Gruppeafstemning
Fra : Jette

Dato : 29-06-03 19:47

For at undgå unødvendigt mange indlæg om netikette, og nedbringe antallet af
mere eller mindre venlige vejledninger, kan vi kreere et standard indlæg som
sendes én gang om ugen til NG'en. Indlægget vil have nye brugere som
målgruppe, og indholdet vil være en summering af fundatset, og de vigtigste
retningslinier omkring netikette. Dvs. ikke en lang roman, men en kort og
overskuelig (venlig) vejledning

De der ønsker det, kan nemt frasortere indlægget da det altid postes med
samme email, f.eks. ng@dk.fritid.dyr.kat og brugernavn som f.eks. "Gruppen".
Overskriften vil naturligvis også altid være den samme.

Jeg har forhørt mig i dk.admin.netikette, hvor jeg fik af vide, at den slags
sagtens kan vedtages ved simpel afstemning i gruppen... så det havde jeg
tænkt mig med denne tråd

Så send et svar til dette indlæg, hvor du starter med at skrive JA eller
NEJ, og derefter dine eventuelle kommentarer. Når trafikken i tråden
stopper, kan vi tælle sammen og dermed vedtage, eller forkaste forslaget.

Mvh. Jette

Fra : Pernille & Jesper

Dato : 29-06-03 19:25

JA

Ikke så meget andet at sige - synes det er spild af tid at diskutere
netiketten....

/Pernille

Fra : Camilla Sabroe

Dato : 29-06-03 21:23

JA

andet er der ikke at sige til det...
--
Camilla Sabroe

Fra : Miver og Mulle's mor

Dato : 29-06-03 19:33

JA

--
Hilsen Miver og Mulle's mor

http://hei.homepage.dk

Fra : Andreas Holt

Dato : 29-06-03 19:34

JA

Fin idé.

Andreas Holt / Tigereye

Fra : Michael Nielsen

Dato : 29-06-03 19:47

Ja. god ide

Fra : Battlefield´s

Dato : 29-06-03 19:45

Jeg er også med på et JA
Hilsen Vibeke

"Michael Nielsen" <michael.gnTEDDY@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Ja. god ide

> [...]

---

Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 29-06-03 19:51

JA

Randi

Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 29-06-03 19:52

JA

God ide - især hvis det kan fjerne de ( i mine øjne ) irriterende
netikette-diskussioner, og få os tilbage til vores hyggelige misse-snak

Hilsen Pia og misserne ...

--
Pia@lihme.com
Look at my quilts, cats and other stuff :

Fra : Ragna

Dato : 29-06-03 19:55

Ja, også herfra!

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : DK-Pisik

Dato : 29-06-03 19:54

Ja

Inger Kaya

Fra : Lene Heier

Dato : 29-06-03 19:57

On Sun, 29 Jun 2003 20:47:07 +0200, "Jette" <jniKATTE@BAKKEomnix.dk>
wrote:

>Så send et svar til dette indlæg, hvor du starter med at skrive JA eller
>NEJ

Et venligt JA. :

Lene Heier'

Fra : Pia J/Kurt K

Dato : 29-06-03 20:11

JA

Fantastisk god idé!!!!!! Kan kun tilslutte mig den.

Hilsen
Pia BJ

Fra : Leyna

Dato : 29-06-03 20:15

On Sun, 29 Jun 2003 20:57:24 +0200, Lene Heier <lene@post2.tele.dk>
wrote:

Og JA, herfra.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Majer

Dato : 29-06-03 20:01

JA!!

--
Majer
www.majer.dk

Fra : Vibeke J

Dato : 29-06-03 20:09

> Så send et svar til dette indlæg, hvor du starter med at skrive JA eller
> NEJ,

JA

/Vibeke

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 29-06-03 19:58

JA!

MVH Mette

Fra : Marianne Juul Peders~

Dato : 29-06-03 20:07

Ja!

--
Mvh.
Marianne Juul Pedersen

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 29-06-03 20:09

JA

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Frederiksen

Dato : 29-06-03 19:49

Ja.

Måske ikke ugentligt, men måske hver 14. dag eller hver måned. Lad det lidt
afhænge af behovet, men starte med en uge.

Mvh Maria

Fra : Jette

Dato : 29-06-03 22:32

"Frederiksen" skrev:
> Måske ikke ugentligt, men måske hver 14. dag eller hver måned. Lad det
lidt
> afhænge af behovet, men starte med en uge.

Ja, det kan jo tilpasses efterhånden... mit argument for at gøre det en gang
om ugen er følgende:

Der sendes gennemsnitligt 85 indlæg om dagen til gruppen (baseret på den
seneste uge).
Outlook henter som standard de seneste 300 indlæg.

Når en ny bruger henter indlæg første gang, skal vejledningsindlægget derfor
helst være iblandt de 300 nyeste indlæg. Da vi nemt når 300 i løbet af 3-4
dage, vil der med en ugentlig postning derfor være ca. 50% chance for at
dette indlæg kommer med ved første download af meddelelser.

Det kan måske lyde af meget, men det er kun 52 indlæg som skal ses i forhold
til de 30000 indlæg der postes årligt i dk.fritid.dyr.kat - dertil kommer at
alle de garvede brugere, jo bare kan smide denne fiktive vejledningsbruger i
deres killfilter

Mvh. Jette

Fra : Helle Knudsen

Dato : 29-06-03 20:14

> Så send et svar til dette indlæg, hvor du starter med at skrive JA eller
> NEJ, og derefter dine eventuelle kommentarer. Når trafikken i tråden
> stopper, kan vi tælle sammen og dermed vedtage, eller forkaste forslaget.

Jeg vil gerne se standard indlægget inden jeg svarer ja eller nej...ellers
ved jeg jo ikke præsist hvad jeg egentlig svarer på... og hvis det primært
er salgannoncerne man vil til livs så for mig ok... men der er jo mange
andre mere eller mindre OT "posts" i denne gruppe.... og jeg nød netop at
læse med her fordi man var mere afslappede omkring disse ting end i andre
nyhedsgrupper... men de tider er måske slut nu ??

Hilsen Helle Knudsen

Fra : Jette

Dato : 29-06-03 22:04

"Helle Knudsen" skrev:
> [...]
> læse med her fordi man var mere afslappede omkring disse ting end i andre
> nyhedsgrupper... men de tider er måske slut nu ??

Ja, jeg tror det er slut ... men det behøver jo ikke være negativt. Langt de
fleste af indlæggende i den hyggelige genre, er jo on topic og helt og
aldeles relevante for denne NG.

Hvad angår indholdet af indlægget, bliver det kun de vigtigste
netikette-emner. Indlægget må ikke være så langt at folk ikke gider læse
det. Jeg forestiller mig en forkortet udgave af denne vejledning:

Jeg har tænkt mig at medtage dele af teksten under følgende overskrifter i
ovennævnte:
- Stik en finger i jorden
- Skriv kun relevante indlæg
- Citér korrekt
- Læs mere

.... i nævnte vejledning står der ikke direkte noget om salgsindlæg, men det
vil jeg også medtage, da især mange nye brugere, ikke er klar over, at der
findes en gruppe til salg.

Som du kan se, vil indlægget derfor ikke komme til at omhandle noget som
helst, der ikke allerede er nævnt på usenet.dk.

Mvh. Jette

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 29-06-03 22:16

Jette skrev
<... i nævnte vejledning står der ikke direkte noget om salgsindlæg, men det
vil jeg også medtage>

Vil der stadig blive skelnet mellem "egen" avl, og de
katte vi engang imellem er så heldige at få lov at hjælpe,
eller er det bare "helt" slut ??

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Ann K

Dato : 29-06-03 22:41

Hej.
Marianne skrev:
>Vil der stadig blive skelnet mellem "egen" avl, og de
katte vi engang imellem er så heldige at få lov at hjælpe,
eller er det bare "helt" slut ??

<> I findatsen står der at det er tilladt at hjælpe nødstedte katte - meget
frit citeret efter hukommelsen ... dette betyder at det _stadig_ vil være
ok at skaffe tilløbere, "redningskatte", omplaceringskatte o.lign. et nyt
hjem ved at poste i denne gruppe!
Og sådan skal det blive ved at være, hvis du spørger mig! For hvor ville
du ellers finde et så stort fora, der ville kunne hjælpe i den slags
specielle situationer
Hvad angår hele denne debat om brud på fundats, netikette osv osv... jeg
blander mig udenom!
De eneste OT postninger, der generer mig er de, der af og til kommer fra en
vis svensker... og dem er der alligevel ikke noget at gøre ved

Mvh Ann

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 29-06-03 22:47

Marianne Hellemose wrote:
> Vil der stadig blive skelnet mellem "egen" avl, og de
> katte vi engang imellem er så heldige at få lov at hjælpe,
> eller er det bare "helt" slut ??

under alle omstændigheder skal man jo huske at signaturen stadig er
fredet....
hvis man har en kort signatur og gerne vil sælge sine killinger, kan man jo
bare lave en standart signatur hvori killingesalget er nævnt.... det kan
ingen ( end ikke usenet.dk) røre, da det er alle tilladt at have en signatur
på max 4 linier ;)
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 29-06-03 22:58

In article <3eff5727$0$97250$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Marianne
Hellemose <hellemose.som@mail.dk> wrote:

> Vil der stadig blive skelnet mellem "egen" avl, og de
> katte vi engang imellem er så heldige at få lov at hjælpe,
> eller er det bare "helt" slut ??

Der står vel stadig i fundatsen at man må hjælpe katte i nød til
omplacering? (Eller hvordan det nu er formuleret - kan ikke huske
det ordret)

Et tøvende ja herfra - jeg vil nemlig også være så ked af at se de små
"personlige" afstikkere og afslappetheden forsvinde. Det har yderst
sjældent - om nogensinde - taget overhånd. Det har bare bidraget til at
man lærte menneskene bag kattene lidt bedre at kende og givet en varm
stemning herinde..
Og jeg er bange for at se de gamle brugere forsvinde.. på den anden
side ville det være _så_ rart at slippe for de dér mega-tråde, der gør
os alle sammen i skidt humør :-/

Fra : Jette

Dato : 30-06-03 01:18

"Ann Rudbeck" skrev:
> Et tøvende ja herfra - jeg vil nemlig også være så ked af at se de små
> "personlige" afstikkere og afslappetheden forsvinde.

De personlige afstikkere, opstår som regel som en naturlig udvikling i en
tråd, og det er der ingen der har noget imod. Det ses ofte at en tråd
starter med et bestemt emne, og derefter tager nogle drejninger i andre
retninger... også off topic. Og andre gange igen, ender en tråd ganske
enkelt i hat og briller (heldigvis).

Hvis man i en tråd pludselig kommer i gang med et emne der er off-topic og
kan se at samtalen vil vare ved i længere tid, bør man naturligvis futte til
den relevante gruppe. Hvis folk regner med at en tråd handler om kattefoder,
og halvdelen af den handler om myrernes fordøjelsessystem, kan det jo godt
være at nogen kan føle sig generet af det
Men fordi en 3-4 indlæg render lidt af sporet, er der jo ikke nogen der
brokker sig over.

Der er jo ingen der gider påtale de mindste sidespring. Det mange har noget
imod, er tilfælde hvor netiketten/fundatset konsekvent og gentagne gange
tydeligt overtrædes, især når det foregår i et indlæg der starter en tråd.

> Og jeg er bange for at se de gamle brugere forsvinde.. på den anden
> side ville det være _så_ rart at slippe for de dér mega-tråde, der gør
> os alle sammen i skidt humør :-/

Jeg mener ikke der er grund til at være bange... det eneste du mister (hvis
alt går vel) er kedelige lange tråde om netikette, og nye brugere der ikke
kender retningslinierne ... og det er der formodentlig ingen der vil savne

Mvh. Jette

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 30-06-03 12:02

In article <4cvndb.cme.ln@tatooine.omnix.dk>, Jette
<jniKATTE@BAKKEomnix.dk> wrote:

> Men fordi en 3-4 indlæg render lidt af sporet, er der jo ikke nogen der
> brokker sig over.
>
> Der er jo ingen der gider påtale de mindste sidespring.

Okay - håber du har ret

Fra : Helle Knudsen

Dato : 30-06-03 22:16

> [...]
> Og jeg er bange for at se de gamle brugere forsvinde.. på den anden
> side ville det være _så_ rart at slippe for de dér mega-tråde, der gør

Jeg har det på nøjagtig samme måde...

Og jeg er også lidt bange for at "hyggestemningen" forsvinder... men kan
også godt se at vi skal følge reglerne... så det er absolut også et tøvende
ja fra min side

Hilsen Helle Knudsen

Fra : Jette

Dato : 29-06-03 23:11

"Marianne Hellemose" skrev:
> Vil der stadig blive skelnet mellem "egen" avl, og de
> katte vi engang imellem er så heldige at få lov at hjælpe,
> eller er det bare "helt" slut ??

Dette er _ikke_ en afstemning om ændring af fundatset som naturligvis gælder
helt som det plejer

"Gruppen er ikke beregnet på salg af killinger/katte af egen avl, der
henvises i stedet til den relevante gruppe under dk.marked - det er dog
tilladt at bede om gode råd vedrørende omplacering af nødstedte katte."

Du kan derfor sagtens hente hjælp til omplacering, så længe du ikke selv har
avlet den nødstedte mis ... Et koncept der jo også er lidt ude i skoven

.... og som Sabina siger, kan man jo altid skrive "Killing til salg! Se
dk.marked.privat.dyr" eller lignende, i sin signatur.

Så, ja... vi vil naturligvis stadig have mulighed for at hjælpe

Mvh. Jette

Fra : Helle Knudsen

Dato : 30-06-03 22:10

"Marianne Hellemose" <hellemose.som@mail.dk> wrote >

> Vil der stadig blive skelnet mellem "egen" avl, og de
> katte vi engang imellem er så heldige at få lov at hjælpe,
> eller er det bare "helt" slut ??

Jeg har kigget på fundats´en og nedenstående svare nok på dit
spørgsmål......

Fundats:
Formålet er at alle katteinteresserede får et forum, hvor de kan udveksle
erfaringer, få gode råd, fortælle søde, sjove historier om egne katte, ja
kort sagt et forum hvor alt om katte kan diskuteres.

Gruppen er ikke beregnet på salg af killinger/katte af egen avl, der
henvises i stedet til den relevante gruppe under dk.marked - det er dog
tilladt at bede om gode råd vedrørende omplacering af nødstedte katte.

Der må ikke sendes indlæg med vedhæftede filer fx billeder til denne gruppe

Hilsen Helle Knudsen

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 29-06-03 20:20

JA

Dikte

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 29-06-03 20:25

JA,

fordi det er en god idé.

Mvh. Camilla Hæstrup

"Jette" <jniKATTE@BAKKEomnix.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

Fra : KatjaStrofen

Dato : 29-06-03 20:26

"Jette" <jniKATTE@BAKKEomnix.dk> skrev i en meddelelse

Jeps

Lads os håbe, det giver folk en bedre forståelse hvad man bør og ikke bør
gøre i gruppen :)

KatjaStrofen

Tilhænger! *GG*

Fra : Georg

Dato : 29-06-03 20:42

Ja

Fra : Blue

Dato : 29-06-03 20:56

Kort og godt JA.

Hilsen Katja

Fra : goofy

Dato : 29-06-03 20:56

Ja
Steen Vinbæk

Fra : Lise-Lotte Gerding

Dato : 29-06-03 21:23

JA! God ide

--
Lise-Lotte Gerding / Lotte-mor
http://coco.gerding.dk

Fra : Anne Green

Dato : 29-06-03 21:50

jepper, den er jeg også med på.

Fra : Tournesol

Dato : 29-06-03 21:29

ja

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 29-06-03 22:03

"Tournesol" <bankehytten@katteyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> ja

JA,god ide...Majbritt Hågensen

Fra : Helle

Dato : 29-06-03 21:52

JA

/Helle

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 29-06-03 22:01

On Sun, 29 Jun 2003 20:47:07 +0200, "Jette" <jniKATTE@BAKKEomnix.dk>
wrote:

Ja tak :)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Jylland's Norske Sko~

Dato : 29-06-03 22:09

JA

.... og tak

m v h

Knud

--
Jylland's Norske Skovkatte
v/ Anna-Lise Bjerregaard & Knud B. Jørgensen

Tlf. 75 60 18 99 eller 20 32 93 34
E-mail: Jylland@mail1.stofanet.dk
Homepage: http://home1.stofanet.dk/Jylland

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 29-06-03 22:49

Jette wrote:
> Så send et svar til dette indlæg, hvor du starter med at skrive JA
> eller NEJ,

jeg tilslutter mig koret af ja sigere ;)
dels fordi det er en udemærket ide, og dels fordi det er en nemmere løsning
end at lade enkelte udtale sig......
jeg vil dog gerne have lov at se det færdige resultat inden det aktiveres
via hjemmesiden ;)

Fra : Nitsen

Dato : 29-06-03 22:59

"Jette" <jniKATTE@BAKKEomnix.dk> skrev

Miiiaaauuuuu.....................JA

Frode, Agnes og Anita

Fra : Bente Jepsen

Dato : 30-06-03 05:31

Ja

Mvh.
Bente

Fra : Gibben

Dato : 30-06-03 06:09

Ja.
En gang om ugen synes jeg er for tit. - Men i praksis er det vel
ligegyldigt om det er hver eller hver anden uge... :)
--
Simon, 8900 | __o
| _`\ \_
First, learn all the rules. Then break some. | (_)/ (_)

Fra : Nina Sørensen

Dato : 30-06-03 06:27

> [...]
> NEJ, og derefter dine eventuelle kommentarer. Når trafikken i tråden
> stopper, kan vi tælle sammen og dermed vedtage, eller forkaste forslaget.

... og det her er jordens kedeligste tråd at læse *G*

Med venlig hilsen
Nina Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 30-06-03 12:18

"Jette" <jniKATTE@BAKKEomnix.dk> writes:

ja

> For at undgå unødvendigt mange indlæg om netikette, og nedbringe antallet af
> mere eller mindre venlige vejledninger,[..]

Lyder som en god ide...

> Så send et svar til dette indlæg, hvor du starter med at skrive JA eller
> NEJ, og derefter dine eventuelle kommentarer. Når trafikken i tråden
> stopper, kan vi tælle sammen og dermed vedtage, eller forkaste forslaget.

En gang om ugen er ikke for meget...
Og kunne man så samtidig skrue lidt op for venligheden i gruppen ad
den vej ville det være fint...

Og så lige, når man vejleder tænke lidt over om det nødvendigvis skal
være med pisken som enkelte elementer herinde synes at foretrække
eller som en venlig henstilling a la: "Se hvordan jeg gør når jeg
svarer på dit indlæg og hvis du gør det samme, er det meget lettere
for os alle sammen..."

--
Med venlig hilsen & mIauu samt miauu fra landet ved regnbuen
Henrik & Anastacia samt Melissa

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 30-06-03 12:38

In article <m2of0fu84g.fsf@henrik.misbamsen.dk>, Henrik Pedersen
<misbams@edb.invalid> wrote:

> Og kunne man så samtidig skrue lidt op for venligheden i gruppen ad
> den vej ville det være fint...

*suk*
Ved godt at dette er helt OT - men alligevel tankevækkende. Er netop
stødt på følgende indlæg i en anden NG jeg følger. Er det her mon
smitsomt?

<snip>
Subject er måske misvisende, men jeg har på det seneste haft en løjerlig
fornemmelse hér på Usenet, og så ville jeg lige høre, om jeg er den
eneste, der har det sådan, eller om jeg bare er en sensibel, paranoid
gnavpot)))

Det er som om tonen i vore grupper er ved at ændre sig, synes jeg......

Der er kommet nye vinde i vore debatter, og efter min ydmyge opfattelse
ikke alle positive?

Jeg håber, jeg bare er overfølsom.....hæ, hæ))

God sommer fra
<snip>

Tankevækkende..

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 30-06-03 13:52

Henrik Pedersen wrote:
> eller som en venlig henstilling a la: "Se hvordan jeg gør når jeg
> svarer på dit indlæg og hvis du gør det samme, er det meget lettere
> for os alle sammen..."

se, sådan et svar der ville jeg anse for nedladende og bedrevidende... lidt
ala "du skal gøre som jeg gør, ikke som jeg siger, så vil alt være
bedre......" hvilket i min opfattelse er en metode bedst egnet til små
børn...... og helt ærligt... hvis jeg selv fik en vejledning af den type
ville jeg nok først brække mig af grin, og sidenhen ignorere den totalt ;)

jeg ser ingen grund til at gøre et svar kvalmt sukkersødt... vi er jo alle
voksne mennesker der jo forhåbentligt kan tåle at få et ordentligt svar.....

som eksembel ( blot for debattens skyld) kunne jeg feks i en lignende
situation finde på at sige:

"når du gør "sådan og sådan" så kan det være til gene for andre i debatten,
det ville være langt mere hensigtsmæssigt hvis du gjorde "sådan og sådan" i
stedet, i henhold til gældende retningslinier på usenet, hvoraf
dk.fritid.dyr.kat er en del.
dette er ikke for at genere debatten eller dig, men blot en henvisning til
at der findes en (n)etikette som vi alle bør rette os efter, for at gøre
usenet til et behageligt sted at være for alle."

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 30-06-03 16:05

"Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> writes:

> [...]
> ville jeg nok først brække mig af grin, og sidenhen ignorere den totalt ;)

Fint nok, at se hvordan nettikette spørgsmål til er behandlet her, får
mig til at tænke på overdreven anvendelse af østrogen-kompleks...

> [...]
> at der findes en (n)etikette som vi alle bør rette os efter, for at gøre
> usenet til et behageligt sted at være for alle."

ok forslag, spørgsmålet jfr. ovenstående er så hvorfor er den tone
ikke anvendt noget før...

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 30-06-03 17:12

Henrik Pedersen wrote:

> Fint nok, at se hvordan nettikette spørgsmål til er behandlet her, får
> mig til at tænke på overdreven anvendelse af østrogen-kompleks...

*G* ;)

> ok forslag, spørgsmålet jfr. ovenstående er så hvorfor er den tone
> ikke anvendt noget før...

det har været prøvet, og er blevet skrinlagt igen..... dels fordi jeg oftest
ikke vejleder, og dels fordi stemningen i gruppen ikke ligefrem indbyder til
den type indlæg......

men det umiddelbare forslag her er skrevet ud fra beskrivelserne på
www.usenet.dk
ud fra devisen:
vær konstruktiv...
begrund din vejledning...
undgå irritation..
hold en venlig tone....

jeg ved godt der er flere ting der nævnes på siden, men disse er de primære
for at vejlede fornuftigt ( synes jeg) :)

det store problem opstår nok ved den forholdsvis formelle tone ( som jeg
desværre synes er nødvendig for at undgå personfnidder) og så den ellers
personlige tone der normalt huserer i gruppen......
-

Fra : JensenJS

Dato : 30-06-03 22:04

JA

Hvor ofte det skal være afhænget vel i nogen grad af hvor længe
det kan ligge på de forskellige servere, her tænker jeg på de
mest brugte, som tdc, tiscali, cybercity, sunsite

mvh JensenJS

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 30-06-03 15:19

JA

Med venlig hilsen
Joan Frederiksen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : ce

Dato : 30-06-03 16:43

JA

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 30-06-03 18:04

Ja!

Fra : Kate

Dato : 30-06-03 22:25

"Jette" <jniKATTE@BAKKEomnix.dk> wrote in

> Så send et svar til dette indlæg, hvor du starter med at skrive JA
> eller NEJ, og derefter dine eventuelle kommentarer.

Ja.

Jeg frekenterede en kaningruppe tidligere, som havde en tilsvarende
diskussion om opførsel. De endte også med at vedtage at sende en
"guidelines" mail, en gang om måneden blev den udsendt. Ved ikke om det
er ofte nok, dog synes jeg ugentligt måske er lige ofte nok.

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 01-07-03 10:08

JA

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 02-07-03 15:47

Jette <jniKATTE@BAKKEomnix.dk> wrote:

et rigtigt godt indlæg. Men drop det. Der er altså nogen der er
fatsvage, og uden for pædagogisk rækkevidde, og de vil vedblive at
spamme gruppen med deres indlæg uanset hvad vi gør.

--
M.v.h
Niels =/\ . . /\=

Fra : KatjaStrofen

Dato : 02-07-03 16:26

"Niels Jacobsen" <niels.k.jacobsenTAENTREO@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fatsvage, og uden for pædagogisk rækkevidde, og de vil vedblive at
> spamme gruppen med deres indlæg uanset hvad vi gør.

Jeg er enig i, at nogle er udenfor den pædagogiske rækkevide, og blot
forklæder indlæggene, eller samtygger det ene øjeblik og det næste har de
"glemt" alt om det...

Men.. derfor bør man nu ikke lade stå til efter min mening. - man kan ligeså
godt gøre et forsøg :)

Katja

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 02-07-03 16:50

KatjaStrofen <katja@katjastrofenremove.dk> wrote:
> Men.. derfor bør man nu ikke lade stå til efter min mening. - man kan
> ligeså godt gøre et forsøg :)

Ja, okay vi må jo kæmpe lidt for sagen. Vi er jo også først lige
begyndt.

Iøvrigt, angående uønskede indlæg: Da jeg startede her i juni 99, var
det ikke velset med indlæg, med mere eller mindre katterelaterede links.
De blev med hård hånd, af en vis Chick henvist til opslags gruppen.

Er det noget vi skal se på?

--
M.v.h
Niels =/\ . . /\=

Fra : Jette Nielsen

Dato : 02-07-03 16:40

> et rigtigt godt indlæg. Men drop det. Der er altså nogen der er
> fatsvage, og uden for pædagogisk rækkevidde, og de vil vedblive at
> spamme gruppen med deres indlæg uanset hvad vi gør.

Jeg forstår godt hvad du mener... og jeg forstår også godt at man som
garvet bruger godt kan føle, at det bare ikke nytter noget...

Men alle de der skriver jævnligt herinde og godt kan finde ud af at
overholde fundatsen, har jo også været begyndere på et tidspunkt. Vi har
alle oplevet at blive vejledt og har også forstået og fulgt den
vejledning.
Derfor tror jeg, at vi i hvert fald kan fange dem, der gerne vil gøre
tingene rigtigt ... under alle omstændigheder, kan vi lade det komme an
på en prøve

Med venlig hilsen
Jette Nielsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 02-07-03 16:58

Jette Nielsen <jniKATTE@BAKKEomnix.dk> wrote:
> Men alle de der skriver jævnligt herinde og godt kan finde ud af at
> overholde fundatsen, har jo også været begyndere på et tidspunkt. Vi
> har alle oplevet at blive vejledt og har også forstået og fulgt den

Ja, jeg blev også vejledt i starten, af alle vejlederes moder, Chick.
Det var hårde tider dengang.
Ingen nåde.
Ingen undskyldninger.
Ren, rå, vejledning.

--
M.v.h
Niels =/\ . . /\=

Fra : Nina El Falaki

Dato : 02-07-03 18:54

Hej allesammen

Nu må I sg'u undskylde mig, men dette er altså en kattegruppe, og iflg.
fundatsen skal indlæggene handle om katte. Der er andre grupper (tror jeg)
hvor man diskuterer netikette.

Jeg har da intet imod at Jettes forslag går igennem og fx. sendes 1 gang om
måneden, men uden at blive diskuteret - TAK - for nu gider jeg ikke høre
mere om netikette.

Nina *godt irriteret*

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 02-07-03 19:03

Nina skrev
<Nu må I sg'u undskylde mig, men dette er altså en kattegruppe>

*GG* jeg sad også og funderede over om nogen
havde skrevet forkert og at det handlede om
"neti*katte*" men måske kan vi besøge "netikette-
listen" og få en snak om katte..............
--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Nina El Falaki

Dato : 02-07-03 20:45

Hihi god ide, Marianne

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 02-07-03 21:22

Nina skrev
<Hihi god ide, Marianne>

Ja det tror jeg, en hurtig optælling viser at 2 små indlæg
er blevet til over 120........hmm nu kommer jeg til at
tænke på H.C Andersens " Hønsegården" Jeg har ikke
noget problem med at der ikke må komme "egen avl"
annoncer, men de par indlæg genere mig mindre, end
disse monster diskussioner, det er trods alt nemmere
at "overse" et enkelt indlæg engang imellem, end en
"roman" på størrelse med "Krig og fred"

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Maj-Britt

Dato : 02-07-03 19:52

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fundatsen skal indlæggene handle om katte. Der er andre grupper (tror jeg)

Jamen denne tråd er vel ikke mere OT end så mange andre lige p.t. - f.eks.
"Tænd et lys" ??? Og inden at folk raser og sprutter over "min manglende
medmenneskelighed" vil jeg gøre opmærksom på, at min pointe er, at jeg er
træt af, at der åbenbart er visse typer OT indlæg, der er generelt
acceptable i denne gruppe og andre, der så absolut ikke er (måske afhængig
af, hvem der er "forfatter"??!!!). Personligt mener jeg ikke at OT indlæg -
af hverken den ene eller den anden karakter - bør postes i dette fora.
(Herunder mit svar i denne tråd, men jeg skulle lige af med en smule
galde...)

Mvh Maj-Britt *lige så irriteret*

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 02-07-03 20:32

Maj-Britt wrote:
> Jamen denne tråd er vel ikke mere OT end så mange andre lige p.t. -
> f.eks. "Tænd et lys" ???

det menes i visse kredse på usenet at debatter der har med gruppens liv at
gøre accepteres som relevante i den pågældende gruppe..... man må sige at en
netikette debat som denne er ret relevant da den udelukkende omhandler denne
gruppe og ikke netikette generelt set.....

> [...]
> er generelt acceptable i denne gruppe og andre, der så absolut ikke
> er (måske afhængig af, hvem der er "forfatter"??!!!).

pladder..... OT indlæg bør ikke accepteres, men bliver det alligevel i stor
stil......
og derudover er der jo oprindeligt tale om indlæg der går direkte imod
fundatsen.....
min mening er at hvis man poster et indlæg man VED er OT ( som jeg gjorde
med "tænd et lys" indlægget) så bør man gøre opmærksom på det, således at
folk kan styre uden om, hvis de ikke ønsker at læse det......
den mulighed var der ikke med den sidste salgsannonce for manx killingerne
feks....

reelt set bør man undgå at besvare OT indlæg ( som tænd et lys) medmindre
det er med en vejledning, men mange gør det alligevel..... oftest i
sympati...... hvilket livet i denne gruppe giver plads til.....

> Personligt
> mener jeg ikke at OT indlæg - af hverken den ene eller den anden
> karakter - bør postes i dette fora. (Herunder mit svar i denne tråd,
> men jeg skulle lige af med en smule galde...)

man er nødt til at se lidt ud over det hele hvis man vil háve et klart
billede her..... der er OT indlæg og der er indlæg der går direkte imod
fundatsen.......
livet her i gruppen giver plads til at man kan lufte sine tanker fra tid til
anden, men giver ikke (længere) plads til salgsannoncer..... som jeg
allerede har nævnt står det jo folk frit for at putte en lille annonce i
deres signatur......

> Mvh Maj-Britt *lige så irriteret*
--
Knus Sabina
*som ikke er irriteret... jeg har bedre ting at bruge krudt på ;) *

Fra : Maj-Britt

Dato : 02-07-03 21:42

"Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
denne
> gruppe og ikke netikette generelt set.....

Jeg sætter ikke spørgsmålstegn ved relevansen af denne diskussion, men var
bare en smule forundret og kommenterede derfor Nina's irritation over, hvad
hun betragter som en fuldstændig OT debat for denne gruppe, hvilket for mig
ikke hænger sammen med tolerancen overfor andre; skal vi sige mindre
relevante; indlæg....

> pladder..... OT indlæg bør ikke accepteres, men bliver det alligevel i
stor
> stil......

Og dette afviger fra min pointe, hvordan??!!

> reelt set bør man undgå at besvare OT indlæg ( som tænd et lys) medmindre
> det er med en vejledning, men mange gør det alligevel..... oftest i
> sympati...... hvilket livet i denne gruppe giver plads til.....

.... og jeg undrer mig bare over, _hvorfor_ netop den type OT indlæg er okay
og andre ikke er! Begge er vel fuldstændig irrelevante for denne gruppe??!!!
Som nævnt i mit tidligere indlæg hæftede jeg mig bare ved, at *man* går i
selvsving over en netetikette debat og forbigår de mange andre (mindst lige
så) OT indlæg, der har været (og er) i tavshed ... Fortæl mig f.eks. lige
hvordan et indlæg i stil med dit harmonerer med fundatsen?? Man skal måske
bare helgardere med et tydeligt markeret OT i overskriften - og så er alt
tilladt?? *tsk tsk*

> Knus Sabina
> *som ikke er irriteret... jeg har bedre ting at bruge krudt på ;) *

Tillykke med det Sabina - dejlig nedladende bemærkning...Nå nej du har jo
helgarderet med en smiley og så er alt jo godt ikk'?

EOD herfra - det er som at slå i en dyne ..... og ja jeg _har_ sørme også
bedre ting at bruge mit krudt på

Fra : KatjaStrofen

Dato : 02-07-03 21:47

"Maj-Britt" <mbrha@tiscali.dk> skrev i en meddelelse news:_nHMa.8475

snip snap en masse

Jeg er enig.. i at enten er tingene OT eller også er de ikke..

Og jeg kan godt forstå frustrationen i, hvornår et OT indlæg er i orden og
hvornår det ikke er!

For mig at se er de generelt ikke i orden.. hvis det ikke er indenfor
gruppens interesse..

Men det er min personlige holdning.. - som jeg ikke vil presse ned over
hovedet på nogle

katja

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 02-07-03 22:10

Maj-Britt wrote:

> Og dette afviger fra min pointe, hvordan??!!

det var en direkte henvisning til dette udsagn: (måske afhængig af, hvem der
er "forfatter"??!!!). ;)

> ... og jeg undrer mig bare over, _hvorfor_ netop den type OT indlæg
> er okay og andre ikke er! Begge er vel fuldstændig irrelevante for
> denne gruppe??!!!

jamen det kan jeg ikke forklare dig, andet end at gentage at de søde små
daglige historier, samt fødselsdagshilsner og lignende accepteres som en del
af gruppens liv, sådan generelt set.....
det har jo vist at det generer flere at salgsannoncerne postes gang på gang,
mig personligt er det ligemeget, men derfra og så til at blot acceptere det
der er for mig ret langt..... jeg har ingen intentioner om at forhindre folk
i at poste i gruppen, men der er nu engang et regelsæt for hvad der IKKE
ønskes i gruppen ( netop salgsannoncer for katte af egen avl) og det kan
godt være at det måske ikke var intentionen med fundatsen da den blev
skrevet, men ikke desto mindre er det de regler vi bør debattere efter.....

> [...]
> dit harmonerer med fundatsen?? Man skal måske bare helgardere med et
> tydeligt markeret OT i overskriften - og så er alt tilladt?? *tsk tsk*

det gør den ikke, men den modsætter sig heller ikke direkte..... feks mit
ræve indlæg var delvist omkring vores valg om IKKE at bygge løbegård, som så
tog overhånd og mine glade fornemmelser omkring rævene skinnede mere igennem
end intentionen var..... det beklager jeg naturligvis.....

> Tillykke med det Sabina - dejlig nedladende bemærkning...Nå nej du
> har jo helgarderet med en smiley og så er alt jo godt ikk'?

det er jeg ked af at du opfatter sådan, for det var hverken skrevet eller
ment på den måde..... det var blot en konstatering nøjagtig som både din og
ninas...... jeg forstår slet ikke at du virker så aggressiv...... :(

> EOD herfra - det er som at slå i en dyne ..... og ja jeg _har_
> sørme også bedre ting at bruge mit krudt på

min konstatering gik udelukkende på at jeg ikke gider irriteres over
dette.... jeg synes dog det er værd at bruge sit krudt på at få denne gruppe
til at fungere, da jeg er overordentlig glad for at være her....

Fra : Charlotte

Dato : 02-07-03 22:47

On 02/07/03 20:52, in article _KFMa.8148$Kb2.343729@news010.worldonline.dk,
"Maj-Britt" <mbrha@tiscali.dk> wrote:

> [...]

>der åbenbart er visse typer OT indlæg, der er generelt
> acceptable i denne gruppe og andre, der så absolut ikke er (måske afhængig

Der er ( I de flestes øjne..) ret så enorm forskel på en salgsannonce, og en
opfordring til at vise medfølelse, I forbindelse med en 12 årig piges
lemlæstende død...det har nok ikke så meget at gøre med, hvem der har
forfattet indlægget..

Jeg mener absolut "tænd et lys" hører hjemme I ALLE nyhedsgrupper!!

Charlotte

- der inderligt håber, at ingen fra Mias familie læser med her!

Fra : KatjaStrofen

Dato : 02-07-03 19:52

> [...]
> fundatsen skal indlæggene handle om katte. Der er andre grupper (tror jeg)

Det kan jo ikke hjælpe at diskutere den det korrekte sted, fordi halvdelen
eller flere.. af denne gruppes brugere abb.. ikke på de grupper og det er
altså HERINDE problemet er. Og så kan vi blive nok så enige i den korrekte
NG - uden der sker en skid herinde. Og kan lige se hvis vi kom ind i denne
gruppe og sagde "Ja vi har besluttet inde i netetikkette gruppen" *GGG* Folk
ville da falde ned af stolen i raseri

> Jeg har da intet imod at Jettes forslag går igennem og fx. sendes 1 gang
om
> måneden, men uden at blive diskuteret - TAK - for nu gider jeg ikke høre
> mere om netikette.

Dejligt, men nu er du ikke den eneste bruger.

> Nina *godt irriteret*
>
> --
> Nina El Falaki
> Feca Somali & Bengal Cats
> E-mail: cats@feca.dk
> http://www.feca.dk

Katja - som selv lige røg op under loftet.
Og nu tænker på bemærkninger jeg har fået før - der hedder.. JA.. Hvis emnet
ikke interesserer damen så kan hun jo bare springe det over... men reglerne
er åbenbart forskellige

Netetikkette snak er ligeså meget ved siden af som annoncer, ligegyldige
indlæg som intet har med katte og gøre og personlige mail som folk smider
herind osv..

Fra : Nina El Falaki

Dato : 02-07-03 20:44

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i en meddelelse
> Det kan jo ikke hjælpe at diskutere den det korrekte sted, fordi halvdelen
> eller flere.. af denne gruppes brugere abb.. ikke på de grupper og det er
> altså HERINDE problemet er.

Hvilket problem??????? Faktisk var her ingen problemer før nogle gjorde
netikette til et problem.

KH
Nina, der er sin egen lige som kattene

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : KatjaStrofen

Dato : 02-07-03 21:28

> Hvilket problem??????? Faktisk var her ingen problemer før nogle gjorde
> netikette til et problem.

Well du må da erkende at side det kan få folk sådan op af stolene så er der
et problem, om man ønsker at ignorerer det eller ej.

Der er nogle som det irriterer, både på den ene og den anden måde, nogle
bliver trætte af, at man bare gør som det passer en, andre bliver trætte af,
at der er overordnede retningslinier som bør følges.

Begge problemer er da relevante.. - og ja, min vinkel til det er klart nok..
at hvis man nu fulgte de retningslinier.. så ville der slet ikke være noget
problem.. -hvorimod lader man stå til.. er problemet der.. - og det bliver
ikke mindre af det.

> KH
> Nina, der er sin egen lige som kattene

Katja...

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 02-07-03 21:59

Nina El Falaki wrote:
> KH
> Nina, der er sin egen lige som kattene

uanset at katten er sin egen, så er der stadig nogle sociale spilleregler
den lever efter.....
ligesom mennesker....

Fra : Jennifer

Dato : 02-07-03 19:43

Ja

- Jennifer

Fra : Jette Nielsen

Dato : 02-07-03 20:41

> [...]
> retningslinier omkring netikette. Dvs. ikke en lang roman, men en kort og

Vi kan vidst roligt antage, at forslaget er vedtaget ... antallet af
ja'er er overvældende, og vidner om at der er rigtig mange der støtter
netikketten/fundatsen.

Jeg sætter min server igang med at poste indlægget en gang om ugen, og
så må vi se om det hjælper noget...

Lad os håbe at dette er den sidste lange tråd om netikette, og lad os
komme tilbage til det emne vi allerhelst vil beskæftige os med

Sæt fut til netikette-gruppen når I vejleder - det vil minimere
diskussionerne herinde. Sørg i det hele taget for at futte til relevante
grupper når en tråd drejer i retning af en længerevarende OT-debat... på
den måde irriterer vi hinanden mindst muligt.

Med venlig hilsen
Jette Nielsen
- Tøm kattebakken ved privat svar