MS Windows
briani 27239
Windows 98 - Tilføje CD driver til Genstar~
Fra : Madsen

Dato : 11-07-03 19:17

Hej

Er det muligt at tilføje en CD driver til Windows 98's
"Genstart i MS-DOS tilstand" kommando ?

mvh MM

Fra : morten l

Dato : 11-07-03 19:51

"Madsen" <Madsen@nomailsplease.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Er det muligt at tilføje en CD driver til Windows 98's
> "Genstart i MS-DOS tilstand" kommando ?
>
> mvh MM

mener du så cd-rom virker.

kan prøve med den jeg har på min side under downloads (cd-rom i dos), mener
jeg har testet det fra et par år siden
www.kalkunen.dk

Fra : Ole C

Dato : 11-07-03 20:02

Madsen skrev blandt andet:

> Er det muligt at tilføje en CD driver til Windows 98's
> "Genstart i MS-DOS tilstand" kommando ?

Nå, nu er der åbenbart flere der bare kalder sig Madsen - men den "rigtige"
ville nu nok vide, at man løser problemet ved at søge efter "ctload.exe" på
Google. Det er en selvudpakkende fil, der indeholder "ctload.com" og en
"Readme.txt" med forklaring på hvordan man bruger den.

--
vh
Ole C

Fra : Jens

Dato : 11-07-03 20:28

"Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Google. Det er en selvudpakkende fil, der indeholder "ctload.com" og en
> "Readme.txt" med forklaring på hvordan man bruger den.

Jeg lurede også lidt på det navn.

Men det er da kun nødvendigt med en linie i configsys, så vidt jeg husker
w98....

Mvh Jens

Fra : Ole C

Dato : 11-07-03 21:30

Jens skrev blandt andet:

> Jeg lurede også lidt på det navn.
>
> Men det er da kun nødvendigt med en linie i configsys, så vidt jeg
> husker w98....

Ja, det er underligt så hurtigt man glemmer de sager - så nu bliver jeg da i
tvivl. Men jeg mener nu ikke det var helt så enkelt som du skriver - og jeg
fandt dette på nettet, som i hvert fald delvis bekræfter min hukommelse:

Creative Labs CTLOAD:COM v.1.0 16.bit DOS TSR for MS-DOS 5/6 and Windows
9x/ME [23 KB, free] loads CONFIG.SYS specific devices/drivers/TSRs from the
DOS prompt or from AUTOEXEC.BAT without need for reboot.
Useful for DOS apps/games that do NOT run from a Windows 9x/3.1x DOS
box/session: exit Windows to native MS-DOS and load your drivers in upper
RAM with CTLOAD using LOADHIGH (upper memory manager required in
CONFIG.SYS).

--
vh
Ole C

Fra : Ole C

Dato : 11-07-03 21:34

Og her er sandelig forklaringen på dansk - på Rikard Nielsens hjælpesider:

http://www.winhelp.dk/95i13.htm

--
vh
Ole C

Fra : Jens

Dato : 11-07-03 21:44

> Og her er sandelig forklaringen på dansk - på Rikard Nielsens hjælpesider:
>
> http://www.winhelp.dk/95i13.htm

Prøv lige i et tekst program at lave denne linie:

c:\MSCDEX.EXE /D:mscd001

Læg mscdex.exe på c i roden, og gem filen som cdstart.bat på c:\
Når du er i dos, kan du starte cd drevet som det drev du vælger, her "D"
efter "/" med "c:\cdsart.bat".

Jeg har ikke.... jo jeg har så... en w95.

Jeg tester lige min interne hukommelse

Mvh Jens

Fra : Ole C

Dato : 11-07-03 21:56

Jens skrev blandt andet:

> [...]
>
> Læg mscdex.exe på c i roden, og gem filen som cdstart.bat på c:\
> Når du er i dos, kan du starte cd drevet som det drev du vælger, her

Jamen, hvad står der så i hhv. autoexec.bat og config.sys - for bat-filen
kan da ikke i sig selv indlæse CD-drevet?
Som Rikard Nielsen skriver, er det jo "dødirriterende at skulle læse en
16-bit CD-ROM driver i CONFIG.SYS"
--
vh
Ole C

Fra : Jens

Dato : 11-07-03 22:04

> [...]

> kan da ikke i sig selv indlæse CD-drevet?
> Som Rikard Nielsen skriver, er det jo "dødirriterende at skulle læse en

Den står netop ikke i autoexec.bat, fordi det ikke skulle være muligt at
tilgå et cd drev på firmaets hybermoderne netværk, dengang w95 var det mest
hotte.

Selv i w98se kan man ved boot fra cdèn vælge mellem med cd, eller uden cd,
som er default.......

Hvis man tilføjer linien i autoexec.bat vil det virke hvergang man går i
dos, for w95/98 loader som standard først cd driveren i win.ini, og den
bliver netop ikke loadet ved dosstart.

Mvh Jens

Fra : Jens

Dato : 11-07-03 22:25

> Jamen, hvad står der så i hhv. autoexec.bat og config.sys - for bat-filen
> kan da ikke i sig selv indlæse CD-drevet?

Jo, jeg har brugt det masser af gange fra dos efter boot via en w98 cd, hvor
jeg lige ikke var hurtig nok til at vælge "2" under start.

Mscdex.exe er "driveren" "mscd001" er det først fundne cd drev, er der mere
end et laver man en linie mere med /E:mscd002, så virker begge cd drev som
"d" og "e".
Og så fremdeles.

> Som Rikard Nielsen skriver, er det jo "dødirriterende at skulle læse en
> 16-bit CD-ROM driver i CONFIG.SYS"

Det skyldes vist mest manglende kendskab til hvad der skal til, det er ikke
så svært.

Hvor meget fylder det program man henter ?
(mscdex.exe fylder 24,8 KB)

Mvh Jens

Fra : Jens

Dato : 11-07-03 22:00

"Jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ikke.... jo jeg har så... en w95.

UPS, så meget for den interne hukommelse..... ))

> Jeg tester lige min interne hukommelse

Tilsyneladende virker det...... , men jeg får en fejl....
"No valid cdromdrives found"......

Det er min gamle bærbare 80386, og den er jo fra før den slags blev moderne,
der er ikke et cd drev i den............... LOL.

Der var ellers lige plads til den batfil på det 340 MB c drev
Linen kan tilføjes i enhver batfil, og skal bare pege på mscdex.

Mvh Jens

Fra : Jens

Dato : 11-07-03 22:32

> Og her er sandelig forklaringen på dansk - på Rikard Nielsens hjælpesider:
>
> http://www.winhelp.dk/95i13.htm

Ved nærmere gennemsyn er den side om en muse driver i dos, og hele linien er
jo :

c:\logitech\mouse\mouse.exe

Resten er enten Rem, som er en remark eller huskelinie til den som skrev
progammet, eller "echo off" som i forvejen er kørt i autoexec.bat.

Præcis på samme måde er et cd drev styret af mscdex, som ligger i :

C:\windows\command\mscdex.exe

Men det er da nemmere at kopiere de 25kb ud på c, og starte den med
parametre derfra

Mvh Jens

Fra : Ole C

Dato : 11-07-03 23:30

Det begynder at blive lidt svært at følge Jens' dialog med Jens.....og
Madsen føler sig nok sat helt af i forhold til sit spørgsmål:

>Er det muligt at tilføje en CD driver til Windows 98's "Genstart i MS-DOS
tilstand" >kommando ?

Det er ellers her at f. eks. http://www.winhelp.dk/95i13.htm kommer ind i
billedet - og allerede i første linie af brødteksten fremgår det tydeligt,
at den først og fremmmest drejer sig om CD-ROM drev....
Og når Creative Labs har fundet anledning til at lave det lille program
Ctload, har jeg tillid til at der har været et behov for det, for at kunne
loade f.eks. CD-ROM-driveren fra Dosstart.bat -netop det Madsen spørger om,
så vidt jeg kan se.

Opslag på nettet bekræfter da også, at han ikke er den eneste der har eller
har haft, det behov.
Men OK - der er måske tale om et globalt ".....manglende kendskab til hvad
der skal til...."

--
vh
Ole C

Fra : Jens

Dato : 12-07-03 00:11

> Det begynder at blive lidt svært at følge Jens' dialog med Jens.....og
> Madsen føler sig nok sat helt af i forhold til sit spørgsmål:

Ja det tog lidt overhånd, men det er ikke altid nemt at holde styr på flere
postmaskiner ad gangen.

> [...]
> billedet - og allerede i første linie af brødteksten fremgår det tydeligt,
> at den først og fremmmest drejer sig om CD-ROM drev....

Ja, men hvor ser du noget om cdrom nævnt i det listede program ?
Det er en muse driver den loader.
Til en Logitech mus endda.

> [...]
> loade f.eks. CD-ROM-driveren fra Dosstart.bat -netop det Madsen spørger

Ja.

> [...]
> har haft, det behov.
> Men OK - der er måske tale om et globalt ".....manglende kendskab til hvad

Nu finder google jo kun det den bliver bedt om, var det ikke dig der søgte
efter netop "ctload" ?

Her er hvad google kan finde om mscdex :

http://www.google.com/search?q=mscdex&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&lr=lang_da

Den rigtige winhelp side om cdromdrev :

http://www.winhelp.dk/95m1.htm

Og kommandoen mscdex.exe med parameter beskrivelse. :

http://www.windows.no/d_mscdex.php
citat fra den side :
Eksempel. Linje i autoexec.bat (enhetsnavnet må være det samme som
enhetsnavnet i config.sys):

lh c:\windows\command\mscdex.exe /d:mscd001

Mvh Jens

Fra : Ole C

Dato : 12-07-03 06:43

Jens skrev blandt andet:

> Ja, men hvor ser du noget om cdrom nævnt i det listede program ?
> Det er en muse driver den loader.
> Til en Logitech mus endda.

Jeg citerer:

"Hvad gør man hvis man ikke har lyst til at tvinge sit CD-ROM drev til at
køre i MS-DOS kompatibilitetstilstand ved at indlæse en 16-bit driver i
CONFIG.SYS, men alligevel bruger mange DOS-programmer, der ikke kører
optimalt under Windows 95, men som kræver adgang til CD-ROM drevet.
- Lad os kalde en spade for en spade: Hvis man har mange CD-ROM spil og
spiller mere end en gang imellem, så er det dødirriterende at man er nødt
til enten at indlæse en 16-bit CD-ROM driver i CONFIG.SYS eller lave en
separat opstartsfil (i "Egenskaber") for hvert enkelt spil for at have
adgang til CD-ROM drevet...
Fat mod: Creative Labs har lavet et lille program, CTLOAD, der tillader at
du kan indlæse en driver, der ellers normalt skal med i din CONFIG.SYS, fra
kommandoprompten, så du nu blot kan vælge "Genstarte computeren i MS-DOS
tilstand"
--
vh
Ole C

Fra : Madsen

Dato : 12-07-03 00:04

Madsen skrev:

> Er det muligt at tilføje en CD driver til Windows 98's
> "Genstart i MS-DOS tilstand" kommando ?

Jeg er nu næsten 100 % sikker på at jeg på min Win98 blot lod
config.sys indlæse selve device-driveren, altså f.eks. cdrom.sys
og så lod jeg msdos.sys tage sig af indlæsningen af mscdex.exe.
Det betød at når jeg valgte "Genstart i MS-DOS tilstand" så
ville msdos.sys blive indlæst og linien med mscdex.exe ville
sørge for at CD-drevet ville komme til at fungere i DOS, for
cdrom.sys befandt sig stadig i hukommelsen selvom Windows havde
kørt.

Som jeg husker det så har jeg aldrig haft behov for ctload.exe.

Madsen.

Fra : Jens

Dato : 12-07-03 00:16

> Som jeg husker det så har jeg aldrig haft behov for ctload.exe.

Tricket består vist i at få den til at loade autoexec.bat, når man jumper
til dos i w95/98, rebooter man jo ikke maskinen, om den henter startfilerne
autoexec og config ved jeg ikke, men hvis mscdex står i autoexec.bat, burde
den jo være indlæst når man går til den lidt specielle dos prompt.

Det specieller er at den forlades med "exit", hvorefter win.com startes.
Hvis man bruger ctrl-alt-del vil w98 lave en scandisc efter forkert
lukning......, ved næste start.

Mvh Jens

Fra : Madsen

Dato : 12-07-03 00:26

Jens skrev:

> Tricket består vist i at få den til at loade autoexec.bat, når man
> jumper til dos i w95/98, rebooter man jo ikke maskinen, om den
> henter startfilerne autoexec og config ved jeg ikke

Den løber i hvert tilfælde Dosstart.bat igennem når du vælger
'Genstart i MS-DOS tilstand', så vidt jeg husker.

Jeg kom lige i tanke om at jeg har en efterhånden ret så gammel
diskette liggende inde i skabet med backup af de vigtigste
systemfiler fra dengang hvor jeg kørte Win9x.

(Egentlig så kommer det sig af at jeg kun havde min allerførste PC
i omkring 20 min. før at jeg måtte sende den tilbage til forhandler
fordi at den ikke længere kunne skrive æ, ø og å. Det kom til at
koste mig 500 Kr. ekstra bare fordi at jeg partout skulle pille i
noget som jeg langt fra havde forstand på. Siden den dag tog jeg
altid backup af de vigtigste systemfiler, for af skade bliver man
jo som bekendt klogere :).

Nå, men dengang så Config.sys, Autoexec.bat og Dosstart.bat sådan
her ud hos mig:

Config.sys:

DEVICE=C:\WINDOWS\HIMEM.SYS
DEVICE=C:\WINDOWS\EMM386.EXE NOEMS I=B000-B7FF NOMOVEXBDA
BUFFERSHIGH=20
FILESHIGH=70
DOS=UMB
DOS=HIGH
LASTDRIVEHIGH=F
FCBSHIGH=4,0
DEVICEHIGH=C:\DRIVERE\SAMPLE.SYS /D:CDROMMER
SHELL=C:\COMMAND.COM C:\ /P /F /E:1024
BREAK=ON
DEVICEHIGH=C:\WINDOWS\COMMAND\display.sys con=(ega,,1)
Country=045,850,C:\WINDOWS\COMMAND\country.sys

Autoexec.bat:

@ECHO OFF
PROMPT $p$g
PATH C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\COMMAND;C:\PAK;C:\NC;C:\BAT
SET SOUND=C:\PROGRA~2\CREATIVE\CTSND
SET MIDI=SYNTH:1 MAP:E MODE:0
SET BLASTER=A220 I5 D1 H5 P330 E620 T6
SET TEMP=C:\TEMP
SET TMP=C:\TEMP
LH C:\WINDOWS\COMMAND\MSCDEX.EXE /D:CDROMMER
mode con codepage prepare=((865) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=865
LH keyb dk,,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys

Dosstart.bat:

@ECHO OFF
LH C:\WINDOWS\COMMAND\MSCDEX.EXE /D:CDROMMER
CLS

Det tyder på at der åbenbart ikke sker noget ved at kalde MSCDEX.EXE
to gange og årsagen er måske at den bliver smidt ud af hukommelsen
når Windows starter. De "aha-oplevelser" som man dengang fik ved
at bruge timer på at optimere sine startfiler er efterhånden ved at
glide ud af min hukommelse, men jeg er sikker på at ovenstående har
virket for ellers ville jeg ikke have kørt med det og da slet ikke
taget backup af det.

Madsen.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 12-07-03 00:40

Hej Madsen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Nå, men dengang så Config.sys, Autoexec.bat og Dosstart.bat sådan
> her ud hos mig:

[...]

Yep, mine er sådan, bortset fra at jeg slettede Dosstart.bat (se
nedenfor).

> Det tyder på at der åbenbart ikke sker noget ved at kalde MSCDEX.EXE
> to gange og årsagen er måske at den bliver smidt ud af hukommelsen
> når Windows starter.

Ikke det fjerneste. Der kommer blot en dummymeddelelse om, at
MSCDEX.EXE er indlæst i forvejen (hvorfor den ikke indlæses igen), hver
gang man genstarter i MS-DOS tilstand.
Da den ikke kan blindes (jeg kunne i hvert fald ikke få den til det;
@echo off er helt virkningsløs i denne specielle batfil), slettede jeg
Dosstart.bat
Den har jo intet formål, når begge drivere indlæses ved opstart
(Config.sys og Autoexec.bat)

Det betyder ikke noget under Windows, om de er indlæst eller ej, da
Windows ikke selv anvender dem (hverken .sys- eller .exe-filen). De er
kun aktive, når man kører ren DOS (="MS-DOS tilstand").

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jens

Dato : 12-07-03 01:01

"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev i en meddelelse

Hej Rudi.

> Ikke det fjerneste. Der kommer blot en dummymeddelelse om, at
> MSCDEX.EXE er indlæst i forvejen (hvorfor den ikke indlæses igen), hver
> gang man genstarter i MS-DOS tilstand.

Gider du teste min "C:\windows\command\mscdex.exe /d:mscd001"

Bare fra en dos...møjpcdenher... prompt.

Det skulle give adgang til cdrom D, hvis der er for mange disce , sætter
du bar D til F..........

Mvh Jens

Fra : Rudi Stegen

Dato : 12-07-03 13:39

Hej Jens, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Gider du teste min "C:\windows\command\mscdex.exe /d:mscd001"

Ja da og er gjort. Den virker ikke her, men det er ikke så
overraskende, da den så at sige skal harmonere med .sys-driverens
opsætning i Config.sys

Mine linjer er (klippet fra de to startfiler):

Config.sys
DEVICEHIGH=C:\CDROMDRV\ATAPICD.SYS /D:CD003

Autoexec.bat
lh C:\CDROMDRV\MSCDEX /V /D:CD003 /M:10

Intet af det har noget med drevbogstav at gøre, det hitter de selv ud
af (den planter sig automagisk som det første efter faste diske, hos
mig drev E, da C og D er de to logiske drev på min harddisk).

Parameteren "/D:CD003" står blot for det devicenummer, som cd'en skal
have (det kan også bare sættes til fx D:CD004, D:CD005, D:CD006...
etc., det betyder ikke det fjerneste, blot den lader 1 og 2 i fred).
Dvs. det er ikke drevbogstavet, det "D:" henviser til.

(Ekskursivt er den anvendte ATAPICD.SYS ikke den, der hører til drevet
- et skuffeløst Pioneer. Pioneers egen .sys-driver er blot noget
større, hvorfor jeg i hine dage prøvede med ATAPICD.SYS [don't waste
space ], og den virkede lige så fint).

Hvis jeg stadig havde kunnet komme ind på din server, ville der have
ligget en help.zip indeholdende 3 filer fra DOS 6.2:
Help.com
Help.hlp
Qbasic.exe

Det er de filer, der af DOS 6.2 til sammen anvendes til dens
guddommelige Help-kommando, hvor man har hele molevitten i ét program.
Skønt de ikke er helt ens for DOS 6.2 og DOS'erne til 95, 95 OSR2 og
98, er _langt_ det meste det det samme. (Og filerne blev som sikkert
bekendt desværre aldrig lavet til DOS 7 - den fra Win95 - og frem).

De skal blot smides i samme dir (hvor der gerne må ligge andet og rode)
og startes op med Help.com, hvorefter det kører som et DOS-program.

Jeg kan poste den til dig, hvis du har lyst (?)

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Rudi Stegen

Dato : 12-07-03 13:44

Hej Rudi Stegen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

Jeg glemte at fortælle om resten:

> Autoexec.bat
> lh C:\CDROMDRV\MSCDEX /V /D:CD003 /M:10

"/V" betyder blot, at man gerne vil se meddelelser, når driveren ved
opstart indlæses. (Man når selvfølgelig ikke at se teksten; men når man
eksperimenterer og fx bruger 'linje for linje'-bekræftelse, gør man jo.
Og der er det ofte ret praktisk, at man kan se denne og hin
meddelelse).

"/M:10" er antal buffere, man vil afsætte (igen: under DOS. Under
Windows anvendes intet af det, da de to drivere er inaktive under
Windows).

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jens

Dato : 12-07-03 14:00

> [...]

> af (den planter sig automagisk som det første efter faste diske, hos
> mig drev E, da C og D er de to logiske drev på min harddisk).

åh ja, sådan kan det også læses jo.
Et udslag af den interne hukommelse igen...

> [...]
> etc., det betyder ikke det fjerneste, blot den lader 1 og 2 i fred).
> Dvs. det er ikke drevbogstavet, det "D:" henviser til.

Men der skal være en for hvert cdromdrev der skal være adgang til.... ikke ?

> Hvis jeg stadig havde kunnet komme ind på din server, ville der have
> ligget en help.zip indeholdende 3 filer fra DOS 6.2:
> [...]

Det kan du da.... nu.
(Man kan slukke meget med off G127 i ihc....

> Jeg kan poste den til dig, hvis du har lyst (?)

Jeg er vist færdig med at rode med dos, jeg har en komplet 6.22, og en
komplet w3.11 på disketter vist, derfra er det cdèr det hele.

Mvh Jens

Fra : Rudi Stegen

Dato : 12-07-03 16:07

> Men der skal være en for hvert cdromdrev der skal være adgang
> til.... ikke ?

Ja, der skal være en for hvert cd-drev.

I Config.sys afhænger linjerne af, om de kan bruge samme devicedriver.
Kan de det, smider man blot en switch på for hvert drev.

Dvs. min:
DEVICEHIGH=C:\CDROMDRV\ATAPICD.SYS /D:CD003

ændres til fx:
DEVICEHIGH=C:\CDROMDRV\ATAPICD.SYS /D:CD003 /D:CD004

Hvis de derimod kræver hver sin devicedriver, skal man indlæse dem
separat, fx:
DEVICEHIGH=C:\CDROMDRV\ATAPICD.SYS /D:CD003
DEVICEHIGH=C:\CDROMDRV\DRIVERENS_NAVN.SYS /D:CD004

I Autoexec.bat tilføjer man blot et switch for hvert, fx igen min:
lh C:\CDROMDRV\MSCDEX /V /D:CD003 /M:10

ændres til:
lh C:\CDROMDRV\MSCDEX /V /D:CD003 /D:CD004 /M:10

[...]

> Det kan du da.... nu.

Niks Jeg prøvede lige.

> (Man kan slukke meget med off G127 i ihc....

Ja, det er måske flyttet til papirkurven

Jeg tror nu ikke, det er problemet, da FTP-tingen giver en
forbindelsesfejl. Hvis det havde været fyldt server, ville den
formentlig godt kontakte (?), men derefter give fejl, hvis man forsøgte
at smide noget op. (_Gætter_ jeg på).

> Jeg er vist færdig med at rode med dos, jeg har en komplet 6.22,
> og en komplet w3.11 på disketter vist, derfra er det cdèr det
> hele.

Så slipper du. Selv hvis jeg kunne have fået forbindelse

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jens

Dato : 12-07-03 16:55

"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev i en meddelelse

> Niks Jeg prøvede lige.

Nejnej, det gælder jo ikke i flere kvarter ad gangen når men har et IPgen
som mit.

> Ja, det er måske flyttet til papirkurven

Nej, routeren er i mellemtiden udskiftet, så nu kan den igen, tror jeg nok.

> [...]
> forbindelsesfejl. Hvis det havde været fyldt server, ville den
> formentlig godt kontakte (?), men derefter give fejl, hvis man forsøgte

Den nye router vidste ikke hvor den skulle sende ftp henad, der er lidt at
vælge mellem for tiden jo......, prøv nu, det skulle gerne give respons.

Mvh Jens

Fra : Rudi Stegen

Dato : 13-07-03 00:02

Hej Jens, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Den nye router vidste ikke hvor den skulle sende ftp henad, der er
> lidt at vælge mellem for tiden jo......, prøv nu, det skulle gerne
> give respons.

Ahh! Tillykke med den nye router. Ikke blot virker den, men den lyster
også, når du får fortalt den, hvad den skal.

Fandens du ikke vil have min help.zip, nu jeg faktisk kan levere den
direkte på maskinen

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jens

Dato : 13-07-03 09:40

"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev i en meddelelse

> Ahh! Tillykke med den nye router. Ikke blot virker den, men den lyster
> også, når du får fortalt den, hvad den skal.

Jeps, og den kan finde ud af at køre passivt også.
Jeg fatter bare ikke helt hvorfor min Level one er stået af.
Men det er nok heller ikke meningen jeg skal det.
Den smider klientern i gruppen "alle andre", og dem har jeg givet "nonet",
men jeg kan ikke få lov at ændre i den............., lidt Dlink DI604
agtigt.

> Fandens du ikke vil have min help.zip, nu jeg faktisk kan levere den
> direkte på maskinen

Hehe, jeg har et lille problem, jeg er ved at overveje om det er muligt at
sætte højere sider på discene, men det er ikke lykkedes endnu.

Mvh Jens

Fra : Rudi Stegen

Dato : 13-07-03 17:29

> Hehe, jeg har et lille problem, jeg er ved at overveje om det er
> muligt at sætte højere sider på discene, men det er ikke lykkedes
> endnu.

"Højere sider på diskene"..?

Jeg ved ikke, om du mener, om man i DOS kan angive et "højere" bogstav
end det umiddelt først ledige. Men man kan da.

Hvis det havde været DOS 6.2 (hvilket muligvis også er gældende for
DOS-versionerne til Win95/98, er det ret nemt. Find linjen i
Autoexec.bat med Mscdex-kommandoen. Lad os sige at de to drev er
angivet som:

lh C:\CDROMDRV\MSCDEX /V /D:CD003 /D:CD004 /M:10

(Altså blot så "/D"-switchene er i overensstemmelse med tilsvarende for
devicedriveren/-erne i Config.sys, hvad _du_ nu har anvendt dér)

Du sætter bare en ekstra switch på a la

lh C:\CDROMDRV\MSCDEX /V /D:CD003 /D:CD004 /L:G /M:10

"/L:G" betyder at første cd-drev får drevbetegnelsen "G:", den anden
automatisk "H:" (og kun det første kan angives, det andet får blot det
flg. drevbogstav).
Hvis du vil have dem til at være fx M-drev (og dermed uundgåeligt N-
drev for det andet), skal det blot være "/L:M" etc.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Rudi Stegen

Dato : 13-07-03 17:30

Hej Rudi Stegen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> end det umiddelt først ledige

umiddelbart

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jens

Dato : 13-07-03 21:21

> "Højere sider på diskene"..?
>
> Jeg ved ikke, om du mener, om man i DOS kan angive et "højere" bogstav
> end det umiddelt først ledige. Men man kan da.

Nae, det var nu mere i stìl med de høje sider jeg har til min
trailer........

Men det går vist ikke, dblspace bider ikke rigtigt på xp og ntfsdrev.......
)

(Jeg ved godt man kan zippe, men jeg vil hellere overtale finansministeren
om at jeg er nødt til at have en ny 180gb disc.o)

Mvh Jens som har 860kB ledig på en 80GB disc..........

Fra : Rudi Stegen

Dato : 13-07-03 23:28

Hej Jens, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

[Pladsmangel]

> Men det går vist ikke, dblspace bider ikke rigtigt på xp og
> ntfsdrev....... )

Hvis du forsøger, så brug endelig DOS 6.2, hvor doublespace virker, da
den er stjålet (vist fra Stacker..?). Det var grunden til, at Microsoft
hastigt smed DOS 6.22 ud med deres hjemmelavede Drivespace i stedet.
(Det er formentlig overflødigt at sige, skidtet var fejlfyldt, at der
gik gik salat i diskindholdet hos de stakler, der prøvede det).

> Mvh Jens som har 860kB ledig på en 80GB disc...

Mit gæt er at en defragmentering tager sin tid

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://rudi.nerd.dk/dont_waste_space.htm

Fra : Jens

Dato : 13-07-03 23:55

"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev i en meddelelse

> (Det er formentlig overflødigt at sige, skidtet var fejlfyldt, at der
> gik gik salat i diskindholdet hos de stakler, der prøvede det).

Det gjorde der ja........

> Mit gæt er at en defragmentering tager sin tid

Det er ikke en måned siden det er gjort da.....
(Det er ikke C drevet, det er der ca 1gb fri på)

En defrag af maskinen tog fra dag 1 til dag 2, så vidt jeg husker godt og
vel 7 timer.

Mvh Jens som er ved at montere en ny......mere.

Fra : Jens

Dato : 12-07-03 00:53

> Den løber i hvert tilfælde Dosstart.bat igennem når du vælger
> 'Genstart i MS-DOS tilstand', så vidt jeg husker.

Rigtigt, det gør min 80386 w95 deluxe turbo-pro ihvertfald....
Holdaop jeg fik ryddet meget op mens den startet......

> [...]
> fordi at den ikke længere kunne skrive æ, ø og å. Det kom til at
> koste mig 500 Kr. ekstra bare fordi at jeg partout skulle pille i

Og det var mange penge dengang... .o)

> noget som jeg langt fra havde forstand på. Siden den dag tog jeg
> altid backup af de vigtigste systemfiler, for af skade bliver man
> jo som bekendt klogere :).

Det har jeg aldrig kunnet finde ud af, det med backuå, hvor skal man have
det ?

> Config.sys:
>
> DEVICE=C:\WINDOWS\HIMEM.SYS
> DEVICE=C:\WINDOWS\EMM386.EXE NOEMS I=B000-B7FF NOMOVEXBDA

Noget med at flytte extended memmory op over 640kb grænsen så vidt jeg
husker.

> BUFFERSHIGH=20
> FILESHIGH=70

20 buffere, max 70 programmer ad gangen....

> DOS=UMB
> DOS=HIGH

Flytter command.com, som er dett største dosprogram til området over 640kb.

> LASTDRIVEHIGH=F

Afslutter søgning efter drev ved F drevet.

?
> DEVICEHIGH=C:\DRIVERE\SAMPLE.SYS /D:CDROMMER

Fortæller dos at der er drivere i sample.sys eller på d:cdrommer

> SHELL=C:\COMMAND.COM C:\ /P /F /E:1024

Sære start indstillinger som sikkert skyldes enten ret meget ram, eller
nogle ret tunge programmer.

> BREAK=ON

Sæt den på off og der er ingen pauseknap, det var ofte nyttigt når man ville
forhindre en "dir" i at blive vist.

> DEVICEHIGH=C:\WINDOWS\COMMAND\display.sys con=(ega,,1)

Driver til skærm, med type.

> Country=045,850,C:\WINDOWS\COMMAND\country.sys

Indstillinig for modem "predial", tegnsæt og hvor sys filen ligger

> Autoexec.bat:
>
> @ECHO OFF
> PROMPT $p$g
> PATH C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\COMMAND;C:\PAK;C:\NC;C:\BAT

Søge dir`s, ethvert dir der her blev indsat kunne man starte en com, bat,
eller exe fra uden at stå i det, man kan feks stå i C:\ og starte win.com,
som ligger i c:\windows\command\

> SET SOUND=C:\PROGRA~2\CREATIVE\CTSND

Lydkort driver

> SET MIDI=SYNTH:1 MAP:E MODE:0
> SET BLASTER=A220 I5 D1 H5 P330 E620 T6

Lydkort indstillinger.

> SET TEMP=C:\TEMP
> SET TMP=C:\TEMP

Temp dir setting.

> LH C:\WINDOWS\COMMAND\MSCDEX.EXE /D:CDROMMER

Den kan jeg ikke mindes.

> mode con codepage prepare=((865) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
> mode con codepage select=865
> LH keyb dk,,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys

Tastatur settings, som stadig kan bruges i xp og w2k/3

> [...]
> glide ud af min hukommelse, men jeg er sikker på at ovenstående har
> virket for ellers ville jeg ikke have kørt med det og da slet ikke

Såvidt jeg kan se er det forkerte parametre.
Men det skyldes nok at du løb an på at den fandt det rigtige drev selv, og
det gør den nok også.

Mvh Jens

Fra : Madsen

Dato : 12-07-03 00:54

Rudi Stegen skrev:

> Da den ikke kan blindes (jeg kunne i hvert fald ikke få den til
> det; @echo off er helt virkningsløs i denne specielle batfil),
> slettede jeg Dosstart.bat

Det vil altså sige at jeg slet ikke havde behøvet Dosstart.bat
for at få CD-drevet til at virke efter at have valgt 'Genstart i
MS-DOS tilstand', for både Sample.sys og Mscdex.exe befandt sig
allerede i hukommelsen og kunne derfor stadig bruges?

Madsen.

Fra : Jens

Dato : 12-07-03 01:00

> [...]
> MS-DOS tilstand', for både Sample.sys og Mscdex.exe befandt sig
> allerede i hukommelsen og kunne derfor stadig bruges?

Ja...forudsat din linie i autoexec virker.

Mvh Jens

Fra : Madsen

Dato : 12-07-03 01:17

Jens skrev:

> Noget med at flytte extended memmory op over 640kb grænsen så vidt
> jeg husker.

Som jeg husker det så er EMM386.EXE en Extended Memory Manager.
Uden den kan du ikke få adgang til UMB f.eks.

I=B000-B7FF NOMOVEXBDA gav mig 30K ekstra at gøre godt med og
det var jo ikke så lidt dengang. Det var noget med at I=B000-B7FF
normalt var reserveret til noget monokrom-skærm-halløj, men det
kunne man så frigive til noget andet vha. den kommando.

> ?

Ja, se det kan jeg så heller ikke huske, men en Google-søgning
fortæller:

| Setting: FCBS
| Default Value: 4
| User Configurable: No
| This setting controls the number of File Control Blocks (FCBS) that
| are available to each MS-DOS VM. However, MS-DOS-based programs that
| were written after the release of MS-DOS 2.0 use file handles rather
| than FCBS.

Altså et gammelt levn som jeg temmelig sikkert ikke havde behov for
når det kom til stykket.

> Fortæller dos at der er drivere i sample.sys eller på d:cdrommer

Fortæller DOS at Sample.sys er device-driveren for CD-drevet som skal
hedde CDROMMER i dette tilfælde.

> Sære start indstillinger som sikkert skyldes enten ret meget ram,
> eller nogle ret tunge programmer.

Så vidt jeg husker så var det mest pga. det sidste. Også dengang
rodede jeg med Photoshop.

> Sæt den på off og der er ingen pauseknap, det var ofte nyttigt når
> man ville forhindre en "dir" i at blive vist.

Hvis BREAK ikke var ON så kunne du heller ikke afbryde indlæsningen
af Config.sys og Autoexec.bat med Ctrl + C.

> Den kan jeg ikke mindes.

Uden den får du ikke CD-drevet til at virke i DOS. (MSCDEX står
for MicrosoftCDEXtension). Navnet efter /D: _skal_ være det samme
som det navn man har brugt i Config.sys i linien med device-
driveren (Sample.sys).

> Såvidt jeg kan se er det forkerte parametre.

Hvad er det der er forkerte parametre?

Madsen.

Fra : Jens

Dato : 12-07-03 01:30

> [...]
> normalt var reserveret til noget monokrom-skærm-halløj, men det
> kunne man så frigive til noget andet vha. den kommando.

Jaja, 30kb var også plads til et program jo......

> Hvad er det der er forkerte parametre?

Det der svigter er at de cd drivere jeg brugte var mscdex med mscd001 som
parameter, men da "parameteren" tilsyneladende er afgjort i config sys, må
det jo være en forskel i 2 forskellige mærkers benævnelse for det samme.

Jeg kan bare ikke mindes noget med config for at aktivere cd drevet...., men
det kan være den interne hukommelse der er flytte for højt op jo.

Mvh Jens

Fra : Madsen

Dato : 12-07-03 01:19

Jens skrev:

> Ja...forudsat din linie i autoexec virker

Det gør den, eller rettere gjorde, for jeg havde brug for at kunne
starte direkte til DOS og stadig have adgang til mit CD-drev inden
Windows blev startet.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 12-07-03 01:39

Prøv f.eks. at læse: <http://www.techadvice.com/tech/M/MSCDEX.htm>.

| The MSCDEX.exe file is used in the autoexec.bat file to set the
| DOS CD-ROM parameters. It is always used in conjunction with a
| file in the config.sys file.
|
| A typical entry is as follows:
|
| C:\WINDOWS\COMMAND\MSCDEX.EXE /D:NCI000
|
| And the matching (and required) file in the config.sys has the
| following format:
|
| DEVICE=C:\CDROM\SomeName.SYS /D:NCI000
|
| Notice that in order for the above 2 files to properly work, the
| parameter (in this example the name "NCI000") matches in both
| files. This is required.

Madsen.

Fra : Jens

Dato : 12-07-03 01:48

Jeps, den er der jo så.

Men det eneste en cdstart.bat så gør er at sørge for at config.sys bliver
læst og forstået.

Som jeg husker husker det var det ikke et problem når¨windows var
installeret, kun hvis man startede fra A eller cd drev.

Mvh Jens ps: tag dig iagt for flyvende bogstaver.....