MS Windows
briani 27239
WINS multihomed server
Fra : Morten Bøgeholm Niel~

Dato : 14-07-03 11:17

Hej Gruppe

Jeg har problemer med en enkelt server som er multihomed.

Hvordan styrer jeg hvad der er primær og sekundær adapter?

Jeg her disablet alt på det ene adapter på nær TCP/IP og Client for MS
network
Jeg har disablet NetBios på dette adapter.

De andre Wins servere svarer korrekt, men den er selv på tværs!

hvis jeg logger ind på den, og pinger på NetBios navnet, svarer den på det
'forkerte' adapter.

Nogle bud?

Mvh Morten

Fra : Peter Larsen

Dato : 14-07-03 16:54

Morten Bøgeholm Nielsen wrote:

> Jeg har problemer med en enkelt [wins] server som er multihomed.

Jeg husker noget i retning af at du skal huske at begge det/de netkort,
som den skal "kendes ved" skal have "sig selv" opsat som wins-klienter,
således at den registerer sig selv korrekt. YMMV ....

> Mvh Morten

Med venlig hilsen

Peter Larsen

* This posting handcrafted by Peter Larsen *
* My website is at: http://www.muyiovatki.dk *

Fra : Ivan Rafn

Dato : 14-07-03 22:49

Det er en lang og besværlig vej du har begivet dig ud på; Multihome'ed WINS
(eller andre NetBIOS-baserede tjenester for den sags skyld) giver anledning
til alle slags problemer, specielt i større netværk, som jeg kan forstå der
her er tale om.

Ms KB-artikkel 121003 fraråder at bruge multihome'ede servere til WINS hvis
Routing ikke er enabled (selv om kun NT 3.51 omtales skulle det stadigt
gælde for Win2K). Router du mellem de to adaptorer/subnets?

WINS kan kun servicere et subnet. Når der svares på WINS-forespørgsler
bruges den første netværksadaptor i Bind Order'en som afsenderadresse. Hvis
du har 2 separate subnet's vil det kun være et eller ingen af subnet'ene som
vil virke (sørg for den rigtige adaptor øverst i Binding Order'en).
Hvis du router imellem de 2 subnet's skulle WINS-opløsningen virke, men du
får en del andre problemer ved større netværk.
Ms KB-artikkel 247194 med tilhørende links er et godt udgangspunkt.

> Hvordan styrer jeg hvad der er primær og sekundær adapter?
Det kan man ikke, det styres af Plug & Play (går ud fra det er en Win2K
server), og er den som detekteres først.
Man kan styre Binding Order'en. Den adaptor du ønsker svar fra skal stå
øverst.

> hvis jeg logger ind på den, og pinger på NetBios navnet, svarer den på det
> 'forkerte' adapter.
Windows Server har kun en Routing Table, som deles af begge adaptorer. Det
er derfor du får falsk svar.

På WINS-serveren skal Primary og Secondary WINS pege på serveren selv (på
adaptoren øverst i Binding Order'en).

WINS Replication-partnere skal replikere med begge adaptores IP-adresser.

Til tider kan nogle browsing-problemer løses ved at man lader klienterne
pege på begge adaptorer.

Vær forberedt på at WINS-problemer skifter med servicepack's.