MS Windows
briani 27239
Startmenu i Windows 98
Fra : Holme Botilbud

Dato : 17-07-03 16:55

Hej,
jeg bliver ved med at få en Windows 98 startmenu (med valg af start i
Normal, Fejlsikret etc.) når min pc booter.

Når jeg starter pc´en i normal, er der ingen problemer ellers..

Det skal lige siges, at jeg har foretaget en grundig udrensning i gamle
filer og programmer, ved at bruge "Tilføj/fjern.."

Hvad skal man se efter for at rette problemet?

---

Fra : Rudi Stegen

Dato : 17-07-03 17:48

Hej Holme Botilbud, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> jeg bliver ved med at få en Windows 98 startmenu (med valg af start i
> Normal, Fejlsikret etc.) når min pc booter.
>
> Når jeg starter pc´en i normal, er der ingen problemer ellers.

Prøv at tage en kigger på Msdos.sys, som ligger i roden af C-drevet
(hvis du har Win98 på C-drevet, forstås).
Filen er i alm. tekstformat (skønt .sys-halen kunne antyde noget andet)
og skjult, hvorfor du skal have Windows til at visse alle filer også
skjulte.

Kig under [Options]-sektionen og se, om der skulle være en linje med:

BootMenu=1

Hvis det er tilfældet, kan du enten sætte den til 0 eller smide et
semikolon foran (den er default 0). Dvs. enten

BootMenu=0

eller

; BootMenu=1

Husk den både er skjult, systemfil og read-only, hvorfor du inden evt.
redigering fx lige skal ud i et DOS-vindue på C-drevet og skrive:

attrib -s -h -r Msdos.sys

Og efter skal den lige tilbage til normal tilstand igen:

attrib +s +h +r Msdos.sys

Prøv så at genstarte og se om opstartsmenuen ikke bliver væk.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Rudi Stegen

Dato : 17-07-03 17:52

Hej Rudi Stegen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> hvorfor du inden evt. redigering fx lige skal ud i et DOS-vindue
> på C-drevet og skrive:
>
> attrib -s -h -r Msdos.sys

Dvs. hvis du står i roden af C-drevet. Ellers gå til roden eller skriv
simpelthen stien til filen:

attrib -s -h -r C:\Msdos.sys

(Og det samme når du efter redigering skal smide attributterne på
igen).

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Holme Botilbud

Dato : 17-07-03 22:14

Hej Rudi,

Det løste problemet, dog med den tilføjelse, at man jo kan nøjes med at
fjerne fluebenet i filen under "Egenskaber" ....

Hvis man sætter BootGUI til 0, er det så ikke noget med windows 98 billedet
fjernes i bootprocessen?

Har kigget lidt på dine links på 'stegen.dk' og der er noget at gå videre
med må man sige.

Tak for hjælpen
Edvard

---

Fra : Rudi Stegen

Dato : 17-07-03 22:51

Hej Holme Botilbud, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Det løste problemet, dog med den tilføjelse, at man jo kan nøjes
> med at fjerne fluebenet i filen under "Egenskaber" ....

Nå ja, det er ligesom nemmere end attribkommandoen. Engang vænner jeg
mig vel til Windows fremfor en kommandolinje

> Hvis man sætter BootGUI til 0, er det så ikke noget med windows 98
> billedet fjernes i bootprocessen?

Jo, men det muligt du også lige skal have tilføjet linjen

Logo=0

for at det virker. ("Logo" er det animerede Win9x-opstartsbillede.
Default er 1, dvs. det vises. Sættes det til 0, vises der ikke).

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : BJ.DK

Dato : 18-07-03 10:07

"Holme Botilbud" <6x106124@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
> jeg bliver ved med at få en Windows 98 startmenu (med valg af start i
> Normal, Fejlsikret etc.) når min pc booter.
>
> Når jeg starter pc´en i normal, er der ingen problemer ellers..

Ud over hvad øvrige indlæg antyder, kan du også prøve at se her:

Klik på "Start - Kør"
Skriv MSCONFIG og klik [OK].
Klik på [Avanceret].
Hvis der er flueben ud for "Aktiver menuen start", så fjern dette, og klik
[OK].
Klik på [Anvend] og [OK].

Hvis du bliver bedt om at genstarte bør det ikke være nødvendigt - det er jo
under alle omstændigheder noget, du vil opdage om har hjulpet, næste gang ud
genstarter PC'en

mvh Børgesen