MS Windows
briani 27239
Flere og flere fejl hober sig op
Fra : Georg

Dato : 30-06-03 15:26

Jeg bruger Win98, og efter jeg installerede den for et lille års tid siden,
er den blevet mere og mere fyldt med fejl. Den var perfekt, da den kom ind,
men maskinen går ned hyppigere og hyppigere nu. Så må jeg boote og igennem
ScanDisk, hvor den undersøger mine drev. I Outlook Express siger den nu tit,
at der ikke er hukommelse nok og den slags. Så lukker jeg helt ned for
Windows, og åbner igen, og så der masser af hukommelse igen. Jeg har vist 64
MB. Jeg har været igennem Diskoprydning og Diskfragmentering. Jeg vil så
nødigt formattere mit C-drev igen. Hvad er det for noget møg, der åbenbart
samler sig, og hvordan kan jeg rense op i moradset? Uden formattering.
Mvh Georg

Fra : Madsen

Dato : 01-07-03 02:29

Georg skrev:

> I Outlook Express siger den nu tit, at der ikke er hukommelse nok
> og den slags.

Har du nogensinde komprimeret mapperne i Outlook Express? Det er
ikke nogen dum idé at gøre engang imellem. Stil dig på den øverste
mappe i mappepanelet over i venstre side (mappen som hedder Outlook
Express) og gå så ind i Filer > Arbejd Offline. Gå derefter ind i
Filer > Mapper og vælg punktet 'Komprimer alle mapper'.

> Så lukker jeg helt ned for Windows, og åbner igen, og så der
> masser af hukommelse igen.

Win98 har aldrig være ret god til at frigive ressourcer, eller
rettere så er mange af programmerne skrevet til Win98 ikke gode
til at rydde op efter sig selv. Hvis du åbner et program og senere
lukker det, så er det ikke altid at du får alle systemressourcerne
tilbage igen og resultat er at Windows før eller siden kollapser.
Et problem som Win2000 og XP stort set ikke lider under. Det er
ikke noget jeg har oplevet siden at jeg har skiftet til Win2000 og
senere WinXP i hvert tilfælde.

> Hvad er det for noget møg, der åbenbart samler sig, og hvordan kan
> jeg rense op i moradset? Uden formattering.

Prøv det med Outlook Express først.
Tøm også din Temp-mappe for filer, hvis du ikke allerede har gjort
det. Tøm Temporary Internet Files og hent Adaware eller Spybot til
at få muget ud i al den spyware og andet snavs som du sikkert har
fået ind via internettet.

Jeg kan også anbefale at bruge en såkaldt regcleaner. Det er et
program som løber registreringsdatabasen igennem og sletter nøgler
og værdier som ikke længere er gyldige. Registrerinsdatabasen er
hjertet af Windows og hvis den ikke bliver vedligeholdt engang
imellem så vokser den sig større og større med det resultat at
Windows bliver langsommere og langsommere.

Både dengang hvor jeg brugte Win98 og nu hvor jeg bruger WinXP
har jeg brugt programmet EasyCleaner fra følgende adresse til at
muge ud i registreringsdatabasen med.
http://www.toniarts.com/ecleane.htm>.

Der er også mange som sværger til jv16 PowerTools fra:
<http://www.vtoy.fi/jv16/shtml/jv16powertools.shtml>

Madsen.

Fra : Georg

Dato : 01-07-03 15:43

og gå så ind i Filer > Arbejd Offline. Gå derefter ind i
> Filer > Mapper og vælg punktet 'Komprimer alle mapper'.

Hvad sker der her? Jeg kan ikke se, der sker noget. Og jeg kan gøre det igen
og igen, og det tager hver gang et minuts tid.

> [...]
> lukker det, så er det ikke altid at du får alle systemressourcerne
> tilbage igen og resultat er at Windows før eller siden kollapser.

Interessant. Det vidste jeg ikke.

> [...]
> det. Tøm Temporary Internet Files og hent Adaware eller Spybot til
> at få muget ud i al den spyware og andet snavs som du sikkert har

Jeg har slettet hele Temp-mappen. Jeg kan se, der er dannet en ny tom Temp
igen.
Hvor meget skal jeg lade blive tilbage i Temporary Intrenet Files? Den
indeholder jo en masse kryptiske undermapper. Kan jeg tømme hovedmappen
fuldstændigt?
Hvordan bruger jeg de to hjælpeprogrammer, du nævner? Er de selvforklarende?
Ligeledes den "regcleaner", du nævner? Det lyder effektivt altsammen. Jeg
tror nemlig, det er rigtigt, at der er kommet en masse bras.

Mvh
Georg

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-03 16:25

Georg skrev:

Hvis du åbner Outlook Express og går ind i Indstillinger
så er der et faneblad der hedder Vedligeholdelse, det
åbner du og så er der en knap hvor der står: Ryd op nu...
Åbner du den, så vil du møde fire knapper og der kan du
med fordel bruge den der hedder: Slet
Derved sletter du alle meddelelser i dine nyhedsgrupper.
Vælger du at bruge: Slet meddelelser, sletter du kun de
nyhedsmeddelelser du har læs.
Bagefter trykker du på: Komprimer, hvorved den spilplads
der måtte være vil blive tømt.

> Jeg har slettet hele Temp-mappen. Jeg kan se, der er dannet en ny tom
> Temp igen.

Du behøver heller ikke at slette mappen, du kan nøjes med
at slette filerne, men som du har bemærket så gendanner
Windows jo selv en ny Temp mappe.

> Hvor meget skal jeg lade blive tilbage i Temporary Intrenet Files? Den
> indeholder jo en masse kryptiske undermapper. Kan jeg tømme
> hovedmappen fuldstændigt?

Du tømmer din Temporary Internet Files ved at gå
ind i kontrolpanel og åbne Internetindstillinger.
På det faneblad der hedder: Generelt (nok der den
åbner når du aktiverer ovenstående) så er der en
knap der hedder : Slet filer, den aktiverer du og så
bliver din cache tømt.

> [...]
> selvforklarende? Ligeledes den "regcleaner", du nævner? Det lyder
> effektivt altsammen. Jeg tror nemlig, det er rigtigt, at der er

Da du åbenbart ikke har den store know how omkring
Windows og de problemer der opstår, så ville jeg være
meget varsom med at bruge disse Regcleaner programmer,
men skal du ha' et som du kan bruge og have fornøjelse af,
så skal du bruge dette:
http://www.vtoy.fi/jv16/shtml/regcleaner.shtml da der findes
et Dansk sprogmodul så du har større chance for at lære det
at kende, men alligevel: Det bruges jo på eget ansvar.

Du skriver godt nok at du helst vil undgå formattering, men
på et eller andet tidspunkt vil du nok blive nødt til det alligevel.

Så tag nu de backup du behøver og formater den pc :)

--
/Gevaldi
Har du mere end 4 linier i din signatur så læs her:

Fra : Georg

Dato : 02-07-03 07:46

Tak, begge to, for god hjælp

Jeg synes allerede, jeg er kommet langt med alt det, jeg har fået smidt væk.
Jeg kan mærke stor forskel allerede nu.
Regcleaner vil jeg være lidt tilbageholdelde med. Måske en dag, når
formattering er uundgåelig, kan jeg prøve det. Så kan det ikke gå mere galt.

Mvh
Georg

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-03 08:55

Georg skrev:

> [...]
> Regcleaner vil jeg være lidt tilbageholdelde med. Måske en dag, når
> formattering er uundgåelig, kan jeg prøve det. Så kan det ikke gå

Det jo lige det :) Learning by doing

Fra : Georg

Dato : 03-07-03 09:53

Undskyld jeg først bemærker dit brev til mig nu. Min Hotmailadresse, du har
svaret mig på, er mere eller mindre lammet af spam. Jeg skal tømme både
indbakke og junkmailkassen to gange dagligt for at undgå alarmer. Nu har jeg
ladet stå til i 3-4 dage, og så er der virkeligt højvande. Det betyder, at
hvis der er et enkelt brev, man gerne vil se, drukner det i møgbunken.

Du spørger, hvor meget plads, jeg har tilbage på Crevet. Jeg er ret
sikker på, at jeg ikke har manglet plads der, men som du ser længere oppe på
tråden, har jeg nu slettet Temp-filer en masse. Nu er der over 10 Giga
tilbage. Før var der mindst 5 G.

Mvh Georg

Fra : Madsen

Dato : 01-07-03 16:11

Georg skrev:

> Hvad sker der her? Jeg kan ikke se, der sker noget. Og jeg kan
> gøre det igen og igen, og det tager hver gang et minuts tid.

Som navnet antyder så komprimerer den *.dbx-filerne som indeholder
mail og news. Det sker f.eks. ofte at filen Udbakke.dbx vokser sig
større og større selvom mappen er tom inde i OE.
Jeg har oplevet en Udbakke.dbx som fyldte 50 MB selvom Udbakken var
tom inde i OE. Filer > Mapper > Komprimer alle mapper sørger for at
sådan noget ikke sker.

> Jeg har slettet hele Temp-mappen. Jeg kan se, der er dannet en ny
> tom Temp igen.

Du skal ikke slette selve mappen. Blot indholdet af den. Temp-mappen
bliver brugt til at indeholde midlertidige (temporary) filer som
åbne programmer bruger. Desværre er ikke alle programmer lige gode
til at tømme den mappe når man lukker dem.

Windows har en funktion indbygget til bla. at slette temp-filer med.
Start > Programmer > Tilbehør > Systemværktøjer > Diskoprydning.

> Hvor meget skal jeg lade blive tilbage i Temporary Intrenet Files?
> Den indeholder jo en masse kryptiske undermapper. Kan jeg tømme
> hovedmappen fuldstændigt?

Det kan du sjældent få lov til at gøre inde fra Windows. Ofte er
det nemmere at gå ind i Kontrolpanel > Internetindstillinger hvor
du så klikker på 'Slet filer' og sørger for at der er flueben i
'Tøm alt offline-indhold'.

> [...]
> selvforklarende? Ligeledes den "regcleaner", du nævner? Det lyder
> effektivt altsammen. Jeg tror nemlig, det er rigtigt, at der er

Regcleaner kender jeg ikke af andet end omtale, så den kan jeg ikke
hjælpe dig med. Mht. EasyCleaner så bruger jeg kun den funktion som
hedder Clean Registry: <http://www.toniarts.com/images/ECss1.jpg>.
Når man klikker på den knap så kommer der et nyt vindue hvor man kan
vælge 'Find' hvorefter søgningen går i gang:
<http://www.toniarts.com/images/ECss6.jpg>. Når den er færdig så kan
man klikke på 'Select All' og derefter 'Delete' og det er så det.

Madsen.