MS Windows
briani 27239
Udskrive fra Dos-program via netværk i Win~
Fra : Ole Axelsen

Dato : 08-07-03 12:54

Øh ja, kan det mon lade sig gøre? Det drejer sig om Concorde C5 i
Dos-version. Printeren er koblet op via en switch, den har ikke direkte
forbindelse til nogen af computerne i netværket. Der var for nogen tid siden
en, der flygtigt berørte emnet, jeg husker bare ikke hvem, og jeg hørte ikke
godt nok efter, til at jeg husker hvad man kan gøre.

--
Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : Nic

Dato : 08-07-03 13:38

> Øh ja, kan det mon lade sig gøre? Det drejer sig om Concorde C5 i
> Dos-version. Printeren er koblet op via en switch, den har ikke direkte

Net use lpt1 > \\servernavn\sharenavn

eller også er omvendt - men lav en net use, den fortæller det hele.

Fra : Ole Axelsen

Dato : 08-07-03 13:49

Nic wrote:

> Net use lpt1 > \\servernavn\sharenavn
>
> eller også er omvendt - men lav en net use, den fortæller det hele.

Det vil jeg prøve. Tak for hurtigt svar.

--
Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-03 10:06

"Ole Axelsen" <oleaxelsen@[privat].dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ikke
> godt nok efter, til at jeg husker hvad man kan gøre.

Udskrivning fra DOS-program kan kun lade sig gøre fra LPT1 (Centronic).
Programmet kan simpelthen ikke se andre porte, med mindre printeren også kan
køre serielt (RS232). Nogle printere kan begge dele, og seriel anvendes,
hvor printeren kører på netværket tillige med andre terminaler.

Skal printeren også skrive ud fra Windows - et eller andet program fra
hvilken som helst Windows platform, skal der trækkes en ældre driver op, som
kan bruges til at initiere printeren til at akceptere de gamle ASCII- eller
escape coder, som printeren og Windows kan håndtere.

Fra en HP 4 LaserJet er der f.eks. ingen problemer eller en gammel
matrixprinter (dem med nåle - 8-9 eller 24 nåls).

...Og se, nu kommer det smarte.

Har du en ældre/gammel printer til LPT1 udgangen, og programmet er
indstillet til endten Epson, IBM Proprinter eller HP Printere
(Generelt/Installation af printere, ca. 12 med indiviuelle installationer),
vil den virke uanset andet fra DOS programmet - endten i et Windows-billede
(W2k og XP kun med lille skærmbillede, Win 3.11, Win95 og WIN98 med stort,
normalt DOS-vindue).

Tag en kopi af eksisterende indstillinger, så du altid kan finde tilbage til
default.

Du kan nu samtidig have en printer, der kører USB tilgang på alle
programmer, der kører fra en Windows platform. Den er naturligvis trukket op
med sin normale driver.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Nic

Dato : 09-07-03 10:30

Så meget for så lidt?

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-03 01:05

"Nic" <nifonewsx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Så meget for så lidt?

Lige netop du kunne vel så have kikket den anden vej så længe - måske endog
fundet på noget smatere at foretage dig imens i stedet for at spilde tid på
en helt overflødig bemærkning?