MS Windows
briani 27239
Formatering af diskette i Win2k
Fra : Malene P

Dato : 03-07-03 16:14

Jeg er ved at rydde op i 20000 (sådan føles det ihvertfald) gamle disketter
og vil formatere de, der ikke skal bruges længere. Men jeg savner at se
resultatet -ikke mindst hvor mange bad sectors der er, så jeg kan smide dem
ud. Kan man ikke få de oplysninger frem?

mvh
Malene P

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 03-07-03 18:41

On Thu, 3 Jul 2003 17:13:52 +0200, "Malene P" <malenekors@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>resultatet -ikke mindst hvor mange bad sectors der er, så jeg kan smide dem
>ud. Kan man ikke få de oplysninger frem?

Formatter disketterne fra en kommando-prompt. Så får du de ønskede
oplysninger (ligesom fra DOS i gamle dage).
Start evt. DOSKEY først; så kan du gentage FORMAT-kommandoen ved at
trykke "pil-op".

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : BOH

Dato : 03-07-03 22:25

Gert Søgaard Jensen wrote:

> Formatter disketterne fra en kommando-prompt. Så får du de ønskede
> oplysninger (ligesom fra DOS i gamle dage).
> Start evt. DOSKEY først; så kan du gentage FORMAT-kommandoen ved at
> trykke "pil-op".

Man bruger ikke doskey i windows 2000, prompten har allerede denne funktion.
Du kan også trykke på F7 for at se en 'kommando history', og vælge dem igen.
Prøv selv forskellen mellem enter og højre pil.

--
Mvh Morten

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 04-07-03 16:51

On Thu, 3 Jul 2003 23:25:03 +0200, "BOH" <no@mails.thanx> wrote:

>Gert Søgaard Jensen wrote:
[klip]

>Man bruger ikke doskey i windows 2000, prompten har allerede denne funktion.
OK - du har ret med hensyn til prompten. Det ser ud til, at aktiv
gentage-funktion er standard.
Spørgsmålet er nok, hvad der får prompten til at virke sådan -
doskey findes i hvert fald under Windows 2000
(Se under Start > Hjælp > Indeks > Nøgleord = doskey).

>Du kan også trykke på F7 for at se en 'kommando history', og vælge dem igen.
Den kendte jeg ikke. Smart nok!

>Prøv selv forskellen mellem enter og højre pil.
Den må du lige uddybe - jeg plejer at bruge "pil-op" for at gentage
sidste kommando.

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-03 00:30

"Gert Søgaard Jensen" <nospamto@gert-soegaard-jensen.dk> skrev i en
meddelelse news:qt7bgvghj4dmcjrpppd0uen8vrec98rad8@4ax.com...

> Den må du lige uddybe - jeg plejer at bruge "pil-op" for at gentage
> sidste kommando.

Det gør jeg også i DOS miljø - uanset om det er i et emuleret billede i W2k
eller det er en ren DOS-maskine. W2k baserer sig på DOS 5.0, og der må
doskey altsdå også have være med, siden den virker i DOS nu. Jeg synes bare
at kunne huske, at på et tidspunkt måtte lægge filen ind.

Med venlig hilsen
Karsten Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-03 00:46

"Gert Søgaard Jensen" <nospamto@gert-soegaard-jensen.dk> skrev i en
meddelelse news:cfq8gvcm3ttjhntjgj1k6i5g8h6ihqf7e7@4ax.com...

> [...]
> oplysninger (ligesom fra DOS i gamle dage).
> Start evt. DOSKEY først; så kan du gentage FORMAT-kommandoen ved at

Der fremkommer helt automatisk spørgsmålet, om man vil formatere en ny
diskette (tryk Yes eller Ja)

Men jeg bruger da selv doskey, jeg mener blot ikke, at den er med i den DOS,
der ligger under Win98. Men den kan altid lægges ind fra en gammel DOS 6.22.

Med venlig hilsen
Karsten Jensen

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 04-07-03 17:02

On Fri, 4 Jul 2003 01:46:08 +0200, "Karsten Jensen"
<bitosnabelatdcadslpunktumdk> wrote:

> [...]
[klip]

>Der fremkommer helt automatisk spørgsmålet, om man vil formatere en ny
Ak ja - glemsomheden er vist ved at snige sig ind på mig.
Du har naturligvis ret.

>Men jeg bruger da selv doskey, jeg mener blot ikke, at den er med i den DOS,
>der ligger under Win98. Men den kan altid lægges ind fra en gammel DOS 6.22.

Jo - doskey er godt nok med i Win'98.
Jeg starter den fra autoexec.bat, så den er aktiv straks efter boot.

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen