Farve på links
Fra : Lasse Jensen

Dato : 15-07-03 08:27

Hej NG.

Hvordan angiver jeg farven på links i CSS? Altså både a:link,
a:visited, a:active og a:hover?

Problemet er bare jeg ved ikke lige hvordan de skal ind i dette
stykke CSS:

t {
   a:link {color : #660000;} (skal rettes, til jeres svar)
   a:visited {color : #660000;} (-ll-)
   a:active {color : #660000;} (-ll-)
   a:hover {color : #660000;} (-ll-)
   font-style: normal;
   font-variant: normal;
   font-weight: normal;
   font-size: 11px;
   font-family: Verdana, Arial;
   text-decoration:none;
}

Den kode ovenover, skal ikke kun gælde for links, men også normal
tekst.

Håber I kan sige hvordan jeg får det puttet ind?

På forhånd tak

Med venlig hilsen Lasse Jensen...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Malene Maare

Dato : 15-07-03 13:18

> Problemet er bare jeg ved ikke lige hvordan de skal ind i dette
> stykke CSS:
>
> t {
>    a:link {color : #660000;} (skal rettes, til jeres svar)
>    a:visited {color : #660000;} (-ll-)
>    a:active {color : #660000;} (-ll-)
>    a:hover {color : #660000;} (-ll-)
>    font-style: normal;
>    font-variant: normal;
>    font-weight: normal;
>    font-size: 11px;
>    font-family: Verdana, Arial;
>    text-decoration:none;
> }
Hej Lasse,

Du skal angive farven i hexadecimal kode fx. #660000 som i
eksemplet. Prøv fx. #339900 som er grøn. Du kan se hexakoden fx. i
photoshop eller dreamweawer eller sikkert tusind andre steder.

> Den kode ovenover, skal ikke kun gælde for links, men også normal
> tekst.
Du skulle kigge ind på www.html.dk, den CSS-tutorial de har, synes
jeg, jeg har lært meget af.

VH

/Malene

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-07-03 13:32

Malene Maare skrev:

> Du skal angive farven i hexadecimal kode fx. #660000 som i
> eksemplet.

Man kan også benytte reduceret hex-kode - #660000 kan fx skrives
#600 (reduktionen er #AABBCC = #ABC) - eller rgb-notation.

Desuden kan 17 farver vælges direkte med keywords - fx green og
red.

Mulighederne for at angive farve kan ses her:
<http://www.w3.org/TR/CSS21/syndata.html#color-units>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 15-07-03 13:38

Lasse Jensen wrote:

> Hvordan angiver jeg farven på links i CSS? Altså både a:link,
> a:visited, a:active og a:hover?

a:link {color: #660000;}
a:visited {color: #660000;}
a:active {color:#660000;}
a:hover {color:#000066;} /*blålig farve ved hover*/

> Problemet er bare jeg ved ikke lige hvordan de skal ind i dette
> stykke CSS:

Der er flere fejl i den angivne stump css:

> t {
> a:link {color : #660000;} (skal rettes, til jeres svar)
> a:visited {color : #660000;} (-ll-)
> a:active {color : #660000;} (-ll-)
> a:hover {color : #660000;} (-ll-)
> font-style: normal;
> font-variant: normal;
> font-weight: normal;
> font-size: 11px;
> font-family: Verdana, Arial;
> text-decoration:none;
> }

Du har angivet en regel for et element "t", men det findes ikke i
HTML.
Det tyder på at du har villet lave en regel for en *klasse*, men i så
fald skal der punktum foran, altså sådan her:

..t { ...regler... }

Endvidere har du angivet regler for a-elementer, hvor de ikke hører
til.

Ønsker du regler, der skal gælde generelt for links, kan du benytte
det, jeg skrev foroven. Hvis du derimod vil have regler for links med
en bestemt klasse, skal du gøre som følger:

a.minklasse:link {
   color: #660000; /* rødlig farve */
   text-decoration: none; /* ingen understregning */
}
a.minklasse:visited {
   color: #660000;
   text-decoration: none;
}
a.minklasse:active {
   color: #660000;
   text-decoration: none;
}
a.minklasse:hover {
   color: #000066;
   text-decoration: underline; /* understreg ved hover */
}

Denne regel gælder for links som det her:
<a class="minklasse" href="side1.html">Første side</a>

Hvis du vil have en bestemt skrifttype til al tekst i hele
dokumentet, kan du definere følgende regel:

body {
   font-family: Verdana, Arial, sans-serif;
}

Hvis du derimod kun vil have, at elementer med en bestemt klasse skal
vises med en bestemt font, kan du definere følgende regel:

..minklasse {
   font-family: Verdana, Arial, sans-serif;
}

Den vil matche alle elementer med klassen "minklasse" - også
førnævnte link.

Du bør også angive, hvilke type font det er - her sans-serif - så
browseren kan vise det med en standardskrifttype, hvis brugeren íkke
har den ønskede font.

Endvidere er det en skidt ide at bruge absolutte enheder som px -
brug hellere de relative % og em.

Jeg synes du skal tage et ekstra kig på HTML.dk's CSS tutorial.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard