Hjælp M.Word. mac> pc-Brugerkreds.
Fra : Ingolf Olsson

Dato : 10-07-03 22:17

Siden vi oprettede brugerkreds på en mac G4 AGP over 700 ram -system
9.2.2 kan vore venner- pc brugere- ikke mere åbne vedhæftede tekst-filer
fra Microsoft Word.-Vi har nørklet med at skrotte preff. og mange andre
ting -men intet hjælper.-Tidligere fungerede det
udmærket.-Har nogen et tip...?-Det er tekst filer fra og for en oprettet
bruger der ikke kan åbnes.
Hilsen Ingolf Olsson

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-07-03 00:48

Hej Ingolf

Næsten uanset hvilket Windows version, PC'erne bruger, så skal alle Word
dokumenter have tilføjelsen '.doc', for at de kan åbnes og læses af Word
til Windows. - NB. Windows XP og Office XP burde kunne læse Word
dokumenter, vhor endelsen .doc ikke er med, men praksis viser ofte, at det
kan den altså ikke alligevel...

Hvis I sender Word dokumenter uden at de er pakket, så kan der under selve
transmissionen opstå fejl i dokumenterne på div. servere, der gør, at
dokumenter ikke kan åbnes, - også uanset om der er tilføjet .doc. En anden
mulighed er, at I gemmer i Word som ren tekstfil - 'Text' med endelsen
'.txt', så burde selv Notepad fra Windows 95 kunne åbne en Word 2001 fil
uden problemer...

I bør derfor vælge at pakke dokumenterne med et zip program - fx. Aladdin
DropZip fra Aladdin Standard Edition 7.x. Når I gør det, så kommer
dokumenterne faktisk altid frem i hel tilstand og kan åbnes uden problemer
med både WinZip 6+´, Zip/UnZip og Aladdin Expander for Windows 5.5 eller
nyere version.

Hvis I bruger MSOffice 2001, så kan Winbrugere med MSO95/97 have problemer
med at åbne filer, da Words bagudkompatibilitet er meget ringe. Det kan
derfor være en god idé at gemme filerne en version tilbage, - altså sådan
at I gemmer i Word 6/95 formatet. MSO 2001 har den mulighed direkte i
gemmedialogen.

I bør også være opmærksomme på, hvis I bruger skrifttyper, der ikke findes
på Windows - fx. New York, - så kan dette også give problemer, men hvis I
vælger Times, Helvetica, Georgia eller Arial, så er der ingen
skrifttypeproblemer på en Wintel.

mvh. Erik Richard

Fra : Ingolf Olsson

Dato : 11-07-03 16:31

Tussind tak for svaret-Vi prøver det og håber det vil lykkes.

Venligst Ingolf Olsson

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 11-07-03 23:15

> Hvis I bruger MSOffice 2001, så kan Winbrugere med MSO95/97 have problemer
> med at åbne filer, da Words bagudkompatibilitet er meget ringe.

Ovenstående har aldrig givet mig problemer, faktisk synes jeg Word i den
henseende har en fin bagudkompabilitet.

> [...]
> på Windows - fx. New York, - så kan dette også give problemer, men hvis I
> vælger Times, Helvetica, Georgia eller Arial, så er der ingen

Times og Helvetica findes _ikke_ på en standard PC, men erstattes (med
okay resultat) af Times New Roman og Arial (som er en PC skrift, som til
gengæld ikke findes på en standard Mac.) Georgia kan jeg ikke huske hvor
opr. kommer fra.

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-07-03 00:41

Hej Martin

Martin Bredthauer wrote:

> Ovenstående har aldrig givet mig problemer, faktisk synes jeg Word i den
> henseende har en fin bagudkompabilitet.

Så har du været mere end heldig, - det står ellers i manualet til Win-versionen
af Word 95/97...

> [...]
> okay resultat) af Times New Roman og Arial (som er en PC skrift, som til
> gengæld ikke findes på en standard Mac.) Georgia kan jeg ikke huske hvor

Ææh hwa!? - På både min Win95 og 98 (SR2US) installeres både Times og Times New
Roman som standard, - ligeså gør Helvetica på Win98... Arial er _ikke_ en PC
skrift men en postscript, der er udviklet til både Mac og PC. Opr. er den udv.
af en tidl. ansat hos Agfa og copyrighted af Agfa. Agfa har stoppet udv. af
Arial og den seneste ver. (2.6.1) er nu copyrighted af MS. - Og jeg kan da
sige, at Arial og Arial Black installeres som std. på Mac OS 9.1 - 9.2.2.
Georgia er copyrighted af MS og installeres både på Win98 og på Mac OS 9.1 og
nyere ver.. - Jeg véd ikke, om det har noget at sige, at jeg kun har US ver. af
Win95/98...

På Win95, hvor Helvetica ikke er med erstattes den med MS Sans, - det samme gør
i øvrigt også Geneva, som heller ikke findes på nogen Win-versioner.

- Og så et lille tip... Man kan med fordel bruge TTConverter 1.5 til at
konvertere fx. Geneva med til Win .ttf. - Det giver en langt flottere skrift
end fx. MS Sans...

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 12-07-03 01:20

> Ææh hwa!? - På både min Win95 og 98 (SR2US) installeres både Times og
> Times New Roman som standard, - ligeså gør Helvetica på Win98...

Tja, hvad skal man mene Erik, selv Microsoft mener ikke de medlevere
Times eller Helvetica med win 98

< http://www.microsoft.com/typography/fonts/Product.asp?PID=107>

Mht. Arial så er det en _Truetype_ font som har hængt på windows de
sidste "100 år".

<http://www.microsoft.com/typography/fonts/font.asp?FID=8&FNAME=Arial&FV
ER=1.00>

Times New Roman og Arial er jo netop erstatningsfonte for Times og
Helvetica!!

P.S. Dit indlæg skulle rewrappes!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-07-03 13:58

Hej Martin

Martin Bredthauer wrote:

> Tja, hvad skal man mene Erik, selv Microsoft mener ikke de medlevere
> Times eller Helvetica med win 98
> < http://www.microsoft.com/typography/fonts/Product.asp?PID=107>

Hvad MS skriver på deres site kan jeg i praksis ikke tage mig af.
Skrifterne installeres, - længere er den ikke!

> Mht. Arial så er det en _Truetype_ font som har hængt på windows de
> sidste "100 år".
> <http://www.microsoft.com/typography/fonts/font.asp?FID=8&FNAME=Arial&FV
> ER=1.00>

Jeg har ikke skrevet noget om, at Arial ikke er en TrueType skrift? - Jeg
har derimod skrevet, at det er en videreudv. af en af Agfa opr. udv. PS
skrifttype. Nu har jeg tilfældigvis den gl. 'Microsoft TrueType Edition'
(Mac ver.) fra 1996, og her er Arial end ikke med i ver. 1.00 !! - På det
tidspunkt ville Agfa ret og slet ikke frigive den, - det til trods for, at
det var en af deres egne ansatte, der i sin fritid havde lavet skrifttypen,
men overdraget rettighederne til Agfa.

> Times New Roman og Arial er jo netop erstatningsfonte for Times og
> Helvetica!!

Times New Roman er en helt anden skrift end Times. Det vil du kunne se,
hvis du skriver to linier med samme tekst lige under hinanden... Times NR
er både mindre og mere spinkel end Times. Det samme gælder for Helvetica
versus Arial. - De er vidt forskellige i både form og rundinger.

- Og så er MS Sans og MS Serif stadig erstatningsfonte i Win95/98 for mange
forskellige skrifter fra andre platformes skrifttyper. - Det var sådan i en
periode, at jeg fik en del dokumenter i Geneva, som jeg skulle bearbejde
til viderebrug i Win95, og når de blev åbnet i Word 97 var det _ALTID_ MS
Sans, der blev brugt som substitution. - Var det dokumenter me New York,
blev de altid åbnet i MS Serif, - selvom Times ligner mere New York end MS
Serif gør det. - Den eneste, jeg har prøvet, hvor der sker en direkte
overføring er, hvis dokumentet er skrevet med Georgia, så åbnes den i
Georgia! - Og så en lille 'kuriositet', - hvis jeg åbner et dokujment, der
er skrevet med Arial Narrow på Mac, på en Win95, så åbnes dokumentet i
Zürich Condensed Lt og ikke i Arial Condensed, som vel at mærke også er
std. på Win95.... - Word 97's font substitution er sat til 'auto'...

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 12-07-03 14:33

> Hvad MS skriver på deres site kan jeg i praksis ikke tage mig af.
> Skrifterne installeres, - længere er den ikke!

Jamen det siger jo li' som det hele. Erik du er et uforbederligt
sludderhoved

> Jeg har ikke skrevet noget om, at Arial ikke er en TrueType skrift?

Jo du har. Læs dit eget tidl. indlæg. Du skrev: "Arial er _ikke_ en PC
skrift men en postscript, der er udviklet til både Mac og PC."

> - Jeg
> har derimod skrevet, at det er en videreudv. af en af Agfa opr. udv. PS
> skrifttype.

Nej det var ikke det du skrev. Se ovenstående.

> [...]
> det var en af deres egne ansatte, der i sin fritid havde lavet skrifttypen,

Frigive Arial til hvem? På det tidspunkt havde Arial været standardfont
på windows længe før '96.

<http://www.microsoft.com/typography/fonts/Product.asp?PID=133>

> [...]
> er både mindre og mere spinkel end Times. Det samme gælder for Helvetica
> versus Arial. - De er vidt forskellige i både form og rundinger.

Ja det er klart at de ikke er ens. Det må de jo ikke være fordi fonte er
copyrightbeskyttet. Men Times New Roman og Arial er MS's svar på Mac'ens
Times og Helvetica.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-07-03 16:26

Martin Bredthauer wrote:

> Jamen det siger jo li' som det hele. Erik du er et uforbederligt
> sludderhoved

Og? - Kan jeg måske gøre for, at M$ har fejl og mangler på deres site? - Faktum
er, at skrifterne er installeret og brugt på Win95/98.

> Jo du har. Læs dit eget tidl. indlæg. Du skrev: "Arial er _ikke_ en PC
> skrift men en postscript, der er udviklet til både Mac og PC."

Hvad skriften er blevet til, efter at Agfa har frasagt sig copyright, kan da
ikke komme det her ved... Faktum er, at skriften opr. er udv. som PS skrift og
ikke som TT / .ttf

> PS
>
> Nej det var ikke det du skrev. Se ovenstående.

Ja, og der står, at den er udv. som PS skrifttype til begge platforme. - arial
er stadig ikke en PC skrift, men en skrift, som M$ har adapteret og
implementeret og lavet en vis videreudvikling på, efter at Agfa ikke længere vil
gøre det....

> Frigive Arial til hvem? På det tidspunkt havde Arial været standardfont
> på windows længe før '96.
>
> <http://www.microsoft.com/typography/fonts/Product.asp?PID=133>

Frigive til M$ selvfølgelig... M$ licenserede skriften, men ejede ikke
rettighederne.

> Ja det er klart at de ikke er ens. Det må de jo ikke være fordi fonte er
> copyrightbeskyttet. Men Times New Roman og Arial er MS's svar på Mac'ens
> Times og Helvetica.

Hold nu op! - Helvetica er copyrighted af LinoType og Times af The Times
Publishing - altså avisen The Tiems, Times Roman er også copyrighted af
LinoType, mens Times New Roman er copåyrighted af M$, - selvom der er strid om
deres ret til den. The Tiems mener, de har alle rettigheder på alle
Times-skrifter, det mener M$ ikke. - Sagen er dog ikke kommet for nogen domstol
(endnu da).

mvh. Erik Richard

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 12-07-03 21:59

> Og? - Kan jeg måske gøre for, at M$ har fejl og mangler på deres site? -
> Faktum er, at skrifterne er installeret og brugt på Win95/98.

Tja, vi har åbenbart forskellige erfaringer.

Som jeg husker det, så var MS Serif og MS Sans Serif standard skrifter
på Windows 3.0, som ikke havde TrueType. MS Serif og Sans Serif var
bitmap-skrifter og kom aldrig som TrueType-skrifter. Jeg husker ikke,
hvornår de forsvandt, men de kunne godt have været der endnu i Windows
95.

Arial, Times New Roman og Courier New dukkede op i Windows 3.1 som
TrueType-skrifter. Windows 3.1 kom i 1991.

Jeg har aldrig oplevet en Windows, som havde Helvetica, Times eller
Courier som standard. (De følger muligvis med, hvis man installerer
Adobe Type Manager.)

PostScript-driveren til Windows understøtter skrifttypeerstatning fra
Arial, Times New Roman og Courier New til de tilsvarende
PostScript-skrifter Helvetica, Times og Courier. Det svarer fuldstændigt
til, at PostScript-driveren på Mac kan erstatte Geneva og New York med
Helvetica og Times.

Arial, Times New Roman og Courier New er hos mig aldrig blevet
installeret af nogen version af MacOS, men de er altid blevet
installeret både med Microsoft Internet Explorer og Microsoft Office.
(Hvis MIE er installeret som en del af MacOS-installationen, så har
skrifterne naturligvis fulgt med.)

Microsoft Word indeholder et system til skrifttypeerstatning, som jeg må
indrømme fungerer godt. Man kan vælge skrifttypeerstatning individuelt
for hvert dokument, men hvis man ikke vælger noget for et dokument, så
bruger den de sidst valgte erstatninger. Jeg har på min Mac slettet både
Arial, Times New Roman og Courier New og så valgt at lade Word erstatte
dem med Helvetica, Times og Courier. Det kan min gamle
PostScript-printer bedre lide.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 12-07-03 23:43

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> [...]
> installeret både med Microsoft Internet Explorer og Microsoft Office.
> (Hvis MIE er installeret som en del af MacOS-installationen, så har

Se Erik, det er en fontfordeling på win/mac som jeg kan genkende.

Tak Thorkil

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-07-03 01:19

Hej Martin

- Det er da muligt, det er en 'fordeling' efter dit hovede, men det ændrer
nu bare ikke ved de fakta, jeg har skrevet! - Og jeg vil minsandten heller
ikke gå ind og skrive noget andet, når jeg kan sidde og kigge på, hvad der
er i min Win95, - ikke engang for at tilfredsstille dig..

Martin Bredthauer wrote:

> Se Erik, det er en fontfordeling på win/mac som jeg kan genkende.
> Tak Thorkil

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 13-07-03 10:44

> - Det er da muligt, det er en 'fordeling' efter dit hovede, men det ændrer
> nu bare ikke ved de fakta, jeg har skrevet!

At du har skrevet det gør det næppe til fakta.

>- Og jeg vil minsandten heller
> ikke gå ind og skrive noget andet, når jeg kan sidde og kigge på, hvad der
> er i min Win95, -

Måske ikke, men det pudsige er jo at dit computer hard- og software har
det med ofte at være anderledes end ALLE andres, og dermed kan man
sjældent bruge dine erfaringer til noget. Og når du i fuldt alvor kan
skrive "Hvad MS skriver på deres site kan jeg i praksis ikke tage mig
af. Skrifterne installeres, - længere er den ikke!" så er du sgu' for
langt ude.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-07-03 01:30

Hej Martin

Martin Bredthauer wrote:

> At du har skrevet det gør det næppe til fakta.

Take it or leave it... Det ændrer intet ved de reelle kendsgerninger.

> Måske ikke, men det pudsige er jo at dit computer hard- og software har
> det med ofte at være anderledes end ALLE andres, og dermed kan man
> sjældent bruge dine erfaringer til noget.

*ALLE* andre? - Det er noget af en påstand... Jeg har dog trods alt arbejdet en
del med Win95 på div. maskiner sat op til synshandicappede, - og sjovt nok har
de alle haft samme opsætning som min... - Underligt ik'?? - Og en af mine
venner, der også sidder på både Mac og PC med en Win98 har 'sjovt' nok også
samme opsætning, - og den har jeg vel at mærke intet haft med at gøre...

> Og når du i fuldt alvor kan
> skrive "Hvad MS skriver på deres site kan jeg i praksis ikke tage mig
> af. Skrifterne installeres, - længere er den ikke!" så er du sgu' for
> langt ude.

Hvis du havde gennemtrawlet MS's hjemmesider så meget, som jeg har, så vil du
finde ud af, at de flere steder modsiger sig selv. - Andre steder kommer de med
direkte løgne, - som fx. den 'artikel' om den person, der var skiftet fra OS X
til XP og lignende mere eller mindre fiktive og opdigtede historier...

Men lidt barskt sagt, så er det den samme gang pladder om, at M$ er så og så
dejlige og så og så fejlfrie.... - Og jeg glæder mig virkelig til den dag,
hvor der er nogen, der virkelig kan få skovlen under dem, så de vællter med et
gevaldigt brag!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 14-07-03 23:45

> Hvis du havde gennemtrawlet MS's hjemm
> finde ud af, at de flere steder modsig
> direkte løgne, - som fx. den 'artikel'
> til XP og lignende mere eller mindre f

Jeg har osse altid troet at det var løgn, når jeg installerede
en-eller-anden version af Windows. Og det er det jo! Det er jo hermed
bevist. Tak!

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-07-03 00:29

Hej Thorkil

Thorkil Olesen wrote:

> [...]
> bitmap-skrifter og kom aldrig som TrueType-skrifter. Jeg husker ikke,
> hvornår de forsvandt, men de kunne godt have været der endnu i Windows

De er skam ikke forsvundet... - MS Sans og MS Serif er rigtig nok bitmap
skrifter, men de installeres og bruges stadig som skærmskrifter på Win95/98US
i både sr1 og sr2. - Jeg kan ikke lide den skrift, og jeg har altid haft et
pokkers bøvl med at få lavet alt om, så det står med enten Arial eller Zürich
Condensed Bt Bold istedet for, da disse skrifter er langt lettere at læse

> Arial, Times New Roman og Courier New dukkede op i Windows 3.1 som
> TrueType-skrifter. Windows 3.1 kom i 1991.

Hm, jeg mener faktisk, at Win 3.1 først kom i slutningen af 1992. - Den blev
jo godt nok annonceret, men så trukket tilbage igen, da der var (og stadig
er) nogle copyright problemer mellem Windows og Mac System 7.x. - Disse
problemer er aldrig blevet rigtig afklaret.

> Jeg har aldrig oplevet en Windows, som havde Helvetica, Times eller
> Courier som standard. (De følger muligvis med, hvis man installerer
> Adobe Type Manager.)

Ihvertfald så er de installeret i den Win95, jeg kører med, - dog ikke
Courier eller Courier New. Jeg mener Courier blefv inst. sammen med Word 97,
da jeg installerede den....

> [...]
> PostScript-skrifter Helvetica, Times og Courier. Det svarer fuldstændigt
> til, at PostScript-driveren på Mac kan erstatte Geneva og New York med

Jeg har ikke brugt PS printer, så det, du skriver har jeg ingen forudsætning
for at sige hverken det ene eller andet til. - Jeg véd bare, at Word 97 har
lavet substitution med MS Sans og MS Serif, hvis dokumentet har været skrevet
i Word 5.1 og 6.0x med Times, Times NR, Helvetica og Geneva.

> [...]
> installeret både med Microsoft Internet Explorer og Microsoft Office.
> (Hvis MIE er installeret som en del af MacOS-installationen, så har

De er alle tre installeret her i OS 9.1, også selvom jeg har fravalgt al
internetsoftware i installationen. De blev også installeret med
developerversionen af OS 9.2.0. - Men som sagt, så er det kun Arial og Arial
Black, ikke de andre Arial skrifter som Arial condensed, Arial Narrow, Arial
Bt Extended eller Arial Rounded. - De findes end ikke i MS programpakkerne.

> [...]
> Arial, Times New Roman og Courier New og så valgt at lade Word erstatte
> dem med Helvetica, Times og Courier. Det kan min gamle

Ja, 'skrifttypeerstatning' er et genialt system, - hvis altså det altid
fungerede, men det gør det bare ikke... Nu véd jeg ikke hvilken Word version,
du bruger, men i Word 5.1 og 6 er det ikke altid, at skrifttypeerstatningen
fungerer korrekt, - slet ikke, hvis du bruger flere skrifter i samme
dokument. - Og endnu værre bliver det, hvis du så også bruger ikke-latinske
bogstaver/skrifter. - Det har faktisk været nødvendig for mig at konvertere
både WinGreek.ttf og WinHebrew.ttf (Win7Greek og Win7Hebrew) til mac TT for
at dokumenter indeholdende disse skrifter ville vises korrekt på en PC.

Det har været - og er stadig - et problem for teologer med de græske og
hebraiske (og syriske og aramaiske) skrifter på Windows, men det har aldrig
været et problem på en Mac - ikke engang på en 'antikvitet' af en LC eller
sågar en SE 30 med System 7.1. - Jeg har konverteret masser af Mac skrifter
til Win .ttf for teologer for at de i det hele taget kunne bruge de
forskellige softwarepakker, der nu er kommet til teologisk brug.

For de folk, der bruger Apple Language Kits, er HB Arial og AR Arial
standardskrift for hhv. hebraisk og arabisk. For persisk/iransk er det
derimod PE Geneva og for russisk er det CY Monaco...- Det mærkelige er så
blot, at der ikke findes nogen erstatningsfonte til dem i tilsvarende Word
versioner til Windows - hverken i Win95/98 eller nyere. WinXP har fået noget,
der ligner, men dog ikke godt nok, - så det er nok ikke uden grund, at mange
sprogfolk stadig sværger til Mac..

- I øvrigt så bruger jeg stort set kun Arial i alm. tekst, da det er den mest
læsevenlige skrifttype for synshandicappede sammen med en
storskriftsopsætning (+16p) af Geneva. - Helvetica og Courier bruger jeg
derimod aldrig, - jeg kan ikke fordrage dem...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 13-07-03 14:04

slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk (Thorkil Olesen) writes:

> [...]
> installeret både med Microsoft Internet Explorer og Microsoft Office.
> (Hvis MIE er installeret som en del af MacOS-installationen, så har

Jeg er lige blevet tvunget til at gen-installere Windows 98, så jeg
benyttede mig af lejligheden til lige at noterer mig, hvilke skrifter
der blev installeret.

Jeg installerede en standard udgave af Windows 98 SE, US.

Følgende skrifter blev installeret:

(tt) Arial
(tt) Arial Black
(tt) Comic Sans MS
Courier
(tt) Courier New
Fixedsys
(tt) Impact
(tt) Lucida Console
(tt) Marlett
MS Sans Serif
MS Serif
Small fonts
(tt) Symbol
System
(tt) Tahoma
Terminal
(tt) Times New Roman
(tt) Verdana
(tt) Webdings
(tt) Wingdings

Efter at have trawlet MS Windows Update igennem for samtlige
sikkerhedsmæssige update, var der ikke blevet installeret ekstra
skrifter.

Jeg installerede herefter .Net framework og surferde forbi et par
Thai, Saudi Arabiske, Kinesiske, Russiske, Græske og Koreanske
websites, og sagde ja til at installere sprogkits. Dette tilføjede
følgende fire skrifter:

(tt) Gulim Che
(tt) MS Gothic
(tt) MS Hei
(tt) MS Song

(tt) angiver at skriften er en TrueType skrift. Da intet andet var
angivet, går jeg ud fra, at de resterende skrifter var bitmap
skrifter.

Thomas
--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 11-07-03 23:15

Ingolf Olsson <ingolf@private.dk> wrote:

> Siden vi oprettede brugerkreds på en mac G4 AGP over 700 ram -system
> 9.2.2

Oprettede en brugerkreds... øh hvad er det lige Mac'ens funktion er?

Fra : Ingolf Olsson

Dato : 13-07-03 23:27

Ja- Brugerkreds hvor password bruges for at "Log in"-Herefter kom
problemet med at vore pc. venner ikke kunne åbne wordfilerne.
Bruger nr. to-som ikke er macens ejermand, savner et skrivebord som
mit-med kvikstart, Dokument mappe osv. Hun har nu to Faner
Dukumenter og Programmer-Kan de ændres til mapper på skrivebordet?
hilsen Ingolf

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 13-07-03 23:55

Ingolf Olsson <ingolf@private.dk> wrote:

> Ja- Brugerkreds hvor password bruges for at "Log in"-Herefter kom
> problemet med at vore pc. venner ikke kunne åbne wordfilerne.

At man opretter flere bruger på Mac'en burde ikke bevirke at PC brugere
ikke kan læse ens wordfiler. (Jeg går ud fra at de er tilsendt dem via
mail.)

> Bruger nr. to-som ikke er macens ejermand, savner et skrivebord som
> mit-med kvikstart, Dokument mappe osv. Hun har nu to Faner
> Dukumenter og Programmer-Kan de ændres til mapper på skrivebordet?

Den nye bruger er sat op med meget restriktive rettigheder, og har et
"beskyttende lag" lagt udenpå skrivebordet. (iflg.
<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=60478> lyder det som det
Apple kalder "Panels user") Tjek opsætningen. (Der er nok andre der ved
mere om dette end jeg. Det er længe siden jeg sidst havde med OS 9 og
ældre at gøre.)

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-07-03 00:40

On Mon, 14 Jul 2003 00:27:05 +0200, Ingolf Olsson wrote:

> [...]
> mit-med kvikstart, Dokument mappe osv. Hun har nu to Faner
> Dukumenter og Programmer-Kan de ændres til mapper på skrivebordet?

Ja, lav brugeren om til en normal bruger. Du har svjh 3 typer brugere, og
du har valgt den der er til børn og andre pilfingre.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.