MS Windows
briani 27239
Windows 2000 mangler bootsektor
Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 02-07-03 14:36

Hej

Jeg har opgraderet en computer (baerbar) til en stoerre disk (10GB ->
80GB).

Den nye disk er partitioneret med 12GB systempartition (primaer
partition nr. 1), datapartition paa 57GB (primaer partition nr. 2) og
en "hibernate"-partition (primaer partition nr. 4 - bruges til
suspend-to-disk).

Systemet er kopieret fra den gamle disk til den nye systempartition,
hvorefter jeg bootede paa en Windows 2000-CD for at installere ny
bootsektor og MBR. Den nye partition var oprindeligt FAT32 og er nu
konverteret til NTFS. Den gamle partition var NTFS.

Men - nu vil Windows 2000 ikke starte. Jeg starter computeren og da
den skal laese bootsektoren, faar jeg blot sort skaerm (dvs. ingen
bootloader). Jeg har forsoegt at starte den via en bootdisk med ntldr,
ntdetect.com og en noejagtig kopi af boot.ini - den starter paent
Windows 2000.

Jeg har startet paa Windows 2000-CD'en og valgt "Verify boot sector"
samt "Check boot files". Den genstarter kort efter til samme
ikke-fungerende tilstand. Jeg har startet i "Recovery console" og
koert fixboot samt fixmbr - det goer heller ingen forskel.

Jeg har forsoegt mig med "fdisk /mbr" fra Windows 98 - det hjaelper
heller ikke.

Jeg har kontrolleret diskgeometrien i bootsektoren og sammenlignet den
med den fysiske paa disken (med dskprobe.exe) og de stemmer overens
(63/255).

Jeg har ledt paa MS support og paa google og kun fundet ting, der ikke
virkede (de fleste steder skriver man, at fixboot og fixmbr altid
virker paa den slags problemer).

Hvad goer jeg? Hvad har jeg overset?

Pft.
/Rasmus

I am free of prejudices. I hate everyone equally.

Fra : jens

Dato : 02-07-03 18:50

"Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad goer jeg? Hvad har jeg overset?

Et par sikkerhedsopdateringer og at documents and settings er "private"
mapper som nu ligger på en disk med et forkert guid nr.

Ligesom diskens nr ikke stemmer med den konfig w2k forventer ifølge
regbasen.

Mvh Jens

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 02-07-03 19:48

"jens" <mkg@jellingnet.dk> writes:

> Et par sikkerhedsopdateringer og at documents and settings er "private"
> mapper som nu ligger på en disk med et forkert guid nr.

Det er jo ikke relevant for om maskinen kan boote. Iøvrigt har
maskinen kun een bruger.

> Ligesom diskens nr ikke stemmer med den konfig w2k forventer ifølge
> regbasen.

Registreringsdatabasen bliver jo ikke brugt så tidligt i
bootfasen. Den standser allerede inden bootloaderen er indlæst.

Jeg kan som sagt sagtens starte maskinen via en bootdiskette; ved
første boot efter kloningen installerede den "ny hardware" og
genstartede - den kan stadig ikke boote...

/Rasmus

Memory is like gasoline. You use it up when you are running. Of
course you get it all back when you reboot.
-- Microsoft help desk

Fra : jens

Dato : 02-07-03 21:19

> Det er jo ikke relevant for om maskinen kan boote.

Det ser ellers sådan ud.

>Iøvrigt har maskinen kun een bruger.

Mindst 2, Administartor og oprettet bruger eller default user....

> Registreringsdatabasen bliver jo ikke brugt så tidligt i
> bootfasen. Den standser allerede inden bootloaderen er indlæst.

Regbasen læses længe inden du når dertil.

> Jeg kan som sagt sagtens starte maskinen via en bootdiskette; ved
> første boot efter kloningen installerede den "ny hardware" og
> genstartede - den kan stadig ikke boote...

Ok, hvis du kan komme ind i den igen, så gå til
computeradministration/diskhåndtering, Hklik på disken og "importer fremmed
disk", du har lov at være heldig jo.

Mvh jens

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 02-07-03 22:42

> Det ser ellers sådan ud.

Maskinen kender jo intet til filsystem el. lign. før bootloaderen er
indlæst. Den hænger idet den indlæser bootsektoren - altså inden den
læser boot.ini.

> Mindst 2, Administartor og oprettet bruger eller default user....

Nå ja, ok. Men det er altså ikke her, mit problem ligger. Når maskinen
bootes fra en bootdiskette, kører den som sagt problemfrit.

> Regbasen læses længe inden du når dertil.

*Inden* bootsektoren? Det er ikke rigtigt - så skulle BIOS kende til
registreringsdatabasen eller hvad? Jeg snakker om bootsektoren, som er
de 512 bytes i starten af en partition - dem, som BIOS indlæser inden
den starter operativsystemet. Det er under indlæsningen af denne, det
går galt.

> Ok, hvis du kan komme ind i den igen, så gå til
> computeradministration/diskhåndtering, Hklik på disken og "importer fremmed
> disk", du har lov at være heldig jo.

Ok, det vil jeg prøve næste gang jeg får muligheden.

/Rasmus

A computer without Windows, is like a fish without a bicycle.

Fra : jens

Dato : 02-07-03 22:52

> [...]
> de 512 bytes i starten af en partition - dem, som BIOS indlæser inden
> den starter operativsystemet. Det er under indlæsningen af denne, det

Det første der sker efter BIOS har sluppet, er at windows scanner
registrerings databasen, det sker inden du kommer videre med en bootloader.

Din har læst at det er en forkert disk den ligger på, disk nummeret passer
ikke med registrringen, og eller GUIDnumrene i basen.
Og det skal jo så resultere i en fejl, eller en rettelse så numrene passer
igen.

Mvh Jens

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 02-07-03 23:21

> Det første der sker efter BIOS har sluppet, er at windows scanner
> registrerings databasen, det sker inden du kommer videre med en bootloader.

BIOS -> bootsektor -> bootloader -> Windows-kernen.

Det er i bootsektor-fasen, det går galt.

> Din har læst at det er en forkert disk den ligger på, disk nummeret passer
> ikke med registrringen, og eller GUIDnumrene i basen.

Hvis den finder den slags problemer, plejer den at komme med en
fejlmeddelelse om at den ikke kan finde en Windows-installation
(f. eks. "Operating system not found" el. lign.). Det gør den ikke,
den fryser blot totalt - altså *ingen* uddata efter POST overhovedet.

Iøvrigt fylder registreringsdatabasen nogle MB på maskinen. Den læser
i så kort tid, at den ikke kan nå at læse registreringsdatabasen.

> Og det skal jo så resultere i en fejl, eller en rettelse så numrene passer
> igen.

Hm, den har jo konfigureret den nye disk, da jeg startede den med
bootdisken ("Windows has finished installing new hardware, click 'ok'
to reboot" el. noget i den stil). Er det ikke nok eller skal der mere
til?

(jeg så forslaget med at "importere fremmed disk", men kan desværre
ikke afprøve det nu, da jeg ikke har maskinen i nærheden)

/Rasmus

As soon as g95 can parse all of the statements correctly, it will be in
the 'larva' state. When we generate code, the 'pupa' state. When g95 is
done, we'll see if it will be a beautiful butterfly, or just a big
bug....
- Andy Vaught

Fra : jens

Dato : 02-07-03 23:32

"Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> skrev i en meddelelse

BIOS ->[scanner registrerings databasen]=> bootsektor -> bootloader ->
Windows-kernen.

> Det er i bootsektor-fasen, det går galt.

Ja, lige inden den faktisk.

> [...]
> (f. eks. "Operating system not found" el. lign.). Det gør den ikke,
> den fryser blot totalt - altså *ingen* uddata efter POST overhovedet.

Hvis den beskytter mod tyveri har du ikke ret til at se den fejlmeddelelse.

> Iøvrigt fylder registreringsdatabasen nogle MB på maskinen. Den læser
> i så kort tid, at den ikke kan nå at læse registreringsdatabasen.

Hor mange sekunder skal den have for at læse 8MB ?

> [...]
> bootdisken ("Windows has finished installing new hardware, click 'ok'
> to reboot" el. noget i den stil). Er det ikke nok eller skal der mere

Det retter ikke det faktum at window ligger på en fremmed disk.

> (jeg så forslaget med at "importere fremmed disk", men kan desværre
> ikke afprøve det nu, da jeg ikke har maskinen i nærheden)

Det ville jeg gøre som noget af det første, og så iøvrigt logge på som
Administrator med tilhørende password, da det er den eneste om har ret til
at "recover" krypterede data pr default. (NTuser.dat feks)

Mvh jens

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 02-07-03 23:44

> [...]

> "Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> skrev i en meddelelse
>

> BIOS ->[scanner registrerings databasen]=> bootsektor -> bootloader ->

Velsagtens idet BIOS udfører den programkode, den tror ligger i bootsektoren.

> Hvis den beskytter mod tyveri har du ikke ret til at se den fejlmeddelelse.

Øh, tyverisikring? Hvilken slags tyverisikring snakker vi her om? Der
er ikke aktiveret noget tyverisikring...

> Hor mange sekunder skal den have for at læse 8MB ?

Mere end et kort blink på harddisklampen. Det er en disk til en bærbar
disk (ikke særlig hurtig) og den starter op i en eller anden
konservativ PIO-mode, hvor læsning kører temmelig langsomt. Det tager
mindst et par sekunder at læse 8MB og den læser kun en brækdel af et
sekund.

> Det retter ikke det faktum at window ligger på en fremmed disk.

Men laver jeg en bootdiskette ned en nøjagtig kopi af NTLDR,
NTDETECT.COM og BOOT.INI (og ikke andet overhovedet), kan den fint
starte? Den burde vel hænge samme sted, hvis det er et problem med
registreringsdatabasen? boot.ini ser iøvrigt således ud:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect

> Det ville jeg gøre som noget af det første, og så iøvrigt logge på som
> Administrator med tilhørende password, da det er den eneste om har ret til
> at "recover" krypterede data pr default. (NTuser.dat feks)

Ingen filer på systemet er krypteret.

/Rasmus

Of all the things I've lost I miss my mind the most.
- Ozzy Osbourne

Fra : jens

Dato : 03-07-03 00:35

"Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> skrev i en meddelelse >
> Ingen filer på systemet er krypteret.

Prøv at forklare det til w2k........

Du har nøjagtigt det problem jeg havde med en w2k engang.
Men det er en lang og kedelig historie.

Mvh Jens

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 03-07-03 00:43

> Prøv at forklare det til w2k........

Hm, der har mig bekendt på intet tidspunkt været krypteret filer på
maskinen (med undtagelse af kodeord, naturligvis).

> Du har nøjagtigt det problem jeg havde med en w2k engang.
> Men det er en lang og kedelig historie.

Igen: Det kan næppe være tilfældet, når jeg med præcis de samme filer
på en diskette kan boote maskinen uden at dekryptere dem først...

(disketten er naturligvis FAT-formateret)

/Rasmus

It needs to be fast, fairly easy to implement, but above all easy to
use. It doesn't need to be able to do absolutely everything, though
that would be nice
-- Julian Field

Fra : jens

Dato : 03-07-03 01:01

"Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> skrev i en meddelelse

> Igen: Det kan næppe være tilfældet, når jeg med præcis de samme filer
> på en diskette kan boote maskinen uden at dekryptere dem først...

Jo.

Mvh Jens

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 03-07-03 01:10

> Jo.

Selvom jeg ikke kan se, hvordan filerne skulle være krypteret lader vi
nu som om det er tilfældet:

o Hvordan dekrypterer den dem automatisk ved boot fra diskette? Jeg
har ikke angivet nogen form for dekryptering undervejs.
o Hvordan er de blevet krypteret uden at jeg har bedt om det?
o Hvordan sikrer jeg, at systemet kan boote igen, hvis kryptering er
problemet?
o Hvorfor er krypteringsbitten ikke sat på filerne, når de er
krypteret (ntldr, ntdetect.com, boot.ini)?
o Hvordan undgår jeg at Windows automatisk krypterer filer, selv når
jeg ikke beder om det?
o Hvorfor kan jeg sagtens læse filerne uden at dekryptere dem, når de
er krypterede?

/Rasmus

Computers are like airconditioners:
They stop working properly if you open windows.

Fra : jens

Dato : 03-07-03 01:21

> [...]

> o Hvordan dekrypterer den dem automatisk ved boot fra diskette? Jeg
> har ikke angivet nogen form for dekryptering undervejs.

Hvem er det du logger ind som når du booter fra disketter ?

> o Hvordan er de blevet krypteret uden at jeg har bedt om det?

password på adminkontoèn er altid kryptet

> o Hvordan sikrer jeg, at systemet kan boote igen, hvis kryptering er
> problemet?

Installere en frisk w2k på maskinen.

> o Hvorfor er krypteringsbitten ikke sat på filerne, når de er
> krypteret (ntldr, ntdetect.com, boot.ini)?

Fordi det ikke er dem der er krypteret.

> o Hvordan undgår jeg at Windows automatisk krypterer filer, selv når
> jeg ikke beder om det?

Ændrer i lokal brugerpolitikken.

> o Hvorfor kan jeg sagtens læse filerne uden at dekryptere dem, når de
> er krypterede?

Det kan du ikke, når du starter fra diskette og logger på, er du logget på
som default user, uanset hvilket pass og brugernavn du bruger.
Den lokale politik siger pr default at lokalt påloggede kan bruge den konto
til at logge på.
Du kan ændre så tovligt du vil, for den lokale politik siger også at kun
oprettede brugere g admins får lov at se fejlmedelelser, så din ændringer er
glemt næste gang du genstarter fra disken.
Du kan være heldig at det er tilladt "alle" at importere fremmede diske, det
afhænger af hvordan dit password på adminkontoen ser ud, hvis det er længere
end 6 tegn og indeholder mindst et stort bogstav og mindst et tal kan du
ikke importere den.

Isåfald er der kun en vej frem, og det er forfra, men det er usandsynligt at
dit pass er af den type hvis du er som folk er flest.

Jo du kan bruge recoveryconsoleèn, men der er jeg stået af, det er alt for
bøvlet for mig.
Det er tilladt at automatisk logge på den consol, men der er ikke adgang til
andet end C:\windows pr default.

Mvh Jens

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 03-07-03 09:43

> Hvem er det du logger ind som når du booter fra disketter ?

Det gør jeg jo ikke under bootfasen (som er den, der giver mig
problemer); først meget senere når maskinen er startet. Jeg logger ind
som både administrator og den oprettede konto; begge virker problemfrit.

> password på adminkontoèn er altid kryptet

Men kodeordet er altid krypteret - men det er stadig ikke her mit
problem ligger. Problemet er at maskinen ikke kan boote fra disken;
ikke at logge ind eller i det hele taget læse filer fra Windows.

> Installere en frisk w2k på maskinen.

Det er jo netop det, jeg forsøger at undgå.

> Fordi det ikke er dem der er krypteret.

Hvorfor kan den så ikke boote, når bootfilerne ikke er krypteret?

> Ændrer i lokal brugerpolitikken.

Er den da sat til automatisk-kryptering

> [...]
> som default user, uanset hvilket pass og brugernavn du bruger.
> Den lokale politik siger pr default at lokalt påloggede kan bruge den konto

Filerne er ikke krypteret. Jeg kan boote på en Linux-CD og læse
filerne uden problemer - og Linux's NTFS-driver kender mig bekendt
ikke til kryptering.

> Du kan ændre så tovligt du vil, for den lokale politik siger også at kun
> oprettede brugere g admins får lov at se fejlmedelelser, så din ændringer er
> glemt næste gang du genstarter fra disken.

Jeg er ret sikker på, at det ikke er den lokale politik, der er
problemet - begrebet 'brugere' eksisterer jo ikke på et så tidligt
tidspunkt i bootfasen, som bootloaderen kører på.

> [...]
> end 6 tegn og indeholder mindst et stort bogstav og mindst et tal kan du

Er det ikke lige meget, når jeg nu selv er administrator på maskinen?

> Isåfald er der kun en vej frem, og det er forfra, men det er usandsynligt at
> dit pass er af den type hvis du er som folk er flest.

Øh, hvis jeg installerer forfra er det vel lige meget, hvad mit
kodeord var inden geninstallationen - eller misforstår jeg dig?

> Jo du kan bruge recoveryconsoleèn, men der er jeg stået af, det er alt for
> bøvlet for mig.

Jeg har forsøgt mig med den - uden held. fixboot og fixmbr løser ikke
problemet. Jeg kan ikke se, hvad på recovery console'n, der skulle
kunne hjælpe...

Fra : jens

Dato : 03-07-03 10:39

> Men kodeordet er altid krypteret - men det er stadig ikke her mit
> problem ligger. Problemet er at maskinen ikke kan boote fra disken;
> ikke at logge ind eller i det hele taget læse filer fra Windows.

Problemet er at w2k ikke finder sig i at ligge på en forkert disk.
Når du booter fra disketter omgår du jo denn kontrol, og kan logg ind, det
bliver disken ikke rigtig af, medmindre du kan få lov at gøre den det.

> Det er jo netop det, jeg forsøger at undgå.

Det er jeg klar over, men ikke sikker på det er muligt.

> Hvorfor kan den så ikke boote, når bootfilerne ikke er krypteret?

Fordi GUIDnummeret på disken ikke stemmer med det w2k mener den skal være.

> Er den da sat til automatisk-kryptering

Den er sat til at sikre sine fata, og kryptere passwords ja.
Har du aldrig hørt om XP`s aktivering ?
Det findes i en tidlig variant i w2k, der skal man bare ikke aktivere, men
rigistrere.
Man kan regge med eller uden hardware opsætning, gør du det med HW, får du
ikke lov at skifte så meget som en stang ram uden at gøre det rigtigt.

> Filerne er ikke krypteret. Jeg kan boote på en Linux-CD og læse
> filerne uden problemer - og Linux's NTFS-driver kender mig bekendt
> ikke til kryptering.

Jeps, men du kan ikke boote w2k på den disk........

> Jeg er ret sikker på, at det ikke er den lokale politik, der er
> problemet - begrebet 'brugere' eksisterer jo ikke på et så tidligt
> tidspunkt i bootfasen, som bootloaderen kører på.

Nejnej, men hvis du ikke er den bruger du skal være for at importere disken
har du jo alligevel et problem.

> Er det ikke lige meget, når jeg nu selv er administrator på maskinen?

Nej det er da ej, ved at vælge et password med et stort bogstav og et tal og
mere end 6 tegn kan man jo hæve sikkerheden i w2k, ligesom man kan sænke den
ved at vælge ikke at have pass på adminkontoen.

> Øh, hvis jeg installerer forfra er det vel lige meget, hvad mit
> kodeord var inden geninstallationen - eller misforstår jeg dig?

Det afhænger af hvordan du fjerner den gamle install inden du laver den nye.
Du kan komme ud for når det er ntfs drev, at den spørger om pass til den
gamle innstall.

> Jeg har forsøgt mig med den - uden held. fixboot og fixmbr løser ikke
> problemet. Jeg kan ikke se, hvad på recovery console'n, der skulle
> kunne hjælpe...

Jeg kender den som sagt ikke af betydning.

Men hvis du ikke kan importere fremmede disk, kan du prøve en reinstall.
Dvs reparation af den nuværende install, men det mener jeg du har prøvet på.
Det er iøvrigt uklogt at rode linux for meget ind i en w2k.

Mvh Jens

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 03-07-03 12:03

> Problemet er at w2k ikke finder sig i at ligge på en forkert disk.
> Når du booter fra disketter omgår du jo denn kontrol, og kan logg ind, det
> bliver disken ikke rigtig af, medmindre du kan få lov at gøre den det.

Ok, vi bliver så åbenbart ikke enige om det her, men jeg tror ikke på,
at den kender til serienummeret (eller hvad guid nu er) idet den læser
bootsektoren.

> Den er sat til at sikre sine fata, og kryptere passwords ja.

Jeg snakker stadig ikke om kodeord.

> Har du aldrig hørt om XP`s aktivering ?

Det er ikke Windows XP, det er Windows 2000.

> Det findes i en tidlig variant i w2k, der skal man bare ikke aktivere, men
> rigistrere.

Denne her skal så ikke aktiveres - er det ikke de gamle
beta-versioner, der skulle det?

> [...]
> mere end 6 tegn kan man jo hæve sikkerheden i w2k, ligesom man kan sænke den
> ved at vælge ikke at have pass på adminkontoen.

Jeg er godt klar over pointen med at vælge ordentlige kodeord (og der
er et administrator-kodeord, som jeg mener er sikkert nok) - men
hvorfor skulle den blive i stand til at boote ved at sætte et svagt
kodeord på?

> [...]
> Du kan komme ud for når det er ntfs drev, at den spørger om pass til den

Det skulle der vel ikke være problemer i; jeg kender jo kodeordet.

> Men hvis du ikke kan importere fremmede disk, kan du prøve en reinstall.

Det lyder som om vi alligevel ikke finder en løsning.

> Dvs reparation af den nuværende install, men det mener jeg du har prøvet på.

Ja - og det hjælper ikke.

Fra : jens

Dato : 03-07-03 12:18

> [...]

> Ok, vi bliver så åbenbart ikke enige om det her, men jeg tror ikke på,
> at den kender til serienummeret (eller hvad guid nu er) idet den læser

W2K læser alle sine GUIDer inden den booter.

> Det er ikke Windows XP, det er Windows 2000.

Det er jeg klar over, men der er stadig sikring i den.

> Denne her skal så ikke aktiveres - er det ikke de gamle
> beta-versioner, der skulle det?

Nej, der skal ikke aktiveres med w2k, men man _kan_ registrere den, og hvis
man gør det, og vælger at medtage Hardware opsætning, skal hardware
udskiftes på en bestemt måde hvis det skal virke bagefter.
(Metoden er at fjerne enhedden i HWhåndteringen, lukke og udskifte delen,
starte og lade w2k installe den nye HWare.)

> [...]
> er et administrator-kodeord, som jeg mener er sikkert nok) - men
> hvorfor skulle den blive i stand til at boote ved at sætte et svagt

Det gør den ikke, du kan ikke ændre password og nedsætte sikkerheden, det
gøres under den oprindelige install.
Alt efter hvilkenn type pass der vælges der, sættes brugerpolitikken efter
det, derefter skal politikken redigeres manuelt, men det er svært at få lov
til.

> Det skulle der vel ikke være problemer i; jeg kender jo kodeordet.

Nej ikke når du kender koden.

> Det lyder som om vi alligevel ikke finder en løsning.

Har du forsøgt at omportere den fremmede disk ?

> Ja - og det hjælper ikke.

Hvis import er forsøgt, og ikke virker er der som jeg ser det kun en
løsning, og det er en ny installering.

Mvh jens

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 03-07-03 12:25

> W2K læser alle sine GUIDer inden den booter.

Som sagt: Vi bliver nok ikke enige. Jeg påstår, den hænger, inden den
læser serienumre ol. fra registreringsdatabasen.

> [...]
> (Metoden er at fjerne enhedden i HWhåndteringen, lukke og udskifte delen,
> starte og lade w2k installe den nye HWare.)

Ok, den er så ikke registreret.

> [...]
> det, derefter skal politikken redigeres manuelt, men det er svært at få lov

Hm, så forstår jeg ikke, hvor du vil hen med styrken af
administratorkodeordet.

> Har du forsøgt at omportere den fremmede disk ?

Som sagt har jeg ikke maskinen lige i nærheden, så nej - ikke endnu.

Det lyder som om, det er min sidste mulighed.

Jeg var ikke klar over, at Windows 2000 ikke blot kunne flyttes til en
anden disk. Hvad gør man, hvis disken går helt i stykker - skal man så
installere en ny Windows på en ny disk og gentablere en sikkerhedskopi
oven på denne?

Fra : Madsen

Dato : 03-07-03 12:30

Rasmus Bøg Hansen skrev:

> [...]
> til en anden disk. Hvad gør man, hvis disken går helt i stykker -
> skal man så installere en ny Windows på en ny disk og gentablere

Da min systemdisk gik i smadder med både WinXP og Win2000 på købte
jeg en ny harddisk og genindlæste et tidligere image lavet med
DriveImage fra PowerQuest på den nye disk. Det forløb uden nogen
form for problemer. DriveImage kan også opsættes til at køre over
et netværk, så vidt jeg ved, men det har jeg så ikke erfaring i.

<http://www.powerquest.com/driveimage/didetails.cfm>

Madsen.

Fra : jens

Dato : 03-07-03 12:43

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse > Da min
> [...]
> form for problemer. DriveImage kan også opsættes til at køre over
> et netværk, så vidt jeg ved, men det har jeg så ikke erfaring i.

Netop det program laver jo en klon som er forberedt til at havne på en ny
disk, derfor virker det.
Du roder ikke med bootloadere bagefter.

Man kan også lave en RIS server, og installe fra den til alle de maskiner
man lyster, bare man har de fornødne licenser, på serveren.
(RIS: Remot Install Server)

Det er ret fikst til at resette en juniorpc`s installation....

Mvh Jens
Ps: mail QP, en bekendt kan ikke quotes rgtigt når han sender fra en xp,
men kan godt quotes rigtigt når der sendes fra en w98...... de står begge
rigtigt i OE, Why ?
Lidt at tænke over..........

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 04-07-03 22:44

> [...]

> systemdisk gik i smadder med både WinXP og Win2000 på købte

> Netop det program laver jo en klon som er forberedt til at havne på en ny

Det hjælper bare ikke, hvis man ikke ligger inde med det pågældende
program.

> Man kan også lave en RIS server, og installe fra den til alle de maskiner
> man lyster, bare man har de fornødne licenser, på serveren.
> (RIS: Remot Install Server)

Kræver det ikke en Server-version af Windows 2000 for at lave en
RIS-server?

/Rasmus

It may be the only innovation in Windows (CTRL-ALT-DELETE was
not invented by MS).
- Hans Reiser

Fra : jens

Dato : 04-07-03 23:02

"Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> skrev i en meddelelse

> Kræver det ikke en Server-version af Windows 2000 for at lave en
> RIS-server?

Jo, vistnok, og den versionn jeg så i en 2k AD server var der kun
garabnteret virkning med w2k pro, men det kan have ændret sig siden jo.

Mvh Jens

Fra : morten l

Dato : 02-07-03 21:53

> [...]
> bootloader). Jeg har forsoegt at starte den via en bootdisk med ntldr,
> ntdetect.com og en noejagtig kopi af boot.ini - den starter paent

har du sat den nye partition som som aktiv.

Morten

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 02-07-03 22:42

"morten l" <kalkunen@mail.dk> writes:

> "Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> skrev i en meddelelse

> har du sat den nye partition som som aktiv.

Ja, første partition (systempartitionen) er aktiv.

/Rasmus

I don't suffer from insanity, i enjoy every minute of it!

Fra : Edmund

Dato : 03-07-03 07:37

Rasmus Bøg Hansen wrote:
> [...]
> bootsektor og MBR. Den nye partition var oprindeligt FAT32 og er nu
> konverteret til NTFS. Den gamle partition var NTFS.

Hvordan har du dog kopieret din disk, med hvilket program.
At kopiere et NTFS drev til fat32, og så konvertere til NTFS bagefter,
lyder som en ret usikker metode.
De fleste diskfabrikanter har et program på deres webside der kan
kopiere alt på en disk, f.eks maxblast3 fra www.maxtor.com er godt.

> Hvad goer jeg? Hvad har jeg overset?

Du har glemt at gøre disken aktiv med fdisk.
Hent evt en Win98 bootdisk med fdisk fra www.bootdisk.com

Du kan være heldig at du i administation / computeradministation /
diskhåndtering kan højreklikke på drevet og gøre det aktiv

--
Mvh Edmund

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 03-07-03 09:51

"Edmund" <edm@os.dk> writes:

> Hvordan har du dog kopieret din disk, med hvilket program.

tar fra en knoppix-CD (en Linux-variant). Det var for at kunne kopiere
over netværket, da maskinen kun kan have en disk tilsluttet.

Jeg var åbenbart naiv at tro, at man blot skulle reetablere en
bootsektor efter kloningen...

> De fleste diskfabrikanter har et program på deres webside der kan
> kopiere alt på en disk, f.eks maxblast3 fra www.maxtor.com er godt.

Det må jeg tilstå, jeg ikke kender - men problemet er som sagt
hovedsageligt, at det skulle kunne gøres over netværk.

> Du har glemt at gøre disken aktiv med fdisk.

Nej, den er aktiv.

Fra : Edmund

Dato : 03-07-03 20:20

Rasmus Bøg Hansen wrote:
> Det må jeg tilstå, jeg ikke kender - men problemet er som sagt
> hovedsageligt, at det skulle kunne gøres over netværk.

Kan du ikke tage disken ud, og komme den over i den pc som den nye disk
sidder i på netværket.

Er der ikke 2 stik på et hardiskkabel i en bærbar, ligesom der er i en
stationær pc, den ene disk kunne jo så bare sidde og dingle udenfor
imens
--
Mvh Edmund

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 04-07-03 22:47

"Edmund" <edm@os.dk> writes:

> Kan du ikke tage disken ud, og komme den over i den pc som den nye disk
> sidder i på netværket.

Det lader sig ikke gøre, eftersom den ligger i et katalog på vores
filserver (som jeg ikke hr planer om at pille ved, medmindre det er
absolut nødvendigt).

> Er der ikke 2 stik på et hardiskkabel i en bærbar, ligesom der er i en
> stationær pc, den ene disk kunne jo så bare sidde og dingle udenfor
> imens

Nej, der er kun et stik. Ellers skal jeg splitte den komplet ad for at
sætte den til CD-rom-stikket - men så kan jeg vist lige så godt
geninstallere.

/Rasmus

I'm a unix system administrator
- sending me HTML formatted emails and/or attached Word documents is a
nice way to ensure I won't bother to answer you.
-- Jan Chrillesen