dock forsvinder
Fra : Thomas Heinesen

Dato : 12-07-03 19:58

Det sker ofte for mig at docken forsvinder. At den ikke kommer frem
selvom curseren er i bunden af skærmen.
Æble-tab duer så heller ikke så det er et helvede at skifte programmer.
Er dette et kendt problem, måske en kombination af åbne programmer eller
andet.
OSX er på mange måder meget begrænsende - når docken ikke virker bliver
det rigtig besværligt at bevæge sig omkring.

På forhånd tak,
Thomas

Fra : Storm

Dato : 12-07-03 21:13

Thomas Heinesen <heinesen@mail.dk> wrote:

> [...]
> Æble-tab duer så heller ikke så det er et helvede at skifte programmer.
> Er dette et kendt problem, måske en kombination af åbne programmer eller

Jeg kører altid med min dock sat til permanent visning i næsten minimum
størrelse og næsten minimum magnification, det har jeg aldrig haft
problemer med (jeg bruger det også for at holde øje med hvad jeg
egentlig har åbnet). Min kollega har sat den til "kun visning med cursor
over" i venstre side, det virker som om man lige skal komme hen over
docken på en bestemt måde før den popper op, det er dog aldrig sket at
den ikke er poppet... og jeg har ikke hørt om andre der har problemet.
Nu hører jeg jo altså heller ikke alt.

> OSX er på mange måder meget begrænsende - når docken ikke virker bliver
> det rigtig besværligt at bevæge sig omkring.

Udover at din dock selvfølgelig skal virke, hvordan mener du så at OS X
er begrænsende?
Hvis docken specielt irriterer dig kunne du måske prøve nogle
altenativer. Jeg bruger meget DragThing, andre sværger til LaunchBar
(hent evt. en demo på versiontracker.com) - her kan du organisere
genveje.

Jeg er glad for at bevæge mig rundt i Finderen med kolonnevisning, og
flittig brug af favorites og de øvrige ikonerne i toppen, men ja, det er
noget ganske andet end at cykle rundt i OS 9.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 12-07-03 21:31

> [...]
> altenativer. Jeg bruger meget DragThing, andre sværger til LaunchBar
> (hent evt. en demo på versiontracker.com) - her kan du organisere

Det er netop efter min mening et af problemerne med OS X, at folk er nødt
til at installere dit og dat for at få den navigering/menuform som de i
virkeligheden ønsker.
Personligt kan jeg ikke se hvad der skulle være galt i at man et og andet
sted skulle kunne tilføje og opbygge en menu, om det så er i Docken eller et
helt andet sted er for mig lige gyldigt...og er der forresten ikke noget med
at der bliver en sådan mulighed i 10.3 ??

> Jeg er glad for at bevæge mig rundt i Finderen med kolonnevisning, og
> flittig brug af favorites og de øvrige ikonerne i toppen, men ja, det er
> noget ganske andet end at cykle rundt i OS 9.

Finder er god, og den "nye finder" i OS X 10.3 bliver kanon selv om det
minder lidt om stifinder

Venligst
Henry Lerche Madsen

Fra : Storm

Dato : 12-07-03 21:40

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Det er netop efter min mening et af problemerne med OS X, at folk er nødt
> til at installere dit og dat for at få den navigering/menuform som de i
> virkeligheden ønsker.

Det giver jeg dig helt ret i.

> [...]
> helt andet sted er for mig lige gyldigt...og er der forresten ikke noget med
> at der bliver en sådan mulighed i 10.3 ??

Det ville da være rigtig godt, det kan vel ikke være særligt vanskeligt
at give den mulighed.

- men _bedre_ end stifinder, eller ?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 13-07-03 00:10

> - men _bedre_ end stifinder, eller ?

Jeps, man kan tilføje de emner ude til venstre i finder ønsker,
og så er der den samme type søgebjælke som vi kender fra iTunes,
hvor der hele tiden søgen medens man skriver søgeordet...
Jeg kan iøvrigt anbefale dig at se streamen fra WWDC2003
hvor der vises en del af nyhederne som kommer i OS X ....
exposé er også kanon......

--
See yea....
Henry Lerche Madsen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-07-03 21:15

"Henry Lerche Madsen" <lerche@aarstiden.dk> writes:

> [...]
> helt andet sted er for mig lige gyldigt...og er der forresten ikke noget med
> at der bliver en sådan mulighed i 10.3 ??

Lav en folder med genveje til de programmer du gerne vil starte, og
hiv denne folder til højredelen af Docken. Hvis du klikker og holder
nede (eller højremus vistnok) så får du en fin lille popupmenu.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 17-07-03 16:37

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Lav en folder med genveje til de programmer du gerne vil starte, og
> hiv denne folder til højredelen af Docken. Hvis du klikker og holder
> nede (eller højremus vistnok) så får du en fin lille popupmenu.

Doooh!
jamen det er jo genialt, som jeg ser det kan man uden videre lave mapper
og undermapper lige som man ønsker... kanon..

Tak for det..

venligst
Henry Lerche Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-07-03 22:45

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> altenativer. Jeg bruger meget DragThing, andre sværger til LaunchBar
> (hent evt. en demo på versiontracker.com) - her kan du organisere

Jeg kan ihvertfald anbefale LaunchBar!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas

Dato : 13-07-03 21:12

> Udover at din dock selvfølgelig skal virke, hvordan mener du så at OS X
> er begrænsende?

Nej, jeg ved godt at det ikke går at kritiserer osx i denne gruppe
uden at det bliver til en lavine af indlæg.
Helt kort er jeg skuffet over at docken og dens horisontale søgemåde
totalt ligner det som findes i windows, og hverken er bedre eller mere
elegant at se på. Begrænset på den måde - har jeg opdaget - at når
docken ikke virker har man ikke mange chancer for at navigerer rundt
(jeg skal nok prøve det der 'launch'-program), jeg har aldrig været
ude for at apple-menuen i os9 'ikke virkede'!
Og begrænset på den måde at hele comupteren er opbygget på forhånd, du
kan ikke længere selv bestemme hvor du lægger dine filer. Prøv fx at
lægge dine mp3'er et andet sted end i den der lange, besværlige path
som maskinen er født med, så går det galt. Det er en helt unødvendig
og besværlig omvej, især hvis man er ene om at bruge sin maskine! Og
begrænset på den måde nye programmer er opbygget på, fx iTunes og
iPhono. Du kan ikke bare tage en fil fra iTunes og trække hen på et
andet program, fx iChat, du er nødt til at finde det på din hard-disk
og derfra trække det over.
Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-07-03 21:17

Thomas <heinesen@mail.dk> wrote:

> Og begrænset på den måde at hele comupteren er opbygget på forhånd, du
> kan ikke længere selv bestemme hvor du lægger dine filer.

øøøh, f.eks. mine MP3 filer ligger i en mapper der hedder musik på et
andet drev... ingen problemer der...og det virker med iTunes ?!?

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-07-03 21:17

Thomas <heinesen@mail.dk> wrote:

> Du kan ikke bare tage en fil fra iTunes og trække hen på et
> andet program, fx iChat,

Det er også nemt, højre-klik i playlisten på en sang, og vælg "Show Song
File"

/thomas

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-07-03 21:37

Thomas <heinesen@mail.dk> wrote:

> Nej, jeg ved godt at det ikke går at kritiserer osx i denne gruppe
> uden at det bliver til en lavine af indlæg.

Jeg tror såmænd bare det er fordi vi andre ikke har oplevet de problemer
du beskriver. Det gør dem ikke uvirkelige, men det er bare ikke typisk
opførsel for systemet.

> [...]
> iPhono. Du kan ikke bare tage en fil fra iTunes og trække hen på et
> andet program, fx iChat, du er nødt til at finde det på din hard-disk

Prøv at trække de billeder du skal bruge, eller de musikfiler du skal
bruge, direkte fra programmerne og ud på skrivebordet. Voila!

Fra : Storm

Dato : 14-07-03 09:11

> Nej, jeg ved godt at det ikke går at kritiserer osx i denne gruppe
> uden at det bliver til en lavine af indlæg.

Nej, sådan var det overhovedet ikke ment, kun et forsøg på at få dig til
at præcisere hvad der ikke virker, så kunne det jo være der var hjælp at
hente.
Kritik skal da frem, ellers bliver tingene jo ikke bedre, en lavine af
indlæg er vel ikke dårligt, det er da værre hvis man ingen svar får

> [...]
> elegant at se på. Begrænset på den måde - har jeg opdaget - at når
> docken ikke virker har man ikke mange chancer for at navigerer rundt

Jeg har stadig ikke hørt andre have problemer med at docken ikke virker,
og ved ikke hvad der er at gøre ved det. Den _skal_ s.. da virke.
Selv er jeg ikke særlig vild med den, bruger den kun til at holde øje
med hvad jeg har gang i, men man kan altså sagtens navigere rundt
alligevel. Kunne det ikke hjælpe dig at "Customize din Toolbar" i
Findervinduet - ctrl. klik og se på mulighederne?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-07-03 10:43

> [...]

> lægge dine mp3'er et andet sted end i den der lange, besværlige path
> som maskinen er født med, så går det galt.

Hvorfor er det også så vigtigt, at man kan lægge sine ting et andet
sted? Giv dog maskinen en chance, og vær glad for, at Apple har lavet en
plads til stort set alting. Hvis man vænner sig til det, så er det ikke
så tosset.
Når jeg køber en bil, så ligger motoren foran, og bilfabrikken
har bestemt, at min bagage skal ligge bagi. Jeg insisterer da ikke på,
at jeg vil have kufferten i rummet foran ligesom på den VW, min mor
havde, da jeg var barn. Det ville ellers være smart, for så kan jeg
bedre holde øje med, om der er nogen der åbner klappen for at stjæle
noget.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 13-07-03 21:24

t@garbage.dk (Thomas von Hassel) writes:

> Det er også nemt, højre-klik i playlisten på en sang, og vælg "Show Song
> File"

Hmm, det passer bare ikke så godt ind i Macintosh-filosofien med at
tingene skal foregå på brugerens præmisser. Hvis vi er nået til et
punkt, hvor brugeren skal gøre som computeren siger, så kan vi ligeså
godt gå tilbage til Windows 3.11.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-07-03 21:58

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200301@gen-v.net> wrote:

> [...]
> tingene skal foregå på brugerens præmisser. Hvis vi er nået til et
> punkt, hvor brugeren skal gøre som computeren siger, så kan vi ligeså

Det kommer vel lidt an på hvad du skal. F.eks. er iTunes og iMovie fint
integreret. Hvor tit skal du have fat i din MP3 fil direkte ?!

Bortset fra det viser de glimt vi har set af Panther at der tages skridt
for at få Finderen til at virke mere på brugerens præmisser.

/thomas

Fra : Jonas Voss

Dato : 14-07-03 10:09

In dk.edb.mac, Thomas Heinesen wrote:

> Det sker ofte for mig at docken forsvinder. At den ikke kommer frem
> selvom curseren er i bunden af skærmen.

Har du installeret nogle programmer der påvirker Dock'ens opførsel?
Evt. nogle små haxies eller noget?

Hvilke programmer har du åbne når det sker? Er det altid når et
bestemt program er åbent at det sker?

We demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty!

Fra : Thomas Heinesen

Dato : 14-07-03 16:34

> Har du installeret nogle programmer der påvirker Dock'ens opførsel?
> Evt. nogle små haxies eller noget?
>
> Hvilke programmer har du åbne når det sker? Er det altid når et
> bestemt program er åbent at det sker?

Nej desværre har jeg ikke kunnet komstatere nogen konsekvens i hvornår
det sker. Jeg havde vel håbet at mit indlæg kunne være en genvej til at
finde ud af det. Jeg søger videre efter en forklaring...

Fra : Per Madsen

Dato : 17-07-03 18:14

> [...]

> det sker. Jeg havde vel håbet at mit indlæg kunne være en genvej til at
> finde ud af det. Jeg søger videre efter en forklaring...

Mit bud med at bruge Dragster hjalp heller ikke?

--
Mhv.
Per,-...der søger lejl.i Kbh.

Fra : Per Madsen

Dato : 14-07-03 13:28

> [...]

> OSX er på mange måder meget begrænsende - når docken ikke virker bliver
> det rigtig besværligt at bevæge sig omkring.

Har du prøvet at smide dock preferences ud. Home->Library->Preferences->
com.apple.dock.plist.
Evt. kan du også smide user prefs. ud. Tjek nedenstående link for
hvordan og hvilke filer der skal slettes. Brug Dragster til det!
Mth. til navigering i OS X og det at finde filer, så kan du evt. gøre
som jeg gør. Jeg har et alias af min Applications-, document- og
homemappe liggende i docken. Hvis jeg højreklikker (ctrl+klik) på
mappen, får jeg let adgang til alle mine filer, idet de vises som en
liste,- rullegardin-agtigt.

Link: Corrupted preferences....
http://www.macattorney.com/tutorial.html#Anchor-58320

Fra : Thomas Heinesen

Dato : 19-07-03 12:23

> [...]
> homemappe liggende i docken. Hvis jeg højreklikker (ctrl+klik) på
> mappen, får jeg let adgang til alle mine filer, idet de vises som en

Tak det hjalp tilsyneladende - også selvom mit problem var lidt anderledes.
Thomas

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-07-03 21:13

Thomas Heinesen <heinesen@mail.dk> writes:

> [...]
> OSX er på mange måder meget begrænsende - når docken ikke virker
> bliver det rigtig besværligt at bevæge sig omkring.

Under OS X 10.1 frøs Docken ofte for mig, og jeg var nødt til at dræbe
processen i Terminal.app (hvorefter den på fuglfønixvis genopstod).
Jeg synes det er meget længe siden jeg har set problemet efter jeg fik
10.2.

http://bigfoot.com/~thunderbear