Sclerose hos katte, eller hvad er der galt~
Fra : John

Dato : 29-06-03 18:51

Hejsa

Vores kat er på det sidste begyndt at opføre sig underligt. Det er som om
hendes bagben svigter under hende af og til, hun kan dårligt støtte på dem
og lægger sig tit ned på gulvet. Det er dog ikke permanent, for lidt senere
kan hun så gå helt normalt igen.

Hun reagerer ikke når man trykker hende alle mulige steder på benene eller
bagkroppen, og man kan også bevæge benene i alle retninger uden der er tegn
på at det gør ondt. Og hun ser ikke ud til at være hæmmet af det.

Nogen idé om hvad det kan være?

Hun er kun knapt et år (11 måneder), steriliseret og indekat.

hilsen
Kenneth

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 29-06-03 20:06

Hej John

Jeg har ingen ide om katte kan få sclerose, men det lyder
som om at jeres kat _virkelig_ trænger til et dyrlægecheck, det kan være
noget så simpelt som dehydrering, men det kan også være mere alvorlige ting.
(ikke at dehydrering ikke meget hurtigt kan blive alvorligt
for det kan det)

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Pia J

Dato : 29-06-03 20:49

"John" <mail@john.com> wrote in message
> [...]
> hendes bagben svigter under hende af og til, hun kan dårligt støtte på dem
> og lægger sig tit ned på gulvet. Det er dog ikke permanent, for lidt

Det kan være løse knæskaller - hvor knæet går lidt af led og derefter
smutter på plads af sig selv. Er det en huskat eller en racekat?

:Pia

Fra : John

Dato : 30-06-03 06:03

> Det kan være løse knæskaller - hvor knæet går lidt af led og derefter
> smutter på plads af sig selv. Er det en huskat eller en racekat?

Almindelig huskat. Moderen kender vi, den har ingen problemer, men faderen
er ukendt.

Kenneth

Fra : Pia J

Dato : 30-06-03 07:40

> Almindelig huskat. Moderen kender vi, den har ingen problemer, men faderen
> er ukendt.

Jeg har oplevet det samme hos en af mine killinger, i nøjagtig samme alder.
Startede med en episode, så en mere 14 dage efter og derefter en periode
hvor det skete hele tiden. Knæet fuldstændig underdrejet, han kunne slet
ikke støtte på det, så han smed sig ned, og når han rejste sig var det væk.
Eller det kom ELLER forsvandt ved hop ned fra bordet fx. Jeg prøvede at
holde ham i ro, dvs adskille ham og hans bror når de dyrkede fræs, men så
det ellers an. Og så forsvandt det igen, og jeg har ikke set noget siden.
Jeg synes dog han er lidt spinkel i bagkroppen, som om han bruger forparten
mest. Kan også bare være alderen, hans far er en langsomtvoksende race.

Jeg har ikke fået det undersøgt, løse knæskaller er svære at mærke og skal
helst ske i narkose. Så jeg afventer, om det kommer tilbage. Men jeg kender
folk med katte som lider at patella luxation, og der er 100%
overensstemmelse mellem symptomerne.

:Pia

Fra : John

Dato : 01-07-03 06:20

> [...]
kender
> folk med katte som lider at patella luxation, og der er 100%

Det lyder ikke godt for katten hvis det er det. Ifølge dette link skulle det
være dyrt og svært at operere for.
http://www.tendertribes.dk/helbred.htm

Er der nogen der har gode erfaringer med dyrlæger i Kbh-området der med
success har gjort det?

Kenneth

Fra : Pia J

Dato : 01-07-03 07:15

"John" <mail@john.com> wrote in message

> Det lyder ikke godt for katten hvis det er det. Ifølge dette link skulle
det
> være dyrt og svært at operere for.

Nej, det er ikke særlig sjovt. Skal dog lige siges, at samme kat i
øjeblikket klatrer lystigt i vores 6m høje æbletræ og KNOKLER for at følge
med hundene når de tager sig en spurt på vores ture rundt på marken hver
dag. Men det er svært at vide, for katte skal have MEGET ondt før de lader
sig mærke med det.

:Pia

Fra : Denise

Dato : 30-06-03 06:54

> [...]
>
> Nogen idé om hvad det kan være?
>
> Hun er kun knapt et år (11 måneder), steriliseret og indekat.

Hej
Mon røntgen kan afsløre noget ? Jeg ville i hvert tilfælde kontakte
dyrlægen, så evt. problemer ikke udvikler sig yderligere, hvis de kan det.
Hilsen Denise