MS Windows
briani 27239
Skifte drevbogstaver
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-07-03 19:03

Er det muligt at skifte drevbogstaverne i windows xp ? - vil gerne
have det drev min windows er på (pt. F:) lavet om til C: uden at
skulle gensinstallere, formatere og hvad der ellers kunne komme på
tale.

"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Fra : René Jensen

Dato : 02-07-03 19:10

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
> have det drev min windows er på (pt. F:) lavet om til C: uden at
> skulle gensinstallere, formatere og hvad der ellers kunne komme på

Dette er muligt. Dog skal du være opmærksom på at der kan komme
komplikationer med Windows og de programmer, som er installeret:

Højre-klik på "Denne Computer" og vælg "Administrer", herefter vælges
"Disk håndtering" (tror jeg nok den hedder), derefter vælger du den
partition du ønsker at ændre drevbogstav. Her højre-klikker du og vælger
noget ala "Skift drevbogstav og sti".

Sidder selv med en engelsk Windows 2000, så det kan godt være at de
danske oversættelser ikke stemmer helt overens med de danske.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Søren Blom

Dato : 02-07-03 19:43

"René Jensen" <not4u2know@privacy.org> skrev

> Dette er muligt. Dog skal du være opmærksom på at der kan komme
> komplikationer med Windows og de programmer, som er installeret:

Det er ikke tilrådeligt at prøve at skifte drev bogstav på det drev Windows
og alle ens programmer er installeret på, er faktisk slet ikke sikker på at
det er noget Windows vil være med til, skulle det alligevel lykkedes dig at
skifte bogstav, så forvent ikke at der er noget der vil virke derefter.
Enten må du leve med at dit C drev reelt hedder F eller også skal du igen
man ominstallation af maskinen, det andet kommer der ikke noget godt ud af.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-07-03 20:54

"Søren Blom" <soren@blom.dk> wrote in

> Enten må du leve med at dit C drev reelt hedder F eller også
> skal du igen man ominstallation af maskinen, det andet kommer
> der ikke noget godt ud af.

Tror jeg forsøger at vænne mig til det - det skal nok gå.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-07-03 20:54

René Jensen <not4u2know@privacy.org> wrote in

> [...]
> vælger du den partition du ønsker at ændre drevbogstav. Her
> højre-klikker du og vælger noget ala "Skift drevbogstav og sti".

Desværre, "Windows kan ikke ændre drevbogstavet for systemenheden
eller startdiskenheden".

Surt men sandt - jeg må vænne mig til at C hedder F, D hedder E, min
DVD hedder D og min CD-RW hedder G....

Fra : Søren Blom

Dato : 02-07-03 23:35

"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> skrev

> Desværre, "Windows kan ikke ændre drevbogstavet for systemenheden
> eller startdiskenheden".
>
> Surt men sandt - jeg må vænne mig til at C hedder F, D hedder E, min
> DVD hedder D og min CD-RW hedder G....

Du kan sagtens skifte drev bogstav for alle dine andre drev, bare ikke lige
system drevet. Hvis jeg var dig, så ville jeg tage F som udgangspunkt, så
give drevene bogstaver der ligger efter F i alfabetet, så er det nemmere at
finde ud af trods alt.