MS Windows
briani 27239
Boot fra XP cdrom virker ikke - hvorfor?
Fra : Bud

Dato : 01-07-03 10:25

Hej

Jeg har forsøgt at få en ældre [400 mhz Pent. II] computer til at boote
fra en XP cdrom - men uden held. Jeg får en fejlmeddelelse.

Jeg har sat boot sekvensen i bios til cdrom/a:/c:

Er der noget jeg har overset? Er der evt. flere ting der skal ændres?
Eller måske kan det slet ikke lade sig gøre?

Gode råd modtages med stor taknemmelighed.

På forhånd tak.

Venlig hilsen

Jes

Fra : Martin Schultz

Dato : 01-07-03 10:30

On Tue, 01 Jul 2003 11:24:57 +0200, Bud <davinci@mail.tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>
>Er der noget jeg har overset? Er der evt. flere ting der skal ændres?
>Eller måske kan det slet ikke lade sig gøre?

Jeg ved det nok ikke er til verdensstørste hjælp men normat virker
det. Jeg kan sagtens boote fra min CD.
--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider til
ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Edmund

Dato : 01-07-03 10:33

Bud wrote:
> Hej
>
> Jeg har forsøgt at få en ældre [400 mhz Pent. II] computer til at
> boote fra en XP cdrom - men uden held. Jeg får en fejlmeddelelse.

Hvilken fejlmeddelelse.

Når man booter fra cd plejer der at komme
Tryk på en tast for at boote fra cd

gør den det

--
Mvh Edmund

Fra : Bud

Dato : 01-07-03 12:12

> Når man booter fra cd plejer der at komme
> Tryk på en tast for at boote fra cd
>
> gør den det

Nej der kommer ikke nogen besked om at trykke på en tast.

Fra : Edmund

Dato : 01-07-03 16:22

Bud wrote:

> Nej der kommer ikke nogen besked om at trykke på en tast.

Måske din skærm er langsom til at starte op, prøv at taste enter nogle
gange indtil du ser noget på skærmen.

--
Mvh Edmund

Fra : jens

Dato : 01-07-03 10:38

"Bud" <davinci@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har forsøgt at få en ældre [400 mhz Pent. II] computer til at boote
> fra en XP cdrom - men uden held. Jeg får en fejlmeddelelse.

Hvilken fejlmeddelelse ?

Mvh Jens

Fra : Bud

Dato : 01-07-03 12:10

> Hvilken fejlmeddelelse ?

Såvidt jeg husker skriver den "Failure - unable to boot from cdrom" CODE 5
Gad vide hvad Code 5 er?

Fra : JSM

Dato : 01-07-03 13:31

> Såvidt jeg husker skriver den "Failure - unable to boot from cdrom" CODE 5
> Gad vide hvad Code 5 er?

http://club.aopen.com.tw/forum/viewmessage.asp?forumID=19&MessageID=9468
kan du læse følgende svar på en forespørgsel vedr. samme problem:
"I don't know if you have fixed your cd boot problem yet, but I discovered
what the problem and solution was for my AOPEN PC. It required a bios
upgrade. Afterwards the PC allowed me to boot from the CDROM."

En hurtigt søgning på www.google.com afslører at også andre har løst dette
problem ved at opdatere deres BIOS.
Så måske du skulle prøve en BIOS-opdatering ?

Mvh
Jesper

Fra : Bud

Dato : 01-07-03 14:35

> [...]
> problem ved at opdatere deres BIOS.
> Så måske du skulle prøve en BIOS-opdatering ?

Hej Jesper

Jeg tror dette er løsningen - mit motherboard er et AOPEN AX6BC og jeg
har aldrig foretaget en bios opdatering.

Tak for hjælpen.

Venlig hilsen

Jes

Fra : Fido-dk

Dato : 01-07-03 10:42

på de lidt ældre maskiner kan man komme ud for at cd'en SKAL sidde i master
cdrom drevet (hvis man har flere)

--

Fido-dk
Fjern remove i mail adresse hvis du vil maile til mig...

Fra : Leo E

Dato : 01-07-03 14:39

"Fido-dk" <i_am_fidodk@REMOVEhotmail.com> wrote in message news:<3f01576d$0$76161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
>
> --
>
> Fido-dk
> Fjern remove i mail adresse hvis du vil maile til mig...

Hvis du kan komme i forbindelse med cd r drev fra dos, så
prøv dette: dit cd r drev f.eks d.
d:<enter>
cd i386<enter>
winnt32<enter>
Så burde det lykkes
Hilsen: Leo

Fra : jens

Dato : 01-07-03 14:49

"Leo E" <le01@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du kan komme i forbindelse med cd r drev fra dos, så
> [...]

Nej, WINNT32.exe er til at starte fra windows, det er winnt.exe fra dos.

Mvh Jens

Fra : Leo E

Dato : 01-07-03 18:19

"jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote in message news:<bds3e2$vke$1@news.net.uni-c.dk>...

> Nej, WINNT32.exe er til at starte fra windows, det er winnt.exe fra dos.
Hvis du havde læst spørgsmålet ordentligt, så er det en xp cd rom
han vil boote fra og hvor finder du dos på den?
Altså en lidt overflødig bemærkning
Leo

Fra : Hans

Dato : 01-07-03 18:45

> "jens" <mkg@jellingnet.dk> wrote in message

> Hvis du havde læst spørgsmålet ordentligt, så er det en xp cd rom
> han vil boote fra og hvor finder du dos på den?
> Altså en lidt overflødig bemærkning

Nej da - Xp kan sagtens installeres med en dos-diskette i a: drevet. Det er
let nok at finde et image til en bootbar ms-dos på nettet. Det eneste man
skal huske er, at smartdrv skal køres inden der installeres fra dos, ellers
tager det flere timer at kopiere XP's installationsfiler over på harddisken.

/ Hans

Fra : Bud

Dato : 01-07-03 20:38

> [...]
> tager det flere timer at kopiere XP's installationsfiler over på harddisken.

Hej Hans

Jeg tænkte på om du måske kunne give mig et tip vedr. opdatering af bios.
Jeg har fundet en opdatering til mit AOPEN AX6BC Motherboard og
proceduren er åbenbart at man skal køre den fra dos. (Jeg har aldrig
prøvet det før)
Men når jeg forsøger at køre exe filen, får jeg besked om at den ikke
kan køre fra Windows.
Og da der ligger en WinXP på computeren hvor man ikke kan boote ind i
dos, kan jeg ikke lige se hvordan jeg skal kunne udføre denne opdatering.
Har du et godt tip?

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Jes

Fra : Hans

Dato : 01-07-03 20:44

> [...]

> Og da der ligger en WinXP på computeren hvor man ikke kan boote ind i
> dos, kan jeg ikke lige se hvordan jeg skal kunne udføre denne opdatering.

Gå på www.bootdisk.com og hent f.eks. bootdisken til Win Me. Fremstil en
bootdiskette og start op i minimal boot.

Så kan du køre exe-filen til din biosopdatering. Hvordan du opdaterer din
bios på det bundkort du har, må du læse dig til hos fabrikanten af
bundkortet.

/ Hans

Fra : Bud

Dato : 02-07-03 18:49

Hans wrote:
> [...]
>
> Så kan du køre exe-filen til din biosopdatering. Hvordan du opdaterer din
> bios på det bundkort du har, må du læse dig til hos fabrikanten af

Hej

Tak for hjælpen - det fungerede fint og jeg fik opdateret bios.

Venlig hilsen

Jes

Fra : jens

Dato : 01-07-03 21:13

"Leo E" <le01@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du havde læst spørgsmålet ordentligt, så er det en xp cd rom
> han vil boote fra og hvor finder du dos på den?
> Altså en lidt overflødig bemærkning

Se det så jeg faktisk godt, men du siger jo hvis han kan komme i kontakt
med.....via dos.... så wiint32, men det er fejl uanset hvordan du
borforklarer det.

Fra dos kan man starte med WINNT.exe, og det er en god isè at starte
smartdrv først......

Mvh Jens

Fra : Leo E

Dato : 02-07-03 07:12

Fra : jens

Dato : 02-07-03 09:26

"Leo E" skrev

> Det er jo helt spændende det her, især hvis spørgeren giver respons på om
> noget af det kunne bruges

det gør han ikke, for an følger ikke gruppen mere.

Mvh jens

Fra : Bud

Dato : 03-07-03 20:02

jens wrote:
> "Leo E" skrev

> det gør han ikke, for an følger ikke gruppen mere.
>
> Mvh jens

Spørgeren følger stadig gruppen med interesse.
Men det blev lidt for "langhåret" for mig og efter jeg foretog en bios
opdatering af mit gamle motherboard, kunne jeg uden problemer boote fra
cdrom.

Mange tak for interessen og de spændende indlæg.

Venlig hilsen

Jes

Fra : jens

Dato : 03-07-03 20:23

"Bud" <davinci@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Spørgeren følger stadig gruppen med interesse.

Der kan man bare se, men jeg er nu næsten skaldet da.

Mvh Jens