MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
To netværk på en pc?
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 14-07-03 22:33

Min mand har en bærbar, der almindeligvis bruges på hans arbejdsplads,
hvor den (via en dockingstation?) er tilkoblet arbejdspladsens
intranet. Pc'en er styret af Windows 2000. Han har ofte denne pc med
hjemme, hvor den så bliver tilsluttet vores router og adsl.

Derudover har vi to pc'ere, der ligeledes er tilsluttet routeren og
adsl'en. De kører Windows XP, og det er lykkedes mig at få dem til at
snakke med hinanden og dele drev. Jeg har endnu ikke fundet ud af at
få pc nr. 2 til at bruge printeren, der er tilsluttet pc nr. 1 (min
maskine), men jeg har nu heller ikke anstrengt mig særlig meget endnu.

Mit spørgsmål er:
Kan jeg på den bærbare med Win2000 og forbindelse til intranettet (der
hentes bl.a. email direkte fra intranettet med en Outlook-"klon" som
edb-drengene på hans arbejde har lavet) lave et hjemligt netværk også?
Sådan et med en lille lokal arbejdsgruppe her i huset, hvor vi kan
snakke sammen, udveksle filer, og hvor manden i sidste ende kan printe
direkte fra sin pc i stedet for at komme ned og jage mig væk for at få
printet over min maskine.

Kan man det? Kan man sætte to nærkværk op på den ene maskine, hvoraf
de tre har adgang til hjemmeværket, mens kun den tredje også har
adgang til intranettet på arbejdspladsen. Der må under ingen
omstændigheder være hul mellem de to systemer. Jeg må for himlens
skyld ikke kunne trække noget som helst fra hans intrenæt fra min
maskine(for jeg skal i hvert fald ikke rodes ind i noget

Venlig hilsen
Kirsten

--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Lars Grau

Dato : 15-07-03 08:18

Gunden til det hedder et intrenet er fordi det er intern, det er ikke koblet
op på noget internet, det er for at beskytte den datatrafik son er på sådan
et net. dvs. du kan godt have to netværk på en computer men du kan ikke
koble op på et intrenet, så halv delen kan lade sig gøre.

Mvh

Lars

Fra : Gerner

Dato : 15-07-03 08:33

On Tue, 15 Jul 2003 09:17:34 +0200, "Lars Grau" <newsXXX@ilejr.dk> wrote in
dk.edb.system.ms-windows:

>Gunden til det hedder et intrenet er fordi det er intern, det er ikke koblet

Ville være bedre at kalde det et LAN Local Area Network.

Desuden findes der en egnet dk netværksgruppe til netop netværk lille/stort.

> [...]
>et net. dvs. du kan godt have to netværk på en computer men du kan ikke
>koble op på et intrenet, så halv delen kan lade sig gøre.

Gerner aka Gerner
http://www.vatsim.net/ Get a CID/PID
Fly online with real people, pilots and ATC

Fra : René Jensen

Dato : 15-07-03 09:14

Lars Grau wrote:
> ... intrenet ...

Det staves nu intranet.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : René Jensen

Dato : 15-07-03 09:34

Kirsten Bjorneboe wrote:
> [...]
> snakke sammen, udveksle filer, og hvor manden i sidste ende kan printe
> direkte fra sin pc i stedet for at komme ned og jage mig væk for at få

Det kan sagtens lades sig gøre.
Det første du skal gøre at finde ud af printerens fabrikat og model,
herefter skal du tjekke om der findes drivere til printeren, som kan
installeres til Windows 2000 (som din mands bærbar kører med). Herefter
skal du dele din printer, og den skulle nu optræde som en delt ressource
på din computer. Via. din mands bærbar computer, finder du din egen
maskine via. netværket og vælger at "forbinde" netværksprinteren. Nu kan
du vælge at installere printerens driver til Windows 2000, så snart
dette er gjort, så skulle man være i stand til at printe via. netværket.
Dog skal begge computere være tændt før din mands bærbar kan printe,
derudover findes der to andre løsninger, som også er dyrere; køb af
printer bok, som enten kan være digital eller manual, og indstilles til
hvilken maskine, som kan printe ud på printeren. Ellers kan man købe en
såkaldt netværksprinter, men det er sikker ikke aktuelt for Jeres forbrug.

> [...]
> skyld ikke kunne trække noget som helst fra hans intrenæt fra min
> maskine(for jeg skal i hvert fald ikke rodes ind i noget

Du kan på ingen måde få fat i din mands intranet, da hans intranet er på
arbejdet og ikke hjemme hos Jer. Endvidere kan din mand lade være med at
dele nogle mapper på sin computer, og derved vil ingen på netværket
eller hans arbejde have adgang til nogle resourcer på hans computer. Man
således også vælge at oprette delte resourcer med restriktioner på
hvilke brugere, der har rettigheder til at læse hvilke delte resourcer -
og benyttes der NTFS på hans bærbare maskine, kan man endda sætte
rettigheder på filbasis, hvilket vil sige at man kan kontrollere hvem,
der har adgang til at åbne, læse, skrive samt udføre filer via. en
brugerdatabase, der enten ligger lokalt på hans maskine eller via. en
domæne server på et lokalt netværk (f.eks. hans arbejde).

Om der er noget hul mellem de to systemer/netværk kan jeg ikke sige, men
da i forbinder via. en router (switched router?) så vil jeg tro er der
ikke er nogen komplikationer mellem at benytte computeren hjemme og på
arbejdet, dog kan der være et mindre problem, hvis din mand skal logge
sig på et domæne, der er opsat på hans arbejdsplads.

Med venlig hilsen,
René Jensen