for noget i sit 8-årige liv,
man må sige han er en rigtig mandagskat, en rigtig uheldig mis. Da han var
killing var han jo ved at dø efter Dormitor bedøvelsen, det var vist noget
der skete for 1 ud af hver 1000 kat, han blev reddet på målstregen, kun
fordi min dyrlæge var fra Landbohøjskole og havde set tilfældet før og
kendte til det, og så en masse held. Så er der allergien der var rigtig slem
et par år hvor jeg proppede ham med Wolles naturmedicin, og så hans sår på
hornhinden for nogle år siden der udviklede sig, så der skulle
øjenoperationen til. Ja, der har nok været mere, jeg ikke lige kan huske,
nå jo, lidt neck lesions. Til gengæld er han den mest kælne og glade nuser
kat jeg har haft og finder sig bare i det hele uden at kny. Og i dag har han
det fint 7-9-13
Hov, det blev vist en hel roman
Hilsen Denise

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 04-07-03 14:15

In article <3f05118b$0$76054$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Denise
<Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> wrote:

> og anede ikke hvad det kunne være, det
> kunne næsten ikke være andet end konserveringsmidlet.

Hej Denise
Ja, da jeg havde spekuleret lidt tænkte jeg osse at det måtte være et
eller andet cortisonen var blandet op med. Men alligevel - at hormonet
ikke var i stand til at modvirke allergien! Bevar mig vel, stakkels
misse.. jeg kan godt huske den historie med bedøvelsesmidlet. Han må
være en sej fyr - han klarer jo det hele - trods alt
Men man kunne jo håbe at han har opbrugt sin "sygdomskvote" nu - han
fortjener resten af sin tid i ro og fred, synes jeg

Ja hvad hjertet er fuldt af...

Fra : Pia Thomsen

Dato : 04-07-03 05:30

"soli" <.> skrev i en meddelelse
> [...]
kattevaccination? Det virker som om vores hankat, der lige er blevet
vaccineret i dag, klør over hele kroppen? Er der nogen der evt. har et godt

Jeg har kendskab til en kat, som efter vaccination fik en allergisk reaktion
på vaccinen (det var en anden, end normalt), hun måtte en tur til dyrlægen
igen....Hun fødte desuden en uge for tidligt pga. det - det skete få dage
derefter
Så jeg ville lige tage en snak med dyrlægen - bare for en sikkerheds skyld!!
--
Hilsen Pia

www.pitho.dk

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 04-07-03 08:47

"soli" <.> skrev i en meddelelse
> [...]
> kattevaccination? Det virker som om vores hankat, der lige er blevet
> vaccineret i dag, klør over hele kroppen? Er der nogen der evt. har et

Er det på hele kroppen han klør sig, eller er det hovedsagligt i nakken?

Jeg har en kat, der efter vaccination fik en allergisk reaktion i nakken,
hvor han var blevet stukket. I løbet af et par dage havde han kradset pelsen
af et stort område i nakken, og det begyndte at vædske. Jeg opdagede det
desværre bare ikke lige med det samme, fordi hans pels er så tyk, at den
dækkede over den bare plet! Så vi måtte en tur til dyrlægen. Der fik han
Prednisolon (binyrebarkhormon) mod kløen. Han fik dem som tabletter i 5-6
dage, da hun helst ikke ville stikke ham i nakken igen . Derudover fik
han noget penicillin for en sikkerheds skyld, hvis nu der skulle være gået
infektion i såret - tror nok det hed Synolox (eller sådan noget).

Men jeg vil da foreslå, at I kigger ham grundigt igennem (hvis ikke I
allerede har gjort det ;-D) for at se, om huden nogen steder er irriteret.
Og - som de andre også siger - så prøve at kontakte dyrlægen. Det kan jo
være han/hun lige kan fortælle jer hvad I skal gøre (og berolige jer), uden
I behøver at skulle afsted igen.

M.v.h.

Helle Frederiksen.