kat og hund
Fra : Jacob Nordestgaard

Dato : 02-07-03 09:05

Hejsa.
Jeg har et par spørgsmål jeg håber i vil hjælpe med.
Vi har en lille hund på ni mdr, og overvejer at få en kattekilling. kan det
gå godt?
Jeg har hele mit liv haft hund men aldrig haft kat, er der noget specielt
man bør vide?
Hvis vi får killingen kan man så holde den inde i starten og når den så
bliver lidt større lave et kattelem så den kan rende ud?
Vi skal på ferie et par uger efter vi får katten, kan man så tage den med i
sommerhus og så bare holde den inde, eller bliver den forvirret af det?
Som i kan høre ved jeg ikke så meget om katte, håber i kan hjælpe mig.
MVH

Vibeke

Fra : Ragna

Dato : 02-07-03 11:55

Vibeke skrev:
>Vi har en lille hund på ni mdr, og overvejer at få en kattekilling. kan det
>gå godt?

Det kan sagtens gå godt. vores første hund var omkring et år,da vi fik den
første killing.
I skal berolige hunden i begyndelsen, hvis den er for ivrig med den lille,
og ikke lade dem være alene sammen, før I er helt sikre på, at de har
accepteret hinanden.

>Jeg har hele mit liv haft hund men aldrig haft kat, er der noget specielt
>man bør vide?

Det er en god ide at låne nogle kattebøger på biblioteket. Specielt
Politikens kattebog er god at få katte-forstand af.
Du kan også læse nogle artikler om katte på
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/index.php.

>Hvis vi får killingen kan man så holde den inde i starten og når den så
>bliver lidt større lave et kattelem så den kan rende ud?

Man skal altid holde en killing inde i starten, men måske skulle I overveje
at indhegne haven eller en del af den, så katten bliver på jeres egen grund.
Der er mange farer, der lurer på fritløbende katte - ikke kun trafikken.

>Vi skal på ferie et par uger efter vi får katten, kan man så tage den med i
>sommerhus og så bare holde den inde, eller bliver den forvirret af det?

Det bedste ville nok være at vente med at få killingen, til I kommer hjem
fra somerhusferien, for en lille killing kan måske blive urenlig af alt for
mange omvæltninger.

>Som i kan høre ved jeg ikke så meget om katte, håber i kan hjælpe mig.

Du vil helt sikkert få mange gode svar, hver gang du spørger, så bare spørg
løs!
Vi har haft både hund og kat i 35 år, så vi har prøvet sammenføring af hund
og kat mange gange, men ikke to gange har været ens.
Den nemmeste sammenføring var den seneste, hvor den lille killing kravlede
direkte ind i armene på vores store schæferhund, da vi havde fået ham dæmpet
ned efter et par dage. Det hjælper altid på hundens ivrighed, når killingen
har fået "husets lugt".

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Jacob Nordestgaard

Dato : 02-07-03 12:28

hej tak for dit svar.
Det med indhegning har vi allerede pga vores hund, men kan katten ikke bare
klatre over det og hækken?
Er der stor sandsynlighed for at katten kratter i alting og ik er renlig?
Derudover hvordan har du opdelt hunde og kattemad, hvis jeg sætter skålene
sammen ved jeg min hund vil spise af kattens mad også.
mvh vibeke

Fra : Pia J

Dato : 02-07-03 12:39

"Jacob Nordestgaard" <jnordestgaard@tdcadsl.dk> wrote in message

> Derudover hvordan har du opdelt hunde og kattemad, hvis jeg sætter skålene
> sammen ved jeg min hund vil spise af kattens mad også.

Vores kattemad står i vindueskarmen og på toppen af en reol ved siden af et
kradsetræ. Ellers spiser hundene det også. I går var min største hund meget
bekymret over, at en af vores gæster var gået udenfor uden ham og drønede
rundt ved alle vinduer for at finde hende. Da han kom til vinduet bag mit
skrivebord hoppede han op på bordet, -og hov, der er jo en skål mad, så
glemte jeg vist lige alt om at lede efter min veninde.... Suk. Katte er en
ting, men en kæmpestor hund på skrivebordet, der sætter jeg altså grænsen!

:Pia

Fra : Jacob Nordestgaard

Dato : 02-07-03 12:48

god ide. Vi bor i rækkehus så der er ikke massere af plads men vi har en
lille gang, tænkte på at døren imellem gang og køkken kunne bruges til at
lave kattelem? Så kan maden stå i gangen og katten kan ha sit privatliv og
gå derud alene hvis den vil?
Min kæreste siger at hvis vi skal ha kat skal det være en ude kat, er det en
dårlig ide? er den mon så aldrig hjemme?
Min ønske kat skulle jo være ligesom min hund, lille, kælen og kærlig...

Fra : Pia J

Dato : 02-07-03 12:59

> [...]
> dårlig ide? er den mon så aldrig hjemme?
> Min ønske kat skulle jo være ligesom min hund, lille, kælen og kærlig...

Det er altid godt for en killing at den har mulighed for at gemme sig et
sted og få fred.

Det er aldrig en god ide at skaffe dyr, hvis husstanden ikke er enig om det.
En kat flytter derhen hvor den har det bedst, den vil ikke føle sig særlig
knyttet til dig, hvis den kun er ude. For en lille killing er det da direkte
synd at blive taget fra sin mor og smidt ud i den store kolde verden - de
kan IKKE automatisk klare sig selv. Den kan blive jaget væk af ældre katte,
kørt over, blive smittet med sygdomme. Katte kan som regel godt lide selskab
nøjagtig som hunde. Der er i det hele taget ikke nogen forskel på de to hvad
angår mængden af pleje, omsorg, selskab, mad, dyrlægebesøg samt ANSVAR. Den
eneste forskel på hund, kat, hest, hamster eller kanariefugl er størrelse og
facon. Alt andet er gammel overtro.

:Pia

Fra : Ragna

Dato : 02-07-03 16:04

>Det med indhegning har vi allerede pga vores hund, men kan katten ikke bare
>klatre over det og hækken?

Det kommer lidt an på, hvordan indhegningen er lavet.
Vi klippede hækken helt ind og satte hønsetråd i 1½ m's højde derind og lod
det gå godt ned i jorden.
Så kan katten ikke se, hvor tråden holder op.
Det har også noget betydning, hvor gammel katten er, når den kommer ud
første gang.
De af vores katte, der kom ud fra de var forholdsvis små killinger, har
været værre til at prøve at komme udenfor hegnet, end vores seneste kat, som
på grund af sygdom først kom ud i haven, da han var ca. 9 mdr.
Nu elsker han at være i haven, men han har kun fundet et hul i hønsetråden
et par gange, og da var han så venlig at vise os, hvor det var - efter at vi
havde fået ham ind igen, og så var det slut med at bruge _det_hul!

>Er der stor sandsynlighed for at katten kratter i alting og ik er renlig?

Selv om katten har adgang til udelivet, er det en god ide at give den et
kradsebræt, som den kan afreagere på.
De fleste katte er renlige af natur, så en killing har sandsynligvis
allerede lært at bruge kattebakke, når I får den i 12-ugers-alderen.
Hvis I så sørger for at få den kastreret/steriliseret, inden den er
kønsmoden (måske i 6-7 mdr's-alderen), bliver den ved med at være renlig.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Tournesol

Dato : 02-07-03 12:24

Hej

> Jeg har et par spørgsmål jeg håber i vil hjælpe med.
> Vi har en lille hund på ni mdr, og overvejer at få en kattekilling. kan
det
> gå godt?

Det kan man sagtens vi fik vore først kat da vores hund var 6 år og det gik
fint men dete r vist ikke alle hunde der er lige så acceptaple
Vores hund passede faktisk på de katte vi havde gående ude i det fri og
jagede andre katte væk det var ret sjovt at se for ham kunne kende forskel.

> Hvis vi får killingen kan man så holde den inde i starten og når den så
> bliver lidt større lave et kattelem så den kan rende ud?

Det kan du godt men persoligt vil jeg fortrække at have dem inde og så i
lukket løbegård(hvis man har den mulighed).

>Vi skal på ferie et par uger efter vi får katten, kan man så tage den med i
>sommerhus og så bare holde den inde, eller bliver den forvirret af det?

Enten ville jeg vente med af få killingen til efter ferien ellers ville jeg
tage den med og holde den inde.

>Som i kan høre ved jeg ikke så meget om katte, håber i kan hjælpe mig.

bare spørgløs der er en masse her som ved en masse om katte og ved den ene
det ikke så ved en anden det

Hilsen Henriette.

--
DK.Tournesol
www.dktournesol.dk

Fra : Jette Nielsen

Dato : 02-07-03 16:02

> Jeg har et par spørgsmål jeg håber i vil hjælpe med.
> Vi har en lille hund på ni mdr, og overvejer at få en kattekilling. kan det
> gå godt?

Ja, jeg tror det hører til sjældenhederne at kat og hund ikke kan
sammen, hvis de kender hinanden. Naturligvis må man ikke ofre så meget
opmærksomhed på den lille nuttede killing, at vovse føler sig overset.

> Jeg har hele mit liv haft hund men aldrig haft kat, er der noget specielt
> man bør vide?

Som med alle andre dyr, skal man også sætte sig ind i hvad en kat er for
en størrelse, inden man anskaffer sig den. Desværre er holdningen mange
steder stadig (nok især på landet), at en kat bare kan passe sig selv,
så længe den får mad og vand. Men en kat skal have omsorg og pleje
(herunder alt hvad der hører sig til at vaccinationer og jævnlige tjek
hos dyrlægen), nøjagtig som en hund.

Derudover er det meget vigtigt at katten bliver neutraliseret hvis den
skal rende ude.
En hund går i snor og er altid under opsyn, men det er udekatte ikke og
derfor er neutralisering nødvendig. Det har også en masse andre fordele
som du kan læse om her: http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/sl.php?id=172

> Hvis vi får killingen kan man så holde den inde i starten og når den så
> bliver lidt større lave et kattelem så den kan rende ud?

Jeg foretrækker selv at holde mine katte inde. Det kræver at man bruger
mere tid på dem, og også at man køber klatretræ og legetøj, da de jo
skal stimuleres mere end en kat der render ude... men jeg foretrækker at
holde katten inde og vide den er sikret mod biler, sygdomme og
psykopater m.m. Men her må man gøre op med sig selv om man kan klare den
psykiske nedtur, det er at finde sin kat mast i vejkanten eller
mishandlet af (undskyld udtrykket) idioter.

Men du kan naturligvis sagtens holde den inde til at starte med, og
slippe den løs senere, hvis den langsomt introduceres til udelivet....

> Vi skal på ferie et par uger efter vi får katten, kan man så tage den med i
> sommerhus og så bare holde den inde, eller bliver den forvirret af det?

Det er aldrig smart at anskaffe sig et nyt dyr lige inden man skal på
ferie. Der skal være tid og ro til at introducere det ny
familiemedlem... selv ville jeg foretrække at vente med at anskaffe
katten, til et tidspunkt hvor jeg kunne holde fri hjemme nogle dage og
ikke havde nogen planer om at være væk hjemmefra de første måneder.

Men det er da muligt din nye kat sagtens kan klare forvirringen... det
er jo svært at sige på forhånd... spørgsmålet er om du vil risikere at
din kat bliver stresset/urenlig.

Held og lykke

Med venlig hilsen
Jette Nielsen