snask i øjnene
Fra : Kate

Dato : 28-06-03 00:23

Johan har igennem længere tid haft meget snask i øjnene, nogen gange
noget meget slimet stads der var lige til at hive ud ved øjenkrogen.
Ved seneste vaccination nævnte jeg det for dyrlægen, der var
selvfølgeligt ikke noget den dag, som mente at det var et udslag af
Johans alder. Fint nok, ingen grund til bekymring.
Så blev Johan syg. Han havde det rigtigt skidt og kom til dyrlæge, som
mente at smerterne kunne skyldes en galdesten som var paseret. Nå,
Johan fik smertestillende over en weekend og (tror det var) synulox i
en god uge.
Siden dette har han spist bedre end han faktisk har gjort længe, til
min udelte begejstring, og han har stort set ikke haft snask i øjnene.
Men nu synes jeg at det begynder igen, altså snasken. Johan virker ikke
syg, han spiser og drikker, går på bakken som han plejer og er lige
social, men det øjensnask bekymrer mig nu. Kan det være tegn på
begyndende sygdom eller er det bare tilfældigt at det har været væk og
nu begynder igen?

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 28-06-03 00:39

In <3efcd1b9$0$83047$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> Kate wrote:
> Kan det være tegn på
> begyndende sygdom eller er det bare tilfældigt at det har været væk og
> nu begynder igen?

Hej Kate

Ved det ikke... men Donna har "altid" haft en tendens til "lidt snask" -
ingen dyrlæger har kunnet udsætte noget på hendes øjne i sig selv, de er
altid fine. Ingen rødme eller irritation.
Men da hun var helt lille havde hun en øjenbetændelse der ikke lige var
til at få bugt med. Jeg tror hun har fået lidt men, måske hendes
tårekanaler har taget lidt skade? Det generer hende ikke, og tårerne
løber ikke over... bare lidt slim i øjenkrogen, nogle gange mere end
andre. Hvis det får lov at sidde bliver det til en mørk skorpe.
Kan det være sådan noget? Det var i øvrigt Camilla Scharff der fortalte
mig, at det ku' være grunden i sin tid - måske hun kan uddybe det?

Fra : Kate

Dato : 28-06-03 00:44

Ann Rudbeck <webmaster@FJERNsiamis.com> wrote in

> tårekanaler har taget lidt skade?

Min dyrlæge mente også at Johans tårekanaler nok var lidt "træge" pga
hans alder, men det slår mig bare at der ikke har været noget snask
siden han var syg med maven for en god 1½ måned siden. Faktisk havde
jeg glemt alt om det til det dukkede op igen igår eller forgårs.
Så blev jeg lidt paranoid, men nu skal Lante vaccineres på fredag så
kan jeg jo vende øjnene med dyrlægen igen, med mindre der kommer nogle
guldkorn fra jer inden da

Fra : Ann K

Dato : 28-06-03 00:53

>men nu skal Lante vaccineres på fredag så
>kan jeg jo vende øjnene med dyrlægen igen,

*yrk* Kate... er du klar over _hvordan_ den sætning kan læses... Stakkels
lille Johan!

Det der snask... Kludetæppet og Tjalfe har det ofte... og de er da begge
sunde og raske
Måske har grunden til at Johans snask forsvandt for en kortere periode
været, at han har fået Synolux, der så vidt jeg husker er et antibiotika...
Snasket kan være tegn på en mindre irritation og/eller infektion, der ikke
behøver at være eller udvikle sig til øjenbetændelse... og lige netop der
vil antibiotika jo have en effekt.

Mvh Ann

Fra : Kate

Dato : 28-06-03 15:19

"Ann K" <tsarsSLET@DETTEos.dk> wrote in

> *yrk* Kate... er du klar over _hvordan_ den sætning kan læses...
> Stakkels lille Johan!

Hahahaha, ja, nu ka jeg godt se at det var en noget brutal behandling
at udsætte min dejlige dreng for.....*griner*

> [...]
> og/eller infektion, der ikke behøver at være eller udvikle sig til
> øjenbetændelse... og lige netop der vil antibiotika jo have en

Okay, det havde jeg ikke tænkt på. Tak for beroligelsen.

Fra : Camilla Scharff

Dato : 28-06-03 18:23

"Ann Rudbeck" <webmaster@FJERNsiamis.com> skrev...
> Kan det være sådan noget? Det var i øvrigt Camilla Scharff der fortalte
> mig, at det ku' være grunden i sin tid - måske hun kan uddybe det?

Skal da gøre mit bedste for at berolige Kate

Hvis det bare er hhv. klart og brunligt skorpet ("søvn"), så er det givetvis
netop tårevædske, der bliver brunrødt ved iltning.
Min Bissemis og Bast havde begge tilstoppede tårekanaler og er blevet
checket *mange* gange af Raiku, som ikke fandt andet end netop tilstoppede
tårekanaler. Det gør ikke noget som sådan, men skal bare fjernes når man har
mulighed for det...

Mvh. Camilla

Fra : Kate

Dato : 29-06-03 00:44

"Camilla Scharff" <virker@ikke.com> wrote in

> Hvis det bare er hhv. klart og brunligt skorpet ("søvn"), så er
> det givetvis netop tårevædske, der bliver brunrødt ved iltning.

Lantes bliver brunt og tørt med det samme, men Johan har nogle gange
noget slim som sidder hele vejen langs kanten af øjet. Det er specielt
det ene øje. Han bryder sig ikke om at jeg fjerner det, men når jeg har
gjort det er han tydeligt lettet, så det må genere ham. Det er helt
klart og meget slimet. Nåmen, umiddelbart vil jeg tage det roligt, der
har ikke været noget idag, så jeg taler lige med dyrlægen om det når
Lante alligevel er nede og få sin vacc.

God fornøjelse med flytningen

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 28-06-03 01:00

In <bdilcv$179$1@sunsite.dk> Ann K wrote:

> yrk Kate... er du klar over hvordan den sætning kan læses... Stakkels
> lille Johan!

*gg* ja, tænkte osse mit... godt nok skal man være grundig, meeen..

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 30-06-03 07:37

"Kate" <mowgliNOT@oliwer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Kan det være tegn på
> begyndende sygdom eller er det bare tilfældigt at det har været væk og

Hej Kate.
Gaby havde også meget snask i øjnene det sidste års tid hun levede, som om
tårekanalerne måske ikke fungerede så godt længere. Jeg tror hun havde
alvorlig sukkersyge til sidst (men det er noget, jeg har gættet mig til
bagefter, dyrlægerne opdagede det ikke), men om det kunne have forbindelse
med det, ved jeg ikke.

Mvh. Else.

Fra : Kate

Dato : 30-06-03 22:14

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> wrote in

> Gaby havde også meget snask i øjnene det sidste års tid hun
> levede, som om tårekanalerne måske ikke fungerede så godt længere.

Ja, det er jo også den forklaring dyrlægen gav mig, men jeg er jo
urolig for min gamle missekat (mere end for de andre ihvert fald).
Nu har han, 7-9-13, ikke haft noget snask siden jeg skrev om det lørdag
nat, så jeg satser på at det ikke bliver så slemt igen. Dog nævner jeg
det lig for dyrlægen på fredag når Lante er afsted.