MS Windows
briani 27239
Kommandofortolker
Fra : Ukendt

Dato : 02-07-03 00:15

Hej gruppe

for sjov installerede jeg muligheden for at opstarte i kommandopromt i
Windows ME. Ved dette erstattede jeg den oprindelige command.com m.m.

Nu benytter command.com ikke længere standard tastaturet. F.eks. SHIFT + æ
for at lave et " : ". Hvordan sætter jeg den til det rigtige tastaturkode ?
Eller skal jeg benytte en anden command.com ?

Med venlig hilsen

Leif Poulsen

Fra : zigge

Dato : 02-07-03 07:54

"Leif Poulsen" <leifATfakseDOTbynetDOTdk> wrote in message
> [...]
?
> Eller skal jeg benytte en anden command.com ?

Du skal sætte den rigtige codepage i config.sys og autoexec.bat, prøv at
goggle lidt rundt efter et eksempel.

Mvh
//zigge

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-03 08:27

zigge skrev:

> Du skal sætte den rigtige codepage i config.sys og autoexec.bat, prøv
> at goggle lidt rundt efter et eksempel.

Du har vist aldrig brugt WindowsME.

Der er det ikke bare sådan lige at
editere i de nævnte filer.

--
/Gevaldi
Har du mere end 4 linier i din signatur så læs her:

Fra : Rudi Stegen

Dato : 02-07-03 12:14

Hej zigge, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Du skal sætte den rigtige codepage i config.sys og autoexec.bat,
> prøv at goggle lidt rundt efter et eksempel.

Han kan da prøve med mine som udgangspunkt (Win98 SE, men de var de
samme under Win95 OSR2 - og bortset fra stien DOS 6.2):

<klip>
Config.sys:
devicehigh=C:\WINDOWS\COMMAND\display.sys con=(ega,,1)
Country=045,865,C:\WINDOWS\COMMAND\country.sys

Autoexec.bat:
mode con codepage prepare=((865) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=865

</klip>

Hvis dyret ikke har codepage 865 kan 850 anvendes til de fleste behov.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-07-03 12:59

Rudi Stegen <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev :

>Han kan da prøve med mine som udgangspunkt (Win98 SE, men de var de
>samme under Win95 OSR2 - og bortset fra stien DOS 6.2):

Og når Win ME bliver genstartet, så går de tilbage som de var
før, så vidt jeg ved.
--
Knud

Fra : jens

Dato : 02-07-03 22:58

> Og når Win ME bliver genstartet, så går de tilbage som de var
> før, så vidt jeg ved.

Ikke hvis tidszone og ur er sat rigtigt.

Mvh jens

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-03 13:34

"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> mode con codepage select=865
>
> Hvis dyret ikke har codepage 865 kan 850 anvendes til de fleste behov.

Hej igen og tak for hjælpen

Jeg har prøvet at indtaste ovenstående i autoexec.bat og config.sys. Dog
rettede jeg display.sys henvisningen til Windowsmappen, da der ikke lå en i
command.

Desværre virker det stadig ikke. Jeg fulgte instrukserne på siden
http://www.geocities.com/mfd4life_2000/ , og ændrede dermed i command.com,
IO.sys og regenv32.exe. Gode råd og ideer er stadigt velkomne, den underlige
tegntabel uden æ,ø og å bliver hurtigt trættende.

Med venlig hilsen

Leif