[CSS] Flere eksterne stylesheets i samme d~
Fra : Michael Alø-Nielsen

Dato : 13-07-03 03:30

Er det rigtigt forstået, at jeg kan loade flere eksterne stylesheets ind i
et enkelt dokument sådan her:
(Dog med det forbehold at eventuelle ens klasser "overtages" af det sidst
loadede stylesheet)

<link rel="stylesheet" type="text/css" media="screen" title="Colors"
href="css/pa_colors.css">
<link rel="stylesheet" type="text/css" media="screen" title="TextSizes"
href="css/pa_textsizes.css">

Så jeg kan adskille feks. tekstformateringen fra farveformateringen.
Meningen er, at jeg vil lave forskellige stylesheets til forskellige farver,
men tekstformateringen skal være den samme uanset farvevalg.
Giver det mening?

/Michael.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 13-07-03 04:30

"Michael Alø-Nielsen" <m-alo@hotpop.com> skrev :

>Er det rigtigt forstået, at jeg kan loade flere eksterne stylesheets ind i
>et enkelt dokument sådan her:

Ja, det sidste cssdokument vil vinde, såfremt der er sat
forskellige styles for den samme ting.
--
Knud

Fra : benny larsen

Dato : 13-07-03 23:34

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Ja, det sidste cssdokument vil vinde, såfremt der er sat
> forskellige styles for den samme ting.
> --
> Knud
hvorfor ikke kun et ccs dok, men med flere class til hvert sit element
/b

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 14-07-03 00:18

benny larsen <vittinge@tdcadsl.dk> skrev :

>hvorfor ikke kun et ccs dok, men med flere class til hvert sit element

Tjah, man kunne forestille sig at man ville have at f.eks.
skrifttyper og størrelser skulle være ens på siderne, men at man
ville have forskellige farver.

Så kunne man have en font.css og en farve.css og så nøjes med at
ændre linket til en farve2.css i stedet for farve.css.

Så slipper man for at skulle lave forskellige class'er.
--
Knud

Fra : Michael Alø-Nielsen

Dato : 14-07-03 06:40

> [...]
>
> Så kunne man have en font.css og en farve.css og så nøjes med at
> ændre linket til en farve2.css i stedet for farve.css.

Og det var præcis hvad jeg gerne ville opnå...!
(Tak for svaret!)

/Michael.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-07-03 08:01

Michael Alø-Nielsen skrev:

> <link rel="stylesheet" type="text/css" media="screen"
> title="Colors" href="css/pa_colors.css">
> <link rel="stylesheet" type="text/css" media="screen"
> title="TextSizes" href="css/pa_textsizes.css">

Jeg ville undlade at benytte title her. Title på stylesheets bruges
til at vælge mellem flere forskellige styles til samme side. Du har
ikke defineret nogle af dine styles som alternate, så det er muligt
at det alligevel virker som du ønsker, men for en sikkerheds skyld
synes jeg stadig at du skulle fjerne title-parameteren.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Michael Alø-Nielsen

Dato : 14-07-03 09:22

> [...]
> at det alligevel virker som du ønsker, men for en sikkerheds skyld
> synes jeg stadig at du skulle fjerne title-parameteren.

Jow
Alle mine farve-stylesheets, er defineret som "Alternate" også... Den del af
koden udelod jeg, da jeg ikke mente at det var relevant at liste 12
forskellige alternative stylesheets. Men de er altså defineret!
Det var jo netop idéen med mit spørgsmål at jeg skulle kunne vælge mellem
flere forskellige farve-stylesheets, mens mit tekst-stylesheet forblev det
samme. (Men du kan da have ret i at jeg måske bør fjerne Title parameteren
på teskst-stylesheet'et, da det forbliver det samme hver gang!)

/Michael.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-07-03 09:32

Michael Alø-Nielsen skrev:

> Alle mine farve-stylesheets, er defineret som "Alternate"
> også...

Oh...

> Den del af koden udelod jeg, da jeg ikke mente at det
> var relevant at liste 12 forskellige alternative stylesheets.

Tak for det - du har helt ret.

> [...]
> samme. (Men du kan da have ret i at jeg måske bør fjerne Title
> parameteren på teskst-stylesheet'et, da det forbliver det

Jeg vil mene at du skal fjerne titelinformationen på dit tekst-ark.
Det burde være nok - et ark uden titel skal formentlig medregnes
uanset hvad der ellers er valgt (jeg er dog ikke sikker).

En anden måde at håndtere sammensætningen "mange farveark + ét
tekstark" kunne være at lade farvearkene importere tekstarket
(@import...). På den måde kan du holde tekstdefinitionerne samlet
uden at bekymre dig om navngivningen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Michael Alø-Nielsen

Dato : 15-07-03 14:37

> En anden måde at håndtere sammensætningen "mange farveark + ét
> tekstark" kunne være at lade farvearkene importere tekstarket
> [...]

Jow, men er der ikke noget med at ældre browsere ikke understøtter @import ?

/Michael.

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-07-03 14:51

Michael Alø-Nielsen <m-alo@hotpop.com> skrev:

> Jow, men er der ikke noget med at ældre browsere ikke
> understøtter @import ?

Jo, Netscape 4 understøtter den ikke, men der er så meget
andet den ikke forstår, så den kan du se helt bort fra.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-07-03 14:47

Michael Alø-Nielsen skrev:

> Jow, men er der ikke noget med at ældre browsere ikke
> understøtter @import ?

I følge oversigten herunder er det alene Netscape 4 og IE 4 der
ikke forstår @import - det ville jeg ikke tage så tungt
(undskyld, Magne).

<http://users.cybercity.dk/~dsl58854/articles/skjulecss/skjulecss.html>
--